Van Dijk grondig geanalyseerd: Deze manier van blokken vind ik niet de juiste

    Van Dijk grondig geanalyseerd: "Deze manier van blokken vind ik niet de juiste"

    Gepubliceerd: maandag 12 november 2018 om 13:18ma 12-11-2018 om 13:18

    Jaap Stam vindt dat Virgil van Dijk mentaal goed in orde is. De ex-international beschrijft aan de hand van een aantal fragmenten hoe de Liverpool-verdediger zich handhaaft in de absolute top en waar er nog verbetering ligt voor de Nederlander.

    Van Dijk maakte in de interland tussen Nederland en Frankrijk indruk door Kylian Mbappé op zich af te laten komen en de aanvaller geduldig naar de zijkant te drukken. "Je moet als Nederlandse verdediger kunnen voetballen met ruimte in je rug", legt Stam uit aan Ziggo Sport. "Dat betekent dat je bepaalde kwaliteiten moet hebben, zoals bijvoorbeeld snelheid en mentale kracht."

    "Je ziet hier dat Van Dijk het mentale spelletje speelt. Hij is afwachtend, houdt de binnenkant goed dicht en dwingt hem naar de buitenkant. Uiteindelijk maak je op dit soort momenten het verschil en is iedereen op zoek naar een verdediger die keer op keer dit soort situaties goed oplost."

    De tegengoal in het Champions League-duel met Rode Ster Belgrado is volgens Stam wel op het conto van Van Dijk te schrijven. "Deze manier van blokken vind ik niet de juiste. Als je kritisch naar jezelf bent kun je zeggen dat je beter in de baan van het schot had moeten gaan liggen."

    Plaats een reactie

    bartjeee +1086
    maandag 12 november 2018 om 13:22
    Van dijk wordt/is een van de bewte cv,s ter wereld!
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 13:29
    Nou kan er nog wel 5 a 10 opnoemen die beter zij of worden..
    Vind ik leuk
    bartjeee +1086
    maandag 12 november 2018 om 13:30
    Noem maar op dan!
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 13:35
    Ramos/Chiellini/Koulibaly/Bonucci/Rugani/de Ligt/Varane/Baily/Kimpembe
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90820
    maandag 12 november 2018 om 13:37
    Ramos en Chiellini wel. De rest niet en of ze dat worden is koffiedik kijken.
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 13:38
    Komop man, Bonucci, Varane en Koulibaly zijn zeker beter dan van Dijk. Niet zo gek doen.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90820
    maandag 12 november 2018 om 13:41
    Vind ik niet, Bonucci zit ook aan zijn einde en vind hem bij Juve nu minder spelen dan voor hij naar Milan ging.

    Verane beter dan van Dijk, no way! Koulibaly mag niet eens zijn veters strikken.
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 13:43
    Ach dan verschillen we gewoon van mening. Kan en mag gelukkig :)
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90820
    maandag 12 november 2018 om 14:50
    Zeker.
    Vind ik leuk
    TheArena. +1150
    maandag 12 november 2018 om 14:22
    Koulibaly, is een monster. Wat een beest die vent.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 14:25
    Koulibaly doet het wel heel erg goed bij Napoli hoor. Op dit moment is hij zeker gelijkwaardig aan Van Dijk. Dat Jari namen als Bailey (bankzitter bij United) noemt is gewoon lachwekkend. Ook Rugani, De Ligt en Kimpembe zijn lachwekkend.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90820
    maandag 12 november 2018 om 14:51
    Klopt, op dit moment maar Napoli is geen Liverpool.
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 15:00
    Als je kan lezen hadden we het over CV's die zijn of kunnen worden. Rugani en de Ligt kunnen zeker beter worden dan van Dijk. Bailey is inderdaad een fout van mij! Kimpembe word volgens mij ook een beest van een verdediger later!
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 13:43
    Hahaha geen verstand van voetbal Jari. Iemand die op nivo heeft gespeeld zal inzien dat v Dijk niet normaal goed is. Beresterk, zeer rustig en een echte leider achterin. Ook kan hij zo goed opbouwen, dat is iets wat wij Nederlanders jaren niet gekund hebben vanuit achteruit.
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 13:46
    Nooit geopperd dat ik verstand van wat dan ook heb. Geef gewoon mij mening. Naar mijn idee zijn dit gewoon betere verdedigers. Als jij dat anders ziet helemaal prima. Maar begin nou niet direct met beledigen..
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 13:51
    Sorry ik had verkeerd gelezen. Ik dacht dat je de Ligt ook in het rijtje zetten van spelers die beter zijn. De Ligt vind ik qua verdediging trouwens wel beter als v Dijk. Maar van Dijk is nu nog completer. Ik vind dat de Ligt(hoe spijtig ook voor Ajax) er goed aan doet na dit jaar weg te gaan. Hij is hier uitgeleerd. Mijn droom is (ook omdat ik liverpool supporter ben) hem naast v Dijk te zien. Maar elke andere topclub zal de ligt veel kunnen leren.
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 13:59
    Als ik de Ligt was zou ik naar Juventus gaan!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90820
    maandag 12 november 2018 om 14:50
    Daar ben ik het 100% mee eens. Daar leren van de meesters.
    Vind ik leuk
    bartjeee +1086
    maandag 12 november 2018 om 13:45
    Die laatste 2 vind ik minder goed als van dijk hoor... en ff srs de ligt mag (nog) niet eens de veters van van dijk strikken!
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 13:45]
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1577
    maandag 12 november 2018 om 14:27
    Rugani, de ligt, bailly en kimpembe sowieso niet. Ga buiten spelen joh haha
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 14:57
    Goede onderbouwde reactie!
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1577
    maandag 12 november 2018 om 15:50
    Hoef niet te onderbouwen waarom van dijk een betere verdediger is dan een wissel van united en Juventus en een verdediger van Ajax. De ligt kan zeker beter worden maar is t nog niet
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 14:42
    de Ligt????? hahaha kneus
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 14:58
    Jouw naam zegt genoeg kleuter
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 15:03
    `kk neus
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 15:05
    Ah wat origineel!
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 15:06
    helemaal niets in amsterdam!!!
    Vind ik leuk
    jari11 +1139
    maandag 12 november 2018 om 15:12
    Het is november, op 3 van de 4 vlakken valt geen prijs meer te winnen. Tuurlijk baal ik ervan dat wij 4 punten achterstaan op de Eindhovenaren. Maar met deze reactie doe je jij mij geen pijn!
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 15:16
    5 punten!
    Vind ik leuk
    Drs. P. +131
    maandag 12 november 2018 om 13:31
    Noem er eens 11!
    Vind ik leuk
    Gu3rilla +15894
    maandag 12 november 2018 om 14:11
    Laporte is beter.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90820
    maandag 12 november 2018 om 16:32
    Goede verdediger ja, zeker een van de betere.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 19:34
    Echt wel !!
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +7249
    maandag 12 november 2018 om 13:23
    Eindelijk iets wat Stam wel kan.
    Vind ik leuk
    SimonSays +6060
    maandag 12 november 2018 om 14:13
    Ben jij wellicht ook nog op zoek naar een gave, of ben je wel tevreden met hetgeen je hier tentoonspreidt?
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9393
    maandag 12 november 2018 om 13:24
    Toppertje. Met De Ligt centraal achterin een uitstekend duo voor Oranje.
    Vind ik leuk
    Kevindo +1558
    maandag 12 november 2018 om 13:32
    Jarenlang hebben we als Nederlanders gesmeekt om een nieuw type Jaap Stam en zie hier: Van Dijk en De Ligt!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90820
    maandag 12 november 2018 om 13:35
    Van Dijk is beter dan dat Jaap ooit is geweest.
    Vind ik leuk
    3Bier +10895
    maandag 12 november 2018 om 13:44
    Dat is wel een gewaagde uitspraak hoor. Zijn wel redelijk gelijkwaardig denk ik. Jaap was meer een killer en deinsde er niet voor terug om een tegenstander het ziekenhuis in te trappen. Van Dijk is de iets betere voetballer.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 13:46
    Zuiver verdedigend niet, daarin was Jaap Stam in zijn prime exceptioneel sterk en bijna onklopbaar en hoewel Van Dijk erg goed is, heeft hij dat wat minder, aan de bal heeft Van Dijk weer wat meer in zijn mars, persoonlijk vind ik Jaap Stam in zijn tijd bij United, waarmee hij drie keer op rij kampioen werd, nog altijd een van de beste centrale verdedigers die ooit in de Premier League heeft rondgelopen, had er daarnaast ook een belangrijk aandeel in dat ze in zijn eerste seizoen bij de club de Champions League wonnen.

    Als iemand zich de kunst van het pure verdedigen eigen wil maken of perfectioneren, zou hij er goed aan doen om Jaap Stam in zijn prime eens grondig te bestuderen, ook Van Dijk kan daar nog het nodige van leren.
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 november 2018 om 14:17]
    Vind ik leuk
    Gewoon Bas +1975