Schöne is 'Pirlo van Denemarken': 'Technische bagage die weinig spelers hebben'

    Schöne is 'Pirlo van Denemarken': 'Technische bagage die weinig spelers hebben'

    Gepubliceerd: donderdag 15 november 2018 om 10:13do 15-11-2018 om 10:13

    Lasse Schöne speelt bij Ajax vaak als controlerende middenvelder en inmiddels heeft hij ook bij het nationale elftal een plekje als 'zes' bemachtigd. Volgens de Deense assistent-coach Jon Dahl Tomasson heeft de Ajacied wel wat weg van Andrea Pirlo.

    Tomasson speelde zelf samen met de Italiaanse regisseur op het middenveld en ziet wel gelijkenissen. "Het zijn allebei slimme voetballers. Pirlo zocht misschien iets vaker de diepte, maar het zijn twee geweldige spelers met een technische bagage die maar weinig spelers hebben", aldus de oud-Feyenoorder tegenover het Deense DR.

    Volgens Tomasson legt het Schöne geen windeieren dat hij iets 'lager' is komen te spelen. Pas nadat William Kvist afgelopen zomer stopte bij het nationale elftal, groeide Schöne uit tot basisspeler. "Hij wil graag de bal hebben. De manier waarop hij wedstrijden voor ons kan controleren, is iets wat we nodig hebben", stelt Tomasson.

    De middenvelder geniet zelf ook van zijn basisplek. "Ik kan me niet herinneren dat ik zovaak achter elkaar in de basis heb gestaan. Het is toch wat leuker om bij het nationale team te komen als je ook speelt."

    Poll

    Moet Ajax nog een jaar doorgaan met Schöne?

    (1449 stemmen)

    Plaats een reactie

    NvC +5287
    donderdag 15 november 2018 om 10:17
    Toch een leuke carriere gehad. Hij heeft vaker gezegd dat hij nog een keer in Denemarken wilt spelen. Hij zou nu nog een jaartje of twee bij Kopenhagen mee kunnen.
    Vind ik leuk
    Andre As +3266
    donderdag 15 november 2018 om 10:22
    Gehad? Hij is nog bezig hoor :-)
    Vind ik leuk
    NvC +5287
    donderdag 15 november 2018 om 10:25
    Tot nu toe 😉
    Vind ik leuk
    The Iceman +11540
    donderdag 15 november 2018 om 10:28
    Vorige maand was hij niet zo stellig:

    “Een keertje in Denemarken spelen, noemt hij “een optie”. “Maar ik heb nooit gezegd: ik wil per se hier of daar spelen”, maakt hij duidelijk. “Ik maak beslissingen op gevoel, dan kun je er ook nooit spijt van krijgen”

    https://www.ajax1.nl/schone-weet-ajax-denk/
    Vind ik leuk
    NvC +5287
    donderdag 15 november 2018 om 10:42
    Dat kan. Ik herinner me gewoon veel andere stukken waar hij zegt dat het leuk zou zijn om nog in Denemarken te spelen. Hij is al dicht bij een stap geweest naar Brondby. Misschien met de Champions League ervaringen en de versterkingen bij Ajax ziet hij het wel zitten om nu langer te blijven.
    Vind ik leuk
    The Iceman +11540
    donderdag 15 november 2018 om 10:48
    Dat, maar Schöne is ook zwaar verkaasd, Nederlandse vrouw en z’n kinderen zijn hier geboren en gaan hier naar school. Denk niet dat hij snel gaat verhuizen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 10:50]
    Vind ik leuk
    NvC +5287
    donderdag 15 november 2018 om 10:51
    Kan na Ajax ook wel in Nederland blijven inderdaad. Genoeg clubs die hem willen. 😉
    Vind ik leuk
    Orphen89 +2264
    donderdag 15 november 2018 om 10:53
    Ik kan me een interview met hem herinneren, volgens was of eind seizoen 16/17 of eind 17/18, niet meer helemaal zeker van.
    Maar toen zei hij inderdaad dat hij erover had gedacht om nog naar Denemarken te gaan, maar na 1 gesprek met vrouwlief had hij besloten om toch maar in Nederland te blijven.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2138
    donderdag 15 november 2018 om 10:52
    Dat soort uitspraken voor de toekomst willen nogal eens afhangen van wie de microfoon vasthoudt.
    Hij heeft nooit in Denemarken gespeeld dus een zgn "cirkel is weer rond" verhaal gaat er toch nooit voor hem in zitten.
    Maar tegen de Deense pers zal hij best een verhaal willen ophangen dat ie eigenlijk best nog wel eens voor ene Deense club zou willen spelen.
    En tegen Ajax.nl zegt ie dat ie zo lang mogelijk bij Ajax wil blijven, carriere afsluiten en dan in de jeugd werken.
    En in het heerenveens sufferdje komt dan weer dat ie eigenlijk best niog wel een jaar daat wil spelen omdat zij hem uit Denemarken hebben gehaald.

    Om ook de Doetinchemmer courant te woord te staan en een jaartje de graafschap niet uit te sluiten.

    (ik verzin dit uiteraard allemaal maar zo gaan deze verhalen nou eenmaal)
    Vind ik leuk
    The Iceman +11540
    donderdag 15 november 2018 om 11:05
    Dat kan idd, maar relevante feiten zoals gezinssituatie blijven hetzelfde. Volgens mij is Schöne altijd vrij consequent in z’n verhaal geweest en heeft hij nooit beloftes gedaan.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2138
    donderdag 15 november 2018 om 11:08
    Hij liep al op zijn 16de hier rond. Is dus bijna langer in Nederland dan hij in Denemarken heeft gezeten.
    Heel andere situatie dan iemand die vanaf zijn 7de voor een club heeft gespeeld, op zijn 23ste naar het buitenland gaat en op zijn 32ste terugkomt bij de club waar hij op zijn 7de is begonnen in zijn geboorteland.

    Schone heeft zo'n carriereverloop helemaal niet.
    Vind ik leuk
    The Iceman +11540
    donderdag 15 november 2018 om 11:10
    Klopt, ik zou ook niet anders willen beweren.
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +7028
    donderdag 15 november 2018 om 10:18
    Schone mag zo lang hij goed fit is bij Ajax blijven. Of hij nog alles moet spelen, dan zeg ik nee. Maar hij is een beetje onderdeel van het meubilair geworden. Een trouwe speler die na zijn carriere op vele andere manieren inzetbaar is voor de club.
    Vind ik leuk
    Kevindo +1551
    donderdag 15 november 2018 om 10:21
    Heb Schone laatst live aan het werk gezien, maar dan is het toch wel genieten als je naar zijn positiespel kijkt en de wijze hoe eenvoudig hij het spel nog kan verleggen.
    Vind ik leuk
    Johnny Cash +6758
    donderdag 15 november 2018 om 10:21
    Wat ze het meeste gemeen hebben is de vrije trap denk ik zo
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11647
    donderdag 15 november 2018 om 10:23
    Hij mag de schoenen van Pirlo nog niet eens strikken.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34438
    donderdag 15 november 2018 om 10:25
    Nee, maar een geweldige trap heeft hij wel.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11647
    donderdag 15 november 2018 om 10:32
    Buttner ook, maar die kan er verder ook weinig van.
    Vind ik leuk
    Tsubamba +1165
    donderdag 15 november 2018 om 10:48
    Je kunt het die arme oude man ook niet aandoen om hem zelf zijn eigen veters te laten strikken
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:54
    Er wordt ook niet beweerd dat hij zo goed is als dat Pirlo was. Er wordt enkel gewezen op het feit dat het een vergelijkbare speler is. Hierbij doelt men op het feit dat beide spelers een vergelijkbaar gevoel voor positie hebben, plus een goede vrije trap en, ondanks dat ze allebei niet erg snel zijn, nog steeds op goed niveau mee kunnen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:41
    Dat zegt hij puur om te kloten, tuurlijk snapt hij wel dat het zo bedoelt wordt, anders snapt hij niks van voetbal.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:51
    daar ga ik ook van uit, maar op dit forum weet je het echter nooit he.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11647
    donderdag 15 november 2018 om 16:29
    Niet zo zeer om te kloten, maar tegenwoordig worden alle ajaxcieden de hemel in geprezen. Dat terwijl een poosje terug ze hem veel te oud vonden en hij niet meer mee kon komen. De meeste clubs hebben wel een speler die belangrijk is voor hun team, maar Pirlo is toch wel een maatje groter dan deze koekebakker.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 16:53
    Wederom.. je snapt heus wel in welke context het wordt bedoeld, dus "koekenbakker" is een beetje onnodig.
    Wat kan schone/Ajax er aan doen dan de assistent van Denemarken (een feyenoorder nota bene) de loftrompet steekt over schone? Moet dat dan maar weg gelaten worden omdat het een ex ajacied is of?

    Ikzelf heb schone nooit afgeschreven, en jij snapt ook wel dat ze met "pirlo-rol" voor Deense begrippen bedoelen natuurlijk. Beetje flauwe opmerkingen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 17:34
    Sommigen willen helaas niks in de context zien en trekken alles graag uit verband.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:40
    Wordt dat hierboven ergens gezegd dan?
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 11:40]
    Vind ik leuk
    Andre As +3266
    donderdag 15 november 2018 om 12:17
    Denk dat Pirlo zijn schoenen wel zelf kan strikken
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:25
    Kan beter gaan cashen in China nog ofzo..zou als ik hem was eerder daar voor kiezen dan voor spelen in Deense competitie. Het sportieve heeft hij wel gehaald bij Ajax en nu bij de nationale ploeg.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +34438
    donderdag 15 november 2018 om 10:25
    Qua trap wel, meer niet.
    Vind ik leuk
    windforce11 +2616
    donderdag 15 november 2018 om 10:30
    En Sneijder de burgemeester van Madurodam. Er zijn maar weinig spelers die die lengte hebben
    Vind ik leuk
    Zultkop +5710
    donderdag 15 november 2018 om 10:34
    Clasie kan zo mee als de Sint van Madurodam
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 10:35]
    Vind ik leuk
    1904088 +531
    donderdag 15 november 2018 om 10:32
    Prima traptechniek en slimme speler. Maar is het toch steeds net niet in de grote wedstrijden
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 10:32]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 10:45
    Heb wel enorm veel respect hoe hij zich ieder seizoen terug in de basis heeft gevochten. Je ziet nu dat hij in gaat leveren op bepaalde aspecten en het moeilijker begint te krijgen. Maar een loyale speler als Schone verdient niets dan respect. Heeft in de afgelopen jaren veel betekent voor Ajax.
    Vind ik leuk
    HaagieHaag +1138
    donderdag 15 november 2018 om 11:13
    Schöne mag Pirlo zijn schoenen nog niet poetsen.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:23
    Schöne is de Stoffel van de fabeltjeskrant, net zo traag.
    Vind ik leuk
    kees ee +652
    donderdag 15 november 2018 om 11:58
    lassie is ook een man !!, . . maar daar houdt de vergelijking met pirlo wel op natuurlijk !?
    Vind ik leuk
    Leozao +5617
    donderdag 15 november 2018 om 14:53
    Is Schone dan geen Nederlander? rsrsrs

    Vind ik leuk
    Ben +142