Hoe Oranje zich kan en moet verbeteren om de Nations League te winnen

    Hoe Oranje zich kan en moet verbeteren om de Nations League te winnen

    Gepubliceerd: dinsdag 20 november 2018 om 10:00di 20-11-2018 om 10:00

    Wonder boven wonder schaarde het Nederlands elftal zich maandagavond bij de Final Four van de Nations League. Lange tijd maakte de ploeg van bondscoach Ronald Koeman geen aanspraak op een goed resultaat, want Duitsland bleek in staat om Oranje niet in het eigen spel te laten komen. Het zijn belangrijke lessen voor betere interlands in de toekomst.

    Door Koen Bloks

    Het Oranje van bondscoach Ronald Koeman kon maandagavond in voetballende zin géén vervolg geven aan de goede wedstrijd tegen Frankrijk, ondanks het behalen van de Nations League-eindronde. Dit had in eerste instantie vooral te maken met tegenstander Duitsland. De Oranje-internationals kregen simpelweg de kans niet om het niveau van afgelopen wedstrijd te benaderen. De 5-2-3-formatie van bondscoach Joachim Löw was een bouwwerk dat de kracht van Oranje volledig buitenspel zette.

    Als Oranje wilde opbouwen, speelde Duitsland met een driemansvoorhoede, met twee controlerende middenvelders, in een compacte 'diamant'. De toegangswegen naar Marten de Roon en - vooral - Frenkie de Jong werden daardoor afgesneden. Dit hoeft niet meteen een probleem te zijn, mits het lukt om bijvoorbeeld de spits of de aan de binnenkant spelende buitenspeler aan te spelen. De buitenspelers van de Duitsers zorgden dat ze zowel dicht bij de controleurs van Oranje stonden, alsmede de passlijn naar Ryan Babel, Quincy Promes en Memphis Depay eruit haalden. Met deze opzet slaagde Duitsland erin om Oranje geen moment in het spel te laten komen.



    De 'diamant' van Duitsland in beeld. De middenvelders van Oranje worden in kleine ruimtes opgesloten, terwijl de buitenspelers van Duitsland ook de passlijnen naar Babel, Promes en Memphis afsnijden. In potentie liggen er mogelijkheden om één-tegen-één-situaties te creëren wanneer de back de buitenspeler kan bereiken.

    Naast de ineffectieve manier van het opzetten van een aanval, had Oranje het defensief ook niet op orde. Voor het eerste doelpunt verloor Memphis bij de cornervlag de bal. Oranje stond niet aangesloten om druk te kunnen zetten, waarna in eerste instantie een goede reactie volgde: massaal terugtrekken richting eigen helft. Daar ging het echter mis. Matthijs de Ligt, Kenny Tete en De Roon liepen uit positie richting de rechterkant van het veld, de Duitsers verplaatsten de bal naar het midden en Virgil van Dijk stapte eveneens uit de laatste lijn, waardoor Timo Werner via een kaats - en een mooi schot - kon scoren: 1-0.

    Ook voorafgaand aan de 2-0 kende Oranje problemen in de defensieve organisatie. Promes kreeg geen druk op Toni Kroos en De Roon, die de opdracht had om Sané in fase twee en drie te dekken, gaf Sané over aan zijn verdedigers. Het ging mis doordat Tete niet genoeg geknepen stond in de rug van De Ligt, al ging de Ajax-aanvoerder ook niet geheel vrijuit in zijn positionering. Na de 2-0 wees alles erop dat het een kansloze wedstrijd zou worden.



    De defensieve problemen van Oranje voorafgaand aan de doelpunten: te makkelijk worden spelers uit positie gelokt en is de organisatie niet compact genoeg om passes door het centrum te kunnen verdedigen.

    Oranje deed het na rust niet veel beter. De omzettingen van Koeman - één-op-één verdedigen en met De Jong vlak voor de defensie spelen - leverden niet het gewenste resultaat op. De Duitsers doken alsnog vaak gevaarlijk op voor het doel van Cillessen. Telkens ging er eenzelfde situatie aan vooraf als aan de doelpunten in de eerste helft: verdedigers en middenvelders van Oranje werden uit positie gelokt om daarna met sprints in de diepte voor gevaar te zorgen. Dit zijn kenmerken van defensieve organisaties die zich teveel focussen op de man in plaats van de ruimte. Dit gebeurde niet alleen in de verdediging, maar zelfs al bij het drukzetten voorin. Dit maakte het onmogelijk voor Oranje om grip op het duel te krijgen.




    Bij Duitsland halen de buitenspelers de passes naar voren eruit (door goed te kijken wat er achter ze gebeurt). De buitenspelers van Oranje zijn figurant bij het verdedigen, waarna de middenvelders en verdedigers uit positie gelokt worden. In Foto 3 duidelijk te zien dat ook Babel Kimmich af had kunnen dekken, waar zowel Wijnaldum als De Roon de poorten centraal wijd open zetten.

    Oranje mocht zich gelukkig prijzen dat het na 85 minuten spelen slechts met 2-0 achterstond. Daarmee behield de ploeg van Koeman zicht op resultaat, zéker na de aansluitingstreffer van Quincy Promes. Dit doelpunt kwam tot stand na een balverovering van De Roon, die zich positioneerde in de restverdediging in de rechter half-space: de zone waar hij eerder Kylian Mbappé en ditmaal Leroy Sané moest beletten van het opstarten van een counter. Niet veel later belandde een voorzet via invaller Tonny Vilhena en Van Dijk in het Duitse doel: 2-2.

    Door het gelijkspel gaat Oranje met een dosis geluk naar de eindronde van de Nations League. Wanneer de ploeg van Koeman een serieuze kans wil maken op de beker, zal het aan de slag moeten gaan met het beter verdedigen van de (centrale) ruimtes in plaats van de directe tegenstander. Ook is het voor tegenstanders nog te makkelijk om Oranje ver van het doel te houden wanneer een elftal compact in de zone verdedigt. Daarmee blijven alleen snelle counters en opportunistische lange ballen als aanvalswapens over.

    De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

    Plaats een reactie

    Roeptoeter +6796
    dinsdag 20 november 2018 om 10:05
    Lodeweges hoofdtrainer maken en Koeman assistent.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 10:07
    Gewoon Dumfries en Bergwijn laten spelen,die brengen snelheid in het spel.
    Vind ik leuk
    Lekkerjoh +455
    dinsdag 20 november 2018 om 10:11
    Bergwijn was geblesseerd toch?
    Vind ik leuk
    Mari +10154
    dinsdag 20 november 2018 om 10:55
    Wat doet hij dan daar?
    Ik heb niets gemerkt afgelopen wedstrijd. Had hij dan niet beter weer terug kunnen gaan
    Vind ik leuk
    Lekkerjoh +455
    dinsdag 20 november 2018 om 15:20
    Geen idee misschien wilde hij nog een potje 30 seconds doen. Maar k hoor overal dat hij geblesseerd was.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +19136
    dinsdag 20 november 2018 om 10:16
    Waren die 100% fit dan?
    Zo niet dan is het voor die jongens én PSV toch beter dat zij niet gespeeld hebben?

    Denk dat beide er de volgende weer 'gewoon' staan.
    Vind ik leuk
    TheArena. +1155
    dinsdag 20 november 2018 om 12:23
    Ik had juist wel gehoopt dat ze speelden, dan waren ze mooi meer geblesseerd voor bij psv.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 12:03
    Eens! Die Dumfries is helemaal een beest als je dat vergelijkt met Tete
    Vind ik leuk
    Kuip +8444
    dinsdag 20 november 2018 om 18:15
    Zonder gekheid, ik weet uit betrouwbare bron dat Lodeweges echt een toptrainer is. Hij speelt in de staf een heel belangrijke rol. Desalniettemin is Koeman het perfecte uithangbord, maar is Lodeweges het brein.
    Vind ik leuk
    peesjeevee +1811
    dinsdag 20 november 2018 om 10:05
    Nog meer strijdlust. Want dat miste ze tegen Duitsland. Ze moeten er overal nog korter opzitten en er voor zorgen dat wij zo veel mogelijk aan de bal zijn.
    Vind ik leuk
    3Bier +10705
    dinsdag 20 november 2018 om 10:32
    Dit heeft niks met strijdlust te maken. Tactisch waren we minder en aan de bal erg matig. In balbezit lijkt de opdracht: geef de bal aan Frenkie en kijk maar wat hij bedenkt.
    Er is totaal geen variatie in de opbouw.
    Dumfries moet de vaste rechtsback worden, die kan aanvallend veel meer brengen dan Tete, Hateboer, Janmaat etc.
    Op links doet Blind het naar zijn mogelijkheden maar is het te hopen dat onze linksbacks zich gaan ontwikkelen. Had gehoopt dat Willems zich zou ontwikkelen in Duitsland maar dat valt blijkbaar nog een beetje tegen. Van Aanholt doet het aardig in Engeland maar Koeman ziet het niet zo in hem zitten lijkt het.
    Op het middenveld doet De Roon het goed maar in balbezit is het erg matig. Omdat Wijnaldum zich ook niet met de opbouw bemoeit heb je dan wel een probleem als Frenkie wordt vastgezet. Daarom zou ik Propper daar neer zetten.
    Verder ziet het er positief uit voor Oranje. Veel jonge aanvallers die zich gaan ontwikkelen. Op het middenveld gaan Vd Beek, Rosario en Vilhena zich verder ontwikkelen.
    Enige probleem is de linksback positie.
    Vind ik leuk
    peesjeevee +1811
    dinsdag 20 november 2018 om 10:34
    Soow jij had wel iets te melden zech😅
    Vind ik leuk
    3Bier +10705
    dinsdag 20 november 2018 om 10:39
    Ja ik denk ik meld het even...
    Vind ik leuk
    Johnny Cash +6326
    dinsdag 20 november 2018 om 11:14
    Gewoon een goeie duidelijke reactie. 👍
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4668
    dinsdag 20 november 2018 om 10:44
    Sommigen nemen er de tijd voor
    Vind ik leuk
    Henkings +619
    dinsdag 20 november 2018 om 12:22
    Wel even wennen hoor. Een inhoudelijk goede reactie! En dan ook nog on topic!!! Keurig
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 10:06
    Ronald Koeman benaderde laatste wedstrijd in de geest van de voorganger van de National League, namelijk als een experimentele oefenwedstrijd.
    Vind ik leuk
    pietprecies +7432
    dinsdag 20 november 2018 om 10:21
    Deels wel idd, hij stelde Bergwijn niet op ivm een lichte blessure maar vervolgens speelde hij ook zonder Duracell Dumfries wat een complete misvatting was.

    Het excuus wat hij voor het niet opstellen van Dumfries had vond ik dan weer zwak.

    Die gozer is namelijk snel, sterk en heeft 2 paar longen. Maar Koeman wilde hem in bescherming nemen..

    Dan had hij nog beter Aké daar kunnen posteren, weliswaar zn verkeerde kant maar een stuk fitter en scherper dan Tete.
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9461
    dinsdag 20 november 2018 om 10:25
    Mee eens. Het is ook wel duidelijk dat Dumfries gewoon nummer 1 op de rechtsback positie moet zijn.
    Vind ik leuk
    HJR +8240
    dinsdag 20 november 2018 om 10:51
    Zeker, al ben ik benieuwd naar de reactie als Dumfries 1x slecht speelt ;).
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9461
    dinsdag 20 november 2018 om 11:03
    Sommige zijn zo wisselvallig als het weer wat dat betreft maar goed, iedereen kan wel eens slecht spelen toch?
    Vind ik leuk
    HJR +8240
    dinsdag 20 november 2018 om 11:52
    Precies :)
    Vind ik leuk
    Lekkerjoh +455
    dinsdag 20 november 2018 om 10:10
    De laatste wedstrijden waren het ook de counters die veel opleverden. Die Duitsers maakten behoorlijk wat slimme overtredingen die die eruit haalden, dat maakte voor mijn idee ook wel uit.
    Vind ik leuk
    Toppert +1792
    dinsdag 20 november 2018 om 10:13
    Leerzame pot dus voor de jonge honden van Oranje. De Nations League bewijst daarmee zijn toegevoegde waarde t.o.v. die saaie oefenpotjes. Als bonus nog twee prachtige wedstrijden in Portugal in juni die ook ergens om gaan. Doe mij maar gelijk die Portugezen. Kijk met vertrouwen uit naar de kwalificatiewedstrijden.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 10:40
    Hier worden de spelers ook echt beter van idd en zorgt ervoor dat er in de kwalificatie een ingespeeld team staat!
    Vind ik leuk
    abraksas +1520
    dinsdag 20 november 2018 om 12:52
    Precies. Als er niks op het spel staat (vriendschappelijke wedstrijden) dan ga je toch anders in zo'n wedstrijd. En de tegenstander doet dat ook, waardoor het niveau van de wedstrijd gewoon automatisch hoger ligt en daardoor leer je dus ook veel meer. En de trainer weet waar z'n ploeg (en de individuele speler) staat. Na een oefenwedstrijd is het altijd zoiets van "tis maar een oefenwedstrijd, dit zegt niks".
    Vind ik leuk
    Tsubamba +1109
    dinsdag 20 november 2018 om 10:17
    Als je in deze groep dit resultaat kan behalen is die Final Four winnen niet eens zo onwaarschijnlijk, zeker niet als het team dan vaker met elkaar heeft gespeeld in de kwalificatie
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    dinsdag 20 november 2018 om 10:17
    "die zich positioneerde in de restverdediging in de rechter half-space: "

    Alsof je in een meeting met alle sous-chefs van de sub-afdelingen en de rest van het middle management zit.


    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4668
    dinsdag 20 november 2018 om 10:45
    Euh........kun je dat even voor mij vertalen
    ;-)
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    dinsdag 20 november 2018 om 11:00
    Ben bang van niet.
    Als dat soort gewauwel in je aanwezigheid wordt uitgebraakt zou je eigenlijk permissie moeten hebben om zo'n persoon meteen knock out te tikken.


    Vind ik leuk
    Emnu +4828
    dinsdag 20 november 2018 om 15:11
    Begrijp waarom je in Ierland woont.

    Ten eerste doen ze dat daar niet en ten tweede, als iemand t in z’n lompe hoofd haalt t toch te doen, mag je hem volgens mij ook gewoon n koekie geven :-D
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    dinsdag 20 november 2018 om 15:13
    Valt vies tegen. Hoe denk je dat ik aan die volzin gekomen ben?
    Yep, ervaring.
    Vind ik leuk
    Emnu +4828
    dinsdag 20 november 2018 om 15:16
    Dat moet n “West Brit” geweest zijn, in Limerick kom je er sowieso niet mee weg.
    Gelijk hoeken.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1973
    dinsdag 20 november 2018 om 15:21
    In Limerick heb je sinds het vertrek van Dell ook niet of nauwelijks multinationals meer waar dit soort taal wordt gebezigd.
    En Dell was manufacturing in Limerick en die hebben daar ook wat minder last van.
    Vind ik leuk
    Emnu +4828
    dinsdag 20 november 2018 om 15:31
    Tja, natuurlijk lopen er in Ierland ook slijmballen rond maar n "echte" Ier zal zoiets toch nooit zeggen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 15:32]
    Vind ik leuk
    El Lobo +2113
    dinsdag 20 november 2018 om 10:21
    Dumfries of Tete is echt wel het verschil.

    Dumfries brengt zowel verdedigent als aanvallend veel meer
    Vind ik leuk
    Gerro +7265
    dinsdag 20 november 2018 om 10:24
    We speelden in deze poule tegen de laatste 2 wereldkanpioenen en waar in de thuiswedstrijden terecht van gewonnen werd hoewel Duitsland in de uit wedstrijd diversen goede kansen om zeep hielp. Dat je als Nederland zijnde dan in een uitwedstrijd niet zomaar even een tegenstander als Duitsland zijnde van de mat speelt lijkt me ook heel normaal. Duitsland had zich goed voorbereid en zich toch wel enigzins aangepast aan Nederland gezien hoe ze de Jong bespeelde en dat zegt dus ook wel iets over hoe Nederland op het moment weer gezien word door internationaal grote tegenstanders. Wellicht dat het ook een rol speelde dat de Duitsers een dag langer rust hadden zich voor te bereiden dan Oranje. Maar ondanks alles hebben ze er toch een gelijk spel uit weten te halen en daarmee een enorme veerkracht getoond en dat is mischien wel de grootse winst van gisteren. De finale four zullen de jonge spelers extra internationale ervaring brengen en hun ontwikkeling versnellen.
    Vind ik leuk
    ajaksiet +536
    dinsdag 20 november 2018 om 10:55
    Leuk....en wat ging er fout bij de 2-1 en 2-2 bij de Duitsers??? Meer dan bij de Nederlanders denk ik. De 1-0 was niet echt een kans (schot van 17-18 meter), de 2-0 moet Cilesse hebben, weg diagnose van VP.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 11:20
    Het wordt al lastig tegen Zwitserland, volgend jaar juli.
    Vind ik leuk
    Pancev +150
    dinsdag 20 november 2018 om 11:37
    Wat doet een laptoptrainer wanneer z'n laptop kapot is?
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 11:55
    Teletext lezen.
    Vind ik leuk
    ritje +299
    dinsdag 20 november 2018 om 12:29
    hallo Het verschil tussen Frankrijk en Duitsland? Frankrijk liet NED het spel maken en wachten af Duitsland zat er gelijk boven op en gaf NED niet de kans om hun eigen spelletje te spelen! Daarbij was onze rechter verdediginsblok met Tete zwak! die waren tegen de uitblinkers Sane en Schulz niet opgewassen. Duitsland heeft de grote fout gemaakt om Sane buiten het WK tehouden Volgens mijn mening is hun dat opgebroken! Wat een talent! mvg ritje
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 13:28
    jammer dat kinderen de boodschap meekrijgen dat een verdediger eigenlijk n mindere voetballer is dan een aanvaller. Dat is het grote probleem in Nederland. Een harde en technisch goeie verdediger is t mooiste wat er is. Ik moet nu bijv. aan Ruud Krol denken. Gelukkig hebben we nu de Ligt, technisch goed en fysiek sterk . Hij moet ns wat vaker een goeie beuk uitdelen, want dat is t goeie voorbeeld geven :)
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 13:33]
    Vind ik leuk
    Raptor +144
    dinsdag 20 november 2018 om 15:44
    Exact. iets meer Ramos gehalte s.v.p.
    Vind ik leuk
    Raptor +144
    dinsdag 20 november 2018 om 15:42
    Ik was daar aanwezig en ik vond dat het weinig met tactiek te maken had maar meer met strijd en de bal nar voren spelen i.p.v. tikkie takkie breed leggen.
    Vind ik leuk
    Tebannet +147
    dinsdag 20 november 2018 om 16:18
    Tete eruit Dumfries erin.
    Vind ik leuk
    Kuip +8444
    dinsdag 20 november 2018 om 18:25
    Na al dit taktisch geneuzel.
    Er zijn simpele redenen waarom Nederland gisteravond veel zwakker was dan Nederland.
    1 Nederland was nog euforisch na de wedstrijd tegen Frankrijk en daardoor was de echte spirit er niet.
    2 Duitsland had wat goed te maken voor eigen publiek en was getergd
    3 Duitsland speelde thuis en heeft gewoon betere voetballers dan Nederland
    4Tete en Promes kregen ten onrechte veel kritiek. Met Dumfries en Bergwijn was het net zo slecht gegaan
    5 de verschillen in de voetbalwereld zijn tegenwoordig zo klein dat de vorm van de dag vaak de uitslag bepaald. De Duitsers waren gisteravond veel scherper in de duels en dat maakte het grote verschil. Vrijdag was Nederland veel scherper dan Frankrijk en dat maakte toen het verschil.
    De inzet speelt een veel grotere rol dan de taktiek.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 22:10
    Tete eruit, Dumfries opstellen...en Bergwijn ook er in, Promes op de bank en zeker de man die herhaaldelijk de vaart uit het spel haalt met het vaak terug spelen van de bal naar achteren i.p.v. naar voren, Daley Blind, die maar een 4,5 haalde gisteren, moet eruit. Probeer de momenteel prima in vorm zijnde en veel vlugger spelende Ake nou eens een paar keer. Voor Blind is op het middenveld geen plek, maar ook achterin links komt hij snelheid, loopvrrmogen te kort en hij heeft geen kopkracht.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws