Fortuna-spits: 'Ik dacht dat ik Nederlands verstond en sprak. Maar dit accent...'

    Fortuna-spits: 'Ik dacht dat ik Nederlands verstond en sprak. Maar dit accent...'

    vrijdag 9 november 2018 om 17:58

    Fortuna Sittard-spits Andrija Novakovich is aan zijn tweede seizoen op Nederlandse bodem bezig, maar lijkt vooralsnog niet van plan om nog even te blijven. De 22-jarige Amerikaan staat nog altijd onder contract bij het Engelse Reading.

    Novakovich brak afgelopen seizoen door bij Telstar nadat hij 22 keer scoorde in 38 officiële wedstrijden. Hij versierde een nieuw contract bij Reading, dat hem desondanks nóg een jaar wilde verhuren. "Afgelopen zomer was er veel interesse. Uit de Eredivisie meldden zich meerdere clubs", laat hij weten aan ELF Voetbal. Het verhaal van Fortuna Sittard bleek echter het meest overtuigend. "Ze schetsten een mooi plan. Uitgroeien tot een stabiele Eredivisie-club. Ik zou daarin dit seizoen een belangrijke rol spelen. Ik zag de verhuizing best zitten."

    Inmiddels is Novakovich in Brunssum gaan wonen, waar hij zich uitstekend op zijn gemak voelt. "Ik heb vaak familie logeren. Het is bijna een soort roulatiesysteem. Mijn moeder en zusje waren er tijdens de eerste twee competitiewedstrijden, daarna kwamen mijn vader en oom." De communicatie met de plaatselijke bewoners blijft echter een probleem. "Ik dacht dat ik inmiddels enkele Nederlandse zinnen verstond en sprak. Maar van dat accent hier kan ik nauwelijks iets maken", lacht Novakovich.

    Plaats een reactie

    vrijdag 9 november 2018 om 18:00
    Aan die kant van het land woont ook wat schorem bij elkaar...
    Vind ik leuk
    koosje +495
    vrijdag 9 november 2018 om 18:24
    Jammer dat hij niet goed genoeg is voor Ajax. want in Amsterdam voelt hij zich als een vis in het water. Daar praten ze alles behalve Nederlands.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 19:24
    Ben je er wel eens geweest Koosje?
    Verdwaald zeker.
    Beetje te groot voor je
    Vind ik leuk
    koosje +495
    vrijdag 9 november 2018 om 20:50
    Ik ben er een keer geweest. toen spraken ze geen een van alle nederlands, dus ga er ook nooit meer heen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 23:10
    ABN: Amsterdamsch Beschaafd Nederlands! Vlaaitje
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:36
    Kom eerst even langs om het te beoordelen. Jij zal wel de hele dag alleen thuis en op werk zijn verder kom je nergens. En ik ben een limburger met veel trots en respect!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:38
    Precies.Mooiste stukje van Nederland Limburg.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:40
    Mooi wil ik noord en midden limburg niet zeggen, maar ik kan wel zeggen dat ik er trots op ben om een limburger te zijn.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:41
    Ik kom uit zuid Limburg en ben er trots op.Mensen die hierboven zulke uitspraken doen komen pas net kijken in t leven.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:43
    Zuid-limburg is een prachtig stukje landschap 😉👍🏼
    Vind ik leuk
    mike-alkmaar +3176
    vrijdag 9 november 2018 om 19:17
    Het landschap is idd zeer mooi daar maar daar houd het ook wel mee op. Het Bourgondische in de steden is veruild voor armoede en hoog crack gehalte. Heb zelf tijd in heerlerheide gewoond , maar doe mij toch maar lekker het westen 👍
    Vind ik leuk
    FCKip +644
    vrijdag 9 november 2018 om 22:31
    Want in het westen is geen drugs te vinden? Haha, grappige vent.
    Vind ik leuk
    mike-alkmaar +3176
    vrijdag 9 november 2018 om 22:58
    Zeg ik dat ergens ? Ik had het nu over Limburg dat daar hoog crack gehalte was. Volgens mij ging het niet over het westen. Maar fijn dat jij het grappig vind iig.
    Vind ik leuk
    Ehv-er +1033
    vrijdag 9 november 2018 om 18:43
    Je bent pas een trotse Limburger als je een club uit zuid Nederland support.. 🧐
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:46
    Ik ben een trotse limburger die ajax support en zeker vvv-venlo uit mijn geboortestad 😉
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 19:18
    Lekker in Limburg blijven!
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 20:30
    Ik kom paar keer maar amsterdam om een wedstrijd bij te wonen, problemen mee?
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16033
    vrijdag 9 november 2018 om 18:43
    Houd dat vast! Voor het zelfde geld was je een Hamburger geweest.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:45
    Geboren en getogen in limburg maar nu mag ik wel zeggen dat ik ’bijna‘ een hamburger (duitsland) ben😂
    Vind ik leuk
    Enkidoe +288
    vrijdag 9 november 2018 om 18:59
    Een Limburger is niet voor Ajax. Limburg is een eigen cultuur welke haaks staat op de hollandse.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 18:59]
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 20:28
    Toch is het zo 😉
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:37
    Aan de andere kant t zelfde
    Vind ik leuk
    Just dekler +1748
    vrijdag 9 november 2018 om 19:15
    Je hebt helemaal gelijk, daarom mogen er nooit supporters van Roda naar uitwedstrijden bij ADO en Feyenoord.
    Vind ik leuk
    denman21 +64
    zaterdag 10 november 2018 om 13:00
    kwibus ga je mond spoelen
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +3982
    vrijdag 9 november 2018 om 18:00
    Dat kan niemand verstaan hoor. Tenzij je Limburgse inteelt bent.
    Vind ik leuk
    alaaf +1208
    vrijdag 9 november 2018 om 18:09
    .
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 18:22]
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:16
    Waarom nou weer Amsterdam er bij betrekken calimero? Daarnaast zijn de Amsterdamse allochtonen een stuk vriendelijker dan de meeste Limburgers is mijn ervaring.
    Vind ik leuk
    The Iceman +10327
    vrijdag 9 november 2018 om 18:22
    Mocro’s met een Limburgs accent is wel goud.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16033
    vrijdag 9 november 2018 om 18:47
    Zet daar een neger met een Twents accent naast en mij heb je!
    Vind ik leuk
    The Iceman +10327
    vrijdag 9 november 2018 om 18:59
    I call your ‘neger met een Twents accent’ and I raise you a ‘Fries sprekende Chinees’.
    Vind ik leuk
    Uncle Fester +2052
    vrijdag 9 november 2018 om 19:03
    I call you both and raise you a 'grote blanke, Germaanse zwaar geschapen belhamel met een Antilliaans accent'.
    Vind ik leuk
    The Iceman +10327
    vrijdag 9 november 2018 om 19:04
    Fold.
    Vind ik leuk
    J Kiprich +16033
    vrijdag 9 november 2018 om 19:05
    Damn!

    Eh, I'll see your Chinaman. Here's a Chinese speaking Freeze....
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1030
    vrijdag 9 november 2018 om 19:01
    Die is er hoor een neger met een Twents accent. Kump uut Almelooooooo. En heet Jeffrey Spalburg.
    Vind ik leuk
    fedor2501 +4578
    vrijdag 9 november 2018 om 18:44
    Dat komt omdat die vriendelijke Amsterdamse allochtonen toeristen zijn:-)
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 19:05]
    Vind ik leuk
    denman21 +64
    zaterdag 10 november 2018 om 13:02
    tuurlijk. Jij komt ook zo vaak in Limburg om dat te beoordelen
    Vind ik leuk
    stratumseind +171154
    vrijdag 9 november 2018 om 18:04
    . het is een kwestie van geduld

    rustig wachten op de dag
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 18:28]
    Vind ik leuk
    Jozef +38624
    vrijdag 9 november 2018 om 18:18
    En het Brabants ligt daar half tussen. Af en toe denk je ze te begrijpen, maar vervolgens ...🙄🙄🙄
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:21
    wazegdegijnoukoekwaus!?
    Vind ik leuk
    Jozef +38624
    vrijdag 9 november 2018 om 18:25
    😁🤔Dabdoelknou..
    Vind ik leuk
    slapss +3841
    vrijdag 9 november 2018 om 18:29
    Wa zedde* gij.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:57
    Zamazegge...
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1030
    vrijdag 9 november 2018 om 19:01
    Wittegijhet
    Vind ik leuk
    The Iceman +10327
    vrijdag 9 november 2018 om 18:21
    Nederland, waar je om de 20km een ander accent vindt.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:25
    En 187 talen gesproken worden
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:27
    Idd haha! Bij mij in de buurt is het vooral Mocro's haha!
    Vind ik leuk
    Summit +573
    vrijdag 9 november 2018 om 18:57
    Rotterdam zuid toevallig? Dat is namelijk een marrokaanse kolonie ;p
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 20:27
    Nee Hoofddorp.
    Vind ik leuk
    Maan88 +3898
    vrijdag 9 november 2018 om 22:08
    Oh ik dacht Helmond!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89514
    vrijdag 9 november 2018 om 18:32
    Mot je 'ns naah de haag kaume Novekauvich!
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +1030
    vrijdag 9 november 2018 om 19:02
    Jekkers zei 't al Haags bellen: "Teeeerrrrriiiinnnnngggggg"
    Vind ik leuk
    Janste +149
    vrijdag 9 november 2018 om 18:35
    Wie sjoën mien Limburg is, det wet toch naemus, allein de zuiderlingen, Dae Limburg leef is
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:38
    Precies dit, ik bin limburger tot deep in mien blood en doar bin ik trots op 😉
    Vind ik leuk
    Janste +149
    vrijdag 9 november 2018 om 18:40
    Ik auk. Ondanks det ik jaore in zaandam gewoënd heb. Limburg blief in mien hert. Allein haop ik Waal det Fortuna geit verlaere morguh. Aangezeen ik oet venlo kom haha
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:42
    #ikbindrbeej. Ik kom auk oet Venlo maar woën in pruuses.
    Vind ik leuk
    The Iceman +10327
    vrijdag 9 november 2018 om 18:46
    Net over de grens of echt volle bak Duitsland?
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 18:47
    Volle bak duitsland, 200km tot mijn geboortstad.
    Vind ik leuk
    Janste +149
    vrijdag 9 november 2018 om 18:52
    En dan de naam Amsterdam haha. De maks t neet ech mekkelik he haha
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 20:35
    Ik bin veur ajax maar als ik ens in de maond in venlo kom. Dan goan ik noa vvv toe, en dus ouk morgen teage fortuna 😉 en euver 2 twie weake weer in pruuses
    Vind ik leuk
    Janste +149
    vrijdag 9 november 2018 om 20:36
    Aha. Dan wies morguh.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 20:37
    Ik zit op O3.
    Vind ik leuk
    Janste +149
    vrijdag 9 november 2018 om 20:39
    Dich zits neet. Dich steis haha. Ik auk huur. Ik op o2
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 20:41
    In de rust goan ik mig tog ff zitte. Wie is diene naam
    Vind ik leuk
    Janste +149
    vrijdag 9 november 2018 om 23:57
    Jannie
    Vind ik leuk
    Jozef +38624
    zaterdag 10 november 2018 om 11:17
    Hebben jullie veel overlast van herten dan?

    Het lijkt me verrekte vervelend dat ze Mien altijd maar lastig vallen.
    Vind ik leuk
    Jozef +38624
    zaterdag 10 november 2018 om 11:15
    Wie is Mien?

    Daarna ben ik gestopt hoor😋
    Vind ik leuk
    Janste +149
    zaterdag 10 november 2018 om 11:19
    Haha. Mien = mijn
    Vind ik leuk
    Jozef +38624
    zaterdag 10 november 2018 om 11:30
    Joh...
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 19:10
    Omg.
    Vind ik leuk
    Janste +149
    vrijdag 9 november 2018 om 20:38
    Dich zits neet. Dich steis haha. Ik auk huur. Ik op O2
    Vind ik leuk
    Jozef +38624
    zaterdag 10 november 2018 om 10:11
    Dit is gewoon Duits...

    Foutje in de geschiedenis ?🤔😎
    Vind ik leuk
    FSCeara +8730
    vrijdag 9 november 2018 om 23:55
    Dan had hij in 046 moeten komen wonen ipv 045. dialect is voor nederlanders iets makkelijker te verstaan. Niet veel maar wel iets.
    Vind ik leuk
    Jozef +38624
    zaterdag 10 november 2018 om 11:31
    Leg uit en verras me...

    Wat is het verschil?
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 10 november 2018 om 11:31]
    Vind ik leuk
    FSCeara +8730
    zaterdag 10 november 2018 om 12:34
    Voor jullie in het noorden is waarschijnlijk alle Limburgs hetzelfde.
    maar mensen uit 043 ( Maastricht ) verstaan mensen uit 045 ( Kerkrade ) helemaal niet als ze beide dialect praten terwijl het maar een km of 20 uit elkaar ligt.
    046 ( Sittard ) is weer helemaal anders. In Kerkrade en omgeving word heel veel verbasterd Duits er tussen gegooid terwijl bij ons heel veel woorden op Vlaams lijken. dat is volgens mij makkelijker te verstaan. een Limburger herkend direct en de inslag van het dialect uit welke omgeving de mensen komen.
    Vind ik leuk
    Jozef +38624
    zaterdag 10 november 2018 om 13:23
    Logisch. Voor ons is het inderdaad één pot nat...
    Vind ik leuk
    BoRiNo13 +272