De Ligt: 'Gewoon prima, bij Ajax zit ik bij de top-vijf van het eerste elftal'

    De Ligt: 'Gewoon prima, bij Ajax zit ik bij de top-vijf van het eerste elftal'

    Gepubliceerd: donderdag 15 november 2018 om 14:26do 15-11-2018 om 14:26

    Matthijs de Ligt heeft het laatste half jaar de meeste vooruitgang geboekt in het 'positioneel positie kiezen'. Dat vertelt de Ajax-aanvoerder in een interview met NRC.

    "En ik denk dat ik ook wat rustiger ben geworden", aldus De Ligt. "Vorig jaar had ik rond deze tijd vijf gele kaarten, nu één. Als jonge jongen wilde ik er altijd inkleunen en volle bak gaan, met het risico dat je soms te laat bent. Nu schat je de situatie beter in, ook door ervaring."

    De negentienjarige verdediger van Ajax en Oranje heeft een aantal voorbeelden. "Op dit moment kijk ik graag naar Sergio Ramos, ook al is dat misschien soms een wat vuile speler", zegt hij. "Italiaanse verdedigers kan ik ook erg van genieten, in het hedendaagse voetbal, maar ook die uit het verleden."

    Door zijn postuur is De Ligt van nature niet de meest explosieve speler, maar daar heeft hij bij Ajax hard aan gewerkt. "Ik weet dat mijn snelheid gewoon prima is, bij Ajax zit ik bij de top-vijf van het eerste elftal. Maar ik probeer alles te verbeteren. Startsnelheid, maar ook koppen, verdedigen, één op één."

    Plaats een reactie

    RWB013 +2015
    donderdag 15 november 2018 om 14:29
    Vuil, maar met zijn spel alles gewonnen wat er te winnen valt. Niets mis met Ramos. Als Jaap Stam of Edgar Davids het deed vonden we het prachtig. Bij Ramos is het opeens een probleem.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 14:30]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:33
    Alleen kan je door die VAR niet meer als Ramos spelen.
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1577
    donderdag 15 november 2018 om 14:46
    Alles wordt veel beter in beeld gebracht. Ik heb een tijdje in de hoofdklasse rond gelopen daar liepen ook ontzettend goede verdedigers maar ze stampten echt vol op je tenen als je vervelend deed. Dat soort dingen noemt de een vuil spel, de ander slimmigheid. Ik prefereer t laatste. Alles voor de winst.
    Vind ik leuk
    The Genius +3549
    donderdag 15 november 2018 om 14:49
    je bent miss Nietkoeroe maar je bent wel koekoek
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1577
    donderdag 15 november 2018 om 15:00
    Dat mag jij vinden. Ieder zn mening toch. Zou saai zijn als iedereen t eens was met elkaar
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:52
    Ja maar uiteindelijk moeten we toe naar schoon spel.veel zuiverder.
    Vind ik leuk
    Jc 74 +296
    donderdag 15 november 2018 om 19:59
    Ik heb daar ook geen moeite mee ,ons parade elftal uit 74 wordt bewonderd vanwege het totaal voetbal maar die mannen konden uitdelen zuigen irriteren als de beste.
    En Cruijff en Van Hanegem misschien nog wel het best ,metname de geniepige dingen beheersten zij als beste
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 19:59]
    Vind ik leuk
    035 +6400
    donderdag 15 november 2018 om 21:00
    Jaren later kwamen daar anderen voor in de plaats. :-)
    Vind ik leuk
    Hertogtwan +294
    donderdag 15 november 2018 om 21:21
    Even op de hielen trappen, aan het oor trekken, altijd maar kleine tikkies en overtredingen maken. Heerlijk als verdediger zijnde. Jammer dat mn lichaam het voetballen niet meer toelaat, want dat waren momenten om te genieten als je de spits.uit zn spel haalde. Ja je kreeg zelf ook wel eens een tikkie, maar dan wist je dat je goed.bezig was 😂
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1577
    vrijdag 16 november 2018 om 00:35
    Ik kon er ook wel van genieten. Ik was vrij rap maar kon wel tegen een stootje. Heerlijk om dan zelf in een duel ff op de tenen te stampen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:52
    Haha Ramos is al recordhouder rode kaarten pakken. Met VAR is Ramos nergens meer.
    Vind ik leuk
    pietprecies +7831
    donderdag 15 november 2018 om 20:47
    Neuh maar zoals De Ligt er tegen Jonas inkleunde, ja op het randje maar moet kunnen in de CL
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 22:12
    Ja precies 't randje, anders ben je de pineut bij de VAR
    Vind ik leuk
    yuuup +9937
    donderdag 15 november 2018 om 15:01
    Er zijn ook talloze spelers die op een faire manier, als gentleman alles hebben gewonnen. Zet Ramos daarnaast en er is van alles mis met Ramos. Trouwens Jaap Stam was hard, maar geen smerige gluiperd.
    Ramos is gewoon in z'n geheel een vuinisbak. Zijn smerige overtredingen (iedere wedstrijd). Telkens dat ruzie zoeken bij tegenstanders, mekkeren bij de scheidsrechters, opzichtige schwalbes. Net al Pepe een zwarte vlek in de sport.
    Vind ik leuk
    RWB013 +2015
    donderdag 15 november 2018 om 16:16
    Stam geen smerige gluiperd?? Dan heb je nooit op Stam gelet.

    Ramos doet alles om zijn tegenstander uit het spel te halen. Als je daar de wedstrijd mee wint dan prima. En anders moet de scheidsrechter hem maar sneller rood geven.
    Vind ik leuk
    yuuup +9937
    donderdag 15 november 2018 om 17:35
    Stam was ruw, maar niet zo'n valse nicht. Ik hou van spelers als Kompany. Altijd sportief. De echte helden.
    Vind ik leuk
    RWA040 +459
    donderdag 15 november 2018 om 17:50
    Ramos is een van de beste spelers ter wereld... Ik zou hem in ieder team als eerste opstellen ;)
    Vind ik leuk
    yuuup +9937
    donderdag 15 november 2018 om 18:14
    Ja klopt dat hij één van de beste is. No argument there.
    Maar toch heb ik een hekel aan de persoon. Spelers als Kompany en De Ligt vind ik zoveel prettiger om naar te kijken. En die hebben die ongein niet nodig. Wellicht omdat ze beter zijn?
    Vind ik leuk
    RWA040 +459
    donderdag 15 november 2018 om 21:54
    Kompany is ook zeker een hele mooie speler. Over de Ligt kan ik sowieso niks negatiefs zeggen... Ontwikkeld zich razend snel. Maar persoonlijk hou ik heel erg van Ramos zijn spel. Ik weet niet zo goed waarom, ik denk een dat het een gevoelskwestie is.
    Vind ik leuk
    yuuup +9937
    donderdag 15 november 2018 om 22:12
    Oke dat kan. Het is ook een kwestie van smaak. De een houd van een good guy en de ander weer van de bad guy.
    Vind ik leuk
    plein19 +2472
    donderdag 15 november 2018 om 15:06
    Ik vind Ramos geweldig. Maar er zijn echt acties die belachelijk zijn. En van geen een speler kan ik die waarderen. Op 1 uitzondering na. Poulsen tegen Van Bommel. Toen heb ik genoten. Maar dat was geen categorie Ramos
    Vind ik leuk
    Peterfc +2365
    donderdag 15 november 2018 om 15:11
    Davids vonden " we " niet prachtig hoor. Als het met schoppen moet vinden "we" dat juist niks.
    Vind ik leuk
    RWB013 +2015
    donderdag 15 november 2018 om 16:18
    Davids was geweldig. Lekker fel en vol er op. Ik vond het een geweldige speler, en heel velen met mij.
    Vind ik leuk
    Peterfc +2365
    donderdag 15 november 2018 om 16:21
    Davids was de beste in 1 tegen 1. Allround, maar te druistig... en als je ruzie krijgt met Hiddink dan moet je naar jezelf kijken.
    Positief over de voetballer Davids maar bij mij kwam hij er niet in omdat je te vaak met tien stond vanwege dat heethoofd
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 16:22]
    Vind ik leuk
    James655 +912
    donderdag 15 november 2018 om 20:56
    Sergio Ramos:
    Inderdaad. Wel een topspeler voor wie de mensen naar het stadion gaan. Als je het zonder die streken kunt is het nog mooier.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 20:57]
    Vind ik leuk
    Joey_S +64
    donderdag 15 november 2018 om 22:29
    Nee het is een probleem als je zelf wel elke keer loopt te janken! Neem Materazzi, dat was nou een bikkelharde verdediger maar jankte echt nooit!!!!
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:30
    Heerlijk om onze captain aan het werk te zien.
    Kan Ramos nog wel een puntje aan zuigen ;).
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 14:46]
    Vind ik leuk
    Laliga +2237
    donderdag 15 november 2018 om 14:32
    Ramos een puntje aan zuigen is een beetje overdreven vindje niet... die man heeft 2 ek’s een wk 4 cl en meerdere landstitels gewonnen :o
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:44
    En of ik dat weet.
    Was ook cynisch bedoeld, Ramos blijft natuurlijk een klasbak die alles over heeft om te winnen.
    Vind ik leuk
    Laliga +2237
    donderdag 15 november 2018 om 14:47
    Haha excuses dan! Maar wat betreft de ligt om maar even een open deur in te trappen die zou niet misstaan naast hem
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:50
    Niet zo’n gekke gedachte nee.
    Brengt hij meteen die “over mijn lijk” mentaliteit over op Matthijs.
    Zien we over 10 jaar dat ook zijn prijzenkast aardig gevuld is.
    Vind ik leuk
    JCJWZ +14755
    donderdag 15 november 2018 om 15:06
    Ramos is ook geen 19jaar.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:45
    Jij hebt de afgelopen 10 jaar geen internationaal voetbal gevolgd?
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 14:49]
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:49
    Hoppa smiley erbij, meesterbrein. 🧠
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:30
    Op de korte meters is hij inderdaad niet de meeste trage speler, kijk maar naar dat duel tussen De Ligt en Gnabry in de wedstrijd tegen Bayern.
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17461
    donderdag 15 november 2018 om 14:30
    Ik was al even bang dat de Ligt dood was, we hadden al een paar uur geen bericht meer over hem gezien.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:34
    Ben je gek, hij speelt bij de populairste club van NL. Die krijgen aandacht zat.
    Vind ik leuk
    GaryGL +399
    donderdag 15 november 2018 om 14:41
    Ik denk dat VP er wel een of meerdere berichtjes aan gewijd had als ie overleden was^^
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 14:41]
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +17461
    donderdag 15 november 2018 om 14:48
    Ik denk dat VP zichzelf dan opdoekt of verder gaat als FP; FrenkiePrimeur.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 14:46
    Prima verdediger.Samen met van Dijk in oranje heb je toch echt wel een goede verdediging staan dacht ik toch ff.Deze kerel heeft mij positief verrast.Chapeau.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +33564
    donderdag 15 november 2018 om 14:56
    Positioneel positie kiezen. Welke soorten positie kiezen zijn er nog meer dan?
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 15:00
    Top 5?

    Dan heeft Ajax toch niet zoveel snelle spelers als dat ik dacht.
    Vind ik leuk
    Obl93 +2548
    donderdag 15 november 2018 om 15:11
    “Als jonge jongen wilde ik er altijd inkleunen en volle bak gaan, met het risico dat je soms te laat bent. “

    We vergeten af en toe dat die gozer pas 19 is he😂
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +2296
    donderdag 15 november 2018 om 15:17
    In een nog betere ploeg kan hij nog beter worden in de zaken waarvan hijzelf vindt dat ze nog verbeterd kunnen worden.
    Vind ik leuk
    reggie +1822
    donderdag 15 november 2018 om 15:21
    Bij de eerste 5, oeiiiii dan wil ik de rest niet zien!!!!
    Vind ik leuk
    Mari +10268
    donderdag 15 november 2018 om 15:27
    Het valt me op dat de Ligt en Blind explosiever zijn geworden. vroeger duurde het lang(er) voor ze reageerden en sprintten,
    Vind ik leuk
    Mo +11813
    donderdag 15 november 2018 om 15:27
    Prima om Ramos als voorbeeld te hebben. Ja hij maakt soms vieze overtredingen maar dat doen zo veel andere ook. Het is gewoon een steenharde verdediger en gewedige speler om in je elftal te hebben. Als ik een beste elftal zou mogen opstellen zou Ramos een van de eerste zijn die ik kies. Heeft ook aardig wat prijzen gewonnen en gigantisch veel goals gemaakt voor een centrale verdediger.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2848
    donderdag 15 november 2018 om 16:40
    Soms moet je vuil zijn, maar de Ligt is niet vuil. Op sommige momenten een voorbeld nemen aan Ramos is niet erg, maar ramos is een veel te vuile speler en dat zal de Ligt nooit zijn.
    Vind ik leuk
    RWA040 +459
    donderdag 15 november 2018 om 17:53
    Die jongen komt er wel. Helaas speelt hij voor Ajax maar man wat is die gozer goed. Topmentaliteit en meer dan genoeg talent.
    Vind hem trouwens ook echt super volwassen overkomen, in het veld maar ook voor de camera.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 17:53]
    Vind ik leuk
    cornelisse +239
    donderdag 15 november 2018 om 19:44
    Klasse van Ramos,Davids,Stam,Chiellini zit in mentaliteit, alles voor de winst, 200% inzet , op de grens en soms erover.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws