Spelersrapport: Onana valt op, een onvoldoende en twee zevens voor Ajax

Spelersrapport: Onana valt op, een onvoldoende en twee zevens voor Ajax

Gepubliceerd: woensdag 7 november 2018 om 23:00wo 07-11-2018 om 23:00

Ajax heeft een punt overgehouden aan de uitwedstrijd tegen Benfica. André Onana leek de schlemiel te worden, maar vertolkte in de slotfase alsnog een heldenrol. Bekijk de cijfers na het 1-1 gelijkspel in Lissabon. 

André Onana – 6: Twee fouten in een minuut bezorgden Benfica de openingstreffer. Regelmatig houdt de Kameroener zijn ploeg op de been, maar in Lissabon faalde Onana opzichtig. In de tweede helft was alles anders. In de slotminuut redde hij twee keer héél fraai. Het spoelt de nare nasmaak grotendeels weg voor Onana. 

Nicolas Tagliafico - 5,5: Het was bepaald niet de avond van Tagliafico. De Argentijnse back pakte een onnodige gele kaart en kwam aanvallend niet uit de verf. Dit kan hij beter, zo weten we uit ervaring.

Matthijs de Ligt - 7: Een nieuwe wedstrijd, een nieuwe avond Matthijs de Ligt-heerschappij. Het is al vaak gezegd, maar het gemak waarmee de negentienjarige Ajax-aanvoerder zich staande houdt op Champions League-niveau is opzienbarend.

Daley Blind – 6,5: Een aantal keer was Blind slordig aan de bal, maar de centrale verdediger herstelde zich van een aantal mindere momentjes. Blind stond zijn mannetje.

Noussair Mazraoui – 6,5: Mazraoui is af en toe belangrijk in vlotte aanvallen over de rechterkant, maar nog net iets te vaak maakt hij onbegrijpelijke keuzes die soms tot veel gevaar leiden. Tegen Benfica ging het, gelukkig voor hem en Ajax, vaak net wél goed. 

Lasse Schöne - 6: De Deense controleur had bij vlagen moeite om aan te haken, maar stond zijn mannetje wel. Meer dan dat was het ook niet. Een krappe voldoende voor Schöne.

Donny van de Beek - 6: Ook Van de Beek was niet in grootse vorm woensdagavond. Het Ajax-middenveld wist het verschil niet te maken. Kort voor rust had hij De Jong moeten voorzien van een assist voor de 1-1, maar hij ging ogenschijnlijk voor eigen succes. Zonde.

Frenkie de Jong - 7: Frenkie de Jong wilde voor rust heel graag, maar had simpelweg te weinig opties om in balbezit het verschil te maken. Typerend daarvoor was zijn frustratie over de enorme kans die hij een minuut voor rust had móeten krijgen, maar niet kreeg van Van de Beek. Ook na rust was De Jong sterk aan de bal. Hij was de beste middenvelder van de Amsterdammers. Ging in de slotfase geblesseerd naar de kant. 

Hakim Ziyech – 6,5: Een kwartier na rust kwam het Ziyech-moment waar je elke wedstrijd op wacht. Met een geweldige pass zette hij Tadic voor de Benfica-doelman, die knap afrondde. Zonder twijfel het hoogtepunt van de avond van Ziyech.

Dusan Tadic – 6,5: Heel indrukwekkend was het niet, ook niet van Tadic' kant. Maar zoals vaker was de Serviër wel goud waard voor Ajax. Hij zette een fraaie pass van Ziyech op zeer knappe wijze om in de 1-1, waardoor Ajax nog altijd ongeslagen is in de poulefase.

David Neres - 5: In de eerste helft was Neres praktisch onzichtbaar, maar dat veranderde in de tweede helft. De Braziliaan, die woensdag aan de linkerflank geposteerd werd door Ten Hag, was na rust dreigend. Tot een doelpunt leidde het echter niet.

Invallers
Kasper Dolberg - : Speelde te kort voor een beoordeling.

Maximilian Wöber - : Speelde te kort voor een beoordeling.

(Emile van de Sande / VoetbalPrimeur)

Plaats een reactie

woensdag 7 november 2018 om 23:01
5.5 voor Onana wat een grap dikke 8.5!
Vind ik leuk
Ruud40 +13138
woensdag 7 november 2018 om 23:05
6,5 lijkt me meer redelijk.

Lachen is de 6,5 voor Blind, afgelopen weekend de man of the match van Overmars, nu met afstand de slechtste op het veld.
Hele wedstrijd vrijgelaten door Benfica en ja hoor kwam geen fatsoenlijke pass vandaan. Verdedigend alleen maar kopduels verloren en voor de rest opnieuw niet om aan te zien
Vind ik leuk
Twanno17 +117
woensdag 7 november 2018 om 23:35
Ik weet niet of je vandaag naar Schöne en Neres hebt zitten kijken, maar die waren ver ondermaats vond de rest wel prima dus ook Blind... Misschien wat teleurgesteld in Ziyech omdat je zoveel van hem verwacht, maar wel weer beslissend.
Vind ik leuk
pietprecies +12552
donderdag 8 november 2018 om 00:33
Vooral Neres en Schone vielen door de mand, Blind niet foutloos maar alle kopduels verloren is onzin.
Vind ik leuk
Jozef +45151
donderdag 8 november 2018 om 08:41
Blind was niet zo slecht als jij beweert.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 16:33
Wöbertje is beter
Vind ik leuk
Darter 876 +1049
woensdag 7 november 2018 om 23:01
Van schlemiel tot HELD!!!
Onana he he ......
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 23:02
Onana verdient een 10!

Schudt de hele ploeg wakker en maakt nog de beslissende redding
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 23:02
Als dit de slechtste wedstrijd van Ajax was en blijft. Gaan we nog mooie avonden krijgen. Proost iedereen.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 23:03
Zal wel een andere wedstrijd gezien hebben, maar zo sterk was de Ligt niet
Vind ik leuk
Brent Ruiter +1133
woensdag 7 november 2018 om 23:05
Hij had best veel goede onderscheppingen en won vgm alle 1v1 wedstrijden.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 00:25
Jij moet geen scout worden, ben je niet geschikt voor.
Vind ik leuk
fr1963 +4719
woensdag 7 november 2018 om 23:04
Ajax krijgt weer teveel. Het zit ze echt niet tegen! Onana , wat een clown....
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 23:05
Lucky ajax he.
Vind ik leuk
Niels92 +39221
woensdag 7 november 2018 om 23:06
Tja dat heb je wel eens, een keeper die een fout maakt, maar ook een paar prima reddingen, vooral 1 seconde voor tijd :)

Zijn fout is hem vergeven!
Vind ik leuk
Blijdorp010 +10488
woensdag 7 november 2018 om 23:23
Fraaie reflex idd
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 00:25
Pieeeeeeep piep piep. Trencin Ole ole
Vind ik leuk
fr1963 +4719
donderdag 8 november 2018 om 12:53
Je hebt een druppeltje olie nodig....
Vind ik leuk
lars Utrecht +1515
woensdag 7 november 2018 om 23:05
Op basis waarvan krijgt Donny vd Beek een 6? Was bij far de slechtste van het veld.

Los daarvan, prima resultaat. plek 1 zit er niet in, dus wordt wel zwaar de volgende ronde, maar plek 2 mag en gaat niet meer weggegeven worden. TOP!
Vind ik leuk
thomp +84
woensdag 7 november 2018 om 23:08
Donny van de beek de slechtste?? Dan heb je niet naar blind gekeken. Slordig, onnodig balverlies en iedere keer te laat. Snap niet dat hij nog een basisplaats heeft. Kunnen beter wöber erin zetten
Vind ik leuk
lars Utrecht +1515
donderdag 8 november 2018 om 02:06
Blind was nog gewoon nuttig achterin. Zetten de mensen op de juiste plek en was gewoon degelijk. Deed echt niet veel fout. Af en toe een foute pass, maar dat was meer omdat spelers zoals vd Beek verstoppertje speelde.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 23:05
Wie geeft deze punten? Gisteren ook gevraagd. Onana maakt één fout en de 1-0 valt. Daarna heeft hij ALLES tegengehouden.
Goed gevochten en een punt gewonnen.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 23:06
ziyech en tadic.. allebei onzichtbaar.... op 1 moment na....
schone en vd beek veel balverlies... en toch voldoende??
Vind ik leuk
Pietje2015 +18036
woensdag 7 november 2018 om 23:06
Weer een nietszeggend rapport.
Stop gewoon met deze onzin.
Vind ik leuk
Kuip +10230
woensdag 7 november 2018 om 23:10
Ajax moet in de winterstop nog wel de markt op want de selectie is veel te smal. Het middenveld is te matig. De Jong is fantastisch maar Schone en van de Beek komen echte klasse te kort. Ook achterin zou de komst van Magallan geen overbodige luxe zijn.
De schorsing van Tagliafico levert eigenlijk al problemen op. Zowel Blind als Wober zijn dan verzwakkingen. Een linksback er bij zou ook niet verkeerd zijn.
Vind ik leuk
De Haan +698
donderdag 8 november 2018 om 00:26
Zeker mee eens. Blind op de cvm met de punt naar achter. Nieuwe cv, maar dan wel een hoog segment klasse met oog op mogelijk vertrek de ligt. Volgend jaar zullen wober en schuurs om een plekkie ernaast moeten vechten.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 00:27
We zijn ook geen City of Real. Niveau Benfica, Lyon wat prima is. En hebben we een goede dag kunnen we verrassen.
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 23:12
Haha Tadic, Ziyech en Blind een 6,5... Miss met ze drieën bij elkaar... Wat waren hun slecht zeg jemig!

Verder wel eens met de cijfers.
Vind ik leuk
pitboss +257
woensdag 7 november 2018 om 23:16
Kan iemand Ziyech verbieden om op goal te schieten?
Vind ik leuk
Lucien1978 +6141
woensdag 7 november 2018 om 23:18
Hoe kan Onana ondanks een gigantische blunder een 6 krijgen. Dan maken 2 reddingen ook niks uit. Een keeper staat ervoor om ballen tegen te houden.

Lachwekkend
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 23:33
Tsja, zo kan je het ook zien.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 00:29
Hij pakt gewoon die laatste bal en red ons daar mee. Die compenseren we weer met z'n fout.
Vind ik leuk
Oeb +269
woensdag 7 november 2018 om 23:19
de Ligt...pfff vond m vandaag echt heeeeel sterk spelen!!
Vind ik leuk
woensdag 7 november 2018 om 23:32
Frenkie te weinig opties in balbezit? Ja klopt. Alleen was hij daar ook deels schuldig aan.
Vind ik leuk
Kletsmajoor +1897
donderdag 8 november 2018 om 00:13
Onana heeft punt gepakt .. vond vooral blind vandaag minder
Vind ik leuk
De Haan +698
donderdag 8 november 2018 om 00:19
Word wel duidelijk dat als een ploeg op de juiste manier fysiek is en hoog druk zet, Ajax moeite heeft met voetballen. Tegen een sterkere tegenstander ga je het dan afleggen.

Dessalniettemin blij met een puntje uit Benfica! Europa in de pocket, Cl overwintering binnen handbereik!
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 00:31
Denk ook dat 't vandaag te maken had met spanning. Dit was een hele belangrijke wedstrijd. Ajax kan beter, maar Benfica gaf goed druk, daar hadden we veel moeite mee.
Vind ik leuk
De Haan +698
donderdag 8 november 2018 om 00:37
Dat zeker. Goed te zien dat ze ondanks die spanning en druk toch dat ene puntje kunnen pakken.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 00:41
Ja we zijn geen city of barca die door de poule heen dansen. We zijn van 't niveau Benfica, Lyon en Valencia.Elke wedstrijd knokken en rekenen. En dat hebben we goed gedaan.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 01:35
Vind alleen dat Ziyech eerder een 7 zou moeten scoren dan Frenkie, die pass op Tadic was echt van wereldklasse wat ajax toch een punt heeft bezorgd.

Ik vind Frenkie de jong een waanzinnige speler en ik ben blij dat we hem nog jaren kunnen bewonderen bij oranje. Ik vind wel dat de jong af en toe 'zijn spel' een beetje opdringt in de wedstrijden, het is vaak wegdraaien,overstapje en lopen met de bal wat niet altijd gunstig of nodig is. Ze zeggen dan wel hij legt risico in zijn spel, maar die bal op Neres tussen 4 man van de tegenpartij was echt waardeloos. Er is niks mis met de bal terug spelen om op te bouwen.

Vind ik leuk
Patje41 +1221
donderdag 8 november 2018 om 08:14
En juist de jong viel in negatieve zin op door zijn vertragende spel
Vind ik leuk
Patje41 +1221