Hoe Ten Hag ervoor zorgde dat Ajax tóch nog een punt pakte tegen Benfica

Hoe Ten Hag ervoor zorgde dat Ajax tóch nog een punt pakte tegen Benfica

Gepubliceerd: donderdag 8 november 2018 om 10:30do 08-11-2018 om 10:30

In de tweede helft tegen Benfica vond Ajax wél de oplossingen en veroverde het wél de bal hoog op het veld. Dat leidde uiteindelijk tot een verdiend punt in Portugal (1-1), waardoor de Amsterdammers er uitstekend voor staan in de Champions League.

Door Koen Bloks

Het spelbeeld van de eerste helft was vergelijkbaar met dat van de thuiswedstrijd tussen Ajax en Benfica, al waren er in Amsterdam grotere kansen te noteren. Bij Ajax was de progressie in de opbouw naar voren toe opnieuw onvoldoende: zelden werd een voorhoede aanvaller tussen de linies bereikt. Dit had te maken met Benfica, dat op sublieme wijze druk zette.

De achterhoede van de Portugezen positioneerde zich - wanneer Ajax ging opbouwen - ter hoogte van de kop van de middencirkel op eigen helft. Daarin stonden vijf spelers, met Eduardo Salvio opnieuw als defensieve aanvaller op de rechterflank. Met twee spelers daarvoor en nog eens drie voorhoede spelers werd het centrum volledig dichtgezet.

Ajax kon daardoor niet anders dan de bal zijwaarts en terug te schuiven, met een lange bal tot gevolg. Wanneer de bal naar de zijkant gespeeld werd, schoof Benfica op hoge intensiteit mee. Een situatie als deze ging vooraf aan het doelpunt. De Portugezen onderschepten bij Noussair Mazraoui de bal, Frenkie de Jong pikte de bal alsnog op en speelde terug naar André Onana. De doelman ging vervolgens twee keer binnen een minuut in de fout.




De manier van druk zetten van Benfica in beeld: vanuit Schone en De Jong wordt Ajax onder druk gezet. De aanvaller die naast Donny van de Beek moet komen te staan - vaak is dat Tadic - wordt niet bereikt. Een pass naar de zijkant is aanleiding voor Benfica om op hoge intensiteit druk te zetten, zoals voorafgaand aan de 1-0.

Het verschil voor Ajax met de wedstrijd tegen Bayern München was dat het na balverovering direct de oplossing vooruit kon kiezen. Ook speelde Ajax daar gedurfd horizontaal onder de druk uit. Om in de tweede helft de bal van achter naar voren te krijgen, kwamen de Amsterdammers met variaties in de opbouw. De eerste was een loopactie van DAley Blind om via de flank door te breken. Even later creëerde Ajax de eerste mogelijkheid door een loopactie van Mazraoui naar de binnenkant van het veld op maat te bedienen met een lange bal van Matthijs de Ligt.

Driemaal was uiteindelijk scheepsrecht: Ajax verlegde het spel op een snelle manier, bracht de bal weer terug naar het centrum en speelde Hakim Ziyech tussen de linies in. Tadic herkende de aanvalsopzet, Ziyech draaide open en bediende de Serviër, waarna Ajax de gelijkmaker maakte. Het lukte deze keer wél door snelle kantwissel, Schöne die zich laat zakken (lees: ruimte voor Ziyech) en desorganisatie bij de Portugezen.




Ten Hag herkent de problemen van de Amsterdammers in de eerste helft. Via een aantal variaties komt Ajax iets beter in de wedstrijd. Een variant leidt zelfs tot het inspelen van Ziyech, die met een fantastische pass Tadic vrij voor het doel zet.

Ajax kwam beter in de wedstrijd door een aantal opmerkelijke keuzes bij Benfica. In de eerste helft kozen de Portugezen alleen voor een korte opbouw wanneer het spel snel verlegd kon worden. Ajax maakte het veld klein aan de zijlijn, waardoor de ruimte aan de andere kant lag. In de tweede helft deden de Benfica-verdedigers het anders: ze kozen er steeds vaker voor om kort op te bouwen, waar ze vóór rust in dezelfde situaties voor de lange bal kozen.

De Ajacieden herkenden de momenten om druk op de bal te krijgen goed, waardoor de ploeg van Erik ten Hag een aantal keer de bal hoog kon veroveren. Ook werden de ruimtes groter waardoor de aanvallende Rafa Silva - als vervanger van Eduardo Salvio - de positie laag op het veld niet telkens kon belopen. Ook het herkennen van deze momenten ging Ajax steeds beter af: alleen bij een snelle voortzetting kon Tadic of David Neres op linksvoor in een één-tegen--één gebracht worden.



In de tweede helft veroverde Ajax een aantal keer hoog de bal. Ook worden de ruimtes groter en speelt Ajax sneller naar voren. Daardoor komt Benfica niet altijd in de vertrouwde 5-1-3-1 te verdedigen. Dit leidt tot meer grip op de wedstrijd voor Ajax.

Toch bleef het oppassen in de eindfase van de wedstrijd: de Portugezen kwamen namelijk nog dichtbij een voorsprong. Dankzij Onana werd een punt uit het vuur gesleept. Ten Hag hoopte Benfica pijn te doen met diepte in de zones van de aanvallende backs en door Mazraoui veelvuldig aan de binnenkant van het veld vrij te krijgen in de opbouw. Dit lukte te weinig. Toch mogen de complimenten richting de coach die zijn ploeg in de tweede helft aan het voetballen kreeg door meer variaties in de opbouw en effectieve pressing. Daardoor heeft Ajax uitstekende papieren om de achtste finales van de Champions League te bereiken.

De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

Plaats een reactie

De Haan +698
donderdag 8 november 2018 om 10:40
Prima analyse ! Zeker meer topteams zullen Ajax op deze manier proberen vast te zetten. Mooie leerschool voor de volgende wedstrijden
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 10:44
De Freddy de jong en Martijn de ligt school
Vind ik leuk
HansKlok +436
donderdag 8 november 2018 om 10:46
De wat??
Vind ik leuk
dhrwobo +45778
donderdag 8 november 2018 om 12:59
Hahaha iets gemist merk ik ;-) gister werden Ajax-supporters geïnterviewd, en toen noemde één van hen Freddy de Jong.
Vind ik leuk
zwollie +9923
donderdag 8 november 2018 om 11:41
Wie is Freddy de Jong?
Vind ik leuk
RebelVox +12598
donderdag 8 november 2018 om 12:38
ff on topic, wanneer we deze analyse lezen, kunnen we daaruit opmaken dat we met ten Hag toch een hele slimme coach in huis hebben gehaald.

Ik moet mijn mening over ten Hag telkens meer bijstellen.
Vind ik leuk
Leeuw +6066
donderdag 8 november 2018 om 12:44
Nieuwe namen voor de helden van de Arena.
Vind ik leuk
mcmodd +28787
donderdag 8 november 2018 om 12:36
Wie is Martijn de Ligt?
Vind ik leuk
Nietkoeroe +5835
donderdag 8 november 2018 om 12:38
Laat die gasten hieronder maar. De scherpe snappen je
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 10:46
Daarom moeten we met een tactisch foefje komen om sterkere teams te verrassen. Misschien Ziyech weer op 10, Neres naar rechts.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 11:54
Ik denk dat Ajax als team het tactische concept van Ten Hag niet goed genoeg uitvoerde. Te veel overeenkomsten met de wedstrijd tegen Benfica en de eerste tegen Bayern. Misschien een gevolg van alle nadruk op individuele kwaliteiten in de jeugdopleiding? Wat vind jij daarvan? Opvallende conclusie dat juist de backs als belangrijke schakel niet voldoende functioneerden. Tagliafico lekker felle speler maar mogelijk echt te onbesuisd voor een tactisch gedisciplineerde wedstrijd. Mazaroui heeft problemen met fysiek sterke tegenstanders die hem met z'n tweeën onder druk zetten. Ik weet niet of een andere opstelling in de aanval dáár soelaas voor biedt.
Vind ik leuk
mcmodd +28787
donderdag 8 november 2018 om 12:46
Vrolijk, deels heb je gelijk. Ga er vanuit dat Benfica de vorige wedstrijd goed geanalyseerd heeft. Daardoor speelden ze de eerste helft effectiever tegen Mazraoui en Tagliafico. Doordat Mazraoui in de tweede helft wat meer nadruk legde op het aan de binnenkant opkomen, kon de kantwissel sneller plaatsvinden (de pass arriveert immers sneller). Benfica moest hierin mee, waardoor Taglicafico eindelijk hoog genoeg kwam te spelen om meer druk uit te oefenen. Hierdoor ging de druk van Tadic af en kon hij in de knappe passlijn komen die Ziyech koos voor zijn briljante pass. De afronding leek magnifiek door het effect, dit kwam eigenlijk alleen omdat Tadic de bal slechts zo kon raken zonder het effect te neutraliseren. Ik denk dat Tadic als enige verrast was dat de bal de doellijn nog passeerde.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 14:20
Ziyech stond ook vast aan de lijn omdat Mazraoui teveel terug moest gister. Daarom kon hij niet in 't middenveld komen en werd hij eigenlijk onzichtbaar. Daarom zou ik misschien in de achtste finales weer Ziyech op 10 zetten, dan kan je 'm eerder in 't spel betrekken en kan hij met z'n passing eerder mensen wegsturen.Nadeel is wel z'n mogelijke vele balverlies op die positie. Je moet een tactisch foefje gaan verzinnen om grotere teams te kunnen verslaan. Grotere teams spelen beter op je zwaktes in. Benfica deed dit tactisch zeer goed maar had niet de individuele klasse om dit af te straffen. City, Atletico, Juve en noem ze maar op, hebben dit wel.Je ziet nu ook wanneer 't niveau omhoog, wie er wel kan aanhaken en wie niet. De beste 2 zijn voor mij de Jong en de Ligt, die haken moeitelaas aan.Tadic kan ook aardig mee. Misschien Ziyech nog in een goede dag. De rest moet toch op z'n tenen lopen. Maar dat geeft niet, het is alleen maar mooi om te zien waar nu de grens ligt bij dit elftal.
Vind ik leuk
thierryer +2160
donderdag 8 november 2018 om 13:10
Lijkt me sowieso verstandig!
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 14:28
Prima analyse tot de laatste zinnen. Ten Hag heeft vooraf tactisch een slecht plan gemaakt.

Als je tactisch sterk bent en een goede tactiek meegeeft hoef je het niets zo om te gooien. Prima dat hij hersteld, maar wat heb je in hemelsnaam de afgelopen dagen voor de wedstrijd gedaan vraag ik me dan af!
Vind ik leuk
JCJWZ +15101
donderdag 8 november 2018 om 19:13
Als je zag hoe geweldig Benfica dit uitvoerde dan behoort Benfica toch echt wel tot de top van Europa hoor.
Vind ik leuk
kwartje50 +1255
donderdag 8 november 2018 om 10:40
Applaus 👏!
Vind ik leuk
Nietkoeroe +5835
donderdag 8 november 2018 om 12:39
Gelul in de ruimte als je t mij vraagt. Beide goals kwamen uit de lucht vallen. Blunder en geniale ingeving
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 10:44
Had die de eerste helft dan ook maar goed gedaan
Vind ik leuk
Jozef +45151
donderdag 8 november 2018 om 10:48
Na de eerste 5 minuten had Ajax de boel op orde.

Het is dat Onana weer eens flipte, want op dat moment was de wedstrijd al lang en breed onder controle.
Vind ik leuk
Dani82 +3809
donderdag 8 november 2018 om 10:45
Naar mijn mening heeft ten hag niet gezorgd voor die 1-1, dat was even een briljante ingeving van ziyech en tadic. Na die goal wisselde ten hag pas.
Vind ik leuk
#Keizerout +50427
donderdag 8 november 2018 om 10:51
In de rust kun je toch instructies geven om meer variatie aan te brengen?
Vind ik leuk
Dani82 +3809
donderdag 8 november 2018 om 10:53
Dat zal ook ongetwijfeld gebeurt zijn, maar die wissel had eigenlijk iets eerder gemoeten. Het heeft prima uitgepakt, daar zeg ik niks over, maar de 1-1 was al gevallen toen hij voor die tactische wissel koos....
Al met al toch blij met het resultaat
Vind ik leuk
#Keizerout +50427
donderdag 8 november 2018 om 11:02
Waarom had hij eerder moeten wisselen?
In de rust geeft hij instructies die tot de 1-1 leiden. Waarom moet hij dan ook nog wisselen voor de 1-1? Die viel nu toch?
De wissel was waarschijnlijk omdat door de 1-1 het wedstrijdbeeld ook weer veranderd. Door een wissel kun je daar weer op inspelen.
Vind ik leuk
Dani82 +3809
donderdag 8 november 2018 om 11:16
Nou volgens mij gaf ziyech gewoon een lange bal op tadic... lijkt me sterk dat hij dat in de rust gezegd heeft;)
Vind ik leuk
#Keizerout +50427
donderdag 8 november 2018 om 11:32
De ruimte is er doordat Schöne inzakt. Instructies over vaker inzakken en weglopen om gaten te creëren worden wel vaker gegeven. Ik zeg niet dat hij exact de acties heeft uitgetekend. 'En Dusan, jij wipt hem dan via de hand van de verdediger erin, want die gaat een sliding maken.'
Vind ik leuk
mcmodd +28787
donderdag 8 november 2018 om 14:15
Dani, naar mijn mening mag een ploeg hooguit 11 spelers in het veld hebben. Dus vertelt de trainer hoe de ploeg moet spelen in plaats van zichzelf op te stellen. Dus je hebt volkomen gelijk. Niet dat dit belangrijk is, maar toch: alle credits naar jou. Voorts kijken we dan even wie de opstelling maakt, gut, dat bepaalt Ten Hag ook. Dus de acties van de spelers worden bepaald door de trainer die ze binnen de lijnen brengt. En ja, de briljante ideeën komen van de speler, die ze tijdens de trainingen leert te voorzien van de technische uitvoering. De training wordt bepaald en gegeven door... Ten Hag. Erkennen dat Ten Hag een groot aandeel heeft in een wedstrijd is voor sommigen echt moeilijk. Maar toch wordt de trainer door nog betere clubs gehaald als hij zijn spelers tot de besten van hun land leert uitgroeien, of wordt hij ontslagen omdat de spelers de briljante ideeën niet kunnen voorzien van de technische uitvoering.
Vind ik leuk
Dani82 +3809
donderdag 8 november 2018 om 18:03
Okidoki, sorry dat ik ergens op je tenen stond.
In tegenstelling tot sommige, vind ik Ten Hag echt een goede trainer! Alle credits die je mij geeft, geef ik liever aan Ten Hag. Voor mij is het dus niet zo moeilijk om te erkennen dat Ten Hag een groot aandeel heeft in alle wedstrijden, zo als je ziet.
Ik vond alleen de titel van het nieuwsbericht vreemd. Die goal werd gemaakt uit een briljante ingeving van ziyech, met een lange bal...
Vind ik leuk
mcmodd +28787
vrijdag 9 november 2018 om 04:50
Natuurlijk, dat was een briljante ingeving en daaruit kwam die goal. Aan de andere kant moeten we ervoor waken het voetbal niet te zien van louter aan elkaar geknoopte incidenten die allen eigenlijk op zichzelf een betekenis hebben. Als gevolg van tactiek en afspraken lopen mensen in passlijnen en verdedigen ze in zones. Die tactiek en afspraken zorgen voor de mogelijkheden om vooraf te zien waar een aanvaller gaat lopen. Dat zien de passgever en de balontvanger. De techniek zorgt voor de juiste lengte en boog van de pass, hele goede passers als Ziyech hebben daarvoor een goed talent ontwikkeld, op basis van oog en hand/voet-coördinatie. Dit zou zo uit de boekjes van de opleiding tot trainer kunnen komen, welnu, zo is het ook. Hierop wordt getraind.
Vind ik leuk
plein19 +3392
donderdag 8 november 2018 om 10:51
Prachtige analyse maar een lucky goal in Amsterdam heeft uiteindelijk het puntenverschil tussen Ajax en Benfica gebracht. Ik vond Benfica een erg goede tegenstander. Blij dat we er 4 punten aan over gehouden hebben.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 10:57
Gefeliciteerd Ajacieden. Dat ene puntje gaat jullie minimaal een tweede plek leveren in de poul. Pak de punten maar in de CL want dat zou de top 3 weer goed gaan doen in Nederland. Misschien dat psv nog iets kan betekenen,maar ik denk dat ze genoegen moeten gaan nemen met Europa L, en meer niet.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 11:20
EL gaat psv ook niet halen
Vind ik leuk
Hulsink +608
donderdag 8 november 2018 om 10:58
Zou Ten Hag nu eindelijk eens de verdiende erkenning krijgen die hij verdient? Nu wordt hij door velen de hemel in geprezen maar morgen branden ze hem tot de grond toe af en er worden zaken bij gehaald die er totaal niet toe doen (spraakgebrek, niet verstaanbaar etc.). Helaas ook sommige Ajax supporters deden dapper mee om die Tukker de grond in te boren. Het is toch duidelijk dat deze trainer mede verantwoordelijk is voor de behaalde resultaten van Ajax!

Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 10:59
Ik vind deze analyses altijd wel boeiend. Ik mis alleen de belangrijkste zet van ten Hag: de jong van achteruit laten voetballen de 2de helft. Hij stond zelfs regelmatig op 1 lijn met de verdediging. Hierdoor kwam eindelijk wat meer rust in de opbouw waardoor er makkelijker doorgevoetbald kon worden. In de eerste helft was deze taak voor Schone maar die kan het niet meer bijbenen op dit niveau
Vind ik leuk
Mari +13377
donderdag 8 november 2018 om 11:10
Het was niet Ajax dat ineens de weg vond, maar Benfica die het niet meer kon opbrengen.
Daar liggen ook kansen voor PSV. Barca is niet gewend 90 minuten vol te gaan. Vaak is het na een minuut of 60 over voor de tegenstander.
Vind ik leuk
appeltje +4323
donderdag 8 november 2018 om 11:15
Ja leuk, maar ik zie PSV niet in staat zijn om Barcelona te dwingen vol te gaan. Barcelona speelde de eerste wedstrijd ook op 70% en wonnen makkelijk.
Vind ik leuk
Mari +13377
donderdag 8 november 2018 om 11:16
Da's waar.
Maar wat heb je te verliezen. Barca zal echt niet gaan voor 5 - 0 of zo.
Dus vol op de aanval
Vind ik leuk
appeltje +4323
donderdag 8 november 2018 om 11:34
Klopt, maar PSV is helemaal niet zo goed in initiatief nemen en vol op de aanval spelen. Daar is het middenveld gewoon niet goed genoeg voor. Zelfs de B-keus van Barcelona zal waarschijnlijk beter zijn op het middenveld. Of Van Bommel moet echt zijn tactiek gaan veranderen voor deze wedstrijd, en Gutierrez erin zetten. En dan hopen dat die een fantastische wedstrijd speelt.
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 11:36]
Vind ik leuk
Mari +13377
donderdag 8 november 2018 om 13:35
Daar zit het probleem. Bommel is eigenwijs.
In de competitie is het voetbal niet meer schijtbakkenvoetbal, maar internationaal is hij te bang. Te veel respect.
Ik snap wel dat PSV de kleine jongen is internationaal, maar Tottenham is niet in zijn goede doen en Inter is zo goed niet.
Dan moet je minder respect tonen, minder angstig zijn.
Dan kan je punten pakken.
Vind ik leuk
appeltje +4323
donderdag 8 november 2018 om 14:03
Inderdaad. Maar het probleem zit hem niet alleen bij Van Bommel. De selectie van PSV is daar gewoon totaal niet op ingericht. In het middenveld zit gewoon veel te weinig voetbal. Daar heb je Hendrix, voetballend te beperkt, Rosario, voetballend beter dan Hendrix, maar kan het spel niet maken, en Pereiro, die hele wedstrijden onzichtbaar kan zijn. Gutierrez is de enige die iets van creativiteit in zich heeft.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 11:16
Doordat onbesuisde schot van Ziyech in blessuretijd liep het bijna nog verkeerd af.
Vind ik leuk
Mari +13377
donderdag 8 november 2018 om 14:45
Hehe, eindelijk iemand die het ook heeft gezien.
Nergens voor nodig. Rustig uitspelen, cornervlag opzoeken. Bovendien stonden er genoeg Ajax spelers in de buurt.
Het is hem vergeven, omdat
1. Onana hem redt
2. Hij heel veel goed doet. Ook deze wedstrijd zag ik hem verdedigen
Vind ik leuk
Bill +965
donderdag 8 november 2018 om 11:18
Lulverhaal!
Schöne had eraf gemoeten en Frenky had op zijn plek moeten staan. Tadic een linie terug en Dolberg in de spits. Nu werd frenky met de bal aan zijn rechtervoet naar links gedreven en opgesloten. Daar kon hij niets doen. Schöne had weer een wandelmiddag en leed veel balverlies en was weer te traag.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 12:26
Je zie gewoon als ze steeds terug spelen, dat het fout gaat.ze moeten vrijlopen en dr bal naar voren spelen, niet naar achter ea nt dan krijg zon achterlijke fouten.je zag het gewoon gebeuren.
Vind ik leuk
donderdag 8 november 2018 om 15:13
Ten Hag zit op de bank. Die doet niks. Puur geluk.
Vind ik leuk
Cookee +13007
donderdag 8 november 2018 om 17:51
Ik vond er niet zoveel aan of mag je dat niet zeggen?
Het was vooral proberen maar er niet in slagen bij de goal te komen.
Thuis was het leuker vond ik.
Vind ik leuk
DeNeutrale +289
donderdag 8 november 2018 om 17:55
3 momenten in de wedstrijd kunnen belicht wordenl:
1) blunder Onana wat resulteert in de 1- 0
2) schitterende pass Ziyech net een zwakke inzet van Tadic, maar de bal gaat via hand en borst van de speler die ingelijst, het doek in
3) laatste seconde van de wedstrijjd; bal wordt op de voet van Onana geschoten; dus bal naar voet, niet voet naar bal. Een redding met geluk dus.
Vind ik leuk
Smash +4331
donderdag 8 november 2018 om 20:18
Hoop tekst voor een matige pot!
Vind ik leuk
bra-m-s +418
donderdag 8 november 2018 om 20:19
Goed werk VP! Graag meer van zulke analyses
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws