Pot liet 'niet zo beweeglijke' Van Dijk thuis: Ik was niet zo onder de indruk

    Pot liet 'niet zo beweeglijke' Van Dijk thuis: "Ik was niet zo onder de indruk"

    Gepubliceerd: donderdag 15 november 2018 om 09:00do 15-11-2018 om 09:00

    Memphis Depay heeft de kwaliteiten om alsnog te slagen bij een absolute topclub. Dat denkt Cor Pot, die de steraanvaller van Olympique Lyon in 2013 liet debuteren bij Jong Oranje. Hij vindt het mooi dat de ooit zo verlegen Memphis eerlijk is over z'n ambities. Van de ontwikkeling van Virgil van Dijk - ooit door hemzelf gewogen en te licht bevonden - is Pot diep onder de indruk. 

    "Ik vond Memphis vooral een heel positieve jongen", herinnert de oefenmeester zich in gesprek met VoetbalPrimeur. "Je zag toen al dat het een héél groot talent was. Misschien is-ie iets te vroeg naar Manchester United gegaan. Dat ging allemaal te snel, hij was pas net basisspeler in Eindhoven. Lyon was een goede stap voor Memphis, daar doet hij het nu fantastisch."

    "Hij blijft zich maar ontwikkelen. Niet alleen als speler, ook als mens. Memphis wordt iets rustiger, doet geen gekke dingen meer. Destijds was-ie nog een beetje verlegen hoor. Je hebt natuurlijk dat gedoe met die hoed gehad. Extravagant gedrag. Dat lijkt nu een beetje voorbij, ik vind dat-ie zich prima gedraagt."

    PSG
    Pot vindt het mooi dat de 24-jarige Memphis zijn ambities openlijk uitspreekt. Eerder dit jaar zei de oud-speler van PSV dat hij graag zo snel mogelijk aan de slag wil bij een absolute topclub. "Hij heeft best een beetje gelijk, toch? Memphis herkent zijn eigen kwaliteiten. Ik denk dat hij ziet dat er nog heel veel rek in zit."

    "Ik vind het juist wel knap, dat-ie dat erkent. Het getuigt van veel zelfvertrouwen om te zeggen: dit is niet mijn plafond. Ik wil hogerop. Hij blinkt nu uit in een sterke competitie en als-ie het goed blijft doen, kan hij zeker een stap maken. Naar Paris Saint-Germain bijvoorbeeld. Daar zie ik hem wel terechtkomen. Of bij Engelse topclub. Dat kan-ie zeker."


    Van Dijk
    In de selectie voor het EK in Israël (2013) kregen onder meer Mike van der Hoorn en Bram Nuytinck de voorkeur boven Van Dijk. Hij verkaste later die zomer van FC Groningen naar Celtic. Inmiddels heeft Van Dijk zich opgewerkt tot duurste verdediger ter wereld en aanvoerder van het Nederlands elftal. "Ik heb hem een paar keer mee laten doen bij Jong Oranje. Toen viel hij me niet mee", zegt Pot vijf jaar later. "Ik moet mijn mening herzien. Van Dijk is nu écht een persoonlijkheid."

    "Zulke dingen gebeuren. Hij heeft zich enorm ontwikkeld. Ik was niet zo onder de indruk. Virgil heeft natuurlijk een proces meegemaakt: eerst spits, toen middenvelder geworden, dáárna pas centrale verdediger. Hij was niet zo beweeglijk, draaide moeilijk, werd makkelijk uitgespeeld. In de afgelopen jaren heeft hij enorm veel bijgeleerd op tactisch gebied. Nu is Van Dijk een echte topverdediger geworden. Heel knap."

    (Paul Audenaerd/VoetbalPrimeur)

    Lees ook: Vriendschap met Van Gaal is voorbij: 'Teleurstellend, hoe durf je dat te zeggen?'

    Poll

    Gaat Memphis alsnog de wereldtop halen?

    (7005 stemmen)

    Plaats een reactie

    pietprecies +7824
    donderdag 15 november 2018 om 09:02
    Van Gaal: Cor bakte er niks van

    Cor: ik ben boos omdat van Gaal dat zegt

    Cor liet van Dijk thuis

    Enough said..
    Vind ik leuk
    Degraaf +17896
    donderdag 15 november 2018 om 09:07
    Veel slechter gaat het niet worden met Cor Pot ;-)
    Vind ik leuk
    Bud Spencer +2562
    donderdag 15 november 2018 om 09:47
    Maar Cor is wel weer goed met jongere vrouwen
    Vind ik leuk
    Degraaf +17896
    donderdag 15 november 2018 om 10:53
    Hahaha, klopt dat kan ik niet ontkennen.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33552
    donderdag 15 november 2018 om 11:06
    Jammer dat hij bij het mannenvoetbal blijft hangen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:11
    Maar koos van Gaal hem nou wel of niet?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:13
    Van Gaal kiest altijd voor Jack, de broer van Cor Pot.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:17
    Laatst zag ik hem naast Brom zitten. Zeker de broer van Jack?
    Vind ik leuk
    Obl93 +2548
    donderdag 15 november 2018 om 09:20
    Nee dat was Vet.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:37
    Had hij niet 2 namen? Geen Vet.

    Van Gaal hoorde ik wel eens zeggen : Wat een Kut Pot. Wat bedoelde hij dan eigenlijk?
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 09:37]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:02
    Ik geloof dat zijn neef Zaad bij ons op de bank naast van der Gaag zit....
    Vind ik leuk
    Koeien +2754
    donderdag 15 november 2018 om 15:56
    En Zaad is weer de vader van Bloem. Eén grote incestueuze bende daar.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:20
    Jij verdient een medaille!
    Vind ik leuk
    Paul_dutch +780
    donderdag 15 november 2018 om 12:12
    Hij heet eigenlijk Willem corneles Pot... WC Pot dus, niet serieus te nemen!
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 12:12]
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2139
    donderdag 15 november 2018 om 09:16
    De spelers die Pot liet spelen dat toernooi (De Vrij, Martins Indi speelden centraal achterin, Nuytinck en VD Hoorn zaten op de bank), gingen met Van Gaal mee naar Brazilie.
    Van Gaal liet Van Dijk ook lekker thuis.

    Wel alle feiten benoemen, mmmkay?

    Enough said.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +27623
    donderdag 15 november 2018 om 09:28
    Dat is een korte en bondige samenvatting. Teven juist.
    Vind ik leuk
    kwartje50 +1021
    donderdag 15 november 2018 om 09:43
    Cordanbleu... Van dijk spits Waar dat dan?
    Vind ik leuk
    Thobar +4397
    donderdag 15 november 2018 om 13:01
    Vraag ik mij ook af. Bij WDS '19 was hij al verdediger toen Frank Brugel Willem II tipte.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:15
    Van Gaal nam hem toch ook niet mee?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:21
    Wat een onzin. Ajax, Feyenoord, PSV inclusief Louis van Gaal zagen het niet in van Dijk zitten.

    Wat Cor daarna zegt over Depay slaat nergens op:

    'hij was pas net basisspeler in Eindhoven'

    90 wedstrijden...
    39 goals...
    Topscorer eredivisie...
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 11:22]
    Vind ik leuk
    Farmer +12798
    donderdag 15 november 2018 om 13:39
    Idd, gewoon makkelijk met de wind mee lullen achteraf.

    Bij Groningen ontwikkelde van Dijk zich al goed, en liep hij al als een leider over het veld. Dat zo veel 'topscouts' dat gemist hebben, en Celtic niet.... tja...
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:08
    Heel veel zagen het niet in van Dijk zitten.

    Behalve Piet de Visser en Aad de Mos dan .... natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Andre As +3317
    donderdag 15 november 2018 om 09:11
    Aad de Mos heeft (achteraf) altijd gelijk... ;-)
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:18
    Maar Aad de Mos en Piet de Visser zien het altijd goed, zelfs als ze het niet goed zien..
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:22
    2 maanden voordat mijn zoon geboren werd, zei Aad het al : Dat wordt niks.

    Ongelooflijk, die man heeft haviksogen en een grote bek. Zo knap.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:10
    Piet de Visser moet elk WK weer zeggen dat hij ooit nog wel een Afrikaans land wereldkampioen ziet worden... Hij is de enige.

    Vwb z'n scoutingkwaliteiten, alle lof! Want wat heeft die man toch veel toppers naar Europa begeleid.
    Vind ik leuk
    Andre As +3317
    donderdag 15 november 2018 om 09:10
    Prima keuze PSG. Daar kan je allemaal rarigheid in je contract op laten nemen.

    Uitstekende speler die alleen wat meer focus op voetbal moet hebben en wat minder met zijn hoofd in de wolken moet lopen. Als hij dat kan, redt hij de top.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 09:15
    Depay moet eerst maar eens in teamverband leren spelen voordat hij überhaupt aan de absolute top gaat denken. Hij kan goed voetballen, maar draaft te vaak door.
    Vind ik leuk
    Thobar +4397
    donderdag 15 november 2018 om 12:54
    Dan zit hij bij PSG goed daar hebben ze er wel een paar die voor zichzelf lopen te ballen.
    Vind ik leuk
    Il Gordo +11311
    donderdag 15 november 2018 om 09:37
    Tsja, lekker makkelijk Cor Pot affikken hier. Ook al is het een halve tamme.

    Maar Jaap Stam heeft ook nooit in Jong Oranje gespeeld meen ik. Gebeurt soms.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:08
    Ik hoorde afgelopen week Advocaat nog zeggen dat Stam naar PSV was gehaald als rechtsback. Uiteindelijk niet de positie waarop hij fuore maakte.
    Sluit ook wel mooi aan bij jouw reactie. Wellicht ook de reden dat hij de jeugd-elftallen nooit gehaald heeft.
    Vind ik leuk
    Il Gordo +11311
    donderdag 15 november 2018 om 10:34
    Daarom. Er is soms geen peil op te trekken. Lachen toch? De echt grote talenten spelen ook nooit in Oranje, maar maken direct hun debuut in het echte Oranje.

    Wat dat betreft trap Aad (voor de zoveelste keer) weer een open deur in ;-)
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:42
    En dan nog zo'n koddig Instagram-filmpje van hem erbij. Wat eigenlijk ook een koning hè?!
    Vind ik leuk
    Il Gordo +11311
    donderdag 15 november 2018 om 10:44
    Boeit 'm allemaal niets. En hij denkt dat iedereen ook zit te wachten op die filmpjes. Dat naïeve van Aad. Zo mooi.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:06
    Dit zegt zoveel meer over Cor Pot dan over Virgil van Dijk.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:28
    Kan zijn naam beter veranderen in Knor Pot.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:06
    ging dit niet over de om hoog geblazen vliegtuig binnen haler van Dijk
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:19
    Zou hem eerder willen zien in Italië ofzo.
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2601
    donderdag 15 november 2018 om 12:17
    Als psg verder wil komen dan de 8ste finales in de cloud, hebben ze hem niet nodig
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:38
    Cor Pot viel me ook niet zo mee, als ik eerlijk ben.
    Vind ik leuk
    mcmodd +24350
    donderdag 15 november 2018 om 14:39
    Ik ken het systeem van de koppensneller. Je kunt nog zoveel stukkies inleveren, uiteindelijk beslist de koppensneller (het wordt zelden de kop die je boven je stukkie zet), wat er boven je stukkie komt te staan. Hier is dat zeer onzorgvuldig gegaan. Als het artikel duidelijk gedeeld is, in dit geval over Memphis en Van Dijk, laat dat dan ik de kop zien. Als je dat niet doet, zet dan, in dit geval, Memphis als eerstbesprokene in de kop.
    Cor Pot heeft veelal een goede mening en laat hij er ook eens naast zitten, dat siert hem als een normaal mens. Zowel Memphis als Van Dijk doen het in Oranje uitstekend, hoewel Van Dijk in dezen nog wel wat moet bewijzen. Het zijn dit soort spelers die een land kunnen laten meetellen op het wereldniveau.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws