'Van Dijk moet zeggen: vanaf nu roetveegpieten. En dan luisteren we naar hem!'

'Van Dijk moet zeggen: vanaf nu roetveegpieten. En dan luisteren we naar hem!'

Gepubliceerd: woensdag 21 november 2018 om 09:31wo 21-11-2018 om 09:31

Virgil van Dijk is de Oranje-international van het jaar. Dat vindt Erik Dijkstra. Dinsdagavond werd bij De Wereld Draait Door uitgebreid gediscussieerd over welke speler van het Nederlands elftal de meeste indruk heeft gemaakt in 2018. 

Geen enkele twijfel bij Dijkstra. Hij kiest vol overtuiging voor aanvoerder Van Dijk. "Absoluut, Virgil van Dijk", zei hij bij de talkshow. "Het is geen toeval dat die emotionele scheidsrechter zijn verhaal vertelt tegen Van Dijk. Hij straalt iets uit waarvan je denkt: dat is de buurman die ik zou willen hebben."

"Heb je het over leiderschapskwaliteiten, dan heb je het over Virgil van Dijk. Hij is de leider die Mark Rutte nooit zal zijn. Met die halfzachte ontkenningen in dat Zwarte Pieten-debat..."

"Virgil van Dijk is een soort aanvoerder van ons land. Ik heb er behoefte aan dat hij zegt: geen Zwarte Piet meer, vanaf nu roetveegpieten, geen flauwekul. En dan luisteren we!"

Lees ook: Van Dijk troost scheidsrechter: "Die man brak, stond met tranen in zijn ogen"

Poll

Is Van Dijk ook jouw Oranje-international van 2018?

(782 stemmen)

Plaats een reactie

mars77 +109
woensdag 21 november 2018 om 09:33
Erik Dijkstra... manmanman
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 09:36
"Virgil van Dijk is een soort aanvoerder van ons land. Ik heb er behoefte aan dat hij zegt: geen Zwarte Piet meer, vanaf nu roetveegpieten, geen flauwekul. En dan luisteren we!"

En als Virgil zegt: ''Geen roetveegpiet meer, vanaf nu zwartepieten, geen flauwekul.'' Luister je dan ook nog steeds? Of gebruik je dit artikel om jouw politieke standpunt kracht bij te zetten, meneer Dijkstra?
Vind ik leuk
peesjeevee +3245
woensdag 21 november 2018 om 09:48
Maar dat is weer het politiek correcte gelul wat de meeste bn ers voortaan zeggen bij een talkshow zodat ze populair blijven. Of we meneer Dijkstra nog serieus kunnen nemen. Ik denk het niet.
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 09:56
Getuige de massale pro-zwarte Pietreacties die er altijd losbarsten, lijkt dat 'correcte gelul' niet echt bij te dragen aan iemands populariteit?
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 10:08]
Vind ik leuk
The Iceman +14876
woensdag 21 november 2018 om 10:06
Ligt aan de doelgroep van het programma/de omroep natuurlijk.
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 10:09
Daar heb je ook wel een punt.
Vind ik leuk
Farmer +13426
woensdag 21 november 2018 om 12:59
Ligt er ook aan hoe de media er mee omgaat. Die twintig Anti-piet-roeptoeters hebben ze tien uitzendingen over, maar de 9.000 voorstanders van zwarte piet, interviewen ze niet.

Ik heb de beelden wel gezien, overal zie je die boze dombo's maar 'Weg met Zwarte Piet' roepen, waar aan de andere kant vd straat, je de kleine kinderen hoort huilen...(is 1 meisje, kort even in beeld geweest, niet te lang natuurlijk, stel je voor dat mensen doorkrijgen hoe de waarheid in elkaar zit)

Ik zeg op mijn beurt: Genoeg is genoeg geweest!

Als die jankerige klootzakken, de Nederlandse cultuur niet willen accepteren, welteverstaan; Zwarte Piet, niet als onderdeel van onze Sinterklaastraditie kunnen aanvaarden, dan resteert ze 1 optie: Het land verlaten!

We gaan geen 17 miljoen mensen voorleggen zich aan te passen, omdat een paar honderd ineens zielig en speciaal moeten zijn.

Maar het is zo'n mooi middeltje om het volk mee bezig te houden...

Hoe ver moet dit nog gaan? Ik voorspel nog zware rellen bij ene volgende Anti-piet demonstratie, met zware gewonden, kettingen en ijzeren staven etc...
Mensen zijn hier zat van. De belachelijke politiek laat dit lekker door-etteren in de maatschappij, tot dit een onacceptabele grens bereikt, en die grens is er zo...
Vind ik leuk
PinPelado +2024
woensdag 21 november 2018 om 13:27
Hmmm grappig, dus je gaat ervan uit dat alle anti ZP negers zijn en dat die het land moeten verlaten?
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 14:39
Dat is niet wat hij zegt.........kunnen net zo goed blanke Nederlanders zijn he en de afgelopen dagen hebben uitgewezen dat dat ook zo is voor een heel groot deel.
Vind ik leuk
Dani82 +2774
woensdag 21 november 2018 om 09:49
Kom op zeg... krijgen we dit hier nu ook al?
Zullen anders Virgil laten zeggen: “dijkstra, houd u alsublieft op met het verpesten van een kinderfeest! En houd uw politiek gescheiden van mijn leiderschap in oranje.
Kijken wat dijkstra dan nog te vertellen heeft.

Vind ik leuk
Babelagtig +1901
woensdag 21 november 2018 om 10:12
Gisteren die bosma aangehoord bij jenssen( geen fan van jenssen of de pvv btw) maar die had wel een aantal punten over de linkse media zeg...
Vind ik leuk
mars77 +109
woensdag 21 november 2018 om 10:20
En terecht!!
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:31
DWDD, dat is dat links-sektarische clubje toch met extreemlinkse gekkies?
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:30
Extremisten ter rechter- en ter linkerzijde zijn mensen die tegenstanders de mond willen snoeren als die demonstreren op momenten dat het niet uitkomt (ja ook mensen die Pegida demonstranten willen hinderen aan hun recht om te demonstreren voor een moskee). Argument: het recht op demonstreren is een grondrecht, afgeleid van het recht op vrije meningsuiting. Politieke extremisten zijn mensen die geweld (willen) gebruiken om hun eigen standpunt door te zetten en die op slinkse manier anderen zo ver krijgen om het vuile werk voor hen op te knappen. Voldoende voorbeelden in de geschiedenis (ja, inclusief de RAF, de rode brigaen etc). Waarom benadruk ik ook het linkse extremisme? Omdat het anders voorspelbaar is wat er hier gebeurt. Laten we hopen dat die hele Pieten discussie over vijf jaar achterhaald is omdat mensen gewoon weer met elkaar praten, elkaar begrijpen en aandacht hebben voor wat hen bindt en niet alleen voor wat hen onderscheidt. Gewoon medemenselijkheid dus.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 13:37]
Vind ik leuk
Dharmpie +895
woensdag 21 november 2018 om 10:33
Virgil is een leider!, maar hij hoeft niet gebruikt te worden om politieke boodschappen van anderen te ondersteunen of te ondermijnen. Laten we deze mooie mens koesteren en niet belasten met idiote discussies waarvan hij niet gevraagd heeft om daar een rol in te spelen. Wij moeten gewoon genieten van deze warme mens en leider. Zoals heel Engeland momenteel doet!
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:21
Dit dus..!!
Ik sta niet te wachten op meningen van BN'ers, ik wil hun kunstje zien and that's it..!
Vind ik leuk
The Iceman +14876
woensdag 21 november 2018 om 11:50
Om met Gene Simmons te spreken:
“I think celebrities should basically shut their pie holes and do what they do best—act, sing, tap dance… all that kind of stuff”.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 12:01
Prwcies!
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 13:40
Door redenerend, ook wij zouden dan onze mond moeten houden over zaken waar we geen verstand van hebben en gewoon ons kunstje doen. Want waarin onderscheiden wij ons van BN'ers nu iedereen op Social media zijn opvattingen wereldkundig kan maken?
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 14:48
Ik dring mijn mening niet op op landelijke televisie en heb geen social media...
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 14:51
Nee, je hebt ze niet, je beweegt je erop. Dit forum bijvoorbeeld is een sociaal medium. Een middel om je online te uiten en in contact met anderen te treden.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 14:56
Dan is dit mijn enig sociaal medium. Ik heb verder geen behoefte om mijn mening te ventileren en onderdeel te zijn van de publieke opinie op andere fora...

Ignorance is bliss.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 14:57]
Vind ik leuk
El Cazador +8671
woensdag 21 november 2018 om 12:08
https://www.youtube.com/watch?v=_hsyHGY7Y1k

Maakt een hoop duidelijk
Vind ik leuk
HupHolland +3610
woensdag 21 november 2018 om 09:33
Wat een man zeg! zoiets zeg je toch niet!
Vind ik leuk
Yoink +350
woensdag 21 november 2018 om 09:34
Zullen we voetbal en politieke / sociale overtuigingen uit elkaar houden aub?

Om misselijk van te worden.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +3699
woensdag 21 november 2018 om 09:35
Graag! Ik zie de eerste rot maar op reactie hier al onder
Vind ik leuk
The Iceman +14876
woensdag 21 november 2018 om 09:34
Leuk Eric, laten we alles besmetten met de Zwarte Piet-discussie. En wat onverwacht dat je wil dat Van Dijk jouw standpunt uitdraagt. Ook veelzeggend over je idee van politiek dat je zo graag een sterke man wil.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 09:35]
Vind ik leuk
Elchucky +166
woensdag 21 november 2018 om 09:34
Edit VP : Reactie verwijderd.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 09:59]
Vind ik leuk
Nietkoeroe +3699
woensdag 21 november 2018 om 09:35
Ah jij bent er zo 1
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 09:39
Ah, dus jij bent er eentje die eigenlijk het Sinterklaas feest voor de kinderen helemaal wil afschaffen.
Vind ik leuk
wildlife +71
woensdag 21 november 2018 om 09:44
Wat zou jij er van vinden als de Sinterklaas zwart was en de piet wit? Gewoon een zwarte piet, een witte piet en een gele piet naast Sinterklaas en schijn van racisme is weg.
Vind ik leuk
The Iceman +14876
woensdag 21 november 2018 om 09:50
Wel een beetje buigen voor een valse beschuldiging. Sinterklaas en Zwarte Piet vormen een contrast qua kleur, net als voorgangers Sint-Nicolaas en Krampus. Alleen vond men in Nederland een monster zoals Krampus te eng voor kinderen en werd het een (vriendelijk) persoon. Het zwart-wit contrast is dus ouder dan Europees kolonialisme of de trans-Atlantische slavernij. Wel hebben anti-Pieten een punt als het gaat om grote gouden oorbellen/dikke rode lippen of een Surinaams accent, maar gelukkig zie je dat niet zo vaak meer.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 10:04]
Vind ik leuk
HupHolland +3610
woensdag 21 november 2018 om 10:06
Slaven en gouden oorbellen, lol
Nederlandse slavernij in de 7e eeuw, lol.
Slaven met pofbroeken, lol
Slaven die overal kunnen gaan waar ze willen, lol.
Vind ik leuk
The Iceman +14876
woensdag 21 november 2018 om 10:25
Slaven en gouden oorbellen niet, maar de associatie zwarte mensen-gouden oorbellen heeft wel lange tijd bestaan. Idem voor dikke lippen en een zwaar accent. Sowieso stamt de Zwarte Piet zoals wij hem nu kennen uit de periode dat Europese landen de slavernij afschaften.
Vind ik leuk
HupHolland +3610
woensdag 21 november 2018 om 14:21
Ik heb een heel lang verhaal geschreven, maar twijfel nog of ik het hier zal plaatsen.

Mensen die zich tegen Zwarte Piet keren, moeten eens eerlijk in de spiegel kijken en zichzelf kritisch afvragen wat ze verder tegen slavernij in de moderne wereld doen. Ik denk dat het in 99.99% van de gevallen 'helemaal niks' is.

Dit soort mensen zijn gevaarlijk. Ze lossen geen problemen op, maar creeeren problemen die eigenlijk niet bestaan of bestonden.
Vind ik leuk
wildlife +71
woensdag 21 november 2018 om 10:18
Het reduceren van Zwarte Piet tot een voorbeeld van het koloniale denken is dan ook "een sterke vereenvoudiging" die geen waargetrouwe beeld geeft van de geschiedenis. Het is echter lastig om aan iedereen uit te leggen, vooral vanwege de door jou opgesomde karakteristieken van ZP.
Vind ik leuk
Dee79 +2577
woensdag 21 november 2018 om 09:54
Sinterklaas zwart..prima maar dat was in het verleden ook niet dus nu ook niet.
Stel je niet aan, heb je weleens de intocht gezien in willemstad...schijn van racisme het ook nog willen noemen.
Vind ik leuk
wildlife +71
woensdag 21 november 2018 om 10:10
Als het in verleden wel zo was, hoe zou jij het dan vinden? Zelf ben ik gewoon Kaukasisch, maar ik kan mij voorstellen dat ik het vervelend zou vinden als de situatie omgekeerd zou zijn.

Als wij dan uitgaan van een simpele leefregel: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet dan denk ik dat rekening houden met elkaar gerechtvaardige belangen belangrijk is.

Overigens heb ik altijd als kind gedacht dat de Piet zwart was door de schoonsteen, daar niet van. Het is nooit in mij opgekomen dat het zou gaan om een negroide slaaf.

[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 14:36]
Vind ik leuk
Dee79 +2577
woensdag 21 november 2018 om 10:26
Dat maakt voor mij niets uit ik ben niet opgevoed om tegen een kleur te zijn, niemand word ook zo geboren het is wat wij onze kinderen meegeven.
Het feit dat jij al over kaukasisch begint krijg ik de rillingen van!
Daarnaast vind ik dat je een land moet respecteren om zijn cultuur of geloof, niet tientallen jaren genieten van het systeem om jaren later te protesteren omdat jij er moeite mee zou hebben.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:37
Juist, gebruik maken van wat Nederland te bieden heeft en afbraak doen aan wat jou niet bevalt...
Vind ik leuk
wildlife +71
woensdag 21 november 2018 om 10:48
Fijn dat jij niet opgevoedt bent om tegen een kleur te zijn, dat ben ik ook niet. Ook ik vind dat Nederland iedereen heel veel bied en dat daarom geloof en cultuur gerespecteerd dienen te worden.

Alleen is het genieten van het 'systeem' en dus mede gebruik maken van de rechten die aan een ieder toekomen, zoals proteseteren een onderdeel van dit mooie systeem en zo ook het discutabel maken van de gevoelens die leven omtrent zwarte Piet. Heel deze discussie is naar mijn mening geen ondermijning van het systeem, maar een onderzoek die de waarheidsvinding ten goede komt. Ignorance is the root of all evil!

[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 11:06]
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:36
Ik wil geen afbraak aan het Sinterklaasfeest, zal dat geschieden?
Vind ik leuk
wildlife +71
woensdag 21 november 2018 om 12:27
Als ze allemaal het land verlaten is er geen nationaal elftal meer.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 12:38]
Vind ik leuk
Dharmpie +895
woensdag 21 november 2018 om 19:11
Er zijn hier tradities en gebruiken. Als je naar NL komt krijg je ermee te maken. Op het moment dat je naar NL komt, dan zou je jezelf eigenlijk moeten afvragen of je wel tegen alle tradities en gebruiken kunt. Kun je er tegen, dan kies je ervoor om hier te blijven. Kun je er niet tegen dan is NL misschien een land waar je beter niet kunt blijven. Volgens mij zou dat het makkelijkste zijn. We hebben dan geen gedoe, geen zware politie inzet en huilende kinderen, zware beveiliging en nog zoveel meer.

Persoonlijk vind ik dat deze uiting niet op dit forum zou moeten worden geuit. De zin/onzin dat hier uitgekraamd wordt is echt belachelijk. En dat mogen jullie ook van mijn reactie vinden.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:23
Dan heb je best treurig leventje. Ging jij vroeger ook op piet ze schoot zitten en niet bij de sint?
Vind ik leuk
wildlife +71
woensdag 21 november 2018 om 11:33
goed punt.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:36
Nee de punten die jij aan haalt spreekt boekdelen.. dat men er het woord rasime bij haalt zegt al genoeg..
Vind ik leuk
wildlife +71
woensdag 21 november 2018 om 11:41
Schijn van racisme is nog geen daadwerkelijke racisme.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:47
Dan kan je achter alles wel wat zoeken.
Vind ik leuk
HanV +5130
woensdag 21 november 2018 om 12:37
Zou er echt iemand denken dat Zwarte Piet ooit een slaaf is geweest?
Vind ik leuk
035 +7206
woensdag 21 november 2018 om 13:55
Denk het niet.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +3699
woensdag 21 november 2018 om 09:52
Nee het interesseert me vrij weinig. Ik ga alleen niet rot op schreeuwen en handen af van tradities etc.
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 10:08
Je liked mijn reactie op ElChuckie maar je hebt mijn cynisme duidelijk niet begrepen.

Hij zegt tegen Nederlanders van negroïde afkomst: zwarte Piet blijft, en ben je het er niet mee eens, rot je maar op.
Racistischer kan haast niet.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:11
Dat ik jouw cynisme niet begrepen heb zal wel aan mijn leeftijd leggen, maar 1 ding wil ik je wel zeggen en dat is dat Nederland helemaal naar de Kloten gaat en eigenlijk al een beetje is.

Wat die like betreft, jammer dat ik hem niet terug kan halen.
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 10:24
Geloof mij, opa... Nederland gaat níet naar de kloten omdat de Piet-figuur al 150jr wordt aangepast aan de actualiteit, en inmiddels wéér aan een aanpassing toe is. Nl dat wanneer je door n schoorsteen kruipt, je er niet als een negroide mens uitkomt, maar hooguit wat roetvegen zal hebben.

Ik had je graag de Like teruggegeven, want ik wil hem absoluut niet.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:37
Kan het niet laten om toch weer te reageren op je schrijven. Want veel mensen van mijn leeftijd zeggen allang dat Nederland naar de Kloten is en dit niet alleen of Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet moet blijven.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:39
Zwarte Piet afkeuren is weer een drogreden om de Nederlander te haten...
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:42
Ken het ook in begrijpelijk Nederlands?
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:46
Dit is begrijpelijk Nederlands...
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:50
Oke dan.....
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:55
Je kan ook vragen of ik het uit wil leggen.
Ik vermoed dat als Zwarte Piet wordt afgeschaft die lui wel weer met iets nieuws komen wat ook in strijd is met hun visies en ideologieën naar de Nederlandse samenleving toe...
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 10:52
Ik ken genoeg mensen van alle leeftijden die dat vinden, en zich bundelen, oa bij de PVV, waarbij het woord 'vrijheid' alleen maar voor hén lijkt te gelden. Bijv. door te zeggen dat ze tolerant zijn maar als je het niet met ze eens bent, moet 'oprotten'.
Dat je er als Nederlander met n kleurtje of aparte naam, geen eigen mening op na mag houden want 'het zijn onze tradities en anders hoor je hier niet' (alsof een traditie nooit een keer is aangepast aan de realiteit).

Nee, Feyenoord-vriend, we gaan echt niet naar de kloten door naar elkaar te luisteren, elkaars mening te respecteren en af en toe wat van elkaar aan te nemen.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:57
Ten eerste interesseert politiek mij geen Klote meer want er wordt toch niet geluisterd naar de gewone man en ten 2e gaan we dus wel naar de Kloten.
Let maar op, straks met de Kerst komt er weer 1 of andere groepering die tegen Kerstmis protesteert omdat ook Kerst in hun ogen niet kan en mag.
Vind ik leuk
LFCWARRIOR +451
woensdag 21 november 2018 om 14:38
Kwestie van kleine aanpassing en iedereen is blij.
Kerstmis erbij halen slaat nergens op. Wees iets positiever. Zou je goed doen
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 14:39
Heeft niks met positief te maken maar eerder met realistisch zijn.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:31
Welk land past zijn tradities wel aan dan omdat een klein minderheid er niet mee eens is?
Je begrijpt er geen reet van als je denkt dat het nog steeds om de kleur gaat. Als je dit veranderd wat is dan het volgende, er is elke keer wel wat anders. Het zijn gewoon tradities en die moeten blijven zoals het is het hoort gewoon bij Nederland, wij verbieden andere feesten van culturen toch ook niet .. leven en laten leven is het toch? Maar wij(de Nederlander) word met de dag steeds beperkter en zijn eigenlijk de geene die gediscrimineerd worden maar sluit vooral je ogen
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 11:55
Welk land dat doet? Nou, heel veel landen, waaronder Nederland. Verdiep je eens in 150 jaar Sintviering, dan weet je alles.
Moeten veranderingen altijd alleen maar plaatsvinden voor meerderheden? Dan wordt er zelden of nooit wat gewijzigd. Dat ís dus gewoon niet waar, wat jij zegt.

En wat dan het volgende wordt? Geen idee. Jij enig idee? Ik ben daar nl niet zo mee bezig. Een hele hoop is volgens mij nl. al prima geregeld.

Misschien een keuze uit verplichte vrije dagen? 1 Miljoen moslims de mogelijkheid geven om met Kerst gewoon te werken, maar met het Suikerfeest vrij te zijn? Zeg jij t maar.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 11:57]
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 12:01
Heel veel landen waaronder Nederland? Dat is ook het enigste land. Nee ik ben daar ook totaal niet mee bezig maar weet wel dat er dan wel weer iets anders komt. Als men zich al druk kon maken om een negerzoen dan zal het niks verbazen denk ik als er daarna weer iets komt
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 12:30
Neger is een racistisch overkomend of zelfs racistisch bedoeld woord.
Het Hollandse 'Nigger'.

Duidelijk toch? Paar jaar terug Simek 'negertjes' horen zeggen en de ophef waar dat voor zorgde?
Denk je dat we onze kinderen op de lagere school nog '10 Kleine negertjes' laten zingen?

Overigens, als jij graag geloofd dat elke traditie in welk land dan ook, nooit wordt aangepast, behalve in Nederland? Welkom in Fantasialand.

Whats next? Ik heb geen idee. Maar ik hoop gewoon weer n normaal maatschappelijk debat over iets wat 'vroeguh' best kon, maar nu niet meer in orde is.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 12:34]
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 12:42
Ik lees een hoop van wat jij schrijft, maar aan wie schrijf je dit allemaal want het komt over dat je het allemaal aan mij schrijft.
Op zich niet erg want een normale discussie ga ik niet uit de weg, maar ik krijg geen meldingen dat je het aan mij schrijft.
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 12:51
Ik reageer op iedereen die op mij reageerde. Dat waren ca 10 mensen, Feyenoord-vriend.
Helaas is dat binnen VP voor n ander lastig te volgen.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 12:53
Gelukkig dat het niet aan mij legt dan.
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 12:54
Absoluut niet! 👍
Vind ik leuk
035 +7206
woensdag 21 november 2018 om 14:08
Ligt.😊
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 13:52
Noem een ander land dan, Nederland is namelijk het enige land en indd het is net een fantasieland, ieder ander land zou hier niet eens over discussiëren. Dat continue maar moeten aanpassen aan iedereen is nou net waar het fout zit. Maar goed ieder zijn mening ik ben blij dat de meerderheid nog steeds het zelfde denkt en dat de Nederlander zich nu ook steeds maar laat horen, men is het gewoon zat Nederland is Nederland niet meer
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 15:14
Sla niet zo door, joh. In mijn jeugd was elke Piet een domme negroide knecht die met een zogenaamd Surinaams/Antilliaans/Afrikaans? accent praatte. 'Oeee Sinterkloassie, mij sijne soooo dom, sooo dom!!' Die Piet is er toch ook niet meer?
We hebben het gewoon over de zoveelste aanpassing aan ons leuke Sinterklaasfeest.. nergens anders over.
De Piet is zogenaamd geen negroide persoon meer, praat niet meer zo, heeft niet standaard meer kroeshaar, rode negroide lippen en draagt ook geen gouden moren oorringen meer... tijd om ook nog even zn huid aan de realiteit aan te passen. Dat is alles. En dan zo'n stennis lopen maken, alsof Piet of Sint de afgelopen 150 jaar onveranderd zijn gebleven. Pertinent onjuist.

Maar het is goed zo, ik ga weer over voetbal praten. Kirk-out.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 15:58
Je weet alles mooi te brengen maar wacht nog steeds op antw: welk land dan?
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 17:11
Probeer Amerika eens. Maar doe eens wat meer moeite als je voorbeelden zo belangrijk vindt.
Nogmaals, in elk westers land worden regelmatig normen, waarden, processen, tradities tegen het licht gehouden. Er is geen traditie die 100-200-300 jaar na dato onveranderd is. Of t nu uit racisme, religie, dierenleed of hygiene is geboren, alle tradities veranderen. Stapje voor stapje. Zodat het destijds weer paste...voldeed.
Nooit in haloween of kerst verdiept?

De afgelopen 50-60 jaar is de bevolkingssamenstelling van elk westers land met minstens 10 a 15% gewijzigd door nieuwkomers. Ga je jezelf nu echt serieus wijsmaken dat dit alleen in Nederland tot veranderingen in gebruiken en gewoonten heeft geleid?
Gebruik nou gewoon eens je gezonde verstand, man. En stop met die sneue PVV-praat, dat Nederland Nederland niet meer is.
Nederland is het land van nu. Wen er maar aan.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 17:18]
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 17:31
Leuk dat als men ergens niet mee eens is of andere mening heb. hij of zij gelijk in het hokje PVV word gestopt. Maar goed liever PVV dan het linkse hokje waar jij in zit. En Amerika man laat me niet lachen je probeert de wijsneus uit de hangen maar je begrijpt er vrij weinig van. Iemand proberen te overtuigen maar feiten hebben ze niet, ben je toevallig een Jehova getuigen. Maar laten indd maar gewoon over voetbal praten hier gaan we niet uitkomen en voer volgendjaar weer sinterklaar met zwarte piet. Fijne avond
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 17:57
Piet, bedoel je. Gespeeld door Aziatische, negroide en kaukasische mannen én vrouwen. Met roetvegen op hun gezicht.

Ondertussen kook ik omdat vrouwen na kiesrecht ook mogen werken, mogen mannen met elkaar trouwen, vrouwen ook, kinderen pas vanaf hun 16e werken, mogen kinderen en dieren niet meer door hun ouders/bazen mishandeld worden, werknemers krijgen op zijn minst het minimum loon, is er n 40-urige werkweek, de kerk beheerst niet meer ons dagelijks leven en is zondag winkelen normaal. Allemaal tradities, aangepast omdat er in de laatste 100 jaar af en toe een minderheid op stond, die meldde dat ze het niet meer zo eens mee waren met de wijze waarop sommige zaken geregeld waren.
Nee, ik begrijp er niks van, en voorbeelden heb ik echt niet.

En ja, mensen die ik hoor roepen dat Nederland Nederland niet meer is, stemmen meestal op de PVV, is mijn ervaring. De jouwe niet?

Ik ben trouwens centrum-links, of helemaal centrum. Blijkt telkens weer als ik Kieskompas of Stemwijzer invul. Het echte links (PVDA, SP) staan daar ver onder. Groen Links is altijd de partij waar ik het t minst mee eens ben. Zelfs de PVV staat daar nog boven. Weet je dat ook weer.

Maar het is goed zo. Kirk-out.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 19:22
Als je dat verstaat onder tradities, ik noem dat nou niet bepaald voorbeelden.
Nee de mijne niet, al zijn er wel een hoop mensen eens op veel standpunten van de PVV maar Dat is niks nieuws toch als 2e partij van Nederland.

Welke provincie/stad woon je als ik vragen mag?
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 19:29
Het zijn prima voorbeelden om aan te tonen dat een samenleving voortdurend verandert in tradities en gewoonten.

Tuurlijk mag je dat vragen.
Zuid-Holland. Geboren en getogen in Rotterdam, en sinds mn 30e in n klein dorp ten oosten van Rotterdam woonachtig. En reken maar dat in dat dorp en alle dorpen er omheen, de Pieten pikzwart zijn.
En vind je dat niks? Dan rot je maar op naar het tikkie takkieland waar je vandaan komt. 😶

En jij?
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 19:33]
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 21:29
Ook zuid-Holland in den haag en in een stad waar werkelijk alle nationaliteiten bij elkaar wonen en vinden hier ook dat de pieten gewoon zwart horen te zijn
Vind ik leuk
Blindsy +17315
donderdag 22 november 2018 om 07:08
Rare jongens, die Hagenezen 😜.
Heb er ruim 20 jaar gewerkt, heerlijke stad. Maar da's n ander verhaaln
Vind ik leuk
LFCWARRIOR +451
woensdag 21 november 2018 om 14:41
Daar lig ik nog dagelijks van wakker. Kan ze ineens ook niet meer vinden in de supermarkt.
Vind ik leuk
tremere +733
woensdag 21 november 2018 om 11:35
Nederland gaat naar de klote vanwege de ZP discussie?? Tuurlijk, ik zie overal brandende huizen, rellende mensen, voedselhonger. Ga toch een end weg met je Nederland gaat naar de klote. Jemen dat gaat naar de klote.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:37
Je hebt helemaal gelijk aangaande Jemen, maar we wonen hier in Nederland..........Nog wel.
Vind ik leuk
tremere +733
woensdag 21 november 2018 om 11:52
En dat blijven wij ook totdat er een buitenlandse mogendheid daar anders over gaat denken. Maar kom op Nederland gaat als samenleving echt niet kapot door deze non discussie. Wat een paniekzaaiers hier zeg. Van beide kanten is echt alleen het extreme grut wat naar voren komt en daardoor lijkt het veel erger dan dat het is.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:56
Ik hoop dat ik het niet meer mee hoef te maken aangaande Nederland maar eigenlijk maak ik het al wel mee. Kijk, als je nu op het platteland of zo zou wonen dan is het allemaal ver van je huis volgens mij.
Vind ik leuk
LFCWARRIOR +451
woensdag 21 november 2018 om 14:46
Probeer dan ook even te relativeren. Of geef één of meer goede redenen waarom het hier dan zo slecht is?
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 14:48
Ik heb het niet over dat het hier dan zo slecht is, wel goed lezen en misschien ken jij het dan ook relativeren.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 15:00
Neeee, Nederland GAAT naar de klote, duurt nog wel een paar decennia en Jemen IS al naar de klote...
Vind ik leuk
LFCWARRIOR +451
woensdag 21 november 2018 om 14:35
hahaha laat me niet lachen. Vuilnis wordt wekelijks opgehaald, groen wordt bijgehouden, ik kan met mijn kapotte meniscus binnen 1 dag naar huisarts, orthopeed, verpleegkundige, anaesthesist en voor een röntgenfoto. Werkloosheid is onwijs laag. Niks aan het handje. niet zo moeilijk doen vriend. Leef optimistisch en met een goed hart voor je medemens, anders mag jij van mij binnen blijven of lange tijd op vakantie
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 14:38
In welk land woon jij dan wel niet?

En bedankt dat ik van jou mag kiezen aangaande het blijven op VP of een lange tijd op vakantie gaan.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 15:41
kijk je wel eens opsporing verzocht? Of word dat niet uitgezonden waar jij woont?
Vind ik leuk
LFCWARRIOR +451
woensdag 21 november 2018 om 21:04
Criminaliteit is er altijd al. Daar kun je dus niet uit concluderen dat ons land "naar de klote gaat".
Het gaat hier hartstikke goed en ik vind het dan ook vervelend dat een selecte groep (vaak kansarmere, dat is i.m.o. nog iets wat verbeteren kan in onze maatschappij) criminelen ervoor zorgt dat jij geneigd bent te generaliseren.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 21:05]
Vind ik leuk
Emnu +6591
woensdag 21 november 2018 om 09:37
Fijn idee van democratie heb jij.
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 09:53
Maar Zwarte Piet is duidelijk geen uiting van racisme...
Vind ik leuk
Lekkerjoh +823
woensdag 21 november 2018 om 09:35
Een kabinet van Dijk, denk dat dat wel goed komt. Mensen die het voetbal te serieus nemen hahaha
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 09:36
Hij heeft gelijk met van dijk, maar waarom die hele pietendiscussie er weer bij betrekken
Vind ik leuk
Maan88 +6600
woensdag 21 november 2018 om 09:37
Flikker op met je roetveeg Pieten! Mijn kleinkinderen en achterkleinkinderen moeten gewoon zwarte piet kennen en geen roetveeg of gekleurde of smurfen piet!
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 09:41
Juist, want ook mijn kinderen en kleinkinderen moeten gewoon zwarte piet blijven kennen. Maar let maar op want zelfs dit feest voor de kinderen zal verdwijnen.
Nederland is verrot, helemaal verrot.
Vind ik leuk
The Iceman +14876
woensdag 21 november 2018 om 09:43
Het feest verdwijnt niet. Niemand die je privé kan tegenhouden om Sinterklaas met Zwarte Pieten te vieren. Alleen de nationale intocht zal idd wel aangepast gaan worden, waarschijnlijk dat er regionale verschillen zullen zijn.
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 10:03
Persoonlijk wil ik de oude Sint en Piet terug uit mijn jeugd.
Een slimme, strenge doch rechtvaardige blanke bisschop, gevolgd door een aantal domme negroide slaven, gestoken in knechtenpakjes die 'oeh, Sinterklaassie.. mij zijne dom!' roepen.
Nooit begrepen waarom Sint steeds ouder, vergeetachtiger, dommig moest worden, en die domme negerknechten steeds slimmer en talentvoller werden.
Tegenwoordig runnen ze de Sint BV, en heeft onze goedheiligman nog slechts een ceremoniële rol. Schandalig.
Vind ik leuk
Babelagtig +1901
woensdag 21 november 2018 om 10:17
Duidelijke afspiegeling van de veranderingen in de maatschappij😉
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 10:19
Absoluut. Zoals een roetveegpiet die afspiegeling verder eer aan doet.
Vind ik leuk
Babelagtig +1901
woensdag 21 november 2018 om 10:23
Noem jij t maar eer..ik noem t verloedering. De kleine minderheid die het hardst roept verzieken t voor de rest. Dan heb ik t niet eens over de pietendiscussie
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 10:29
Ik heb t alleen máár over de Pietendiscussie. Mensen krijgen geen negroide uiterlijk als ze door n schoorsteen kruipen, daar krijg je hooguit wat roetvegen van op je gezicht.
Die verdere verloedering zie ik ook niet zo, wel vind ik oprecht dat wij niet hoeven door te slaan in onze politieke correctheid.
Dus Kerst blijft Kerst, mét een boom, en Piet blijft ook. Maar dan wel ontdaan van zijn laatste 19e eeuwse racistische trekjes.
Als jij dat ook verloedering noemt, wens ik je sterkte toe met het verwerken van de zoveelste aanpassing van de Piet-figuur.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 10:30]
Vind ik leuk
NikosMachlas +1224
woensdag 21 november 2018 om 10:56
Het gaat over een kinderfeest. Denk jij echt dat kinderen het denkvermogen hebben om te zeggen. Nee die man kan er niet zo uitzien van enkel door de schoorsteen gaan, kom op zeg! Het is juist de mythe dat kinderen verwachten dat de pakjes door de schoorsteen komen, vandaar het uiterlijk als kind is dat allemaal super spannend. Misschien moet je je als volwassen man niet zo bezig houden met het alle hoe en waarom en die kinderen gewoon lekker hun feestje laten hebben. Ik hoor geen enkel kind zich in deze discussie mengen en dat zouden wij ook niet moeten doen.
Vind ik leuk
Babelagtig +1901
woensdag 21 november 2018 om 11:01
Mij interreseert t echt niet of die piet nou blauw geel of groen is. Ook een kind niet. Die ziet niks in piet wat ook maar met de slavernij te maken heeft. Dus ik snap de hele discussie niet.Maar dat terzijde... de verloedering zit hem in de manier van gelijk proberen te halen. En dat in allebei de kampen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 11:03]
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 12:04
Daar heb je n punt. Zo ben ik het totaal niet eens met iemand die zegt dat je Piet moet afschaffen. Wat n onzin. Piet en Sint zijn in de afgelopen 150jr flink veranderd, een paar roetvegen en Pieten van allerlei ras en komaf ipv n blanke met n negroide uiterlijk geschminkt is gewoon de zoveelste aanpassing.
Business as usual. Als nieuwkomer heb je dat gewoon te accepteren.
Maar roepen dat een aanpassing iets unieks is, suggereren dat de huidige aanpassingen vreselijk zijn voor kinderen, het feest nu kapot wordt gemaakt... is óók complete onzin.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:51
En ik vind het dan weer onverantwoord dat we nog steeds kinderen op de schoot van een kerk figuur plaatsen. Een instituut dat kindermisbruikers herbergt en beschermt tegen de wetten van het land. Kunnen we daar een protest groep voor oprichten misschien?
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 10:53
Wat let je?
Vind ik leuk
PinPelado +2024
woensdag 21 november 2018 om 12:52
Whahahahahahaha dat is je argument? Mijn, mijn, mijn?
Vind ik leuk
RBDK +155
woensdag 21 november 2018 om 09:41
Who the hell is Erik Dijkstra... lekker boeien.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +4615
woensdag 21 november 2018 om 09:43
Geen idee wie die lul is maar:

"Het is geen toeval dat die emotionele scheidsrechter zijn verhaal vertelt tegen Van Dijk"

Inderdaad geen toeval. Van Dijk is aanvoerder en gaat dus scheids handje geven na afloop en dan kan het zo maar gebeuren dat wanneer de scheids staat te huilen, je dan vraagt wat er mis is.

En pleur lekker op met je zwarte pietenagenda overal in te schoenlepelen.
Ga ze anders op Curacao ook even vertellen dat ze moeten stoppen met Zwarte Piet: https://www.dumpert.nl/mediabase/7566605/4fc23451/sinterklaasintocht_cura_ao.html
Vind ik leuk
Blindsy +17315
woensdag 21 november 2018 om 09:51
Kan hij daarna meteen de pensioenonderhandelingen vlottrekken, en in Engeland een Brexit-akkoord afdwingen.
Vind ik leuk
De Goffert +744
woensdag 21 november 2018 om 09:53
Bij de wdd zitten alleen maar linkse kneusjes!
Ben zeker er niet op tegen als Pieten een andere kleur krijgen naast de zwarte Piet maar dat gaat echt niet gebeuren als een speler dat zegt.
Dit gaat iets diepet dan dat.
Wij zijn geen racisten maar laten onze cultuur niet te kakken zetten door geboren zeikpieten!!!
Hoe moet je uberhaubt nog Piet spelen als kinderen je kunnen zien?
Laat ze naar de kl.te lopen met die roetveeg pieten!!!!
Vind ik leuk
Midden-Noord +94678
woensdag 21 november 2018 om 11:40
Als je onze cultuur wilt behouden dan moet je naar Brussel gaan. Europa zorgt er al lang voor dat de identiteit van landen afneemt. Nog even en het is een groot Europa.
Vind ik leuk
Blac-ca +512
woensdag 21 november 2018 om 10:02
Hahahahaha,
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:03
Van Dijk moet helemaal niets. Komt die verbaal gehandicapte Dijkstra zich ook al bemoeien met het vergallen van het Sinterklaasfeest?
Vind ik leuk
Babelagtig +1901
woensdag 21 november 2018 om 10:20
Per seconde wijzer is ook al verneukt door hem....ik mis kees
Vind ik leuk
ppdf +1219
woensdag 21 november 2018 om 10:06
Wat een onzin. Als hij dat zegt, dan is hij opeens een stuk minder geliefd. Want het wil bij mensen als Dijsktra en consorten maar niet door dringen dat 75 procent ven Nederland gewoon zwarte piet wilt behouden. Laat van Dijk gewoon maat lekker voetballen. Als Dijkstra zijn politiek correctheid via van Dijk wilt uiten is dat behoorlijk triest
Vind ik leuk
kees ee +783
woensdag 21 november 2018 om 10:13
heeft van dijk daar zeggenschap in ?? ' t is toch zeker sinterklaas niet !?
Vind ik leuk
bert +461
woensdag 21 november 2018 om 10:18
Nou luisteren over ZWARTE Piet doe ik echt niet.ik wil alleen maar ZWARTE ZWARTE Piet en niks anders zo hebben ze het ons geleerd. SCHOOL
Vind ik leuk
Vak-DD +12048
woensdag 21 november 2018 om 10:18
Denk niet dat ik en vele anderen met mij zich wat aantrekken van van Dijk als het over de zwarte pieten discussie gaat. Die Dijkstra wil gewoon even over de rug van een bekende speler punten scoren. Zwarte piet moet blijven, klaar uit.
Vind ik leuk
Voetbal@com +2508
woensdag 21 november 2018 om 10:19
Tjonge jonge..voetballer of minister president...doe het maar eens na zoals Rutte.

en mbt Piet zinloze discussie. Gewoon zoals het altijd is geweest.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:21
1. Virgil van Dijk
2. Memphis Depay
3. Frenkie de Jong (als revelatie)
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 10:22
Sinterklaas heeft zwarte pieten, punt uit.
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
woensdag 21 november 2018 om 10:46
Sinterklaas heeft helemaal niks ,of is hij toch wél eigenaar van die pieten ,dan zijn het gewoon slaven ,mensen bezitten geen mensen meer als t goed is ,ze bezitten een auto hond of kat
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:50
Misschien weet je het nog niet. Maar Sinterklaas bestaat niet echt.
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
donderdag 22 november 2018 om 07:47
Dan kan hij ook geen zwarte pieten hebben toch
Vind ik leuk
bert +461
woensdag 21 november 2018 om 14:35
Heb je gesnoven of zo jongeman ,hij bestaat niet,hallo wakker worden
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
donderdag 22 november 2018 om 07:47
Dan kan hij ook geen zwarte pieten hebben toch
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
woensdag 21 november 2018 om 10:27
Edit VP : Reactie verwijderd.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 11:10]
Vind ik leuk
primaaa +7
woensdag 21 november 2018 om 10:30
Ach Dijkstra die is toch supporter van (F)raudeurs (C)harlatans Twente. Die club en en zijn supporters nemen we allang niet meer serieus.
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
woensdag 21 november 2018 om 10:33
Valt me op hoe moordlustig Nederlanders worden als t om zwarte Piet gaat
Vind ik leuk
The Iceman +14876
woensdag 21 november 2018 om 10:51
Vooral degenen die het gevoel hebben dat ze behalve deze traditie niets te verliezen hebben. Hillary zou ze ‘the deplorables’ noemen. De zwijgende pro-Piet meerderheid ziet de discussie met afgrijzen aan, maar weet dat een intocht weinig te maken heeft met de wijze waarop ze privé Sinterklaas vieren.
Vind ik leuk
Midden-Noord +94678
woensdag 21 november 2018 om 11:37
Bij de tegendemonstratie hebben de pro zwarte pieten aangegeven waarom het niet kan. De demonstranten werden door pro pietenaanhangers racistisch bejegent. Zelfs kinderen die meededen heb ik gezien. Met middelvingers alles. Dit bewijst dat het niet meer kan, als je het goed wilt doen dan ga je niet demonstranten die tegen zijn racistisch bejegenen en bekogelen. Mensen worden inderdaad helemaal gek, dat zegt alles vind ik. Die gouden koets mogen ze ook weleens onder handen nemen. Schande dat dat ding soms nog rondrijd. Daar staat de slavernij op afgebeeld en die rijdt dan pronkend door Den Haag met Prinsjesdag. Ik vind het jammer dat mensen zich zo laten verdelen. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.
Vind ik leuk
Lulookmee +1392
woensdag 21 november 2018 om 13:38
Je krijgt een like van me omdat ik het zo'n ontzettend grote onzin vind wat je uitkraamt..... gezever over slavernij..... eerst goed de geschiedenis boeken lezen het was namelijk het eigen Volk Dat zijn eigen mensen verkocht aan de blanken..... maar heel deze onzinnige discussie over slavernij is bezopen..... Hoe lang is het geleden..... moet ik nou ook nog zeveren tegen de kinderen van de Duitsers dat hun papa en mama zo slecht waren.....get over it.... Stelletje haatdragende eikels..... je kunt andere generaties niet blijven verwijten wat de vorige generaties gedaan hebben..... doodziek van al die gasten uit de grachtengordel BN'ers en politici.... en dan lul je over het feit dat kinderen mee deden.... Prima toch..... dan laten ze in ieder geval aan kinderachtige volwassenen merken die hun feest bederven wat ze van hen vinden
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 13:40]
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
donderdag 22 november 2018 om 07:46
Gelijk heb je man.
Vind ik leuk
Lulookmee +1392
woensdag 21 november 2018 om 13:44
Blij dat de Nederlanders eindelijk niet blijven zitten maar eens een keertje hun stem verheffen of eieren door de lucht laten vliegen.... te lang hebben we al dat gebral vanuit de grachtengordel en vrouwelijke BN'ers moeten pikken.... alles wordt hier geregeld voor mensen die hier binnenkomen.... vluchtelingen die binnen 26 weken een eigen huis moeten krijgen..... en de eigen kaas koppen bevolking en hun Kinderen mogen er 5 tot 7 jaar op wachten..... We zijn er klaar mee..... Tijd voor Actie
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
donderdag 22 november 2018 om 08:33
Sorry maar ik heb ook 9 jaar moeten wachten op mijn huis ,vluchtelingen en mensen uit andere steden kregen soms voorrang ,ik ben bruin ,gebeurt niet alleen bij autochtonen zoals jij dat wil brengen , makkelijk om zoals jij te denken
[Reactie gewijzigd op donderdag 22 november 2018 om 08:34]
Vind ik leuk
Lulookmee +1392
donderdag 22 november 2018 om 08:39
Ja....en....dan zit je toch in hetzelfde schuitje als Nederlander....kaaskop of moorkop......het gaat hier om het feit dat niet ingezetene voorrang krijgen.....daar zijn we klaar mee.....
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
donderdag 22 november 2018 om 08:41
Je zegt 'de eigen kaaskoppen bevolking ' in je betoog
Vind ik leuk
Lulookmee +1392
donderdag 22 november 2018 om 12:34
Dat was symbolisch bedoeld 😉
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
donderdag 22 november 2018 om 19:41
👍🏾 😉
Vind ik leuk
Thereisonly1 +1072
woensdag 21 november 2018 om 10:52
Zwarte piet is zwart.. dus stop alsjeblieft met die onzin over roetveegpieten etc
Vind ik leuk
Corse996 +1650
woensdag 21 november 2018 om 10:53
En dan moet Black Friday nog komen.... Zal ook wel de laatste keer zijn. Man man man, Nederland gaat ten onder aan z'n eigen zogenaamde tolerantie. En dan verbaasd zijn als de intocht uit de hand loopt. Toen er gekkies wouden demonstreren tegen de monarchie op koningsdag kregen ze geen vergunning, ( en terecht) want zo zei de burgemeester, daar komt stront van. 4 mei idem dito. Maar op een kinderfeest langs de route staan te schreeuwen en kinderen laten janken komt geen stront van? En nu heeft links Nederland exact wat ze wouden. In de media zie je of hooligans of pro piet activistenm die geweld gebruiken. En de mannetjes bij de DWDD kunnen zeggen... zie je wel....
Vind ik leuk
michelhx +4459
woensdag 21 november 2018 om 11:02
Dit is de eerste en laatste keer dat je mijn mening zult horen over de Zwarte Pieten discussie: Van beide kanten valt iets te zeggen, dus mijns inziens is de oplossing heel simpel, laat tijdens Sinterklaas witte, zwarte, groene, oranje, rode, paarse, roze, gele en blauwe pieten door elkaar lopen.
Einde discussie.
Dat is mijn mening en daar moet u het mee doen.
En als mensen dan nóg iets te mauwen hebben, dan moeten ze het toch echt bij zichzelf te rade gaan.
Vind ik leuk
Hupfean +5134
woensdag 21 november 2018 om 11:15
Niemand zit te wachten op jouw mening.
Vind ik leuk
michelhx +4459
woensdag 21 november 2018 om 16:27
Dat kan ik me voorstellen...en toch lees je 'm en reageer je er op.
Vind ik leuk
Thereisonly1 +1072
woensdag 21 november 2018 om 19:29
Zo die zet je ff aardig op zijn plek! 😂 duimpje voor de scherpe reactie
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:02
Nooit niet waus
Vind ik leuk
Hupfean +5134
woensdag 21 november 2018 om 11:14
Lul niet zo dom. Zwarte Piet blijft zwart, wat v Dijk er ook over zegt.
Vind ik leuk
Daaniet123 +399
woensdag 21 november 2018 om 11:23
Blijkbaar hebben die linkse racisten van DWDD altijd zwarte piet gevierd als slaaf en minderwaardig gekleurde mens.
Bij ons thuis is zwarte piet een held en heeft niets met huidskleur te maken.
Vind ik leuk
Marco S +6560
woensdag 21 november 2018 om 11:28
Erik Dijkstra?.. is dat niet dat boertje die een keer een steen gooide en iemand raakte toen hij gefilmd werd?.. ja die gaan we serieus nemen.
Vind ik leuk
Midden-Noord +94678
woensdag 21 november 2018 om 11:31
Ik ben het helemaal met Erik Dijkstra eens, spijker op z'n kop!
Vind ik leuk
Hupfean +5134
woensdag 21 november 2018 om 11:48
Spijker in zijn kop bedoel je.
Vind ik leuk
Midden-Noord +94678
woensdag 21 november 2018 om 12:07
Nee, anders schrijf ik dat wel.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 11:48
Dan ben je het met veel eens man. Wauw.
Vind ik leuk
Midden-Noord +94678
woensdag 21 november 2018 om 12:08
Kan je er niet tegen of moet het rode lapje in je onderbroekje worden verschoont?

Laat je niet verdelen man, dat is precies wat ze willen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 13:16]
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 14:33
Oh je was sarcastisch over Dijkstra.
Laat dan maar...
Vind ik leuk
Midden-Noord +94678
woensdag 21 november 2018 om 15:29
Nee, stront serieus!

Pieten die uit de schoorsteen komen hebben geen gouden oorbellen, kroes haar en dikke rode lippen. Die kleding ook niet, ik vind dat het mag worden aangepast. Die gouden koets slopen, daar wordt de slavernij op afgebeeld.

Zwarte Piet is goed, maar dan als roet. De slaven kenmerken zijn niet nodig. En zelf ben ik gewoon blank, niet links en niet rechts. Ik kan rationeel denken en mij inleven in anderen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 november 2018 om 15:31]
Vind ik leuk
Thereisonly1 +1072
woensdag 21 november 2018 om 19:33
Ik snap je denkwijze maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om die zelfingenomen gasten die kinderen aan het huilen maken op het o zo leuke feest voor kids hun zin te geven! Of je nou blank zwart of wat dan ook bent dit gaat tocj nergens meer over.. jammer dat we geen leider in NL hebben die gewoon zegt: zo gaan we het doen en zo is het!
Vind ik leuk
Midden-Noord +94678
woensdag 21 november 2018 om 19:36
En die pro demonstranten dan? Stenen gooien, eieren, pepernoten, leuzen etc.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 22:31
Wie begon er. 7 jaar lang lopen ze al kinderen uit te schelden en te intimideren. Weet niet waar je in Den Haag woont maar rascisme is anders dan rascistisch.
Een zwarte Piet is een stripfiguur. Bombastische uiting. Geen enke kind denkt” hé de neger van de Action loopt daar”. De ouders maken dat er van. Degene die als zwarte Piet verkleed zijn en zich uiten als domme Surinamer die zijn rascistisch maar niet de uiting van Zwarte Piet.
Dat hele koloniale gelul is opgedrongen uit schuld gevoel. Want wij blanke sneeuwvlokjes buigen diep voor de zwaar onderdrukte.
Het is cultuur hè. Net als slachtfeest. Is dat al verboden? Samen met je kinderen naar dieren kijken die langzaam de keel doorgesneden wordt?

Kies maar. Zwarte Piet of slachtfeest.

En het aller aller allerergst is dat die Sylvana types zelf net zo rascistisch zijn tegen bosnegers in Suriname, Molukkers, Chinezen, Hindoes, Bountys.
Ze hebben zover boter op hun hoofd dat de bergen erachter niet eens meer te zien zijn.
Vind ik leuk
StoneyTony +807
vrijdag 23 november 2018 om 00:44
100% Zwarte piet 4-ever & 4-life

Stelletje lijpen ons kinderfeest verzieken!!!

Al die tv zenders moeten zich schamen mee te doen met dat trieste gedoe met geen (Zwarte)piet meer op tv.....wat gebeurt er met de wereld (nederland)!!!

Ik woon in Spanje daar heb je de 3 koningen feest,daar zijn ook mensen zwart geschminkt voor het feest vergelijkbaar met zwarte piet(sinterklaas)ook een kinderfeest, wakker worden nederland er is geen Spanjaard die zich daar druk over maakt!!!

Dat hoort bij de Spaanse cultuur,Als daar iemand over gaat zeiken of demonstreren word je gelijk het land uit gegooid en terecht!!

Ik blijf altijd een Nederlander maar wat word onze mooie landje toch verziekt door al dat soort idioten...

In Nederland mag alles kan alles als,behalve de Nederlandse gewoontes die mogen niet meer!!
Vind ik leuk
El Cazador +8671
woensdag 21 november 2018 om 12:09
https://www.youtube.com/watch?v=_hsyHGY7Y1k

Verduidelijkt veel
Vind ik leuk
Mr. O +1518
woensdag 21 november 2018 om 12:26
Roetveegpieten is dan toch weer discriminerend?
Jezus had zwart moeten zijn... Etc.
MONGOLEN, zijn het
Vind ik leuk
Midden-Noord +94678
woensdag 21 november 2018 om 13:05
Nee, want dan komt het door roet.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 22:33
Ga jij maar eens met je vinger in de uitlaat van je Opel vroeten. De eerste keer zit er een veeg op. De tweede keer meer en na 10x is die zo zwart als.....roet!

Soepstengel.
Vind ik leuk
Midden-Noord +94678
woensdag 21 november 2018 om 22:37
Je en heeft het ineens oorbellen en kroeshaar.
Vind ik leuk
Mr. O +1518
donderdag 22 november 2018 om 06:13
Een schoorsteenveger is zwart, associatie? Werk voor donker getinte mensen, maar daar voelen 'ze' zich dan weer niet mee geassocieerd? Als we dan toch aan het generaliseren zijn... Ach, die pro anti zwarte pieten waren nog veel erger. Emotie neemt sneller het brein over van sociaal, laag ontwikkelde mensen. Dat is bewezen 😉. Dan kan het Inderdaad lijken of ze doorgesnoven of bezopen zijn...
Vind ik leuk
donderdag 22 november 2018 om 10:49
Ja. Want karikatuur.
Rascisme is wat je er van maakt. Niet wat het is.
Alsof elke bisschop Sinterklaas is. Loopt niemand met zo’n rode mijter ( waar gvd stilletjes het kruis vanaf is gehaald om sommige niet te kwetsen ..kots kots kots).
Nogmaals. Haal het kroeshaar en de oorringen en de rode lippen weg en maak hem pik en pik zwart en dan nog is het rascisme.
Je sluit zo wel alle donkere mensen die Piet willen spelen(ja, er zijn er genoeg) uit of moeten die witte vegen opsmeren.
Nogmaals. Het is een jolig, slim, atten, kindvriendelijke karikatuur die het beste zwaar geschminkt door het leven kan. Geen vegen maar dichtsmeren.
Vind ik leuk
Staaijman74 +1285
woensdag 21 november 2018 om 12:42
Wat een dom gelul. Van dijk is helemaal geen geboren leider in zijn karakter. Hij is alleen voetballend/verdedigend zo sterk dat iedereen hem selecteert.

Mathijs de Ligt is van nature juist veel meer een leider waardoor ze samen in t centrum ook zo sterk zijn.
Vind ik leuk
woensdag 21 november 2018 om 13:07
Laten we gewoon die linkse partijen voor altijd verbannen, door de massaimmigratie worden ons steeds meer dingen ontnomen
Vind ik leuk
Dw1708 +241
woensdag 21 november 2018 om 13:27
Bahbah. Om te kotsen
Vind ik leuk
Lulookmee +1392
woensdag 21 november 2018 om 13:31
Doodziek van die politieke eikels en bners....van dijk moet gewoon Blijven voetballen zoals hij nu doet en die sympathieke gozer blijven dat is alles
Vind ik leuk
Meneer Smith +3315
donderdag 22 november 2018 om 08:31
Mijn reactie weggehaald over de psv harde kern vp....🤔 Soms laten jullie veel ergere dingen staan...
Vind ik leuk
StoneyTony +807
vrijdag 23 november 2018 om 00:30
100% Zwarte piet 4-ever & 4-life

Stelletje lijpen ons kinderfeest verzieken!!!

Al die tv zenders moeten zich schamen mee te doen met dat trieste gedoe met geen (Zwarte)piet meer op tv.....wat gebeurt er met de wereld (nederland)!!!

Ik woon in Spanje daar heb je de 3 koningen feest,daar zijn ook mensen zwart geschminkt voor het feest vergelijkbaar met zwarte piet(sinterklaas)ook een kinderfeest, wakker worden nederland er is geen Spanjaard die zich daar druk over maakt!!!

Dat hoort bij de Spaanse cultuur,Als daar iemand over gaat zeiken of demonstreren word je gelijk het land uit gegooid en terecht!!

Ik blijf altijd een Nederlander maar wat word onze mooie landje toch verziekt door al dat soort idioten...

In Nederland mag alles kan alles als,behalve de Nederlandse gewoontes die mogen niet meer!!

[Reactie gewijzigd op vrijdag 23 november 2018 om 00:32]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws