'Van Dijk moet zeggen: vanaf nu roetveegpieten. En dan luisteren we naar hem!'

    'Van Dijk moet zeggen: vanaf nu roetveegpieten. En dan luisteren we naar hem!'

    Gepubliceerd: woensdag 21 november 2018 om 09:31wo 21-11-2018 om 09:31

    Virgil van Dijk is de Oranje-international van het jaar. Dat vindt Erik Dijkstra. Dinsdagavond werd bij De Wereld Draait Door uitgebreid gediscussieerd over welke speler van het Nederlands elftal de meeste indruk heeft gemaakt in 2018. 

    Geen enkele twijfel bij Dijkstra. Hij kiest vol overtuiging voor aanvoerder Van Dijk. "Absoluut, Virgil van Dijk", zei hij bij de talkshow. "Het is geen toeval dat die emotionele scheidsrechter zijn verhaal vertelt tegen Van Dijk. Hij straalt iets uit waarvan je denkt: dat is de buurman die ik zou willen hebben."

    "Heb je het over leiderschapskwaliteiten, dan heb je het over Virgil van Dijk. Hij is de leider die Mark Rutte nooit zal zijn. Met die halfzachte ontkenningen in dat Zwarte Pieten-debat..."

    "Virgil van Dijk is een soort aanvoerder van ons land. Ik heb er behoefte aan dat hij zegt: geen Zwarte Piet meer, vanaf nu roetveegpieten, geen flauwekul. En dan luisteren we!"

    Lees ook: Van Dijk troost scheidsrechter: "Die man brak, stond met tranen in zijn ogen"

    Poll

    Is Van Dijk ook jouw Oranje-international van 2018?

    (782 stemmen)

    Plaats een reactie

    mars77 +104
    woensdag 21 november 2018 om 09:33
    Erik Dijkstra... manmanman
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 09:36
    "Virgil van Dijk is een soort aanvoerder van ons land. Ik heb er behoefte aan dat hij zegt: geen Zwarte Piet meer, vanaf nu roetveegpieten, geen flauwekul. En dan luisteren we!"

    En als Virgil zegt: ''Geen roetveegpiet meer, vanaf nu zwartepieten, geen flauwekul.'' Luister je dan ook nog steeds? Of gebruik je dit artikel om jouw politieke standpunt kracht bij te zetten, meneer Dijkstra?
    Vind ik leuk
    peesjeevee +1811
    woensdag 21 november 2018 om 09:48
    Maar dat is weer het politiek correcte gelul wat de meeste bn ers voortaan zeggen bij een talkshow zodat ze populair blijven. Of we meneer Dijkstra nog serieus kunnen nemen. Ik denk het niet.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 09:56
    Getuige de massale pro-zwarte Pietreacties die er altijd losbarsten, lijkt dat 'correcte gelul' niet echt bij te dragen aan iemands populariteit?
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 10:08]
    Vind ik leuk
    The Iceman +11443
    woensdag 21 november 2018 om 10:06
    Ligt aan de doelgroep van het programma/de omroep natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:09
    Daar heb je ook wel een punt.
    Vind ik leuk
    Farmer +12698
    woensdag 21 november 2018 om 12:59
    Ligt er ook aan hoe de media er mee omgaat. Die twintig Anti-piet-roeptoeters hebben ze tien uitzendingen over, maar de 9.000 voorstanders van zwarte piet, interviewen ze niet.

    Ik heb de beelden wel gezien, overal zie je die boze dombo's maar 'Weg met Zwarte Piet' roepen, waar aan de andere kant vd straat, je de kleine kinderen hoort huilen...(is 1 meisje, kort even in beeld geweest, niet te lang natuurlijk, stel je voor dat mensen doorkrijgen hoe de waarheid in elkaar zit)

    Ik zeg op mijn beurt: Genoeg is genoeg geweest!

    Als die jankerige klootzakken, de Nederlandse cultuur niet willen accepteren, welteverstaan; Zwarte Piet, niet als onderdeel van onze Sinterklaastraditie kunnen aanvaarden, dan resteert ze 1 optie: Het land verlaten!

    We gaan geen 17 miljoen mensen voorleggen zich aan te passen, omdat een paar honderd ineens zielig en speciaal moeten zijn.

    Maar het is zo'n mooi middeltje om het volk mee bezig te houden...

    Hoe ver moet dit nog gaan? Ik voorspel nog zware rellen bij ene volgende Anti-piet demonstratie, met zware gewonden, kettingen en ijzeren staven etc...
    Mensen zijn hier zat van. De belachelijke politiek laat dit lekker door-etteren in de maatschappij, tot dit een onacceptabele grens bereikt, en die grens is er zo...
    Vind ik leuk
    PinPelado +1910
    woensdag 21 november 2018 om 13:27
    Hmmm grappig, dus je gaat ervan uit dat alle anti ZP negers zijn en dat die het land moeten verlaten?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:39
    Dat is niet wat hij zegt.........kunnen net zo goed blanke Nederlanders zijn he en de afgelopen dagen hebben uitgewezen dat dat ook zo is voor een heel groot deel.
    Vind ik leuk
    Dani82 +2197
    woensdag 21 november 2018 om 09:49
    Kom op zeg... krijgen we dit hier nu ook al?
    Zullen anders Virgil laten zeggen: “dijkstra, houd u alsublieft op met het verpesten van een kinderfeest! En houd uw politiek gescheiden van mijn leiderschap in oranje.
    Kijken wat dijkstra dan nog te vertellen heeft.

    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 10:12
    Gisteren die bosma aangehoord bij jenssen( geen fan van jenssen of de pvv btw) maar die had wel een aantal punten over de linkse media zeg...
    Vind ik leuk
    mars77 +104
    woensdag 21 november 2018 om 10:20
    En terecht!!
    Vind ik leuk
    HarrieNAC +840
    woensdag 21 november 2018 om 10:25
    Of als hij zegt dat alle wielrenners moeten optiefen van de openbare weg. Is Dijkstra dan nog zo positief over Van Dijk?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:31
    DWDD, dat is dat links-sektarische clubje toch met extreemlinkse gekkies?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:30
    Extremisten ter rechter- en ter linkerzijde zijn mensen die tegenstanders de mond willen snoeren als die demonstreren op momenten dat het niet uitkomt (ja ook mensen die Pegida demonstranten willen hinderen aan hun recht om te demonstreren voor een moskee). Argument: het recht op demonstreren is een grondrecht, afgeleid van het recht op vrije meningsuiting. Politieke extremisten zijn mensen die geweld (willen) gebruiken om hun eigen standpunt door te zetten en die op slinkse manier anderen zo ver krijgen om het vuile werk voor hen op te knappen. Voldoende voorbeelden in de geschiedenis (ja, inclusief de RAF, de rode brigaen etc). Waarom benadruk ik ook het linkse extremisme? Omdat het anders voorspelbaar is wat er hier gebeurt. Laten we hopen dat die hele Pieten discussie over vijf jaar achterhaald is omdat mensen gewoon weer met elkaar praten, elkaar begrijpen en aandacht hebben voor wat hen bindt en niet alleen voor wat hen onderscheidt. Gewoon medemenselijkheid dus.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 13:37]
    Vind ik leuk
    Dharmpie +702
    woensdag 21 november 2018 om 10:33
    Virgil is een leider!, maar hij hoeft niet gebruikt te worden om politieke boodschappen van anderen te ondersteunen of te ondermijnen. Laten we deze mooie mens koesteren en niet belasten met idiote discussies waarvan hij niet gevraagd heeft om daar een rol in te spelen. Wij moeten gewoon genieten van deze warme mens en leider. Zoals heel Engeland momenteel doet!
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:21
    Dit dus..!!
    Ik sta niet te wachten op meningen van BN'ers, ik wil hun kunstje zien and that's it..!
    Vind ik leuk
    The Iceman +11443
    woensdag 21 november 2018 om 11:50
    Om met Gene Simmons te spreken:
    “I think celebrities should basically shut their pie holes and do what they do best—act, sing, tap dance… all that kind of stuff”.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:01
    Prwcies!
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 13:40
    Door redenerend, ook wij zouden dan onze mond moeten houden over zaken waar we geen verstand van hebben en gewoon ons kunstje doen. Want waarin onderscheiden wij ons van BN'ers nu iedereen op Social media zijn opvattingen wereldkundig kan maken?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:48
    Ik dring mijn mening niet op op landelijke televisie en heb geen social media...
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:51
    Nee, je hebt ze niet, je beweegt je erop. Dit forum bijvoorbeeld is een sociaal medium. Een middel om je online te uiten en in contact met anderen te treden.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:56
    Dan is dit mijn enig sociaal medium. Ik heb verder geen behoefte om mijn mening te ventileren en onderdeel te zijn van de publieke opinie op andere fora...

    Ignorance is bliss.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 14:57]
    Vind ik leuk
    El Cazador +7275
    woensdag 21 november 2018 om 12:08
    https://www.youtube.com/watch?v=_hsyHGY7Y1k

    Maakt een hoop duidelijk
    Vind ik leuk
    HupHolland +2858
    woensdag 21 november 2018 om 09:33
    Wat een man zeg! zoiets zeg je toch niet!
    Vind ik leuk
    Yoink +150
    woensdag 21 november 2018 om 09:34
    Zullen we voetbal en politieke / sociale overtuigingen uit elkaar houden aub?

    Om misselijk van te worden.
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1170
    woensdag 21 november 2018 om 09:35
    Graag! Ik zie de eerste rot maar op reactie hier al onder
    Vind ik leuk
    The Iceman +11443
    woensdag 21 november 2018 om 09:34
    Leuk Eric, laten we alles besmetten met de Zwarte Piet-discussie. En wat onverwacht dat je wil dat Van Dijk jouw standpunt uitdraagt. Ook veelzeggend over je idee van politiek dat je zo graag een sterke man wil.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 09:35]
    Vind ik leuk
    Elchucky +163
    woensdag 21 november 2018 om 09:34
    Edit VP : Reactie verwijderd.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 09:59]
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1170
    woensdag 21 november 2018 om 09:35
    Ah jij bent er zo 1
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 09:39
    Ah, dus jij bent er eentje die eigenlijk het Sinterklaas feest voor de kinderen helemaal wil afschaffen.
    Vind ik leuk
    wildlife +69
    woensdag 21 november 2018 om 09:44
    Wat zou jij er van vinden als de Sinterklaas zwart was en de piet wit? Gewoon een zwarte piet, een witte piet en een gele piet naast Sinterklaas en schijn van racisme is weg.
    Vind ik leuk
    The Iceman +11443
    woensdag 21 november 2018 om 09:50
    Wel een beetje buigen voor een valse beschuldiging. Sinterklaas en Zwarte Piet vormen een contrast qua kleur, net als voorgangers Sint-Nicolaas en Krampus. Alleen vond men in Nederland een monster zoals Krampus te eng voor kinderen en werd het een (vriendelijk) persoon. Het zwart-wit contrast is dus ouder dan Europees kolonialisme of de trans-Atlantische slavernij. Wel hebben anti-Pieten een punt als het gaat om grote gouden oorbellen/dikke rode lippen of een Surinaams accent, maar gelukkig zie je dat niet zo vaak meer.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 10:04]
    Vind ik leuk
    HupHolland +2858
    woensdag 21 november 2018 om 10:06
    Slaven en gouden oorbellen, lol
    Nederlandse slavernij in de 7e eeuw, lol.
    Slaven met pofbroeken, lol
    Slaven die overal kunnen gaan waar ze willen, lol.
    Vind ik leuk
    The Iceman +11443
    woensdag 21 november 2018 om 10:25
    Slaven en gouden oorbellen niet, maar de associatie zwarte mensen-gouden oorbellen heeft wel lange tijd bestaan. Idem voor dikke lippen en een zwaar accent. Sowieso stamt de Zwarte Piet zoals wij hem nu kennen uit de periode dat Europese landen de slavernij afschaften.
    Vind ik leuk
    HupHolland +2858
    woensdag 21 november 2018 om 14:21
    Ik heb een heel lang verhaal geschreven, maar twijfel nog of ik het hier zal plaatsen.

    Mensen die zich tegen Zwarte Piet keren, moeten eens eerlijk in de spiegel kijken en zichzelf kritisch afvragen wat ze verder tegen slavernij in de moderne wereld doen. Ik denk dat het in 99.99% van de gevallen 'helemaal niks' is.

    Dit soort mensen zijn gevaarlijk. Ze lossen geen problemen op, maar creeeren problemen die eigenlijk niet bestaan of bestonden.
    Vind ik leuk
    wildlife +69
    woensdag 21 november 2018 om 10:18
    Het reduceren van Zwarte Piet tot een voorbeeld van het koloniale denken is dan ook "een sterke vereenvoudiging" die geen waargetrouwe beeld geeft van de geschiedenis. Het is echter lastig om aan iedereen uit te leggen, vooral vanwege de door jou opgesomde karakteristieken van ZP.
    Vind ik leuk
    Dee79 +2386
    woensdag 21 november 2018 om 09:54
    Sinterklaas zwart..prima maar dat was in het verleden ook niet dus nu ook niet.
    Stel je niet aan, heb je weleens de intocht gezien in willemstad...schijn van racisme het ook nog willen noemen.
    Vind ik leuk
    wildlife +69
    woensdag 21 november 2018 om 10:10
    Als het in verleden wel zo was, hoe zou jij het dan vinden? Zelf ben ik gewoon Kaukasisch, maar ik kan mij voorstellen dat ik het vervelend zou vinden als de situatie omgekeerd zou zijn.

    Als wij dan uitgaan van een simpele leefregel: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet dan denk ik dat rekening houden met elkaar gerechtvaardige belangen belangrijk is.

    Overigens heb ik altijd als kind gedacht dat de Piet zwart was door de schoonsteen, daar niet van. Het is nooit in mij opgekomen dat het zou gaan om een negroide slaaf.

    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 14:36]
    Vind ik leuk
    Dee79 +2386
    woensdag 21 november 2018 om 10:26
    Dat maakt voor mij niets uit ik ben niet opgevoed om tegen een kleur te zijn, niemand word ook zo geboren het is wat wij onze kinderen meegeven.
    Het feit dat jij al over kaukasisch begint krijg ik de rillingen van!
    Daarnaast vind ik dat je een land moet respecteren om zijn cultuur of geloof, niet tientallen jaren genieten van het systeem om jaren later te protesteren omdat jij er moeite mee zou hebben.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:37
    Juist, gebruik maken van wat Nederland te bieden heeft en afbraak doen aan wat jou niet bevalt...
    Vind ik leuk
    wildlife +69
    woensdag 21 november 2018 om 10:48
    Fijn dat jij niet opgevoedt bent om tegen een kleur te zijn, dat ben ik ook niet. Ook ik vind dat Nederland iedereen heel veel bied en dat daarom geloof en cultuur gerespecteerd dienen te worden.

    Alleen is het genieten van het 'systeem' en dus mede gebruik maken van de rechten die aan een ieder toekomen, zoals proteseteren een onderdeel van dit mooie systeem en zo ook het discutabel maken van de gevoelens die leven omtrent zwarte Piet. Heel deze discussie is naar mijn mening geen ondermijning van het systeem, maar een onderzoek die de waarheidsvinding ten goede komt. Ignorance is the root of all evil!

    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 11:06]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:36
    Ik wil geen afbraak aan het Sinterklaasfeest, zal dat geschieden?
    Vind ik leuk
    wildlife +69
    woensdag 21 november 2018 om 12:27
    Als ze allemaal het land verlaten is er geen nationaal elftal meer.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 12:38]
    Vind ik leuk
    Dharmpie +702
    woensdag 21 november 2018 om 19:11
    Er zijn hier tradities en gebruiken. Als je naar NL komt krijg je ermee te maken. Op het moment dat je naar NL komt, dan zou je jezelf eigenlijk moeten afvragen of je wel tegen alle tradities en gebruiken kunt. Kun je er tegen, dan kies je ervoor om hier te blijven. Kun je er niet tegen dan is NL misschien een land waar je beter niet kunt blijven. Volgens mij zou dat het makkelijkste zijn. We hebben dan geen gedoe, geen zware politie inzet en huilende kinderen, zware beveiliging en nog zoveel meer.

    Persoonlijk vind ik dat deze uiting niet op dit forum zou moeten worden geuit. De zin/onzin dat hier uitgekraamd wordt is echt belachelijk. En dat mogen jullie ook van mijn reactie vinden.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:23
    Dan heb je best treurig leventje. Ging jij vroeger ook op piet ze schoot zitten en niet bij de sint?
    Vind ik leuk
    wildlife +69
    woensdag 21 november 2018 om 11:33
    goed punt.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:36
    Nee de punten die jij aan haalt spreekt boekdelen.. dat men er het woord rasime bij haalt zegt al genoeg..
    Vind ik leuk
    wildlife +69
    woensdag 21 november 2018 om 11:41
    Schijn van racisme is nog geen daadwerkelijke racisme.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:47
    Dan kan je achter alles wel wat zoeken.
    Vind ik leuk
    HanV +4615
    woensdag 21 november 2018 om 12:37
    Zou er echt iemand denken dat Zwarte Piet ooit een slaaf is geweest?
    Vind ik leuk
    035 +6354
    woensdag 21 november 2018 om 13:55
    Denk het niet.
    Vind ik leuk
    Nietkoeroe +1170
    woensdag 21 november 2018 om 09:52
    Nee het interesseert me vrij weinig. Ik ga alleen niet rot op schreeuwen en handen af van tradities etc.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:08
    Je liked mijn reactie op ElChuckie maar je hebt mijn cynisme duidelijk niet begrepen.

    Hij zegt tegen Nederlanders van negroïde afkomst: zwarte Piet blijft, en ben je het er niet mee eens, rot je maar op.
    Racistischer kan haast niet.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:11
    Dat ik jouw cynisme niet begrepen heb zal wel aan mijn leeftijd leggen, maar 1 ding wil ik je wel zeggen en dat is dat Nederland helemaal naar de Kloten gaat en eigenlijk al een beetje is.

    Wat die like betreft, jammer dat ik hem niet terug kan halen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:24
    Geloof mij, opa... Nederland gaat níet naar de kloten omdat de Piet-figuur al 150jr wordt aangepast aan de actualiteit, en inmiddels wéér aan een aanpassing toe is. Nl dat wanneer je door n schoorsteen kruipt, je er niet als een negroide mens uitkomt, maar hooguit wat roetvegen zal hebben.

    Ik had je graag de Like teruggegeven, want ik wil hem absoluut niet.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:37
    Kan het niet laten om toch weer te reageren op je schrijven. Want veel mensen van mijn leeftijd zeggen allang dat Nederland naar de Kloten is en dit niet alleen of Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet moet blijven.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:39
    Zwarte Piet afkeuren is weer een drogreden om de Nederlander te haten...
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:42
    Ken het ook in begrijpelijk Nederlands?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:46
    Dit is begrijpelijk Nederlands...
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:50
    Oke dan.....
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:55
    Je kan ook vragen of ik het uit wil leggen.
    Ik vermoed dat als Zwarte Piet wordt afgeschaft die lui wel weer met iets nieuws komen wat ook in strijd is met hun visies en ideologieën naar de Nederlandse samenleving toe...
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:52
    Ik ken genoeg mensen van alle leeftijden die dat vinden, en zich bundelen, oa bij de PVV, waarbij het woord 'vrijheid' alleen maar voor hén lijkt te gelden. Bijv. door te zeggen dat ze tolerant zijn maar als je het niet met ze eens bent, moet 'oprotten'.
    Dat je er als Nederlander met n kleurtje of aparte naam, geen eigen mening op na mag houden want 'het zijn onze tradities en anders hoor je hier niet' (alsof een traditie nooit een keer is aangepast aan de realiteit).

    Nee, Feyenoord-vriend, we gaan echt niet naar de kloten door naar elkaar te luisteren, elkaars mening te respecteren en af en toe wat van elkaar aan te nemen.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:57
    Ten eerste interesseert politiek mij geen Klote meer want er wordt toch niet geluisterd naar de gewone man en ten 2e gaan we dus wel naar de Kloten.
    Let maar op, straks met de Kerst komt er weer 1 of andere groepering die tegen Kerstmis protesteert omdat ook Kerst in hun ogen niet kan en mag.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:30
    Tradities veranderen. Worden aan gepast of verdwijnen. Net zoals taal. Niks mis mee. Niets is voor eeuwig.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:52
    Één 'traditie' verdwijnt helaas niet, religie...
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:00
    Ook die veranderen van tijd tot tijd. Waar we eerst meerdere goden aanbaden. Wodan Donar. Apollo Poseidon etc aanbidden we nu 1 God. Religie zal er altijd zijn. De mens heeft nou eenmaal nodig om tegen iets op te kijken.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:04
    Religie is speculatie, niet meer en niet meer en vanwege cognitieve dissonantie zal hedendaagse religies niet meer verdwijnen...
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:09
    Klopt. Zal alleen veranderen. Net als sinterklaas die ook aan verandering onderhevig is. Of je het nou leuk vind of niet. Mijn kinderen zijn niet opgevoed met het besef sinterklaas. Was overigens niet mijn idee maar die van mijn vrouw. Die was geschockeerd toen ze er op een dag achter kwam dat sinterklaas helemaal niet bestaat. Dus hebben wij onze kinderen altijd voorgehouden de sinterklaas niet bestaat en dat het gewoon een feest is die we samen vieren en dat wij de kadoos kopen en verpakken in Sint verpakking en zgn door Sint en Piet laten vervoeren.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:44
    Precies hetzelfde hier. Mijn ex-vrouw wilde niet liegen en sinds ik als klein kind erachter kwam hoe het in elkaar stak heb ik niks meer met Sinterklaas. Echter ben ik in deze kwestie pro-piet. Mijn mening is simpel. Als een donker kind Zwarte Piet wordt genoemd pak je de pester aan en niet de traditie. Wil je het vieren met Zwarte Piet vier je het, wil je het niet vieren met Zwarte Piet vier je het niet. De liberale gedachte. Waarom homofobe religies toelaten in dit land en niet deze traditie? Of moet je altijd rekening houden met tere zieltjes..?
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +223
    woensdag 21 november 2018 om 14:38
    Kwestie van kleine aanpassing en iedereen is blij.
    Kerstmis erbij halen slaat nergens op. Wees iets positiever. Zou je goed doen
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:39
    Heeft niks met positief te maken maar eerder met realistisch zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:31
    Welk land past zijn tradities wel aan dan omdat een klein minderheid er niet mee eens is?
    Je begrijpt er geen reet van als je denkt dat het nog steeds om de kleur gaat. Als je dit veranderd wat is dan het volgende, er is elke keer wel wat anders. Het zijn gewoon tradities en die moeten blijven zoals het is het hoort gewoon bij Nederland, wij verbieden andere feesten van culturen toch ook niet .. leven en laten leven is het toch? Maar wij(de Nederlander) word met de dag steeds beperkter en zijn eigenlijk de geene die gediscrimineerd worden maar sluit vooral je ogen
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 11:55
    Welk land dat doet? Nou, heel veel landen, waaronder Nederland. Verdiep je eens in 150 jaar Sintviering, dan weet je alles.
    Moeten veranderingen altijd alleen maar plaatsvinden voor meerderheden? Dan wordt er zelden of nooit wat gewijzigd. Dat ís dus gewoon niet waar, wat jij zegt.

    En wat dan het volgende wordt? Geen idee. Jij enig idee? Ik ben daar nl niet zo mee bezig. Een hele hoop is volgens mij nl. al prima geregeld.

    Misschien een keuze uit verplichte vrije dagen? 1 Miljoen moslims de mogelijkheid geven om met Kerst gewoon te werken, maar met het Suikerfeest vrij te zijn? Zeg jij t maar.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 11:57]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:01
    Heel veel landen waaronder Nederland? Dat is ook het enigste land. Nee ik ben daar ook totaal niet mee bezig maar weet wel dat er dan wel weer iets anders komt. Als men zich al druk kon maken om een negerzoen dan zal het niks verbazen denk ik als er daarna weer iets komt
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 12:30
    Neger is een racistisch overkomend of zelfs racistisch bedoeld woord.
    Het Hollandse 'Nigger'.

    Duidelijk toch? Paar jaar terug Simek 'negertjes' horen zeggen en de ophef waar dat voor zorgde?
    Denk je dat we onze kinderen op de lagere school nog '10 Kleine negertjes' laten zingen?

    Overigens, als jij graag geloofd dat elke traditie in welk land dan ook, nooit wordt aangepast, behalve in Nederland? Welkom in Fantasialand.

    Whats next? Ik heb geen idee. Maar ik hoop gewoon weer n normaal maatschappelijk debat over iets wat 'vroeguh' best kon, maar nu niet meer in orde is.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 12:34]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:42
    Ik lees een hoop van wat jij schrijft, maar aan wie schrijf je dit allemaal want het komt over dat je het allemaal aan mij schrijft.
    Op zich niet erg want een normale discussie ga ik niet uit de weg, maar ik krijg geen meldingen dat je het aan mij schrijft.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 12:51
    Ik reageer op iedereen die op mij reageerde. Dat waren ca 10 mensen, Feyenoord-vriend.
    Helaas is dat binnen VP voor n ander lastig te volgen.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:53
    Gelukkig dat het niet aan mij legt dan.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 12:54
    Absoluut niet! 👍
    Vind ik leuk
    035 +6354
    woensdag 21 november 2018 om 14:08
    Ligt.😊
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 13:52
    Noem een ander land dan, Nederland is namelijk het enige land en indd het is net een fantasieland, ieder ander land zou hier niet eens over discussiëren. Dat continue maar moeten aanpassen aan iedereen is nou net waar het fout zit. Maar goed ieder zijn mening ik ben blij dat de meerderheid nog steeds het zelfde denkt en dat de Nederlander zich nu ook steeds maar laat horen, men is het gewoon zat Nederland is Nederland niet meer
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 15:14
    Sla niet zo door, joh. In mijn jeugd was elke Piet een domme negroide knecht die met een zogenaamd Surinaams/Antilliaans/Afrikaans? accent praatte. 'Oeee Sinterkloassie, mij sijne soooo dom, sooo dom!!' Die Piet is er toch ook niet meer?
    We hebben het gewoon over de zoveelste aanpassing aan ons leuke Sinterklaasfeest.. nergens anders over.
    De Piet is zogenaamd geen negroide persoon meer, praat niet meer zo, heeft niet standaard meer kroeshaar, rode negroide lippen en draagt ook geen gouden moren oorringen meer... tijd om ook nog even zn huid aan de realiteit aan te passen. Dat is alles. En dan zo'n stennis lopen maken, alsof Piet of Sint de afgelopen 150 jaar onveranderd zijn gebleven. Pertinent onjuist.

    Maar het is goed zo, ik ga weer over voetbal praten. Kirk-out.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:58
    Je weet alles mooi te brengen maar wacht nog steeds op antw: welk land dan?
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 17:11
    Probeer Amerika eens. Maar doe eens wat meer moeite als je voorbeelden zo belangrijk vindt.
    Nogmaals, in elk westers land worden regelmatig normen, waarden, processen, tradities tegen het licht gehouden. Er is geen traditie die 100-200-300 jaar na dato onveranderd is. Of t nu uit racisme, religie, dierenleed of hygiene is geboren, alle tradities veranderen. Stapje voor stapje. Zodat het destijds weer paste...voldeed.
    Nooit in haloween of kerst verdiept?

    De afgelopen 50-60 jaar is de bevolkingssamenstelling van elk westers land met minstens 10 a 15% gewijzigd door nieuwkomers. Ga je jezelf nu echt serieus wijsmaken dat dit alleen in Nederland tot veranderingen in gebruiken en gewoonten heeft geleid?
    Gebruik nou gewoon eens je gezonde verstand, man. En stop met die sneue PVV-praat, dat Nederland Nederland niet meer is.
    Nederland is het land van nu. Wen er maar aan.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 17:18]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 17:31
    Leuk dat als men ergens niet mee eens is of andere mening heb. hij of zij gelijk in het hokje PVV word gestopt. Maar goed liever PVV dan het linkse hokje waar jij in zit. En Amerika man laat me niet lachen je probeert de wijsneus uit de hangen maar je begrijpt er vrij weinig van. Iemand proberen te overtuigen maar feiten hebben ze niet, ben je toevallig een Jehova getuigen. Maar laten indd maar gewoon over voetbal praten hier gaan we niet uitkomen en voer volgendjaar weer sinterklaar met zwarte piet. Fijne avond
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 17:57
    Piet, bedoel je. Gespeeld door Aziatische, negroide en kaukasische mannen én vrouwen. Met roetvegen op hun gezicht.

    Ondertussen kook ik omdat vrouwen na kiesrecht ook mogen werken, mogen mannen met elkaar trouwen, vrouwen ook, kinderen pas vanaf hun 16e werken, mogen kinderen en dieren niet meer door hun ouders/bazen mishandeld worden, werknemers krijgen op zijn minst het minimum loon, is er n 40-urige werkweek, de kerk beheerst niet meer ons dagelijks leven en is zondag winkelen normaal. Allemaal tradities, aangepast omdat er in de laatste 100 jaar af en toe een minderheid op stond, die meldde dat ze het niet meer zo eens mee waren met de wijze waarop sommige zaken geregeld waren.
    Nee, ik begrijp er niks van, en voorbeelden heb ik echt niet.

    En ja, mensen die ik hoor roepen dat Nederland Nederland niet meer is, stemmen meestal op de PVV, is mijn ervaring. De jouwe niet?

    Ik ben trouwens centrum-links, of helemaal centrum. Blijkt telkens weer als ik Kieskompas of Stemwijzer invul. Het echte links (PVDA, SP) staan daar ver onder. Groen Links is altijd de partij waar ik het t minst mee eens ben. Zelfs de PVV staat daar nog boven. Weet je dat ook weer.

    Maar het is goed zo. Kirk-out.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 19:22
    Als je dat verstaat onder tradities, ik noem dat nou niet bepaald voorbeelden.
    Nee de mijne niet, al zijn er wel een hoop mensen eens op veel standpunten van de PVV maar Dat is niks nieuws toch als 2e partij van Nederland.

    Welke provincie/stad woon je als ik vragen mag?
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 19:29
    Het zijn prima voorbeelden om aan te tonen dat een samenleving voortdurend verandert in tradities en gewoonten.

    Tuurlijk mag je dat vragen.
    Zuid-Holland. Geboren en getogen in Rotterdam, en sinds mn 30e in n klein dorp ten oosten van Rotterdam woonachtig. En reken maar dat in dat dorp en alle dorpen er omheen, de Pieten pikzwart zijn.
    En vind je dat niks? Dan rot je maar op naar het tikkie takkieland waar je vandaan komt. 😶

    En jij?
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 19:33]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 21:29
    Ook zuid-Holland in den haag en in een stad waar werkelijk alle nationaliteiten bij elkaar wonen en vinden hier ook dat de pieten gewoon zwart horen te zijn
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    donderdag 22 november 2018 om 07:08
    Rare jongens, die Hagenezen 😜.
    Heb er ruim 20 jaar gewerkt, heerlijke stad. Maar da's n ander verhaaln
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +223
    woensdag 21 november 2018 om 14:41
    Daar lig ik nog dagelijks van wakker. Kan ze ineens ook niet meer vinden in de supermarkt.
    Vind ik leuk
    tremere +721
    woensdag 21 november 2018 om 11:35
    Nederland gaat naar de klote vanwege de ZP discussie?? Tuurlijk, ik zie overal brandende huizen, rellende mensen, voedselhonger. Ga toch een end weg met je Nederland gaat naar de klote. Jemen dat gaat naar de klote.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:37
    Je hebt helemaal gelijk aangaande Jemen, maar we wonen hier in Nederland..........Nog wel.
    Vind ik leuk
    tremere +721
    woensdag 21 november 2018 om 11:52
    En dat blijven wij ook totdat er een buitenlandse mogendheid daar anders over gaat denken. Maar kom op Nederland gaat als samenleving echt niet kapot door deze non discussie. Wat een paniekzaaiers hier zeg. Van beide kanten is echt alleen het extreme grut wat naar voren komt en daardoor lijkt het veel erger dan dat het is.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:56
    Ik hoop dat ik het niet meer mee hoef te maken aangaande Nederland maar eigenlijk maak ik het al wel mee. Kijk, als je nu op het platteland of zo zou wonen dan is het allemaal ver van je huis volgens mij.
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +223
    woensdag 21 november 2018 om 14:46
    Probeer dan ook even te relativeren. Of geef één of meer goede redenen waarom het hier dan zo slecht is?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:48
    Ik heb het niet over dat het hier dan zo slecht is, wel goed lezen en misschien ken jij het dan ook relativeren.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:00
    Neeee, Nederland GAAT naar de klote, duurt nog wel een paar decennia en Jemen IS al naar de klote...
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +223
    woensdag 21 november 2018 om 14:35
    hahaha laat me niet lachen. Vuilnis wordt wekelijks opgehaald, groen wordt bijgehouden, ik kan met mijn kapotte meniscus binnen 1 dag naar huisarts, orthopeed, verpleegkundige, anaesthesist en voor een röntgenfoto. Werkloosheid is onwijs laag. Niks aan het handje. niet zo moeilijk doen vriend. Leef optimistisch en met een goed hart voor je medemens, anders mag jij van mij binnen blijven of lange tijd op vakantie
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:38
    In welk land woon jij dan wel niet?

    En bedankt dat ik van jou mag kiezen aangaande het blijven op VP of een lange tijd op vakantie gaan.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:41
    kijk je wel eens opsporing verzocht? Of word dat niet uitgezonden waar jij woont?
    Vind ik leuk
    LFCWARRIOR +223
    woensdag 21 november 2018 om 21:04
    Criminaliteit is er altijd al. Daar kun je dus niet uit concluderen dat ons land "naar de klote gaat".
    Het gaat hier hartstikke goed en ik vind het dan ook vervelend dat een selecte groep (vaak kansarmere, dat is i.m.o. nog iets wat verbeteren kan in onze maatschappij) criminelen ervoor zorgt dat jij geneigd bent te generaliseren.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 21:05]
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    woensdag 21 november 2018 om 10:38
    Volgens mij bedoelt hij mensen die het er niet mee eens zijn. Dus mensen van alle kleur.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:45
    Ik was makkelijk in de samenvatting, weet ik. Maar ik denk tussen de regels door, heel goed te weten wat er bedoelt wordt.
    Je kunt ook alleen maar 'rot maar op' zeggen tegen iemand wiens wieg of de wieg van de (groot)ouders in n ander land stonden, toch?
    En nou niet zeggen dat het symbolisch is bedoeld, heh...?
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    woensdag 21 november 2018 om 10:46
    Dat is het nou juist, dat weet je dus niet. Vraag het hem dan eerst.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:58
    Ach, ik heb allang geaccepteerd dat de Nederlandse identiteit er over 50 jaar slechts een marginaal onderwerp zal zijn...
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 14:12
    Ik niet, Georgie.
    Mooi voorbeeld: USA. Een nieuw land, een melting pot qua afkomst, een land vól met tradities.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:24
    Super racistisch. En het grappige is dat de anti zwarte pieten nog meer autochtone Nederlanders huist dan donkere allochtonen. Moeten die ook oprotten?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:33
    Daar Hadden ze vroeger een naam voor, voor dat soort mensen
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:37
    Zoals?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:45
    Neem aan dat je geschiedenis heb gehad op school?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:47
    Hangt er vanaf welke geschiedenis.
    Vind ik leuk
    tremere +721
    woensdag 21 november 2018 om 11:53
    Hij wilt het niet zeggen omdat de vergelijking zo ontzettend mank gaat dat het lachwekkend is.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:00
    Idd man. Heb ik donders goed in de gaten. Daarom probeer ik hem uit zijn tent te lokken. Wie A zegt moet ook B zeggen.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:46
    Alles racistisch noemen en je wint de discussie...
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:56
    Wie noemt alles racistisch?
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    woensdag 21 november 2018 om 09:58
    Dat ze het niet leuk vinden ok. Maar dat ze vorig jaar een brief hadden opgesteld voor alle 'witte ' mensen die meegingen om ze te helpen was zo triest. Die moesten hun mond houden en mochten niet op de voorgrond treden enz. Toen kon ik ze helaas niet meer serieus nemen.
    Vind ik leuk
    Emnu +4826
    woensdag 21 november 2018 om 09:37
    Fijn idee van democratie heb jij.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:39
    Hoe bedoel je dat?
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 09:53
    Maar Zwarte Piet is duidelijk geen uiting van racisme...
    Vind ik leuk
    Lekkerjoh +455
    woensdag 21 november 2018 om 09:35
    Een kabinet van Dijk, denk dat dat wel goed komt. Mensen die het voetbal te serieus nemen hahaha
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 09:36
    Hij heeft gelijk met van dijk, maar waarom die hele pietendiscussie er weer bij betrekken
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:18
    Dat was een metafoor.
    Vind ik leuk
    Maan88 +4447
    woensdag 21 november 2018 om 09:37
    Flikker op met je roetveeg Pieten! Mijn kleinkinderen en achterkleinkinderen moeten gewoon zwarte piet kennen en geen roetveeg of gekleurde of smurfen piet!
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 09:41
    Juist, want ook mijn kinderen en kleinkinderen moeten gewoon zwarte piet blijven kennen. Maar let maar op want zelfs dit feest voor de kinderen zal verdwijnen.
    Nederland is verrot, helemaal verrot.
    Vind ik leuk
    The Iceman +11443
    woensdag 21 november 2018 om 09:43
    Het feest verdwijnt niet. Niemand die je privé kan tegenhouden om Sinterklaas met Zwarte Pieten te vieren. Alleen de nationale intocht zal idd wel aangepast gaan worden, waarschijnlijk dat er regionale verschillen zullen zijn.
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    woensdag 21 november 2018 om 10:43
    Welnee maak je niet zo druk. Op tv misschien minder. Maar als je in de provincie kijkt bij optochtjes en bijeenkomsten zijn alle pieten zwart . En of ik het er nou mee eens ben of niet dat zal altijd blijven. Mensen houden er gewoon niet van als dingen ze opgedrongen worden en ageren daar tegen.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:49
    Maar ik woon niet in de provincie dus ik weet niet wat er allemaal speelt daar.
    Het is tegenwoordig wel zo dat wat er ook in Nederland gebeurt er altijd wel 1 of andere groepering is die daar tegen is.
    Let straks maar op met de Kerstdagen!
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:03
    Persoonlijk wil ik de oude Sint en Piet terug uit mijn jeugd.
    Een slimme, strenge doch rechtvaardige blanke bisschop, gevolgd door een aantal domme negroide slaven, gestoken in knechtenpakjes die 'oeh, Sinterklaassie.. mij zijne dom!' roepen.
    Nooit begrepen waarom Sint steeds ouder, vergeetachtiger, dommig moest worden, en die domme negerknechten steeds slimmer en talentvoller werden.
    Tegenwoordig runnen ze de Sint BV, en heeft onze goedheiligman nog slechts een ceremoniële rol. Schandalig.
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 10:17
    Duidelijke afspiegeling van de veranderingen in de maatschappij😉
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:19
    Absoluut. Zoals een roetveegpiet die afspiegeling verder eer aan doet.
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 10:23
    Noem jij t maar eer..ik noem t verloedering. De kleine minderheid die het hardst roept verzieken t voor de rest. Dan heb ik t niet eens over de pietendiscussie
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:29
    Ik heb t alleen máár over de Pietendiscussie. Mensen krijgen geen negroide uiterlijk als ze door n schoorsteen kruipen, daar krijg je hooguit wat roetvegen van op je gezicht.
    Die verdere verloedering zie ik ook niet zo, wel vind ik oprecht dat wij niet hoeven door te slaan in onze politieke correctheid.
    Dus Kerst blijft Kerst, mét een boom, en Piet blijft ook. Maar dan wel ontdaan van zijn laatste 19e eeuwse racistische trekjes.
    Als jij dat ook verloedering noemt, wens ik je sterkte toe met het verwerken van de zoveelste aanpassing van de Piet-figuur.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 10:30]
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    woensdag 21 november 2018 om 10:45
    Zo te horen heb jij wel eens vast gezeten in de schoorsteen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:55
    Zo te horen hoef ik vooral geen serieuze, inhoudelijke reactie van je te verwachten.
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    woensdag 21 november 2018 om 11:00
    Je doet je naam eer aan. Fijne dag verder.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 15:05
    En jij had je beter Fata Morgana kunnen noemen. Of die domme oppervlakkige doos van n Hannah Montana.
    Ook n fijne dag verder.
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    woensdag 21 november 2018 om 15:16
    Is goed teletubby. Jou neem ik toch niet serieus..
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 15:24
    Ik dacht al.. wanneer komt iemand nou eens met die opmerking om daarmee te proberen deze nutteloze discussie af te kappen?
    Maar daar ben je.

    Succes verder knul, mijn mening over mensen is gebaseerd op wat ze te vertellen hebben. En jij hebt helemaal niets te vertellen, helaas.
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    woensdag 21 november 2018 om 15:54
    Dat mag jij vinden. Je kan beter niks te vertellen hebben dan alleen maar onzin uitkramen zoals jij . Jij bent echt het voorbeeld van jezelf heel slim vinden maar het gewoon niet zo zijn. Wel aandoenlijk eigenlijk. Nou knul als jij het laatste woord wil hebben dan mag dat wel hoor.. Haha.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:56
    Het gaat over een kinderfeest. Denk jij echt dat kinderen het denkvermogen hebben om te zeggen. Nee die man kan er niet zo uitzien van enkel door de schoorsteen gaan, kom op zeg! Het is juist de mythe dat kinderen verwachten dat de pakjes door de schoorsteen komen, vandaar het uiterlijk als kind is dat allemaal super spannend. Misschien moet je je als volwassen man niet zo bezig houden met het alle hoe en waarom en die kinderen gewoon lekker hun feestje laten hebben. Ik hoor geen enkel kind zich in deze discussie mengen en dat zouden wij ook niet moeten doen.
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 11:01
    Mij interreseert t echt niet of die piet nou blauw geel of groen is. Ook een kind niet. Die ziet niks in piet wat ook maar met de slavernij te maken heeft. Dus ik snap de hele discussie niet.Maar dat terzijde... de verloedering zit hem in de manier van gelijk proberen te halen. En dat in allebei de kampen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 11:03]
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 12:04
    Daar heb je n punt. Zo ben ik het totaal niet eens met iemand die zegt dat je Piet moet afschaffen. Wat n onzin. Piet en Sint zijn in de afgelopen 150jr flink veranderd, een paar roetvegen en Pieten van allerlei ras en komaf ipv n blanke met n negroide uiterlijk geschminkt is gewoon de zoveelste aanpassing.
    Business as usual. Als nieuwkomer heb je dat gewoon te accepteren.
    Maar roepen dat een aanpassing iets unieks is, suggereren dat de huidige aanpassingen vreselijk zijn voor kinderen, het feest nu kapot wordt gemaakt... is óók complete onzin.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:32
    Als je kijkt naar de gedachte gang van een kind (daar is het voor) zal je als je door een schoorsteen gaat zwart worden die logica moet je dus ook in acht nemen. Een kind van 2/3/4/5 jaar weet niet eens wat een slaaf is, voor die wie het feest is.
    Die gehele racisme discussie is begonnen omdat volwassen met een ik wil aandacht syndroom begonnen te zoeken. Als je ziet dat bv een cowboy feestje als een verheerlijking van gynocide genoemd wordt.

    Daarnaast ga je door 1 schoorsteen krijg je vegen, ga je door 10 heb je vlekken ga je zoals de pieten zeggen door honderden schoorstenen zul je wel wat donkerder worden dan alleen een vage veeg. (*schoorsteenvegergeweest tijdelijk vond het maar niks)

    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 11:44
    Ik denk graag voor mijzelf na. Je mag het van mij best vanuit het kind bekijken, maar is dat met de diverse aanpassingen gedurende 1850 tot heden gedaan? Het is n feest, door volwassenen bedacht... en die hebben altijd de regels bepaald. Anno 2018 is dat niet anders. Iets wat wel blijkt uit de fanatieke reacties van zowel de voor- en tegenstanders van onze Pieterman.
    En dan is t logisch dat anno 2018, met zoveel mensen van negroide afkomst in ons land, je weer eens kritisch kijkt naar de vormgeving. En dan wordt Piet tzt 'gewoon' een roetveegPiet. Juist omdat t n kind niet echt lijkt uit te maken. En op deze manier leer je datzelfde kind meteen dat het hier in t westen als niet chique wordt beschouwd wanneer een blank mens een 'blackface' doet.
    Zo blijft het Sintfeest ook na 150jr nog steeds het kinderfeest, voor álle kinderen van álle komaf.
    Mooi heh?

    PS: je schoorsteenkruipuitleg snijdt natuurlijk geen hout. Of ken jij ook schoorstenen die een Piet automatisch kroeshaar, gouden oorringen, grote rode lippen en n Caraïbisch/Nederlands accent met n beperkte woordenschat bezorgt?
    En dan zeg jij: Pieten zijn niet meer dom en we laten ze niet meer met zo'n accent praten!
    En dan zeg ik: klopt! Ze zijn destijds aangepast aan de actualiteit van ons land! Tijd om dat weer te doen! 👍
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 11:50]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:57
    Idd. De hele zwarte pieten discussie is een legitieme democratische discussie. Niks mis mee.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 11:59
    Het is precies dát. En verder kan ik een ieder aanraden: probeer je eens in n ander te verplaatsen. Daar krijg je n hoop inzichten door. Etc.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:09
    Dat is dus de kern van het probleem. Je mag best weten. Ik ben van Surinaamse afkomst getrouwd met een Hollandse vrouw. Ik heb geen moeite gehad met zwarte piet. Heb me er nooit aan gestoord. Echter kan ik heel gied inkomen dat anderen zich gekwetst voelen. Dat heet empathie. Meevoelend met de ander. Dan gaan we een discussie aan hoe we de ander in deze maatschappij tegemoet kunnen komen. Legitieme democratische discussie. Mijn vrouw een Hollandse boerin is pertinent tegen zware piet en vind een roetvegen piet de beste oplossing. Ik kom uit Suriname en was daar niet bewust dat ik gekleurd was. Ik voelde mijn gewoon een kind. Ik moest naar Nederland komen om te ontdekken dat ik een weerzinwekkende kleur had en middels rasistische uitspraken werd ik als kind op gewezen. Zwartjoekel werd ik voor uit gescholden roetmop, bruine poep Chinees. Nikker. Etc etc. Waar ik vroeger gewoon een mensen kind was werd ik plotseling een paria. Rasisme? Tell me about it.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 12:24
    Verder was/is het erg leuk om rond de Sinterklaastijd een bruin kindje te vertellen dat hij eigenlijk al n Pietje ís, etc.
    Maar discriminatie? Nee joh!

    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:30
    Is mij ook verteld en gebeurd nog steeds. Ik maak het zelf mee.
    Vind ik leuk
    Montana7 +459
    woensdag 21 november 2018 om 14:25
    Dat is absoluut vervelend voor je. Mijn zwager is Antilliaans en is niet tegen zwarte piet en ook nooit zo genoemd. Er zijn domme mensen in alle kleuren, deze discussie zal nooit eindigen beide kampen gaan het niet eens worden helaas.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:02
    Een Twitter bericht. Er gaat niets boven Groningen. St Maarten. Schilderswijk. Langs de deur, liedjes zingen. Leuk!!! Behalve als je een klein donker jongetje bent. Met een donkere moeder. Hè zwarte piet. Ben je niet te vroeg? Niet 1 keer. Bijna standaard. En Sinterklaas moet nog komen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 14:29
    Het zou voor mensen van negroide afkomst wel fijn zijn indien Piet er niet meer als n negroide persoon uit komt te zien.
    Racisme ban je helaas niet uit door Piet aan te passen... maar je ontneemt dit soort figuren wel de mogelijkheid om dit soort opmerkingen te plaatsen. En daarna doodleuk zeggen dat t niet racistisch bedoeld is, toch?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:44
    Klopt helemaal wat je daar zegt. Dat fenomeen poison in the cookie verwijder je niet zomaar.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:14
    Ik persoonlijk heb totaal geen moeite met hoe Piet eruit ziet, maar ik ben dan ook ik en niet de ander. Wie zegt dat de ander ook moet voelen wat ik voel. Als de ander zich gekwetst voelt en dat uit is het zijn goed recht.
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 12:54
    Ach en " jouw kringen" zal t woord kaaskop nooit gebruikt zijn zeker of gierige hollanders...niet dat dat t goedpraat. Maar wat de boer niet kent vreet ie niet...ik wed dat 99% van die mensen het niet eens slecht bedoelen..onwetendheid is het sleutelwoord. Maar door schelden en schreeuwen keer je jezelf alleen af tegen de rest. En dat is wat beide kampen nu doen...
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 13:02
    Goed idee om daar dan ook mee te stoppen? Of dat 'witte mens', vind ik ook zo'n radicale benaming.
    Inderdaad, radicalen heb je aan beide kanten.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:18
    Tja we kunnen er niet omheen de een is blank de ander is zwart etc. Het is alleen vaak een probleem als er iemand in de slachtofferrol probeerd te kruipen. Ik bedoel, slavernij is afgeschaft, echt rasistische demonstraties etc komen ook niet voor, er worden in het westen geen mensen bewust tekort gedaan. Maar waar ik me ontzettend aan stoor is iemand maakt ergens voor zichzelf een punt van en vervolgens moet Jan en alleman dat maar horen. Het is een soort zieligheidsindustrie geworden. Het zijn bijna allemaal parasieten van de maatschappij want werk hebben ze dan niet enzo, en dan mag je als hardwerkende man naar die eeuwige klaagzang luisteren. Die tijden zijn voorbij, maar een select groepje doet heel erg zijn best het gezeur intact te houden. Niemand die nu leeft heeft slavernij aan den lijve ondervonden, hoe kan het dat mensen zich dan schijnbaar zo goed daar in kunnen inleven en zich gekwetst voelen? Hoe kunnen die personen mensen die nu leven daar nog steeds verantwoordelijk voor houden? Hetgeen wat fout gaat is dit soort volk een podium blijven geven voor iets wat nu gewoon eens klaar moet zijn. Maar het lijkt erop dat een selecte groep heel graag in dat zielige hoekje wilt blijven zitten en daar ben ik echt helemaal klaar mee! Ik wil het niet meer horen want het is niet relevant meer. Als we niet kunnen accepteren dat we met verschillende etnische afkom door elkaar leven dan moeten we maar eens snel alles terug draaien want toen was alles beter? Kweek eens een wat dikkere huid en zit niet meteen op de kast, als wij een Belg of een Duitser middels een mop belachelijk maken is dat dan niet rasistisch? Belgen zijn dom, Duitsers zijn erop uit om de wereld te veroveren, blanke zijn slavendrijvers en zwarte zijn lui en crimineel. Het is toch allemaal van dezelfde strekking? Probeer eens gewoon je minder druk te maken en niet overal wat achter te zoeken of te bekritiseren daar word de wereld een stuk vrolijker van, een beter milieu begint bij jezelf!
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 14:28
    Precies dit. ...
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 14:56
    Een mooie reactie. Kan mij er persoonlijk vrijwel volledig in vinden.
    Toch n paar standpunten:
    1.Het blijft n doodsimpel gebaar om de blackface af te schaffen en de roetveegpiet te hanteren. Het maakt geen moer uit of er veel of weinig mensen tegen zijn, uit moreel oogpunt kán dit gewoon niet meer. Ik ga ook geen moeite doen om dit na 10 pogingen nóg een keer uit te leggen. Heb je empathie, heb je er de geschiedenis mbt de blackface-figuur op nagekeken, snap je het echt zelf ook wel.. als je het wílt snappen, tenminste.
    2.Voor verkapt racisme hoeft niemand n dikke huid te hebben; fout = fout.
    3.Als je dan al het gedoe zat bent... moeten we dan ook niet de Pauwen, de Van Nieuwkerks, de Powneds etc kwaad aankijken? Want zij geven graag het podium, geil op n beetje extra kijkers.
    Denk ook eens aan bestuurders die in n kramp schieten zodra ze zelfs maar het vermoeden hebben dat ze n minderheid beledigen.

    Voor mij is t helder dat de Piet weer mag worden aangepast aan de actualiteit (zoals eerder ook gewoon gebeurde, ook mbt de Sint, trouwens).
    Maar schilderijen met n blote borst uit n stadhuis verwijderen.. fles wijn uit het kerstpakket wippen.. Joodse gedenktekens (WWII !!!) uit Amsterdamse wijken verwijderen omdat de Islamitische medemens er aanstoot aan zou kúnnen nemen? Dat vind ik pas erg.
    Dat is alles standaard als n probleem beschouwen. Dat is inderdaad je identiteit langzaam g grabbel gooien. Niet dúrven uit te leggen waarom 'we' hier iets wel/niet doen.

    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 15:01]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:15
    Begrijp jij wat ik bedoel met poison in te cookie?
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 15:24
    Hell yeah.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:40
    Dat is er bij ons allen op de 1 of andere manier ingeslopen zonder dat we het weten. Ik kan koken. Heb geleerd van mijn omgeving. Moeder tante oma whatever. Nu maak ik een curry. En zeg tegen jouw dit is hoe je curry maakt. Maar stel dat het curry recept, wat oud is, verkeerd aan mij doorgegeven is. Er gaan iets andere kruiden in dan wat ik geleerd heb. Ik geef dat zelfde foute recept wat ik geleerd heb aan mijn kinderen door. Ergens allong the way is er poison in the cookie geslopen. Mijn vader heeft onder vreselijke slavernij omstandigheden na afschaffing geleefd en gewerkt voor Nederlanders en Amerikanen. Echter die haat heeft hij nooit aan ons door gegeven. Hij had makkelijk poison in te cookie kunnen zetten en zeggen ik voed mijn kinderen op dat blanken niet deugen. Poison in the cookie zie je ook bij 1e 2e 3e enz generatie oorlogs slachtoffers van de 2e WO. Kijk maar wat er gebeurd zodra Nederland tegen Duitsland moet voetballen onder de supporters. Het ebt langzaam weg maar is er helaas nog steeds.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 17:25
    Pas nou op met wat je zegt, want wat voor jou en mij logisch is, lijkt voor anderen weer pogingen te zijn om intelligent over te komen, slachtofferrollen te spelen of om onzin te vertellen. Gewoon op de inhoud reageren is er nauwelijks bij.

    Ben trouwens gék op curries. Ik maak ze ook zelf. Indiase kookboeken. Voor Surinaamse varianten Google ik. Zooo lekker.
    Mag dat? Mannen die koken? Of moeten we ons aan de traditie houden dat alleen vrouwen dat doen?
    En dat 'buitenlandse voer'.. mag dat ook? Hadden we ons niet beter aan koolgerechten en 'prakkies' moeten houden?

    (PS als ik geen zin heb, mag Faja Lobi het doen 😉).
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 17:28]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 17:32
    Dat van die curry was een metafoor hoewel ik we erg houd van koken. Leef me helemaal uit en de kruidenmengsels zoals massala soarma kruiden ras El Hanout naak ik zelf. Veel lekkerder dan een zakje van de supermarkt. Idd verdomme. Moet mijn vrouw maar weer eens achter het aanrecht zetten. Het enige recht wat ze hadden toch? Kut dat we met die traditie gebroken hebben.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 18:04
    Ras El Hanout... heb net een te gekke pompoen/zoete aardappel/wortelsoep gemaakt, doe daar altijd Ras El Hanout in. Echt spicey, hou ik van.

    Meteen een keigoed voorbeeld. Ik las vorige week dat er ontelbaar veel mengsels worden gemaakt onder die naam. Tja. Wat is dan het traditionele recept? Hebben wij weer. Ik maak sommige mengsels ook wel eens. Lekker roosteren en dan in de koffiemolen... echt goddelijk* (*= naam God in te vullen naar eigen keuze 😉).
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 18:04]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 19:32
    Dat klopt. Ras El Hanout is net als bijv masalla heel moeilijk te beschrijven wat voor kruiden erin gaan. Ik heb ooit 1 recept voor het maken van ras El Hanout opgeschreven en voor masalla ook maar neemt niet weg dat ik een keer ga experimenteren met een ander recept. Ik heb ook 2 tajines staan. Koken is leuk man. Ik zeg altijd als je iemand anders zijn cultuur wil leren begrijpen eet dan ook zijn eten en probeer zijn muziek te begrijpen. Ik kook ontzettend veel over de grens. Kan me niet genoeg zijn. Marrokaans Libisch Surinaams, Nederlands Frans Italiaans, Turks, Indisch, Indiaas, Chinees. Maakt mij niet uit. Ik leef op een planeet met al deze culturen en voordat ik vertrek wil ik wat van deze culturen geproefd hebben. Eetcultuur, muziek cultuur noem maar op. Ben ooit eens wezen bbqen met rusische Joegoslavische vrienden. Man oh man wat zijn die vrijgevig en wat een eten. Vooral veel HEELveel vlees niet weg te stouwen. Daarnaast wonen er zigeuners hier bij ons in de buurt. Ben ermee bevriend geraakt door onze kinderen. Elk jaar als bbqen brengen ze voor ons 2 borden met bbq vlees en toetje. Toetjes man oh zo lekker. Anderen in de buurt moeten niks van deze mensen hebben maar ik heb er schijt aan. Zigeuners zijn mensen voor mij. Die vooroordelen zijn bekend. Heb ik niets mee van doen. Wij respecteren elkaar. Punt.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 21:17
    Jaaa .. garam masala. Die maakte ik wel eens. En ook superlekker; Bengali five spice.

    Ik ben het met je eens: mensen leer je kennen door hun keuken.
    Ik ben en blijf natuurlijk wel blank heh 😉. 'Originele Ollander'.. en kritisch. Het is zeker niet zo dat ik met alles blij ben. Ik zie alles en iedereen zeker niet automatisch als n verrijking.
    Ik baal dat we n hoop kansloze mensen naar NL hebben laten komen.
    Dat met alle gearrangeerde islamitische huwelijken, de integratie weer n generatie teruggeworpen wordt.
    Dat 90% van onze inmates, van allochtone afkomst is.
    Dat 95% van de zgn kleine criiminaliteit door mensen van allochtone afkomst. En zeker 60% daarvan van Marokkaanse afkomst, en daarna vooral Antilliaans.
    En dat we dat allemaal weten (en meer) maar er liever het zwijgen toe doen want dan discrimineer je.

    Ik neem het n hoop mensen niet kwalijk. Durf t maar ns, buis en haard verlaten, op zoek naar n onzeker bestaan in n ander land.
    Ik neem het wél politici kwalijk, lui met slappe knieen. Minderheden zijn zielig, niet durven om man en paard te noemen, problemen betuttelen.
    Ik kon mij vreselijk ergeren aan het feit dat verheven Groen Links-lui, hun best hebben gedaan om de SGP te verplichten om vrouwen verkiesbaar te laten worden, en dus het in de bijbel vastgelegde verschil tussen m en v op te heffen.. maar ondertussen de giga verschillen tuusen m en v in de moskee, lekker intact te laten. Lekker het Christendom beschimpen, kapot proberen te maken maar de Islam lekker te tolereren, want ja, dat zijn moslims, dat zijn minderheden en dus zielig.
    Ik kots op de Amsterdamse vertegenwoordigers, die Joodse herdenkingsmonumenten ter nagedachtenis van de Joodse slachtoffers in WWII uit diverse wijken hebben verwijderd, omdat de Islamitische medemens er aanstoot aan zou kúnnen nemen.
    Ik walg van de Rotterdamse bestuurders, die jaren terug besloten hebben om voor alle ambtenaren het flesje wijn uit het kerstpakket te halen, want die hooguit 10% moslim-ambtenaren mogen nu eenmaal geen wijn.
    Ik heb nog genoeg van dit soort voorbeelden, maar als 'we' graag zien dat de PVV de grootste partij wordt, zijn we lekker bezig.

    Maar!! Eenmaal hier? Is 'van harte welkom'. Doe gezellig mee. Ik help je. Aanpassen? Ja. Assimilatie? Nee, absoluut niet.
    Al die onzinnige discussies over hoofddoekjes. Over verplicht NLs in het openbaar spreken. Rare inburgeringscursussen. Ook daar zijn meer voorbeelden voor te bedenken.
    Ik heb interesse in je cultuur; je taal, je muziek, keuken, etc. En vind t leuk als je daar weer wat met mij wil delen.
    Ik begrijp dat, nu je inmiddels een 3e generatie allochtoon bent, we dat soort woorden moeten skippen. Geboren en getogen in NL. Dan ben je een NLer.
    En -nu komt ie- ik begrijp ook, dat hoe meer Nederlander je je bent gaan voelen, hoe meer je participeert in de politiek, het openbare leven, hoe meer je een eigen mening bent gaan vormen over zaken. En bereid bent deze te delen.
    Dáár gaat het mis. Want dat is niet de bedoeling: meedoen is vooral meedoen. Even heeeeel fout: 'be a good ol' nigger and shut up'.
    Maar dat doet men niet meer. Geluidsloos meedoen. Zonder wanklank. Men doet mee.
    Kijkend naar het Sinterklaasfeest.. naar die veelal blanke man die n schoorsteen in kan kruipen en er dan als een negroide man uit komt? Durft men steeds vaker te zeggen: dit kán toch eigenlijk niet. Is moreel verwerpelijk. Een blanke die n blackface doet.. zien 'ze' niet wat wij zien?
    En men stort zich, mét deze mening, in het publieke debat.

    En dan gaat het mis. Want dat was niet de bedoeling! Jullie zijn nieuwkomers.. allochtonen. Meedoen betekent: onze cultuur, onze gewoonten kritiekloos omarmen. En als je dat niet kan? Als je het niet met 'ons' eens bent? Rot je maar op.
    Dan ben je geen Nederlander of voor mijn part geen nieuwkomer meer die zich welkom moet voelen.. nee, dan ben je een lastige allochtoon die zich afzet tegen onze cultuur.
    Te gek voor woorden!!!

    Ik vind de Pietendiscussie het toonbeeld van integratie. We zijn hier, we blijven hier, delen onze mening, drukken ook een stempel op deze maatschappij.
    Als je dat niet ziet zitten, niet mee eens bent? Dan begrijp je werkelijk niets van wat integratie écht inhoudt.

    Vele nieuwkomers hebben met de bestaande bevolking een nieuwe samenleving gevormd. Een waarbinnen het nog steeds normaal moet zijn om met elkaar te praten.. naar elkaar te luisteren.

    Zo heb ik geluisterd. 3 Jaar terug zou ik hebben gezegd dat Zwarte Piet niet racistisch is.
    Na te hebben geluisterd, begreep ik het. Dat de figuur zwarte Piet is bedacht in n tijd dat er nog slavernij bestond. Dat Blackface n uiting van racisme is. Dat je geen negroide man wordt door n schoorsteen in te kruipen.
    Dat Zwarte Piet anno 2018 absoluut geen racistisch figuur is. Maar, en dàt is de kern van de discussie: een blank mens moet niet voor een negroide mens bepalen wat racisme voor de laatstgenoemde is.
    Laatstgenoemde laat steeds vaker weten dat de Zwarte Piet, de blackface, met het negroide uiterlijk, wel degelijk racistisch overkomt.
    Gewoon achtergekomen, moijnijn memimg herzien, door te luisteren. Te proberen mij in de ander te verplaatsen. Totaal niet moeilijk, bleek. Mooi toch?

    En nu gaan we het weer over voetbal hebben. Fijne avond!
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 21:23]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 21:39
    Pffff man. Ik heb je betoog gelezen. Geen letter. Geen punt. Geen komma aan toe te voegen. We gaan het weer over voetbal hebben. Wat ik wel jammer vind is dat er geen mogelijkheid is om achter de schermen recepten te kunnen uitwisselen.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    donderdag 22 november 2018 om 08:05
    Haha. Ja ik ben er gisteren even voor gaan zitten.
    Je weet, begin over n Pietaanpassing en je bent de rest van de dag alleen maar aan het uitleggen. Maar er zaten een paar bij.... nam het op n bepaald moment voor jou op.. zit ik weer 10 berichten met die Babelagtig uit te wisselen. Gaat het niet meer over elkaars mening over dit onderwerp maar over wat jij zou bedoelen (maar duidelijk niet bedoelt) , wat ik zou hebben gezegd (maar niet heb gezegd). En het ene leg je nog uit, komt de volgende foute conclusie al weer langs. Ben je alleen maar aan t corrigeren en uitleggen. Omdat je met iemand converseert, die niet begrijpend kan lezen, en ook weinig interesse heeft in de waarheid.. op n voetbalsite... 😑
    Mail anders eens naar erretje66@gmail.com. Houden we het hier alleen nog op voetbalcommentaar.

    Enne, Virgil... neem jij inderdaad maar geen standpunt in.

    Vind ik leuk
    donderdag 22 november 2018 om 13:46
    Ok zal ik vandaag of morgen doen. Ben heel erg druk momenteel met werk en het binnenhalen van opdrachten. Ik zal je vertellen hoe ik ben betrokken bij deze discussie. Als je begint te lezen dan zie wel eens berichten staan daar reageer ik op. Deeerste de beste begon ik al te schrijven maar tien heb ik dat bericht gewist. Ach het heeft geen zin om met zoiemand in discussie te gaan. Ik dacht dat ik op 3 of 4 post zou reageren maar om die reden gewist. Op gegeven moment dacht ik ach laat ook maar. Was niet van plan om meer te reageren toen ik jou bericht las. Jou bericht kwam op mij over van iemand die zich ook in de ander kan plaatsten en zijn invalshoek kan zien. Hoef je het nog niet eens te zijn met de ander zijn stelling maar hè hebt er wel oren voor. Zodra dat gebeurd dan pas Jan je kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Om die reden ben ik op jou gaan reageren omdat je hele zinnige dingen zegt. Mensen die roepen: Als het je niet bevalt hier dan rot je maar op, hoef je niet mee in discussie te gaan. Heeft totaal geen enkele zin. Die mensen staan niet open voor een ander zijn mening en daarom ook niet luisteren wat je inhoudelijk werkelijk te vertellen hebt. Ik vind het nogal wat. Als je het niet bevalt dan rot je maar op. Mijn vrouw als autochtone Nederlander hier geboren bevalt dat hele zwarte piet gebeuren totaal niet. Nog veel minder dan ik. Moet die dan ook oprotten? Ik ben hier als kind komen wonen. Als Nederlander notabene want Suriname behoorde destijds tot het koninkrijk der Nederlander en was ik al Nederlander met een Nederlands paspoort. Suriname behoorde eerder tot de koninkrijk der Nederlanden dan Limburg waar Wilders vandaan komt. Waar praten we dan over. Ik heb dus alle recht om te zeggen zullen we de stoelen in dit huis op een andere plaats zetten. Misschien creeeren we dan meer ruimte en staat het ook leuker. Aanpassen vind ik daarom ook een vreemd begrip. Aanpassen waaraan. Als ik bijv zie dat hier al jaar en dag niet of halfslachtig word opgetreden tegen hooliganisme, moet ik me daar dan ook aan passen en zeggen het is prints zo? Nee ik neem stelling tegen foute scheefgroei in het land waar ik woon. Dit om het land voor mij en mijn mede bewoners prettiger te maken. Ik ben op gevoed met het idee: de ander ben ik. Als ik de ander belemmer, kwets dan belemmer, kwets ik mezelf ook. Ja ik heb een bruine kleur. Zelf zie ik dat niet. Het is altijd de ander die me erop wijst dat ik een bruine kleur heb en daarom anders ben. Als 5 decennia lang word ik erop gewezen dat ik een andere kleur heb. Na zolang erop gewezen te worden ben je het op gegeven moment wel zat. Ik ben mens en mijn kleur heeft er geen flikker mee te maken. Ik heb kinderen die veel lichter zijn dan mij en nooit op gewezen worden dat ze een andere kleur hebben terwijl hun vader dat elke keer wel word. Keer op keer vroegen mensen aan mij. Is dat jouw zoon? Komt op gegeven moment je strot uit om elke keer bevestigend erop te gaan antwoorden. Was ik blank geweest zouden vragen nooit gesteld worden. Racisme betekend niet alleen dat je iemand uitscheld voor nigger of wat dan ook. Kan ook in kleine ogenschijnlijke niets betekenende woorden en daden zitten. Slachtofferrol aannemen gelul hoor je dan. Man ik ben al meer dan fucking 50 jaar slachtoffer van racisme. Tell me about it. Heb zelfs eens een rechtszaak gewonnen om rasistische praat. Ik kom op voor elk mens op deze aardkloot die in de verdrukking komt. Blank zwart groen bruin paars met rode stippen geel met groene strepen homo anders denkenden anders gelovigen maakt mij geen flikker uit.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    vrijdag 23 november 2018 om 11:49
    Ook daar kan ik het geen promille mee oneens zijn.
    Ik vind dat we aan de ene kant in een fijne tijd leven. Paar jaar terug is die mooie term 'participatiemaatschappij' bedacht. Meedoen. Is n politieke partij oprichten, een open zenuw in de Sint-traditie durven blootleggen en bespreekbaar maken, wetende dat je een hoop stront over je heen krijgt, niet de ultieme vorm van meedoen?
    En ja, ik heb geluisterd. Kan sowieso slecht tegen oneerlijkheid, ongelijkheid. En al van jongsaf aan altijd geinteresseerd geweest in waarom mensen de dingen doen die ze doen. En ik praat ook niet anderen na, ik wil n eigen, onderbouwde mening.
    In dit geval: waaróm vinden sommige mensen dat de Piet een racistisch figuur is? Wel, daar ben ik nu wel achter. Ga het ook niet wéér uitleggen, want iemand die meteen 'anders rot je maar op' roept, wil t niet begrijpen.
    Feit is: er is racisme. Soms openlijk, maar vaak ook verborgen, of 'gewoon' institutioneel. Niet gek ook, voor een land dat tot 150jr terug, flink verdiende aan de handel in negroide slaven.
    Maar even heel hard gezegd: de mensen die we vroeger aan de ketting legden en verhandelden, onderdrukten, uitbuitten, hun land overnamen? Wonen tegenwoordig gewoon in ons land. Werken hier. Sturen hun kinderen naar school. Volgen de media. Vormen meningen, over hun leven, hun leefomgeving. Kortom, doen mee. 'Participeren'. Het racisme steekt de kop op, zodra je als iemand met n migratieachtergrond, je mond opentrekt. Ik heb t al eerder gezegd: we zijn ooo zo tolerant en gastvrij, maar alleen zolang 'participeren', betekent: meedoen, zonder je ergens mee te bemoeien. Al woon je hier 50jr, al is alleen je opa in Marokko geboren.. je bent nieuw. Je bent gast. En dan heb je je maar neer te leggen bij hoe alles hier gaat.

    Dat is onzin, en moreel verwerpelijk. We vormen met elkaar n maatschappij, maar dat is geen statisch gebeuren, dat is een voortdurende beweging. Een maatschappij verandert voortdurend. Door allerlei invloeden, zoals bevolkingssamenstelling.
    Toen Suriname nog bij het koninkrijk hoorde, was er in Nederland vrijwel niemand die institutioneel racisme in ons land ter discussie stelde, simpelweg omdat we een grotendeels blank land waren. Je hebt nu eenmaal een ander nodig, om je op je fouten te wijzen, toch?

    Maar goed, laten we er maar over ophouden. Het is een voetbalsite, laten we het maar weer over voetbal hebben. Feyenoord!! Hahaha.

    Ga zometeen azijn kopen, heb nog n bak pepers liggen, ga er n sambal van maken voordat ik ze weg moet gooien.
    Heb daar -helaas- veel tijd voor. Een tijdelijk contract + burnout/depressie werd UWV en herstellen. Ongelooflijk, hoe lang je kunt tobben. Maar da's voor n evt. mailwisseling. 😉 Komt tijd komt raad!

    Jij succes met je opdrachten, ik ga vandaag wandelen, stoofvleespotje maken en die sambal dus.
    En aan mn website werken, ben bestuurslid van n lokale voetbalclub en beloofd om n nieuwe site te maken. Maar ben nog niet helemaal de oude, dus dat gaat (nog) niet snel. Ben hopelijk rond de Kerst weer op mn oude niveau. 2019 Moet mijn jaar worden 😊. Spreek je weer!
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 13:09
    Wat zijn mijn “kringen”?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 13:21
    Ik heb. Joodse vrienden. Vrienden van Surinaamse afkomst. Vrienden van Nederlandse afkomst. Native american vrienden. Amerikaanse vrienden. Molukse vrienden. Marokkaanse vrienden Pakistaanse vrienden. Friese vrienden Zeeuwse vrienden. Rusische vrienden. Voormalig Servische vrienden. Ierse vrienden. Franse vrienden. Spaanse vrienden. Costaricaanse vrienden. Native zuid Amerikaanse vriend lijkt op een rechtstreekse afstammeling van de Maja’s. Afrikaanse vrienden homfiele vrienden. Kroatische vrienden. Canadeze vrienden. Zigeuner vrienden, die wonen op een steenworp afstand. Buren dus. Zelf heb ik Afrikaans Nederlands schots joods Indische indiaans Hindoestaans bloed. Zeg me over welke “kringen” je het hebt. Dan kan ik je een antwoord geven.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 13:24]
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 14:20
    Ooh sorry wist niet dat jij zo populair was...maar denk dat je best begrijpt wat ik daar mee bedoel..ik had het ook niet voor niets tussen aanhallingstekens staan. Maar je gaf net namelijk zelf aan dat je vanuit suriname naar nederland bent gekomen als kind...neem aan dat je niet kwam met al je ierse, marokkaanse, zigeuner, franse, spaanse, servische, amerikaanse ....etc etc vrienden..( hoeveel daarvan zijn overigens ECHT vrienden🤔)
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:56
    Doet er niet toe. Hoeveel ervan echte vrienden er zijn. Gaat erop dat we elkaar respecteren als mens. En populair dat maak jij ervan. Dat jij jouw woorden. Dat is jouw kwalificatie om mij een tempel op te drukken en in een vakje te plaatsen. Nergens in mijn betoog heb ik gezegd dat ik populair ben en daarom vrienden van over de hele wereld heb. Ik weet echt niet wat jij bedoeld met “kringen”. Wat zijn dat “kringen”. Overigens is het een aanname van jouw dat er in mijn “ “kringen” het woord kaaskop of Nederlanders zijn gierig gebezigd word. Niet 1 van mijn vrienden familieleden kennissen praat op de manier zoals jij beschrijft.
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 15:10
    Laat maar jongen...ik dacht dat ik met iemand van niveau aan t praten was..jij bent ook zo iemand die zich meteen aangevallen voelt en in de slachtofferrol kruipt en volledig aan mijn punt voorbij gaat. En er alleen een aantal zinnen uithaalt om daar een negatieve wending aan te geven. Geen zin om met zo iemand over zoiets serieus te praten..
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 15:20
    Slachtofferrol kruipen is ook weer zo’n aanname van jou. Never nooit dat ik mij slachtoffer vind van iets en daarom ook niet in die rol zal kruipen. Ja ik was ooit slachtoffer van een beroving. Slachtoffer van racisme? Er is niemand in deze hele wereld niet die mij kan discrimineren op welke manier dan ook. Echter weet ik dat het bestaat. Ja ook in Nederland. En als je geïnteresseerd bent geef ik je een voorbeeld van dat zijn gelijke niet kent. En dan praat ik niet over dat een persoon tegen de ander zegt nigger of roetmop.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 15:29]
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 15:33
    Is dat jouw standaardreactie?
    Wanneer iemand met n kleurtje goede, inhoudelijke reacties geeft waar je eigenlijk niks tegenover kan zetten, dan maar veinzen dat hij in de slachtofferrol kruipt? Het tegenovergestelde blijkt nl.
    Zet er n punt achter joh, het komt zo onintelligent over.
    (En nu moet je iets over mijn avatar zeggen. Kinderachtig, knul, niet serieus te nemen.. ook een manier om.toch nog n weerwoord te hebben in n verloren.discussie)..
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 15:39
    Jij vindt het goede inhoudelijke reacties..omdat het in jouw straatje past. En jij doet nu weer precies hetzelfde...ik zeg iets tegen iemand omdat hij een kleurtje heeft?? Nee ik zeg het omdat ik het niet met hem eens ben....jij praat mij racisme aan
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 17:02
    Nee.. ik vind t goed inhoudelijk.. omdat het dat is.

    En nee, doe eens wat aan begrijpend lezen .. je zegt helemaal niks tegen iemand omdat hij een kleurtje heeft.. dat zeg ik ook niet.

    De racisme-kaart? Trek je zelf. En praat je jezelf dus aan. Nergens voor nodig.
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 17:05
    Wanneer iemand met een kleurtje.....dat zeg jij letterlijk...inhoudelijk iets goed vinden blijft een mening. Dus jouw straatje
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 17:39
    ...en dat stuk wat ik er áchter zette?
    Precies. Nog even lezen, dus. Niet het kleurtje van Binladens Beard is het onderwerp.. maar het feit dat jij hem onterecht van het aannemen van een slachtofferrol beschuldigt, is het onderwerp.
    Vervolgens maak jij er van:
    'Ik zeg iets tegen iemand omdat hij een kleurtje heeft?? Nee ik zeg het omdat ik het niet met hem eens ben....jij praat mij racisme aan'.

    Zie je waar jij verkeerde conclusies trekt? Ik wel.
    Ik zou dit helemaal niet op een rijtje hóeven te zetten. Je leest tóch wat je wilt lezen.
    Daarom zet ik er na deze reactie ook n punt achter: Kirk-out.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 17:40]
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 17:46
    Misschien moet jij maar even een cursusje nederlands dan, want er staat toch echt letterlijk dat ik hem dat toedicht omdat hij een kleurtje zou hebben...dat zeg jij letterlijk
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 18:06
    Neeeeeeeeeeeeee, dat staat er niet. Man, zie je het nog niet eens als het onder elkaar staat? Dit wordt echt bedroevend!!
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 18:07
    Lees je eigen stuk nog een keer ...leer nederlands en kom dan terug aub...
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 18:30
    Waarom probeer ik het toch...

    IK: Is dat jouw standaardreactie?
    Wanneer iemand met n kleurtje goede, inhoudelijke reacties geeft waar je eigenlijk niks tegenover kan zetten, dan maar veinzen dat hij in de slachtofferrol kruipt?

    JIJ: .ik zeg iets tegen iemand omdat hij een kleurtje heeft??

    NEEEEEEEEE!!! Dat zeg ik niet!!!!!! Dat stáát er ook niet!!!!!!! Wat ik zeg is dat jij blijkbaar in n discussie met iemand over racisme, hem n slachtofferrol aanmeet. Wanneer je merkt dat jij de discussie niet wint. Iets wat je in de reactie daar boven, aan Binladens Beard gericht, overduidelijk deed. Puur om het laatste woord te willen hebben.

    Iemand die op geen enkele wijze een slachtofferrol aanmat, totaal niet vertelde dat hij zich slachtoffer van racisme voelde.

    En dan zeg jij: oh ik zeg iets tegen iemand omdát hij n kleurtje heeft?' Dat is toch totaal iets anders? Zie je het nu écht niet?

    Begrijpend lezen. Man man man... Dit is zoooo nutteloos en energievretend.

    Een fijn leven verder. En doe nou pvd gewoon ns wat meer je best met lezen, man.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 18:42]
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 17:47
    Oh ja...en waar zeg ik iets over jouw avatar? Je verwart me met iemand anders...
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 18:21
    Hét voorbeeld dat je moeite hebt met begrijpend lezen.
    Neeeeeeee, dat zeg jij NIET!!!!!!!! Ik nodig je uit om dit te gaan zeggen!! Want in dit soort discussies gaan veel mensen mijn avatar belachelijk maken om dan toch met een triomfantelijk gevoel het strijdtoneel te kunnen verlaten. Dus ik wil je gewoon voor zijn, door het in je mond te leggen. 'En dan ga jij nu zeggen...' is dat nou echt zo moeilijk om tef begrijpen?

    Ik wil echt niet over intelligentie beginnen, we zijn nu eenmaal niet gelijk... maar echt, begrijpend lezen.. kom op! Doe eens wat meer moeite met het ontleden van teksten, zeg. Dit wordt genant.

    Ondertussen hebben we het n hele middag over racistische elementen in de hedendaagse Pietfiguur gehad.. en ben ik je al weer n uur aan het uitleggen dat je dingen leest die er niet staan... op n voetbalsite.

    Hier ga ik nu echt mee stoppen. We agree to disagree, en ik adviseer je echt: ga beter, nee.. léér begrijpend lezen. Want deze discussies ontsporen volledig, als je niet snapt wat er staat.

    Succes verder, maar ik reageer echt niet meer.
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 18:33
    Kerel...nu praat je mij weer aan dat ik niet de slimste zou zijn..jouw tekst hierboven valt op geen enkele andere manier te ontleden...het avatar verhaal zeg je alleen omdat iemand hierboven t wel tegen jou zegt en jij dacht dat ik dat was...niet erg om je te vergissen maar geef t gewoon ff toe staat je een stuk beter. En je wil niet over intelligentie beginnen , maar ondrrtussen benoem je het wel een keer of 4... nee kereltje...jij hebt echt alle wijsheid in pacht(voor de duidelijkheid: dit is sarcastisch bedoeld )
    Ik adviseer je...als je wil dat mensen je begrijpen, leer dan nederlandse zinnen formuleren, want discussies ontsporen volledig , als je niet begrijpt wat je typt.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    donderdag 22 november 2018 om 08:16
    Ik werd ook wel zwarte Piet genoemd soms vanaf eind november ,die ouders er bij staan lachen rotzooi ,dat was eind jaren tachtig en begin negentig
    Vind ik leuk
    donderdag 22 november 2018 om 19:59
    En dan mag je niet op reageren hè want je moet tegen een stootje kunnen. Wees niet zo gevoelig. Jij moet je voelen zoals men wil dat jij je voelt.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 22 november 2018 om 20:00]
    Vind ik leuk
    mars77 +104
    woensdag 21 november 2018 om 12:40
    Jij hebt gelijk dat doet kozp ook en die vinden onze gebruiken niks en willen dat wij veranderen. Wat is je punt?
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 12:52
    Uh... Kozp? En serieus? Mijn punt? Mijn reacties niet goed gelezen?
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 12:54]
    Vind ik leuk
    mars77 +104
    woensdag 21 november 2018 om 14:27
    Zeer goed gelezen daarom deze reactie.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 14:36
    Als je van boven naar beneden alle draadjes volgt, en na mijn ca 30 reacties nóg niet weet wat mijn punt is, zou je een cursus tekstontleding of begrijpend lezen absoluut kunnen gebruiken.
    En wat kozp moet betekenen?

    Maar, wil je het echt begrijpen? Vast niet. Laat ook maar. Kirk-out.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:01
    Het is een feest voor de kinderen en het is hun beleving die geschets wordt, dan moet je ook kijken vanuit hun en niet als die van een volwassen persoon die graag een kaart wil trekken voor aandacht.

    Bepaalde aanpassingen zijn gemaakt waar ik ook van snap dat die gemaakt zijn die grote witte kraag met gouden oorbellen was ook over de top.

    Maar om nu de gehele uitterlijk die aan de naam gelijk staat te veranderen voor een groep die buiten de grote steden niet serieus genomen word is totaal van de gekke.

    Daarbij Oom/Tante/Pa/Ma die Zwarte pieten zijn zullen als een roetveeg piet direct en volledig herkent worden, andere bekende pieten zullen herkent worden waardoor je de gehele traditie ook gelijk naar een gevaarlijk punt brengt gezien de beleving van kinderen veel eerder afgekapt worden.

    Dat Blackface gezeik is ook zo onzinnig, een make up artiest mag geen bruin gebruiken voor contrast omdat het racisme en black facing is. Grow up Als ik al Micheal Jordan wil gaan met Halloween of als Mike Tyson zal ik me donker sminken, dat heeft niks met racisme te maken.

    Het feest is voor alle kinderen van alle afkomsten als de ouders geen dingen zien die er niet zijn, omdat het gehele Zwarte piet niks met racisme temaken heeft.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 12:21
    Dan doen we het dus al 150jr verkeerd, Sint en Piet aanpassen naar de tijd waarin we leven.

    Elke aanpassing van wat dan ook levert uitdagingen op, ook voor mensen die graag Piet spelen.

    En met de laatste opmerking maak je f klassieke fout: wij blanken bepalen voor mensen met n kleur of iets racisme is. Dat bepalen de mensen die zich racistisch bejegend voelen.
    Feit: Sint en Piet zijn bedacht in n tijd dat Nederland nog in slaven handelde. Negers knechtte je, en je kleedde ze leuk aan zodat ze de huisslaaf konden spelen. Zo'n Pietenpakje is n prima pakje voor zo'n huisslaaf.
    Wat een kind daar anno 1850 van vond, interesseert mij echt geen reet; het is 2018, slavernij is afgeschaft en het wordt in elk westers land als ongepast beschouwd om je n blackface aan te meten, want dat stamt uit die slavernijtijd, dat je tot begin 20e eeuw geen negroide mens op n podium of in n film zag, puur uit racisme.
    Overal is dat fout, behalve in Nederland. Het wordt de hoogste tijd om deze racistische uitwas, te verwijderen uit dit heerlijke feest.

    Doe er mee en vind er van wat je wilt, maar ik ga er n punt achter zetten, okay?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:23
    Dat mag ben totaal niet eens met jouw betoog maar we zullen het ook niet eens worden.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 12:26
    Ik wens je wijsheid en n groot empathisch vermogen toe. Ik leg feiten voor, maar als jij een andere geschiedenis wenst te bedenken, is dat je goed recht.
    Concreet: natuurlijk is Zwarte Piet anno 2018 niet racistisch bedoeld. Maar hij komt wel zo over, zowel op n minderheid in ons land als n hele grote groep in andere, ook westerse landen. Internationale hoogwaardigheidsbekleders hebben hun afkeuring er al over uitgesproken; anno 2018 kan het gewoon niet meer, die blackface in n huisslavenpakje.
    Als we respect voor de ander kunnen opbrengen, zullen we inzien dat het weer tijd is om onze Piet aan te passen, simpel.
    Kirk-out.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 13:11]
    Vind ik leuk
    PinPelado +1910
    woensdag 21 november 2018 om 12:56
    Whahahaha en je kreeg spontaan dikkere lippen :)
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:49
    Zo is het maar net.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:51
    En ik vind het dan weer onverantwoord dat we nog steeds kinderen op de schoot van een kerk figuur plaatsen. Een instituut dat kindermisbruikers herbergt en beschermt tegen de wetten van het land. Kunnen we daar een protest groep voor oprichten misschien?
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 10:53
    Wat let je?
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:37
    Kinderen interesseert het geen reet hoe piet eruit ziet. Groen met rode stippen. Paars met witte strepen. Het is ze eender. Het zit in jou hoofd hoe piet eruit moet zien.
    Vind ik leuk
    PinPelado +1910
    woensdag 21 november 2018 om 12:52
    Whahahahahahaha dat is je argument? Mijn, mijn, mijn?
    Vind ik leuk
    RBDK +155
    woensdag 21 november 2018 om 09:41
    Who the hell is Erik Dijkstra... lekker boeien.
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1972
    woensdag 21 november 2018 om 09:43
    Geen idee wie die lul is maar:

    "Het is geen toeval dat die emotionele scheidsrechter zijn verhaal vertelt tegen Van Dijk"

    Inderdaad geen toeval. Van Dijk is aanvoerder en gaat dus scheids handje geven na afloop en dan kan het zo maar gebeuren dat wanneer de scheids staat te huilen, je dan vraagt wat er mis is.

    En pleur lekker op met je zwarte pietenagenda overal in te schoenlepelen.
    Ga ze anders op Curacao ook even vertellen dat ze moeten stoppen met Zwarte Piet: https://www.dumpert.nl/mediabase/7566605/4fc23451/sinterklaasintocht_cura_ao.html
    Vind ik leuk
    Blindsy +13540
    woensdag 21 november 2018 om 09:51
    Kan hij daarna meteen de pensioenonderhandelingen vlottrekken, en in Engeland een Brexit-akkoord afdwingen.
    Vind ik leuk
    De Goffert +602
    woensdag 21 november 2018 om 09:53
    Bij de wdd zitten alleen maar linkse kneusjes!
    Ben zeker er niet op tegen als Pieten een andere kleur krijgen naast de zwarte Piet maar dat gaat echt niet gebeuren als een speler dat zegt.
    Dit gaat iets diepet dan dat.
    Wij zijn geen racisten maar laten onze cultuur niet te kakken zetten door geboren zeikpieten!!!
    Hoe moet je uberhaubt nog Piet spelen als kinderen je kunnen zien?
    Laat ze naar de kl.te lopen met die roetveeg pieten!!!!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    woensdag 21 november 2018 om 11:40
    Als je onze cultuur wilt behouden dan moet je naar Brussel gaan. Europa zorgt er al lang voor dat de identiteit van landen afneemt. Nog even en het is een groot Europa.
    Vind ik leuk
    Blac-ca +438
    woensdag 21 november 2018 om 10:02
    Hahahahaha,
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:03
    Van Dijk moet helemaal niets. Komt die verbaal gehandicapte Dijkstra zich ook al bemoeien met het vergallen van het Sinterklaasfeest?
    Vind ik leuk
    Babelagtig +644
    woensdag 21 november 2018 om 10:20
    Per seconde wijzer is ook al verneukt door hem....ik mis kees
    Vind ik leuk
    ppdf +1221
    woensdag 21 november 2018 om 10:06
    Wat een onzin. Als hij dat zegt, dan is hij opeens een stuk minder geliefd. Want het wil bij mensen als Dijsktra en consorten maar niet door dringen dat 75 procent ven Nederland gewoon zwarte piet wilt behouden. Laat van Dijk gewoon maat lekker voetballen. Als Dijkstra zijn politiek correctheid via van Dijk wilt uiten is dat behoorlijk triest
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:07
    Dijkstra misbruikt het voetballend vermogen van Virgil om ff een politiek puntje te scoren. Not done.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:10
    Erik Dijkstra, de totaal-lul van Nederland.
    Vind ik leuk
    kees ee +637
    woensdag 21 november 2018 om 10:13
    heeft van dijk daar zeggenschap in ?? ' t is toch zeker sinterklaas niet !?
    Vind ik leuk
    bert +161
    woensdag 21 november 2018 om 10:18
    Nou luisteren over ZWARTE Piet doe ik echt niet.ik wil alleen maar ZWARTE ZWARTE Piet en niks anders zo hebben ze het ons geleerd. SCHOOL
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 12:18
    En als ze het jouw fout geleerd hebben op school. Poison in the cookie fenomeen.
    Vind ik leuk
    bert +161
    woensdag 21 november 2018 om 14:32
    Nee ze hebben het mij zeer goed geleerd,het ging alleen maar over ZWARTE ZWARTE Piet en niet over roet Piet. bij jou op de speciale school wel dan.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:42
    Verklaar je nader.
    Vind ik leuk
    kees ee +637
    woensdag 21 november 2018 om 15:56
    . . gaan we hier ook alweer "zwarte-pieten" ??
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11576
    woensdag 21 november 2018 om 10:18
    Denk niet dat ik en vele anderen met mij zich wat aantrekken van van Dijk als het over de zwarte pieten discussie gaat. Die Dijkstra wil gewoon even over de rug van een bekende speler punten scoren. Zwarte piet moet blijven, klaar uit.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:19
    Tjonge jonge..voetballer of minister president...doe het maar eens na zoals Rutte.

    en mbt Piet zinloze discussie. Gewoon zoals het altijd is geweest.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:21
    1. Virgil van Dijk
    2. Memphis Depay
    3. Frenkie de Jong (als revelatie)
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:22
    Sinterklaas heeft zwarte pieten, punt uit.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    woensdag 21 november 2018 om 10:46
    Sinterklaas heeft helemaal niks ,of is hij toch wél eigenaar van die pieten ,dan zijn het gewoon slaven ,mensen bezitten geen mensen meer als t goed is ,ze bezitten een auto hond of kat
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:50
    Misschien weet je het nog niet. Maar Sinterklaas bestaat niet echt.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    donderdag 22 november 2018 om 07:47
    Dan kan hij ook geen zwarte pieten hebben toch
    Vind ik leuk
    bert +161
    woensdag 21 november 2018 om 14:35
    Heb je gesnoven of zo jongeman ,hij bestaat niet,hallo wakker worden
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    donderdag 22 november 2018 om 07:47
    Dan kan hij ook geen zwarte pieten hebben toch
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    woensdag 21 november 2018 om 10:27
    Edit VP : Reactie verwijderd.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 11:10]
    Vind ik leuk
    primaaa +3
    woensdag 21 november 2018 om 10:30
    Ach Dijkstra die is toch supporter van (F)raudeurs (C)harlatans Twente. Die club en en zijn supporters nemen we allang niet meer serieus.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    woensdag 21 november 2018 om 10:33
    Valt me op hoe moordlustig Nederlanders worden als t om zwarte Piet gaat
    Vind ik leuk
    The Iceman +11443
    woensdag 21 november 2018 om 10:51
    Vooral degenen die het gevoel hebben dat ze behalve deze traditie niets te verliezen hebben. Hillary zou ze ‘the deplorables’ noemen. De zwijgende pro-Piet meerderheid ziet de discussie met afgrijzen aan, maar weet dat een intocht weinig te maken heeft met de wijze waarop ze privé Sinterklaas vieren.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    woensdag 21 november 2018 om 11:37
    Bij de tegendemonstratie hebben de pro zwarte pieten aangegeven waarom het niet kan. De demonstranten werden door pro pietenaanhangers racistisch bejegent. Zelfs kinderen die meededen heb ik gezien. Met middelvingers alles. Dit bewijst dat het niet meer kan, als je het goed wilt doen dan ga je niet demonstranten die tegen zijn racistisch bejegenen en bekogelen. Mensen worden inderdaad helemaal gek, dat zegt alles vind ik. Die gouden koets mogen ze ook weleens onder handen nemen. Schande dat dat ding soms nog rondrijd. Daar staat de slavernij op afgebeeld en die rijdt dan pronkend door Den Haag met Prinsjesdag. Ik vind het jammer dat mensen zich zo laten verdelen. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.
    Vind ik leuk
    Lulookmee +1414
    woensdag 21 november 2018 om 13:38
    Je krijgt een like van me omdat ik het zo'n ontzettend grote onzin vind wat je uitkraamt..... gezever over slavernij..... eerst goed de geschiedenis boeken lezen het was namelijk het eigen Volk Dat zijn eigen mensen verkocht aan de blanken..... maar heel deze onzinnige discussie over slavernij is bezopen..... Hoe lang is het geleden..... moet ik nou ook nog zeveren tegen de kinderen van de Duitsers dat hun papa en mama zo slecht waren.....get over it.... Stelletje haatdragende eikels..... je kunt andere generaties niet blijven verwijten wat de vorige generaties gedaan hebben..... doodziek van al die gasten uit de grachtengordel BN'ers en politici.... en dan lul je over het feit dat kinderen mee deden.... Prima toch..... dan laten ze in ieder geval aan kinderachtige volwassenen merken die hun feest bederven wat ze van hen vinden
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 13:40]
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    donderdag 22 november 2018 om 07:46
    Gelijk heb je man.
    Vind ik leuk
    Lulookmee +1414
    woensdag 21 november 2018 om 13:44
    Blij dat de Nederlanders eindelijk niet blijven zitten maar eens een keertje hun stem verheffen of eieren door de lucht laten vliegen.... te lang hebben we al dat gebral vanuit de grachtengordel en vrouwelijke BN'ers moeten pikken.... alles wordt hier geregeld voor mensen die hier binnenkomen.... vluchtelingen die binnen 26 weken een eigen huis moeten krijgen..... en de eigen kaas koppen bevolking en hun Kinderen mogen er 5 tot 7 jaar op wachten..... We zijn er klaar mee..... Tijd voor Actie
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    donderdag 22 november 2018 om 08:33
    Sorry maar ik heb ook 9 jaar moeten wachten op mijn huis ,vluchtelingen en mensen uit andere steden kregen soms voorrang ,ik ben bruin ,gebeurt niet alleen bij autochtonen zoals jij dat wil brengen , makkelijk om zoals jij te denken
    [Reactie gewijzigd op donderdag 22 november 2018 om 08:34]
    Vind ik leuk
    Lulookmee +1414
    donderdag 22 november 2018 om 08:39
    Ja....en....dan zit je toch in hetzelfde schuitje als Nederlander....kaaskop of moorkop......het gaat hier om het feit dat niet ingezetene voorrang krijgen.....daar zijn we klaar mee.....
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    donderdag 22 november 2018 om 08:41
    Je zegt 'de eigen kaaskoppen bevolking ' in je betoog
    Vind ik leuk
    Lulookmee +1414
    donderdag 22 november 2018 om 12:34
    Dat was symbolisch bedoeld 😉
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    donderdag 22 november 2018 om 19:41
    👍🏾 😉
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 10:52
    Zwarte piet is zwart.. dus stop alsjeblieft met die onzin over roetveegpieten etc
    Vind ik leuk
    Corse996 +1596
    woensdag 21 november 2018 om 10:53
    En dan moet Black Friday nog komen.... Zal ook wel de laatste keer zijn. Man man man, Nederland gaat ten onder aan z'n eigen zogenaamde tolerantie. En dan verbaasd zijn als de intocht uit de hand loopt. Toen er gekkies wouden demonstreren tegen de monarchie op koningsdag kregen ze geen vergunning, ( en terecht) want zo zei de burgemeester, daar komt stront van. 4 mei idem dito. Maar op een kinderfeest langs de route staan te schreeuwen en kinderen laten janken komt geen stront van? En nu heeft links Nederland exact wat ze wouden. In de media zie je of hooligans of pro piet activistenm die geweld gebruiken. En de mannetjes bij de DWDD kunnen zeggen... zie je wel....
    Vind ik leuk
    michelhx +3769
    woensdag 21 november 2018 om 11:02
    Dit is de eerste en laatste keer dat je mijn mening zult horen over de Zwarte Pieten discussie: Van beide kanten valt iets te zeggen, dus mijns inziens is de oplossing heel simpel, laat tijdens Sinterklaas witte, zwarte, groene, oranje, rode, paarse, roze, gele en blauwe pieten door elkaar lopen.
    Einde discussie.
    Dat is mijn mening en daar moet u het mee doen.
    En als mensen dan nóg iets te mauwen hebben, dan moeten ze het toch echt bij zichzelf te rade gaan.
    Vind ik leuk
    Hupfean +4226
    woensdag 21 november 2018 om 11:15
    Niemand zit te wachten op jouw mening.
    Vind ik leuk
    michelhx +3769
    woensdag 21 november 2018 om 16:27
    Dat kan ik me voorstellen...en toch lees je 'm en reageer je er op.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 19:29
    Zo die zet je ff aardig op zijn plek! 😂 duimpje voor de scherpe reactie
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:02
    Nooit niet waus
    Vind ik leuk
    Hupfean +4226
    woensdag 21 november 2018 om 11:14
    Lul niet zo dom. Zwarte Piet blijft zwart, wat v Dijk er ook over zegt.
    Vind ik leuk
    Daaniet123 +376
    woensdag 21 november 2018 om 11:23
    Blijkbaar hebben die linkse racisten van DWDD altijd zwarte piet gevierd als slaaf en minderwaardig gekleurde mens.
    Bij ons thuis is zwarte piet een held en heeft niets met huidskleur te maken.
    Vind ik leuk
    Marco S +5665
    woensdag 21 november 2018 om 11:28
    Erik Dijkstra?.. is dat niet dat boertje die een keer een steen gooide en iemand raakte toen hij gefilmd werd?.. ja die gaan we serieus nemen.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    woensdag 21 november 2018 om 11:31
    Ik ben het helemaal met Erik Dijkstra eens, spijker op z'n kop!
    Vind ik leuk
    Hupfean +4226
    woensdag 21 november 2018 om 11:48
    Spijker in zijn kop bedoel je.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    woensdag 21 november 2018 om 12:07
    Nee, anders schrijf ik dat wel.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 11:48
    Dan ben je het met veel eens man. Wauw.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    woensdag 21 november 2018 om 12:08
    Kan je er niet tegen of moet het rode lapje in je onderbroekje worden verschoont?

    Laat je niet verdelen man, dat is precies wat ze willen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 13:16]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 14:33
    Oh je was sarcastisch over Dijkstra.
    Laat dan maar...
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    woensdag 21 november 2018 om 15:29
    Nee, stront serieus!

    Pieten die uit de schoorsteen komen hebben geen gouden oorbellen, kroes haar en dikke rode lippen. Die kleding ook niet, ik vind dat het mag worden aangepast. Die gouden koets slopen, daar wordt de slavernij op afgebeeld.

    Zwarte Piet is goed, maar dan als roet. De slaven kenmerken zijn niet nodig. En zelf ben ik gewoon blank, niet links en niet rechts. Ik kan rationeel denken en mij inleven in anderen.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 15:31]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 19:33
    Ik snap je denkwijze maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om die zelfingenomen gasten die kinderen aan het huilen maken op het o zo leuke feest voor kids hun zin te geven! Of je nou blank zwart of wat dan ook bent dit gaat tocj nergens meer over.. jammer dat we geen leider in NL hebben die gewoon zegt: zo gaan we het doen en zo is het!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    woensdag 21 november 2018 om 19:36
    En die pro demonstranten dan? Stenen gooien, eieren, pepernoten, leuzen etc.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 22:31
    Wie begon er. 7 jaar lang lopen ze al kinderen uit te schelden en te intimideren. Weet niet waar je in Den Haag woont maar rascisme is anders dan rascistisch.
    Een zwarte Piet is een stripfiguur. Bombastische uiting. Geen enke kind denkt” hé de neger van de Action loopt daar”. De ouders maken dat er van. Degene die als zwarte Piet verkleed zijn en zich uiten als domme Surinamer die zijn rascistisch maar niet de uiting van Zwarte Piet.
    Dat hele koloniale gelul is opgedrongen uit schuld gevoel. Want wij blanke sneeuwvlokjes buigen diep voor de zwaar onderdrukte.
    Het is cultuur hè. Net als slachtfeest. Is dat al verboden? Samen met je kinderen naar dieren kijken die langzaam de keel doorgesneden wordt?

    Kies maar. Zwarte Piet of slachtfeest.

    En het aller aller allerergst is dat die Sylvana types zelf net zo rascistisch zijn tegen bosnegers in Suriname, Molukkers, Chinezen, Hindoes, Bountys.
    Ze hebben zover boter op hun hoofd dat de bergen erachter niet eens meer te zien zijn.
    Vind ik leuk
    StoneyTony +386
    vrijdag 23 november 2018 om 00:44
    100% Zwarte piet 4-ever & 4-life

    Stelletje lijpen ons kinderfeest verzieken!!!

    Al die tv zenders moeten zich schamen mee te doen met dat trieste gedoe met geen (Zwarte)piet meer op tv.....wat gebeurt er met de wereld (nederland)!!!

    Ik woon in Spanje daar heb je de 3 koningen feest,daar zijn ook mensen zwart geschminkt voor het feest vergelijkbaar met zwarte piet(sinterklaas)ook een kinderfeest, wakker worden nederland er is geen Spanjaard die zich daar druk over maakt!!!

    Dat hoort bij de Spaanse cultuur,Als daar iemand over gaat zeiken of demonstreren word je gelijk het land uit gegooid en terecht!!

    Ik blijf altijd een Nederlander maar wat word onze mooie landje toch verziekt door al dat soort idioten...

    In Nederland mag alles kan alles als,behalve de Nederlandse gewoontes die mogen niet meer!!
    Vind ik leuk
    El Cazador +7275
    woensdag 21 november 2018 om 12:09
    https://www.youtube.com/watch?v=_hsyHGY7Y1k

    Verduidelijkt veel
    Vind ik leuk
    Mr. O +1082
    woensdag 21 november 2018 om 12:26
    Roetveegpieten is dan toch weer discriminerend?
    Jezus had zwart moeten zijn... Etc.
    MONGOLEN, zijn het
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    woensdag 21 november 2018 om 13:05
    Nee, want dan komt het door roet.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 22:33
    Ga jij maar eens met je vinger in de uitlaat van je Opel vroeten. De eerste keer zit er een veeg op. De tweede keer meer en na 10x is die zo zwart als.....roet!

    Soepstengel.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    woensdag 21 november 2018 om 22:37
    Je en heeft het ineens oorbellen en kroeshaar.
    Vind ik leuk
    Mr. O +1082
    donderdag 22 november 2018 om 06:13
    Een schoorsteenveger is zwart, associatie? Werk voor donker getinte mensen, maar daar voelen 'ze' zich dan weer niet mee geassocieerd? Als we dan toch aan het generaliseren zijn... Ach, die pro anti zwarte pieten waren nog veel erger. Emotie neemt sneller het brein over van sociaal, laag ontwikkelde mensen. Dat is bewezen 😉. Dan kan het Inderdaad lijken of ze doorgesnoven of bezopen zijn...
    Vind ik leuk
    donderdag 22 november 2018 om 10:49
    Ja. Want karikatuur.
    Rascisme is wat je er van maakt. Niet wat het is.
    Alsof elke bisschop Sinterklaas is. Loopt niemand met zo’n rode mijter ( waar gvd stilletjes het kruis vanaf is gehaald om sommige niet te kwetsen ..kots kots kots).
    Nogmaals. Haal het kroeshaar en de oorringen en de rode lippen weg en maak hem pik en pik zwart en dan nog is het rascisme.
    Je sluit zo wel alle donkere mensen die Piet willen spelen(ja, er zijn er genoeg) uit of moeten die witte vegen opsmeren.
    Nogmaals. Het is een jolig, slim, atten, kindvriendelijke karikatuur die het beste zwaar geschminkt door het leven kan. Geen vegen maar dichtsmeren.
    Vind ik leuk
    Staaijman74 +1156
    woensdag 21 november 2018 om 12:42
    Wat een dom gelul. Van dijk is helemaal geen geboren leider in zijn karakter. Hij is alleen voetballend/verdedigend zo sterk dat iedereen hem selecteert.

    Mathijs de Ligt is van nature juist veel meer een leider waardoor ze samen in t centrum ook zo sterk zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 november 2018 om 13:07
    Laten we gewoon die linkse partijen voor altijd verbannen, door de massaimmigratie worden ons steeds meer dingen ontnomen
    Vind ik leuk
    Dw1708 +239
    woensdag 21 november 2018 om 13:27
    Bahbah. Om te kotsen
    Vind ik leuk
    Lulookmee +1414
    woensdag 21 november 2018 om 13:31
    Doodziek van die politieke eikels en bners....van dijk moet gewoon Blijven voetballen zoals hij nu doet en die sympathieke gozer blijven dat is alles
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +3322
    donderdag 22 november 2018 om 08:31
    Mijn reactie weggehaald over de psv harde kern vp....🤔 Soms laten jullie veel ergere dingen staan...
    Vind ik leuk
    StoneyTony +386
    vrijdag 23 november 2018 om 00:30
    100% Zwarte piet 4-ever & 4-life

    Stelletje lijpen ons kinderfeest verzieken!!!

    Al die tv zenders moeten zich schamen mee te doen met dat trieste gedoe met geen (Zwarte)piet meer op tv.....wat gebeurt er met de wereld (nederland)!!!

    Ik woon in Spanje daar heb je de 3 koningen feest,daar zijn ook mensen zwart geschminkt voor het feest vergelijkbaar met zwarte piet(sinterklaas)ook een kinderfeest, wakker worden nederland er is geen Spanjaard die zich daar druk over maakt!!!

    Dat hoort bij de Spaanse cultuur,Als daar iemand over gaat zeiken of demonstreren word je gelijk het land uit gegooid en terecht!!

    Ik blijf altijd een Nederlander maar wat word onze mooie landje toch verziekt door al dat soort idioten...

    In Nederland mag alles kan alles als,behalve de Nederlandse gewoontes die mogen niet meer!!

    [Reactie gewijzigd op vrijdag 23 november 2018 om 00:32]
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws