Tevreden FC Groningen compenseert miljoenenverlies: zes ton winst door transfers

    Tevreden FC Groningen compenseert miljoenenverlies: zes ton winst door transfers

    Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 15:52wo 14-11-2018 om 15:52

    FC Groningen kan in financieel opzicht terugkijken op een prima seizoen. De eredivisionist heeft in 2017/18 een positief netto bedrijfsresultaat van 640.000 euro gerealiseerd. Groningen meldt dat woensdag via de officiële kanalen. 

    In 2017/18 kende Groningen een negatief operationeel bedrijfsresultaat van 1,9 miljoen euro. Dat verlies werd, zo valt te lezen, 'ruimschoots gecompenseerd door een positief resultaat uit de transferactiviteiten van 2,7 miljoen euro.'

    Algemeen directeur Hans Nijland is tevreden. "We hebben opnieuw laten zien dat het creëren van transferwaarde in de selectie en realiseren van transferresultaten een wezenlijk onderdeel uitmaken van onze bedrijfsvoering en -strategie."

    "Doordat we hierin afgelopen seizoen – over de laatste tien jaren bezien – boven gemiddeld hebben gescoord, hebben we ook het tekort op de begroting seizoen 2017/2018 weten in te lopen en zelfs een winst geboekt, waardoor we er ook in zijn geslaagd ons eigen vermogen aan te zuiveren. We moeten echter doorlopend scherp blijven op aan de ene kant omzetverhoging en de andere kant het beheersen van onze bedrijfslasten."

    Nijland maakte overigens deze week bekend dat hij aan zijn laatste maanden als directeur bezig is. Op 30 juni zwaait hij af

    Lees meer over:EredivisieFC Groningen

    Plaats een reactie

    El Cazador +7591
    woensdag 14 november 2018 om 15:58
    Het lopende seizoen zal met de verkoop van die Japanner ook heel positief zijn. Het spel gaat de laatste weken ook steeds beter, wat wil een Groninger nog meer!!
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +27622
    woensdag 14 november 2018 om 16:02
    Wat punten erbij op de ranglijst?
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9389
    woensdag 14 november 2018 om 16:03
    Haha lekker ingekopt. 😜
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +27622
    woensdag 14 november 2018 om 16:17
    Zelfs Dessers had deze ingekopt ;-) Hoewel..
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9389
    woensdag 14 november 2018 om 16:18
    Haha.
    Vind ik leuk
    Zalkerboy +458
    woensdag 14 november 2018 om 16:15
    Een paar erbij vooruit, dat mag. Maar ook weer niet te veel. Ze komen alweer veel te dicht bij PEC in de buurt.
    Vind ik leuk
    Bosmeister +471
    woensdag 14 november 2018 om 16:40
    Maak je daar maar geen illusies over, PEC halen we zeer zeker wel weer in :)
    Vind ik leuk
    Zalkerboy +458
    woensdag 14 november 2018 om 16:45
    Dit seizoen al? Zucht, hoe moet dat nu toch met ons aller PEC!
    Vind ik leuk
    Bosmeister +471
    woensdag 14 november 2018 om 17:20
    Ons aller PEC mag prima 7e worden hoor ;)
    Vind ik leuk
    Zalkerboy +458
    woensdag 14 november 2018 om 17:39
    Dan oke, prima deal. Daar teken ik dan direkt voor.
    Vind ik leuk
    schfan1920 +5655
    woensdag 14 november 2018 om 16:08
    Meerdere seizoenen.. grote(re) transfersommen worden vaak betaald verdeeld over 3 perioden.
    Vind ik leuk
    younited +4088
    woensdag 14 november 2018 om 15:59
    Dit maskeert wel het waardeloze vorig seizoen, het is maar waar je tevreden mee bent..
    Vind ik leuk
    Koeien +2754
    woensdag 14 november 2018 om 19:38
    Het is niet altijd feest (al helemaal niet met Faber), soms moet je ook gewoon overleven.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 15:59
    Nu nog punten
    Vind ik leuk
    FCG1971 +3123
    woensdag 14 november 2018 om 17:17
    Te laat, die was al gemaakt
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9389
    woensdag 14 november 2018 om 16:04
    Reis en Doan gaan ook wel wat opleveren, financieel gaat het de goede kant op dan.
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2558
    woensdag 14 november 2018 om 16:11
    Ja hebben ze nu verlies of winst? Veel te verwarrend dit.
    Vind ik leuk
    FCG1971 +3123
    woensdag 14 november 2018 om 17:20
    Gelijk heb je. Welkom in de wondere wereld van Hans Nijland. Ik kan er ook al jaren geen touw aan vast knopen. Het ene moment miljoenenverliezen en het andere moment weer rozegeur en maneschijn.
    Vind ik leuk
    Roffel1998 +1399
    woensdag 14 november 2018 om 17:20
    'De eredivisionist heeft in 2017/18 een positief netto bedrijfsresultaat van 640.000 euro gerealiseerd.'
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2558
    woensdag 14 november 2018 om 17:55
    Ok.
    Vind ik leuk
    Tim +4812
    woensdag 14 november 2018 om 18:16
    Brugklas-economie.. altijd lastig.
    Vind ik leuk
    G.Kopf +2558
    woensdag 14 november 2018 om 18:39
    Oja
    Vind ik leuk
    frankn27 +5571
    woensdag 14 november 2018 om 16:16
    Ze hebben voornamelijk geluk gehad met die megatransfer van v Dijk volgens mij..... in de huidige selectie heb je alleen met Doan een talent die geld gaat opleveren.... als ze dan niet van die meevallers als v Dijk hebben dan draai je gewoon dik verlies...
    Vind ik leuk
    Emnu +5457
    woensdag 14 november 2018 om 16:25
    Inderdaad.

    De vergelijking met Ajax (geld of punten) lijkt makkelijk gemaakt maar er is natuurlijk n wezenlijk verschil als je je selectie moet uithollen om n positieve balans te krijgen.

    Dat heeft niets met beleid of visie te malen.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4881
    woensdag 14 november 2018 om 19:51
    ?
    Hoe lang is dit niet de bedrijfsvoering/strategie van Groningen... hoe lang zijn ze dan al bezig met het uithollen van hun selectie... weten ze dan aardig te rekken.
    Nee met Ajax of PSV kan je het niet vergelijken. Die worden onevenredig gesponsord door de UEFA wat totaal niet in verhouding tot de geleverde prestaties. Een kleine toplaag gaan verrijken ten koste van het algemene voetbal belang. Tja, de UEFA en integriteit....
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 19:52]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 17:11
    Vergeet Ludovit Reis niet, deze jongen is net 18 en echt een supertalent
    Vind ik leuk
    frankn27 +5571
    donderdag 15 november 2018 om 12:05
    Oke zal er eens opletten.... was me nog niet specifiek opgevallen
    Vind ik leuk
    Koeien +2754
    woensdag 14 november 2018 om 19:42
    Ze meer hebben verdiend met de transfer van Idrissi (of Bacuna) dan de transfervergoeding van Van Dijk van de Saints naar Liverpool.
    Vind ik leuk
    frankn27 +5571
    donderdag 15 november 2018 om 12:06
    ik bedoel te zeggen dat ze dat niet elk jaar hebben volgens mij, selectie lijkt stuk zwakker te zijn dan voorgaande jaren toen ze nog weleens parels hadden.... kon zelf alleen nu Doan bedenken maar zal ook eens op die Reis gaan letten dan
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    woensdag 14 november 2018 om 16:21
    Blijft een risico om dat in je bedrijfsvoering mee te nemen.
    Vind ik leuk
    FCG1971 +3123
    woensdag 14 november 2018 om 17:22
    We hebben niet allemaal een Van Seumeren die lapt voor jarenlang wanbeleid en megaverliezen.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    woensdag 14 november 2018 om 17:23
    Als je dat niet hebt zul je niet moeten gokken op transfers.

    Kan een keer goed gaan totdat er niks te verkopen valt.
    Vind ik leuk
    FCG1971 +3123
    woensdag 14 november 2018 om 17:28
    En voor die seizoenen hebben we dus een aardig eigen vermogen opgebouwd om die tegenvallers te compenseren. En dat gaat al vele jaren prima zo. Zonder een externe financier.
    Vind ik leuk
    Kopstootje +9676
    woensdag 14 november 2018 om 17:31
    Laten we voor Groningen hopen dat de toekomst hier geen nadelen op gaat leveren.

    Zou zonde zijn als het dezelfde kant op gaat net zoals Twente.
    Vind ik leuk
    FCG1971 +3123
    woensdag 14 november 2018 om 17:35
    Verreweg het merendeel van de betaald voetbal verenigingen in Nederland moeten het hebben van transferopbrengsten om het hoofd bovenwater te houden. Het is niet anders. Jij bent een gezegend mens met Van Seumeren. Een prima kerel en ook nog eens een echte voetbal fan.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    woensdag 14 november 2018 om 18:57
    zijn we zeker gezegend mee maar geld erin stoppen doet hij al een paar jaar niet meer hoor utrecht draait zwarte cijfers en dit jaar 4,4 miljoen winst.
    Vind ik leuk
    Bosmeister +471
    woensdag 14 november 2018 om 20:49
    Maar ook die zwarte cijfers komen door winsten uit transfers toch? Niet mis mee mijns inziens..
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 20:50]
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4998
    woensdag 14 november 2018 om 16:27
    Goede zaak dat er winst wordt gemaakt en er een ruim positief eigen vermogen is. Maar 1,9 miljoen verlies voor transfers is toch redelijk veel. Die uitgaande transfers zijn hard nodig maar of het haalbaar en wenselijk om verliezen elk jaar te compenseren dmv transfers.

    Wel jammer dat zulke interessante mededelingen als jaarcijfers niet wat uitgebreider worden toegelicht. Wat is de omzet, wat zijn de belangrijkste kengetallen, wat zijn de prognoses voor de toekomst. Zou leuk zijn als er vanuit de media wat dieper op dit soort financiële aspecten van een voetbalclub wordt ingegaan
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 16:35
    Die winst is leuk maar weer (geloof vorigjaar ook al) een opperationeel verlies en dat is toch niet iets waar je tevreden over mag zijn.
    Vind ik leuk
    pico323 +6703
    woensdag 14 november 2018 om 17:05
    Groningen degradeert echt niet. Redelijke selectie dus komt goed.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    woensdag 14 november 2018 om 19:00
    precies laat ze lullen groningen eindigt gewoon in de middenmoot en misschien nog wel playoffs europees.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 17:35
    Met de verkoop van Doan is het gat voor 5 jaar gedicht.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    woensdag 14 november 2018 om 19:01
    en ben je weer een sterspeler kwijt
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4881
    woensdag 14 november 2018 om 19:53
    Tja, kan je toch niet houden. Dankzij dit soort gasten kan je overleven in de middenmoot.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:37
    Groningen staat er qua club/naam natuurlijk wel goed op, als het om spelers gaat die zich goed kunnen ontwikkelen.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 17:42
    Tja waarschijnlijk daarom ook kwalitatief ... een zeer jong en matig elftal op de grasmat .. koop eens iets waar je voor naar het stadion komt ..... Doan straks weg en dan ben je trots omdat de portemonnee
    Uitpuilt ... en dan kan je zeggen we doen het goed ...... financieel misschien maar op de mat is nog verre van attractief voetbal
    Vind ik leuk
    FCGrunn050 +544
    woensdag 14 november 2018 om 19:29
    Hé Angelo, ben jij het echt zelf🤔 Dan zijn we collega's😁 Als jij het echt bent, de groeten van de fanatiekste Grunn supporter van het bedrijf 😃
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 21:35
    Iedereen papegaait elkaar na. Nu wordt Doan al in de winterstop verkocht. Welke duimzuiger heeft het hier voor het zeggen. Onze Japanner gaat waarschijnlijk in de zomer naar RM in Spanje en niet deze winter. Bovendien houden we dan nog een jong en kwalitatief prima team over die om de plaatste 6 t/m 9 mee kan doen. En als er iemand is die de jaarcijfers wat beter wil bekijken. Google even naar "FC-G Home" en je kunt het naadje van de kous nalezen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 21:37]
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    woensdag 14 november 2018 om 18:52
    trots dat je spelers verkoopt om de begroting rond te krijgen maar je zal toch nieuwe spelers moeten halen met minder kwaliteit die ook weer geld kosten en aan het einde vh verhaal verkoop je ieder jaar je topspelers om het hoofd boven water te houden en op deze manier blijven we altijd een mickey mouse competitie in nederland.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 19:12
    Daarom heeft Grunn ook geïnvesteerd in topsport centrum. De insteek is nu, vooral eigen jeugd opleiden en inpassen in het eerste. Daarnaast natuurlijk pareltjes zoeken, waar Grunn winst uit kan halen.
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    woensdag 14 november 2018 om 19:27
    dat doet utrecht al jaren maar toch moeten de clubs ieder jaar hun sterspelers verkopen het draait dan ook al jaren niet meer om het sportieve maar puur om geld het moderne voetbal zeg maar.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 20:15
    Welke spelers komen dan uit de jeugd van Utrecht, die nu in het eerste spelen? Klopt verder wat je schrijft over verkopen sterspeler, maar dat bestaat natuurlijk al sinds jaar en dag. Voetbal is uiteindelijk gewoon pure business
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 20:17]
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    woensdag 14 november 2018 om 20:41
    dit seizoen in de basis geen een maar op de bank bvb venema wat een groot talent is maar nog geen basisplaats heeft.
    vorig jaar bvb ayoub jaar daarvoor ramselaar
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4881
    woensdag 14 november 2018 om 19:56
    Nee, die Mickey mouse competitie wordt met name gecreëerd door de UEFA die de grote financiële verschillen veroorzaakt in zo’n kleine competitie. Het zijn dr hoofdsponsor van de toch al rijke clubs. Je kan ze er niet van beschuldigen dat ze het algemeen voetbalbelang steunen ...
    Vind ik leuk
    4everfcu +3493
    woensdag 14 november 2018 om 20:09
    nee hoor dat doen de knvb en foxsports door de rijke clubs meer te geven daardoor word het verschil alleen maar groter.

    de uefa en ik zet de fifa er ff voor het gemak bij zorgen alleen voor de steenrijke europese clubs ofterwijl die bonden zijn er alleen voor de grote clubs de rest telt blijkbaar niet mee.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34576
    woensdag 14 november 2018 om 19:26
    Nou sportief nog.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws