Nieuwe regels huurmarkt hebben gevolgen voor Vitesse: 'Niet in beeld voor Lukaku'

    Nieuwe regels huurmarkt hebben gevolgen voor Vitesse: 'Niet in beeld voor Lukaku'

    Gepubliceerd: dinsdag 4 december 2018 om 18:34di 04-12-2018 om 18:34

    Vitesse denkt niet dat de plannen van de FIFA van grote invloed zijn op de samenwerking met Chelsea. Dat laat directeur Joost de Wit weten aan de Gelderlander. De wereldvoetbalbond wil het ongelimiteerd uitlenen van spelers aan banden leggen.

    Dat betekent dat de Premier League-grootmachten moeten snoeien in het aantal huurspelers. Vanaf de zomer van 2020 mag een club een maximum van acht profs uitlenen. Chelsea brengt dit seizoen alleen al 39 profs elders onder. Daarvan lopen er drie bij Vitesse: doelman Eduardo, verdediger Jake Clarke-Salter en aanvaller Charly Musonda.

    Over een paar jaar kan Vitesse nog slechts twee spelers huren uit Londen. "Maar daarmee kunnen wij leven", reageert De Wit in de regionale krant. "We hebben de afgelopen jaren vaker meer spelers geleend van Chelsea. Drie, vier en zelfs vijf. Dat klopt. Dat wordt nu minder." De directeur ziet evenwel een belangrijke maas in de wet. "Spelers uit eigen opleiding vallen buiten het voorstel. En juist dat is onze markt."

    "Wij zijn niet in beeld voor spelers van de gevestigde orde, zoals een Romelu Lukaku of Kevin De Bruyne", vervolgt De Wit. "Wij huren al jaren jonge spelers, die doorstromen vanuit de academie van Chelsea. Neem Mason Mount of Lewis Baker. Ook Jake Clarke-Salter valt in die categorie. Die bron blijft voor Vitesse bestaan."

    Spelers van het kaliber Eduardo (opgeleid in Portugal) en Matt Miazga (opgegroeid in de Verenigde Staten) zijn niet meer haalbaar. "Maar dat zijn de uitzonderingen op de regel. Voor ons vallen de veranderingen best mee."

    Plaats een reactie

    dinsdag 4 december 2018 om 18:44
    Dikke prima!
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 18:45
    Dat zal het Engelse nationale elftal goed doen, clubs worden weer gedwongen meer eigen jeugd op te leiden. Zullen de fans van PL clubs ook niet erg vinden lijkt me
    Vind ik leuk
    poklane +5168
    dinsdag 4 december 2018 om 18:53
    Feit dat de Britten uit de EU stappen waardoor ze geen 16 en 17 jarige talenten uit de EU kunnen halen zal ook goed zijn voor de Britse jeugd. En ook voor ons natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Eimersweide +7702
    dinsdag 4 december 2018 om 21:43
    Waarom zouden clubs door deze regel meer eigen jeugd moeten opleiden dan? Sorry ik snap em ff niet
    Vind ik leuk
    Pds010 +1259
    dinsdag 4 december 2018 om 18:49
    Misschien dat ze dan ook eens afblijven van al die Nederlandse jeugdspelers
    Vind ik leuk
    Smithsonian +33653
    dinsdag 4 december 2018 om 18:49
    spelers van het kaliber Eduardo (opgeleid in Portugal) :)))

    Kutkeeper.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 4 december 2018 om 19:03]
    Vind ik leuk
    Pds010 +1259
    dinsdag 4 december 2018 om 18:52
    Zoals Erik Meijer zou zeggen "wat hebben wij een kut keeper"
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 23:13
    Eduardo is niks mis mee.

    Enige clubs met minder tegendoelpunten zijn PSV, Ajax en Feyenoord (net aan en met wedstrijd minder)
    En dat terwijl men de verdediging van Vitesse matig noemt.
    Vind ik leuk
    Joost69 +24
    dinsdag 4 december 2018 om 18:53
    Zo te lezen verandert er weinig voor Vitesse. En zo ja dan zullen de betreffende Engelse clubs er toch wel weer wat op vinden.
    Vind ik leuk
    pietprecies +7392
    dinsdag 4 december 2018 om 18:57
    Dus we gaan bij Viteski nog meer dubbele Engelse achternamen zien als Clarke-Salter, moet je maar eens opletten hoeveel van die Engelse talenten zo heten.
    Vind ik leuk
    Polly11 +3962
    dinsdag 4 december 2018 om 21:21
    Is ook een beetje een hype, zoon van Ian Wright had ook de naam Wright-Phillips.
    Vind ik leuk
    Benniewies +1343
    dinsdag 4 december 2018 om 19:03
    39 spelers verhuren... Meer dan 3 elftallen.

    Toch niet normaal
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 20:07
    Als er 2 doorbreken uit die 39 is de kost voor de komende jaren al gekocht...niet zo moeilijk toch!
    Vind ik leuk
    Benniewies +1343
    dinsdag 4 december 2018 om 20:09
    Tel je eerste en tweede elftal selectie er eens bij op. Zit je zo over de 80 spelers
    Wat komt er in het eerste?
    Dit is gewoon spelers bij de concurrentie weghouden
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 10:21
    Dat doet elke club...is er een talent dan probeer je die te halen..daar heb je scouting voor.

    Ajax gaat toch ook de samenwerking met Sparta aan en trekt zo alle talenten weg bij Feyenoord
    Vind ik leuk
    Kuip +8441
    dinsdag 4 december 2018 om 19:05
    Prima, die nieuwe regels. Nu moet Vitesse zelf weer spelers opleiden. Al die huurlingen leidt tot niets. Ik ben ook een enorme voorstander van de herinvoering van de regel dat een ploeg maximaal drie buitenlanders mag opstellen. Dat zou het Nederlands voetbal ten goede komen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 19:13
    Vitesse leidt enorm veel op, steekt er miljoenen in maar alles wordt weggeplukt door PL en nederlandse topclubs. De O15, O16 en O17 draaien bovenin mee, maar voordat ze doorbreken vertrekken ze. Laat de FIFA daar eens wat aan doen!
    Vind ik leuk
    Kuip +8441
    dinsdag 4 december 2018 om 19:19
    Dat wist ik niet. Maar welke ex-Vitesse spelers spelen dan nu in de PL of bij de top drie?
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 20:32
    Weinig, maar sinds Jordania wordt er fors geinvesteerd. Dat gaat nu vruchten afwerpen.

    Propper en Van Ginkel i.i.g. voor de rest niet echt wat, wel vorig seizoen weer 3 jeudgdspelers naar Ajax
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 20:08
    Of Vitesse doet er wat aan...salaris en tekengeld opkrikken...lijkt me niet zo heel moeilijk
    Vind ik leuk
    Joost69 +24
    dinsdag 4 december 2018 om 21:23
    Vitesse is de eigen opleiding weer aan het opbouwen nadat die jaren geleden kapot is bezuinigd. Er gaat veel geld in en er staat een topcomplex maar het kost nu eenmaal tijd. Dat grotere clubs overal en dus ook bij Vitesse talenten inpikken helpt ook niet mee.
    Vind ik leuk
    HansVites +5225
    dinsdag 4 december 2018 om 19:21
    Vitesse zit in de top 5 qua jeugd opleidingen
    Vind ik leuk
    Joost69 +24
    dinsdag 4 december 2018 om 21:20
    Ten opzichte van de totale begroting investeren ze zelfs het meest van alle Nederlandse profclubs in hun opleiding. Heeft gewoon tijd nodig die weer op niveau te krijgen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 4 december 2018 om 21:21]
    Vind ik leuk
    Il Gordo +10431
    dinsdag 4 december 2018 om 19:35
    Matic, Piazon, Nathan, Kalas, vergeet je die ook niet Joost? En misschien vergeet ik er nog wel een paar.
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 23:41
    Over de laatste jaren klopt het door hem geschetste beeld wel. Zeker 4 jaar terug dat we voor het laatst niet aan deze toekomstige regel zouden hebben voldaan. En dat vanwege een bankzitter als Djurdjevic oid, dus prima vermijdbaar.

    De opleiding van Chelsea ziet er trouwens ook al meer home-grown uit dan voorheen (deze voorgenomen regel komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, dus daar is op geanticipeerd)
    Vind ik leuk
    Il Gordo +10431
    woensdag 5 december 2018 om 08:11
    Ja, da's waar. De laatste jaren worden de "buitenlandse" spelers van Chelsea wel minder.

    Ook wel benieuwd naar de opleiding van Vitesse. Daar liepen voorheen altijd best leuke spelers (Hofs, Janssen, Van Wolfswinkel, Pröpper, V. Ginkel). Die parels moeten toch nog steeds wel aanwezig zijn?
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 19:49
    dan verkopen ze de spelers toch gewoon aan vitesse die ze normaal huren. En kopen ze die voor de zelfde prijs weet terug. En zo omzeilen ze de boel. zoiets zal het dan wel worden.
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    dinsdag 4 december 2018 om 19:51
    Oeij!! 😬
    Vind ik leuk
    Pony +388
    dinsdag 4 december 2018 om 20:34
    Vitesse heeft ook al het idee om de afdankertjes naar Nijmegen te laten gaan, en dat gaat er voor zorgen dat jullie nog dieper het dal in zullen gaan, en nooit meer de keukenkampioendivisie gaan uit komen

    wordt vervolgd.......
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    dinsdag 4 december 2018 om 20:49
    Oh ja? Waar heb je dat gelezen? 😉
    Verder ondersteunt Aktas je verhaal niet.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 10:10
    stoer
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 12:06
    Vooral op VP 😉
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 12:08
    Ja ik had over een mogelijke oplossing die ze zouden kunnen gebruiken.
    blijkbaar voelt die pannenkoek zich aangevallen.
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 12:18
    Zo zijn een aantal van de viteski supportertjes. Je mag echt niets zeggen of ze voelen zich aangevallen. Iets met Calimero gedrag 😏 Die Mike VA1 is ook zo’n gast, uitkijken wat je zeg anders gaat hij het persoonlijk maken. Heeft zelfs Rocky (overleden NEC supporter) erbij gehaald om te provoceren. Heeft hem ook aardig wat bans opgeleverd. 😉
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 12:34
    jammer dat die figuren bestaan.
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 12:39
    Ja jammer dat ze zo’n dun huidje hebben. Alhoewel als je zo veel haat heb dat je zelfs overleden mensen erbij wilt halen dan ben je goed geschift en gaat het niet over voetbal rivaliteit. Maar goed, die “stoere” gasten zal je altijd hebben.
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 14:31
    Hier kijk maar, hij is weer helemaal doorgedraaid. Triest.
    Vind ik leuk
    Roffel1998 +1285
    dinsdag 4 december 2018 om 19:54
    Zou hij weten dat Lukaku en De Bruyne niet bij Chelsea spelen?
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    dinsdag 4 december 2018 om 20:50
    Haha 😂
    Vind ik leuk
    VA1 +2002
    dinsdag 4 december 2018 om 20:50
    "Spelers van het kaliber Eduardo (opgeleid in Portugal) en Matt Miazga (opgegroeid in de Verenigde Staten) zijn niet meer haalbaar. "
    Die zijn nog wel haalbaar alleen max twee per seizoen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 4 december 2018 om 20:51]
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 00:02
    Klopt, is nog wel toegestaan.

    Alleen als Chelsea in totaal nog maar 8 spelers die niet uit eigen jeugd komen mag verhuren, is het de vraag of er voor deze spelers aan Vitesse gekozen zal worden.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11572
    dinsdag 4 december 2018 om 21:56
    Weer een sensatiestukje van het roddelkrantje van over de waal ! We huren er vaak maar drie waarvan er ook vaak maar twee spelen, dus niks aan de hand. Maar ze moeten toch wat schrijven om onze club in een kwaad daglicht te zetten. Laat de FIFA ook maar eens goed gaan kijken naar Spanje en Frankrijk waar de FFP al jaren word overtreden, maar dat durven ze niet.
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 12:07
    Sneu
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11572
    woensdag 5 december 2018 om 13:42
    Niet zo sneu als een nek supporter die 24 uur per dag op Vitesse topics reageerd.
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 14:27
    Overdreven
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 23:27
    Hoppa eindelijk zeg , ook NAC is nu de dupe van deze verordeningen , dit gaat grote gevolgen hebben voor dit soort clubs waarbij huren schering en inslag is !
    Vind ik leuk
    dinsdag 4 december 2018 om 23:58
    NAC heeft volgens mij ook vooral homegrown spelers geleend, dus de regel gaat ook voor hun niet op.

    Wist je trouwens dat op Ajax, PSV en Heracles na iedere eredivisieclub huurt?
    10 van de 18 eredivisieclubs huren zelfs 3 of meer spelers. Maar daar hoor je niemand over.

    Waarom zou je ook niet huren? In een tijd dat eigen spelers ofwel op hun 15e verkassen of na doorbraak hun contractje uitdienen en de deur uit lopen, is dat voordeel van eigen spelers ook niet zo groot meer. Wen er maar aan.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws