Franse politiek in rep en roer door PSG-onthulling: spelers gescout op huidskleur

    Franse politiek in rep en roer door PSG-onthulling: spelers gescout op huidskleur

    donderdag 8 november 2018 om 21:44

    Paris Saint-Germain is in opspraak gekomen door onthullingen van de Franse klokkenluidersplatform Mediapart. De regerend Frans landskampioen zou tijdens het scouten van jeugdspelers stelselmatig hebben gediscrimineerd op basis van huidskleur.

    Volgens Mediapart moesten scouts de etnische achtergrond van een jeugdspeler expliciet vermelden in hun scoutingsrapporten, meldt Mediapart. Hierbij hadden ze de keuze uit Frans, Noord-Afrikaans, West-Indisch (afkomstig uit de Caraïben, red.) en Afrikaans.

    Een speler met een Afrikaanse achtergrond zou nauwelijks kans hebben om in de jeugdopleiding van PSG opgenomen te worden. De Parijse grootmacht heeft naar verluidt op basis van dit scoutingssysteem afgezien van de in Ivoorkust geboren Yann Gboho, die momenteel furore maakt in de jeugdopleiding van Stade Rennes.

    De Franse politiek is in rep en roer naar aanleiding van de onthullingen. Minister van Sport Roxana Maracineanu eist maatregelen tegen PSG. "Als deze daden van discriminatie worden bewezen, worden ze bestraft met disciplinaire of zelfs strafrechtelijke sancties", wordt ze geciteerd door het Algemeen Dagblad.

    Lees meer over:Ligue 1

    Plaats een reactie

    N.E.C. +351
    donderdag 8 november 2018 om 21:49
    Oke
    Vind ik leuk
    Voebtal +7548
    donderdag 8 november 2018 om 22:24
    Er spelen voornamelijk donkere spelers bij psg.
    Vind ik leuk
    ReneAjax +4699
    donderdag 8 november 2018 om 23:16
    Mijn aanname was dat blanke spelers geen kans zouden hebben bij PSG en dat de voorkeur naar spelers met Afrikaanse roots zou uitgaan, getuige bijvoorbeeld Mbappe die furore maakt in het eerste team.
    Vind ik leuk
    Voebtal +7548
    vrijdag 9 november 2018 om 00:48
    Ik dacht hetzelfde!!
    Vind ik leuk
    Laliga +2160
    vrijdag 9 november 2018 om 01:12
    Same here.. zowieso onzin dit. Dat halve team is donker van kleur dus zou heel apart zijn. Les bleus idem dito
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:37
    Dat is een loepzuivere conclusie
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:51
    Te gek voor woorden dit .
    Vind ik leuk
    Eimersweide +7419
    donderdag 8 november 2018 om 21:54
    Waarom? Ze zijn het misschien zat om bedonderd te worden en steeds spelers te halen die 7 jaar ouder blijken te zijn dan in hun paspoort staat
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    donderdag 8 november 2018 om 22:11
    Het gaat niet om spelers die in Afrika worden gescout, maar om in Frankrijk gescoute jongens met die achtergronden. En volgens mij is de Franse burgerregistratie best op orde.
    Vind ik leuk
    The Iceman +10281
    donderdag 8 november 2018 om 22:14
    Sterker nog, wij hebben die van ons aan een Fransman te danken ;-)
    Vind ik leuk
    JanTa48 +5518
    donderdag 8 november 2018 om 22:20
    Arabieren hebben niets met mensen die een donkere huidskleur hebben. Voor hun zijn het nog steeds arbeidsslaven en die betaal je niet.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +21858
    donderdag 8 november 2018 om 22:43
    Nou mooi compliment geef je mij dan. Als koerden ook tellen iig.

    Alleen moet ik je helaas wel gelijk geven bij mijn grootouders. Alles wat erna komt heeft het echter NIET
    Vind ik leuk
    JanTa48 +5518
    donderdag 8 november 2018 om 23:04
    Een Koerd is toch geen Arabier die een eigen taal en cultuur kent?
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +21858
    donderdag 8 november 2018 om 23:08
    Een koerd is een germaanse/blanke ethniciteit uit de regio Irak/Syrië/Turkije die nog veel zulleb delen en in mijn geval alles meekregen uit een vooral Arabisch deel van het land. Baghdadse mensen dus ik beschouw het als valid voor je punt
    Vind ik leuk
    HupHolland +2570
    donderdag 8 november 2018 om 23:59
    Heb je enig idee onder wat voor omstandigheden Aziatische mensen in rijke Arbische landen werken?

    Dat een koerd zich Arabier noemt verbaasd mij ook ten zeerste. Ik dacht dat koerden Koerdisch praten, ik dacht ook dat ze de islam pas zijn gaan aanhangen na de Arabische invasie en garabiseerd zijn, maar oorspronkelijk niet Arabisch waren. Ik dacht ook dat ze door Arabieren en Turken juist altijd vervolgd werden. Maargoed, ik heb geen idee hoe de verhoudingen in die landen in elkaar zitten en zal het waarschijnlijk nooit begrijpen.
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +21858
    vrijdag 9 november 2018 om 00:06
    Ja ethnisch gezien ben ik koerdisch dan maar.ik voel me eerder half Irakees omdat ik meer met het land heb dan met koerdistan wat van mij geen land hoeft te worde en waarvan ik de taal nog minder ken dan arabisch (dat ik wel wil leren itt koerdisch)

    Koerden en arabieren hebben verder ook vaak genoeg ruzie inderdaad


    En welke omstandigheden ze in werken maakt me in deze discussie geen zin uit. Het ging over racisme nasr zwarten voor de gedachten van hen en bij de oudere generaties herken ik het maar bij de jongeren niet. klaar
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 23:07
    En dus betalen ze 180 miljoen voor mbappe??
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16028
    donderdag 8 november 2018 om 21:52
    PSG doet nooit niet wat fout. Wat een onzin weer....
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:52
    Het is best denkbaar dat een bepaalde club in het verleden veel problemen heeft gehad met Afrikaanse jeugdspelers of dat ze uiteindelijk zelden leken te renderen in de omgeving waarin de club zich bevindt (om welke reden dan ook, hoeft niet per se aan de jongens te liggen) en dat ze huiverig zijn om weer een Afrikaan binnen te halen als ze toch genoeg keus hebben. Dat wil niet zeggen dat ze per se iets tegen Afrikanen hebben, maar meer dat ze op basis van ervaringen andere keuzes maken.. Je zou daardoor ook de nieuwe Yaya Touré mis kunnen lopen.

    Natuurlijk gaan nu allerlei mensen met dit rapport aan de haal en wordt er schande van gesproken, maar ik vind het allemaal niet zo opzienbarend.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 22:03]
    Vind ik leuk
    Echt? +3507
    donderdag 8 november 2018 om 21:55
    Racisme is onderscheid maken op basis van etniciteit, ook als je daar een heel mooi verhaal aan vast knoopt.
    Vind ik leuk
    Ale +4730
    donderdag 8 november 2018 om 21:58
    Echt?
    Vind ik leuk
    Echt? +3507
    vrijdag 9 november 2018 om 06:33
    Nee ale
    Vind ik leuk
    base +2233
    vrijdag 9 november 2018 om 07:40
    En als werkgever mag je nog steeds zelf bepalen wie je als werknemer wilt ook als je daar een slecht verhaal aan vast knoopt.
    Vind ik leuk
    Echt? +3507
    vrijdag 9 november 2018 om 08:15
    Nee, racisme is ook voor werkgevers verboden.
    Vind ik leuk
    Ale +4730
    vrijdag 9 november 2018 om 08:51
    Lijkt mij wel fijn om te weten waar een speler vandaan komt. Qua marketing bijv. Levert een Chinees meer op dan iemand uit Groenland. Of als er teveel spelers uit 1continent komen kan je groepjes vorming krijgen zoals bij het Nederlands elftal met Kluivert,Davids enz.
    Ajax scout graag in Denemarken zijn ze daarom ook racisten? Nee ze zoeken spelers die zich snel aanpassen en of bij de club passen.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:58
    Nee nee nee, hier ben ik het HELEMAAL NIET MEE EENS!

    Zodra je huidskleur gaat classificeren heb je het over racisme.
    Sterker nog, in het scoutingsproces staat blank blijkbaar niet op het lijstje.
    Waardoor blank niet eens meedoet in de maatstaven.
    Weet je hoe ze dit noemen? White privilege.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 21:59]
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:03
    Er staan helemaal geen huidskleuren op, enkel Afrikaans, West-Indisch, Frans, etc.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:16
    Praat je nog helemaal niks mee goed.
    Dan nog maakt dat geen zak uit.
    Hele bevolkingsgroepen worden geclassificeerd en een stempel gegeven.

    200 jaar geleden waren wij die smeerlappen in de slavenhandel.
    De echte pioniers waar ik me voor schaam, afslachtingen, verkrachtingen, afbranden van dorpen, stelen van alles wat we konden stelen.
    Toen hadden ze het ook over Afrikaans en Indisch.
    Ze hadden 1 ding gemeen en dat was dat zij een andere huidskleur hadden dan wij.
    En dit is wat PSG nu op een mindere vorm weer doet.
    Classificeren van etnische achtergronden
    Vind ik leuk
    Jc 74 +277
    donderdag 8 november 2018 om 22:29
    Waarom zet je er nu niet bij dat wij Afrikanen kochten van Afrikanen? Daar werd en wordt nog meer gediscrimineerd dan hier en alleen op basis van hun achtergrond (stammen )
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:39
    Omdat ik aanneem dat iedereen dit wel weet.
    Als er 1 ding op de basisschool en het voortgezet onderwijs werd verteld was het dat wel.
    Eigen hagje redden zovan “ja maar ze deden het zelf ook”.

    Museum Elmina, vroeger het slavenfort...
    Ga daar maar eens heen.
    Moet je wel naar Ghana maar het is de moeite waard, daar kom je pas echt achter de waarheid.
    Achter wat wij gedaan hebben.
    Vind ik leuk
    Jc 74 +277
    donderdag 8 november 2018 om 22:48
    Waar zeg ik dat wij foutloos waren ? En ik neem aan dat iedereen dat weet maar vervolgens wel onze fouten vermelden ,dat ruikt erg naar iemand je eigen mening in zijn strot duwen .Als je de geschiedenis wilt vertellen dan wel met alle feiten en laat dan iedereen voorzich zelf bepalen wat ze ervan vinden
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3170
    vrijdag 9 november 2018 om 08:55
    Daar blijven de meeste goedpraters aan vast houden ,dat waren dieven en vijanden die ze verkochten. Nederlanders hielpen se Duitsers ook hun eigen verzetsstrijder te verraden ,ga je nu zeggen dat niet nazi's maar die Nederlanders verantwoordelijk voor de oorlog waren ? Verraders zat in Nederland in die tijd ,ook veel van die snitches die joden gingen verraden
    Vind ik leuk
    The Iceman +10281
    vrijdag 9 november 2018 om 11:58
    De slavenhandel van de Ashanti was vrij uitgebreid. Het is niet alsof de Europese landen slavernij hebben uitgevonden.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3170
    vrijdag 9 november 2018 om 15:44
    Nee maar de trans Atlantische slaven handel wel ,die was de meest uitgewerkte ontwikkelde en even ,zoniet mensonterender ,dat was een equivalent van een miljarden industrie
    Vind ik leuk
    The Iceman +10281
    vrijdag 9 november 2018 om 15:53
    Zeker, maar het punt is juist dat de Ashanti, zeker voor de Hollanders, een onmisbare schakel daarin waren. Ook een band die lang bleef bestaan. Zie bijv. ook de Ashanti-prinsjes Kwasi Boakye en Kwame Poku die in 1837 aan het hof van Willem II kwamen wonen. Arthur Japin heeft daar een mooi boek over geschreven. Natuurlijk is huidskleur een belangrijke factor geweest/geworden bij de trans-Atlantische slavernij, maar ook sociale klasse (van degenen die tot slaaf werden gemaakt) was zeker in eerste instantie van groot belang.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 15:56]
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3170
    vrijdag 9 november 2018 om 15:56
    Precies ,gelijk heb je ,vanuit die insteek was slavernij opgebouwd ,aan de andere kant had je andere factoren ook .
    Vind ik leuk
    Echt? +3507
    vrijdag 9 november 2018 om 06:36
    Ff voor alle duidelijkheid, wij waren smeerlappen in de slavenhandel? Ik heb liever dat je voor jezelf praat want ik was daar helemaal niet bij.
    Vind ik leuk
    Dj Storm +128
    donderdag 8 november 2018 om 22:08
    Volgens mij is dat discriminatie als blanken niet op een lijstje staan
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:11
    Frans staat er wel op, ik weet niet of dit een rapport is voor de hele wereld of alleen intern in Frankrijk. Daf maakt dan inderdaad een groot verschil waar jij het over hebt
    Vind ik leuk
    Potjan3 +1065
    donderdag 8 november 2018 om 22:12
    En als je bij de politie wil werken krijg je als allochtoon voorrang op een Hollander ook al zijn beide even geschikt . Daar gaat je white privilege. Wel schandalig van psg als dit klopt, racisme is gewoon triest.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:23
    Ja en als je een donker getinte man bij een fiets neerzet en hem met een ijzerzaag een slot laat doorzagen belt 95% de politie.
    Doet een blanke man dit, is de kans 80% dat ze hem gaan helpen.
    En white privilege is weer terug.

    Zo kunnen we doorgaan wat we willen, we weten allebei wat white privilege betekend en veel verder terug gaat dan de laaste paar jaar dat Rotterdam dit heeft gedaan.
    Wij als Nederlanders zijn dan wel ineens op onze pikkies getrapt terwijl we het zelf honderde jaren gedaan hebben.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 22:25]
    Vind ik leuk
    Echt? +3507
    vrijdag 9 november 2018 om 06:38
    Nogmaals, ik heb niemand op zijn pikkie getrapt, en zeker niet al honderden jaren.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    donderdag 8 november 2018 om 23:07
    Je hebt nu een piepklein nadeeltje van blank zijn te pakken. Blijven er toch nog best wat voordelen over, of niet?
    Vind ik leuk
    Potjan3 +1065
    donderdag 8 november 2018 om 23:21
    Wat hebben de blanken die bijvoorbeeld in Roemenië wonen en in bepaalde gebieden zwaar onder de armoede grens moeten leven allemaal voor voordelen van blank zijn dan ? Racisme hoort niet op deze wereld en is walgelijk .Maar white privilege wat helemaal niet zou moeten bestaan , is niet van toepassing op elk blank persoon.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    vrijdag 9 november 2018 om 09:06
    White privilege houdt ook niet in dat iedere blanke daar volledig en onder alle omstandigheden van profiteert. Je gebruikt dus een drogreden. Je gaat een algemeen concept afdoen met een anekdotisch tegenargument.
    Vind ik leuk
    Potjan3 +1065
    vrijdag 9 november 2018 om 09:14
    Jij hebt het over de voordelen van blank zijn. Jij scheert dus alle blanken over 1 kam .En daar reageerde ik op. Dus waar heb je het over..
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    vrijdag 9 november 2018 om 19:29
    Daar ga je mis. Als iemand het heeft over de voordelen van blank zijn hoeft dat niet per se van toepassing te zijn op alle blanken.

    Een voorbeeld: je kunt zeggen: een voordeel van het zijn van een man is dat je groter en sterker bent dan vrouwen. Dat klopt meestal wel, maar toch zijn er ook lange, sterke vrouwen en kleine slappe mannen.

    Je punt was anekdotisch. Je punt was een drogreden.
    Vind ik leuk
    Potjan3 +1065
    vrijdag 9 november 2018 om 19:41
    Wij denken hier blijkbaar anders over en dat is prima.
    Vind ik leuk
    A.I.D.H. +52
    vrijdag 9 november 2018 om 04:18
    Dat komt omdat 80+% all blank is net als bij velen bedrijven! "Oververtegenwoordigd" Een beetje variatie is niet meteen een verlies van het White Privilege! Die blijven nog van toepassing bij beter betaalde banen!
    Vind ik leuk
    Potjan3 +1065
    vrijdag 9 november 2018 om 07:50
    Ik denk dat al die onderbetaalde Polen wel willen weten waar dat uitzendbureau zit, waar je die white privilege kan aanschaffen.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 08:08]
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:59
    Heb jij een leven?
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:30
    Ik ben meer van het principe dat iemand geboren wordt, een tijdje leeft en dood gaat, ik kan je vraag onmogelijk met een ja of nee beantwoorden.
    Vind ik leuk
    appeltje +755
    donderdag 8 november 2018 om 21:53
    Vond het altijd juist opvallen dat er veel jongens van wat zij 'Afrikaanse afkomst' noemen bij PSG in de jeugd spelen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de opstelling van PSG O17 in de Future Cup.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 21:55]
    Vind ik leuk
    The Iceman +10281
    donderdag 8 november 2018 om 21:55
    Misschien dat ze daarom, om het wat ‘diverser’ te maken, dit selectiesysteem wilden hanteren.
    Vind ik leuk
    appeltje +755
    donderdag 8 november 2018 om 21:58
    Zou kunnen, maar voetbalkwaliteiten horen de doorslag te geven, niet afkomst.

    Vind ik leuk
    The Iceman +10281
    donderdag 8 november 2018 om 21:59
    100%. Daarom is de focus op gelijke uitkomsten ipv gelijke kansen ook zo slecht.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:53
    Nooit meer in de CL “say No to racism” kun je anders ook wel in de prullenbak gooien.
    200 miljoen euro boete.
    Verplicht de Afrikaanse taal leren.
    Verplicht 150 uur per bobo van de club helpen in de arme delen.
    Vind ik leuk
    cheeks +3669
    vrijdag 9 november 2018 om 06:36
    Je bent zeker een GL stemmer ? Wat een onzin kraam je uit .
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:53
    Wat is het probleem? Bij Football Manager kan je toch ook selecteren op huidskleur?
    Vind ik leuk
    The Iceman +10281
    donderdag 8 november 2018 om 21:54
    Gaat ver dit. Lijkt een beetje op hoe Aziaten bij Harvard standaard minpunten krijgen in de selectieprocedure.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:54
    Gebeurd ook in Nederland toch?
    Vind ik leuk
    Verratti +2009
    donderdag 8 november 2018 om 21:57
    De politiek is hierdoor in rep en roer. Als ik zie hoeveel jonge Afrikaanse spelers uit de jeugdopleiding komen kan ik me er weinig bij voorstellen. Alweer een storm in een glas water.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 21:58
    moeilijk te bewijzen dat ze deze speler niet genomen hebben vanwege zijn afkomst, zeggen ze dat ze hem niet goed genoeg vonden en daarmee is de kous af.
    anderzijds, waarom zou dit niet in de scoutings rapporten vermerkt mogen zijn.
    Vind ik leuk
    Verratti +2009
    donderdag 8 november 2018 om 22:07
    Ik zie dat ook niet. Daarnaast zal er naast het scoutingsrapport ook beeldmateriaal voorhanden zijn. Je mag het niet opschrijven maar je kan het wel zien. Succes verder.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    donderdag 8 november 2018 om 22:13
    Waarom zou je het wel verwerken? Wat zegt dat over een specifieke speler?
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:22
    misschien slechte ervaringen met spelers van een bepaalde afkomst, er moet toch flink geinvesteerd worden in de opleiding van zo'n jongens en als je een paar keer op dezelfde manier op je bek gaat omdat ze door bv een slechte mentaliteit/instelling de stap niet kunnen maken heb je wel leergeld betaald.
    ik denk ook dat het in NL ook gebeurt bij veel bedrijven, waarom zou anders het anoniem solliciteren zijn intrede gedaan hebben?
    sommige noemen het racisme maar als het geld kost, wordt ook vaak naar negatieve ervaringen uit het verleden gekeken
    Vind ik leuk
    Verratti +2009
    donderdag 8 november 2018 om 22:36
    Het gaat gewoon om geld. Een voetbalbedrijf maakt het niet uit of een voetballer groen, geel of paars is. Ze willen prijzen winnen en aan die spelers verdienen. Of denkt de politiek dat PSG niet gekozen heeft voor Yann Gboho door z'n afkomst. Als PSG brood had gezien in deze speler hadden ze hem gekozen, ongeacht z'n afkomst.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:52
    alles gaat om geld, maar misschien hebben door eerdere ervaringen met bepaalde groepen spelers het gevoel dat het ze geld gaat kosten en dan worden ze niet genomen, klaar.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    donderdag 8 november 2018 om 22:37
    Volgens dezelfde logica zou je ook alle jongens uit Lyon moeten weigeren als je daar in het verleden bijvoorbeeld problemen mee hebt gehad.

    Stel nou dat er een goede speler uit Lyon is, met een prima karakter. Waarom zou je die jongen dan weigeren? Omdat hij uit Lyon komt?

    Daarnaast, je voorbeeld over anoniem solliciteren. Dat er in Nederland ook bedrijven discrimineren, maakt dat het ineens goed? Nee, natuurlijk niet.
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:50
    dat discrimeren goed is heb ik nooit gezegd, dat het gebeurt weten we allemaal. het is ook de vraag, wordt er gediscrimineerd vanwege de problemen met bv marokkaanse jongeren of zijn er die problemen omdat ze gediscrimineerd worden. en hier zal iedereen een antwoord op hebbben wat hem het beste past. Dit zal ook in het voetbal niet anders zijn, en in frankrijk ook niet anders als in NL.
    Maar goed, ieder zijn mening James.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    donderdag 8 november 2018 om 23:04
    Als dat je mening is, waarom zeg je dan eerst dit:

    “anderzijds, waarom zou dit niet in de scoutings rapporten vermerkt mogen zijn.”

    ?
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:44
    Ja waarom zou het niet verwerkt mogen zijn? Als dat voor psg van belang is kunnen ze dat toch doen. Die beslissen toch aan hand van bepaalde criterien of ze iemand in de opleiding aannemen of niet
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    vrijdag 9 november 2018 om 09:02
    En je hebt niet door dat dat indruist tegen je eerdere opvatting dat discriminatie niet goed is? Oké...

    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:29
    Ja hoor, ik vind discriminatie op zich niet ok, maar ik kan me voorstellen dat een werkgever of in dit geval een voetbalclub bepaalde jongens niet neemt n.a.v. eerder opgedane ervaringen. Ik heb ook al gezegd dat het gebeurt en dat weet jij ook.
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    vrijdag 9 november 2018 om 19:38
    Ik snap niet hoe je dit kunt zeggen. Op zich is discriminatie niet oké, maar soms is het prima..?! Wat heeft dat nieuwe jochie te maken met wat "zijn voorgangers" hebben gedaan?

    Je zegt toch ook niet tegen een nieuw talentje: sorry, we nemen jou niet, want de vorige jongen met sproeten zorgde voor problemen?

    Dat zijn niet bestaande correlaties. Die vorige jongen zorgde niet voor problemen omdat hij sproeten had, of in jouw voorbeeld omdat ie uit Afrika komt, maar omdat het een irritant joch is, of slecht opgevoed.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 20:07
    james, lees toch maar, wanneer heb ik gezegd dat het prima is? ik heb gezegd dat het gebeurt.
    Als psg de afkomst in de scoutingrapporten vermerkt wil hebben, om wat voor reden dan ook, wie wil ze dat verbieden? En waarom?
    Zelfs als dat betekent dat ze jongens niet nemen met een bepaalde achtergrond kan ze hier niemand toe verplichten, maar ze zouden dom zijn om bepaalde talenten te laten lopen vanwege de afkomst.
    Het is tegenwoordig wel zo dat alles snel racisme genoemd wordt
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:07
    Geloof er niks van, er lopen meer donkere spelers in die jeugdopleiding dan blanke..
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +704
    vrijdag 9 november 2018 om 07:54
    Welja joh en als iemand op mentaliteit word afgewezen is het ook racisme, het is me een partij onzin en we maken ons er nog druk om ook! Op deze manier is het racisme nooit uit de wereld met al die selectieve verontwaardiging!
    Vind ik leuk
    donderdag 8 november 2018 om 22:13
    Korreltje zout.

    Voor 5 miljoen is iedereen het weer vergeten.

    Ivm de nieuwe privacy wet mag je ook in het rapport niet meer vermelden of iemand links of rechtsbenig is. Hoe lang iemand is. En of het een mannetje of een vrouwtje is.
    Dus de verassingen na ... een aankoop, zullen wel toenemen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 8 november 2018 om 22:21]
    Vind ik leuk
    El Cazador +6563
    donderdag 8 november 2018 om 23:45
    Blijk het een she-man of transgender te zijn!!!
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +704
    vrijdag 9 november 2018 om 07:52
    Hihi ik ben een beeldende denker! Staat zomaar Foxy in de kleedkamer!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:14
    Het zal gezellig worden.
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +704
    vrijdag 9 november 2018 om 08:17
    Zeer zeker!
    Vind ik leuk
    WRFM +228
    donderdag 8 november 2018 om 22:26
    Als ze 11 jaar zijn en er staat 18 in paspoort zou ik dat ook eisen
    Vind ik leuk
    jamesquinn +3525
    donderdag 8 november 2018 om 22:42
    Het gaat niet om spelers die in Afrika worden gescout, maar om in Frankrijk gescoute jongens met die achtergronden
    Vind ik leuk
    deltiaan +1239
    donderdag 8 november 2018 om 23:13
    en wat doet manchester city allemaal veel en veel erger , heb een film op een duitse zender gezien, een ware kinderhandel.
    Vind ik leuk
    El Cazador +6563
    donderdag 8 november 2018 om 23:44
    Ook vet afstraffen.
    Vind ik leuk
    El Cazador +6563
    donderdag 8 november 2018 om 23:44
    Oh, oei en wauw, waar zijn die gasten in godsnaam helemaal mee bezig. Of je nou groen, geel, bruin, zwart of wit bent zou toch niks uit mogen maken, het gaat om je voetbal capaciteiten!!!!!
    Vind ik leuk
    Echt? +3507
    vrijdag 9 november 2018 om 08:17
    Groen mag niet, die halen namelijk oneerlijk voordeel uit hun camouflage. In de zaal mogen die dan weer wel.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 00:28
    Ik reageer hier puur afgaande op dit bericht, maar als scouts inderdaad expliciet de achtergrond moeten vermelden en op basis hiervan beslist wordt of hij wel of niet de jeugdopleiding in mag, is dit gewoon racisme, hoe mooi je het ook probeert te verdedigen. En nu klopt het wel dat er veel donkere jongen in het eerste van PSG zitten maar deze zijn wel allemaal aangekocht. Rabiot is een van de weinige jeugdspelers en is gewoon van West-Europese achtergrond.

    Overigens kan ik me best voorstellen dat ze hier naar kijken, in NL zie je ook vaak dat spelers met een Noord-Afrikaanse achtergrond moeilijker in de groep liggen dan Nederlandse jongens. Maar als vervolgens aan het licht komt dat hier naar gekeken wordt, kan je natuurlijk een rel verwachten.
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +704
    vrijdag 9 november 2018 om 07:51
    Wat een kul! Je wilt inzichten verkrijgen, waar je talenten vandaan komen wat hun achtergrond is, om je scouting nog verder te optimaliseren. En ik praat niks goed, racisme is niet goed te praten maar enige nuance is wel gewenst!! Scouten op goed geluk doet alleen Martin van Geel.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 08:04
    Daar is ook helemaal niks mis mee. Maar in dit bericht staat toch dat wanneer een speler van Afrikaanse afkomst is deze nauwelijks kansen krijgt?

    Ik ben namelijk wel van mening dat wanneer expliciet gevraagd wordt aan scouts om de achtergrond op deze manier te vermelden en op basis daarvan dan wordt besloten dat iemand wel of niet de jeugdopleiding in mag, dat wel een vorm van racisme is. Er wordt op basis van achtergrond/etniciteit beoordeeld en niet op voetballende kwaliteiten.

    Nogmaals, of het allemaal waar is weet ik niet, maar ik reageer alleen puur op wat er in dit bericht staat.
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +704
    vrijdag 9 november 2018 om 08:11
    Ja waarop baseren ze dat? Omdat Rosario nu doorbreekt bij PSV en bij zowel ajax en feyenoord is weggestuurd of niet geslaagd is, doen ze aan racisme? Het is allemaal suggestief! Het is zou kunnen dat hier en als dat waar is daar! Daarbij naar de feiten kijkend zie ik alleen maar hoofdzakelijk donkere (jeugd)spelers bij PSG!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:07
    Ik vind die vergelijking niet zo sterk. Rosario is in eerste instantie dus wel aangenomen bij Ajax en na een jaar of 4 pas weggestuurd (reden weet ik niet). Hier staat dat ze gewoon geweigerd worden omdat ze Afrikaans zijn.

    Ik weet niet hoe de jeugdopleiding van PSG eruit ziet maar ik heb het over het feit dat wanneer het inderdaad zo is dat er aan scouts gevraagd wordt expliciet te melden wat voor achtergrond een jongen heeft en er op basis daarvan wordt beslist of hij de opleiding op mag, dat dat wel racisme is.

    Overigens hoorde ik in de auto op het nieuws dat de eigenaar gechoqueerd is en een onderzoek in gaat stellen. Op dat soort momenten heb ik het idee dat er dan toch een kern van waarheid in zit.
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +704
    zaterdag 10 november 2018 om 10:50
    Het is soortgelijke vergelijking als in het artikel vermeld en dus heb je daar gelijk in! Wat betreft die eigenaar geeft alleen maar aan dat er geen enkele intentie is om te discrimineren en dat lijkt me meer dan normaal!
    Vind ik leuk
    zaterdag 10 november 2018 om 23:14
    ik ben het helemaal met je eens, het zou normaal moeten zijn dat er geen enkele intentie is om te discrimineren. Maar hoe de vork precies in de steel steekt zullen we in de loop van de tijd wel achter komen ;) Ik hoop in ieder geval, net als jij, dat het allemaal wel mee valt.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 01:16
    De soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend.
    Allemaal flauwekul
    Vind ik leuk
    Roy_87_ +1505
    vrijdag 9 november 2018 om 06:25
    Opheffen die club
    Vind ik leuk
    Ferthis +138
    vrijdag 9 november 2018 om 07:16
    Best moeilijk om in Frankrijk spelers te scouten die niet van Afrikaanse afkomst zijn.
    Vind ik leuk
    G.Kopf +1995
    vrijdag 9 november 2018 om 07:39
    Kopen ze wel af die probleempjes
    Vind ik leuk
    Leozao +4150
    vrijdag 9 november 2018 om 07:47
    Het zit in de mens... Het gaat er ook nooit uit. Triest, maar waar.
    Vind ik leuk
    Jopi1982 +704
    vrijdag 9 november 2018 om 07:47
    Pff een artikel met alleen maar suggestieve stellingen! 1 Ding racisme in welke vorm ook mag en hoort niet! Maar ik begrijp wel dat er in het scoutingsrapport aangegeven word waar de gescoute talenten vandaan komen, zo krijg je meer inzichten in de "locatie's" gebieden, achtergronden e.d. van de talenten! En dan deze zin: "Een speler met een Afrikaanse achtergrond zou nauwelijks kans hebben om in de jeugdopleiding van PSG opgenomen te worden."Suggestiever en onzinniger bestaat het niet! Er zijn talloze talenten te benoemen die bij een topclub doorbreken en later blijkt dat hij bij een een concurrerende club ook in de jeugd heeft gezeten en ze daar tot de conclusie kwamen dat hij er niks van kon..........Tjonge wat een racisme, maar laten we asjeblieft nuchter blijven denken!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 10:57
    Op een scoutingsrapport de etniciteit van een speler vermelden vind ik niet zo'n issue. Zeker in een fysieke sport als voetbal is het handig te weten hoe een speler gebouwd is. En in welk profiel je hem kunt plaatsen. Zo krijg je balans in de diversiteit en je krijg je daadwerkelijk een afspiegeling van de maatschappij.
    Dat het bestuur van PSG de bevindingen van het scoutingsrapport gebruikt om stelselmatig af te zien van Afrikaanse spelers is natuurlijk wel discriminerend en verkeerd. Er kunnen incidenten geweest zijn met Afrikaanse spelers maar dat zou nooit mogen betekenen dat je andere, wellicht steengoede Afrikaanse spelers wegkijkt vanwege diezelfde achtergrond.
    Ook vraag ik me af hoe donkere spelers van de PSG-selectie hier tegenaan kijken. Wetende dat het bestuur mensen van hun kleur eigenlijk niet wilt...
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws