'Twee jaar geleden dacht ik nog: wat heeft die De Ligt een zware benen'

    'Twee jaar geleden dacht ik nog: wat heeft die De Ligt een zware benen'

    Gepubliceerd: woensdag 5 december 2018 om 08:40wo 05-12-2018 om 08:40

    Arie Haan vindt het 'ongelooflijk' hoe Matthijs de Ligt zich dit seizoen ontwikkelt. De oud-international is onder de indruk van de cijfers van de negentienjarige verdediger: bijna zes weken geleden (!) maakte de centrale verdediger van Ajax z'n laatste overtreding in de Eredivisie. 

    "Ongelofelijk, hè", zegt Haan in gesprek met het Algemeen Dagblad. "Toen hij twee jaar geleden doorkwam, dacht ik nog: wat heeft die vent een zware benen. Toen was hij ook nog niet zo wendbaar als nu. Het is nu echt fantastisch om naar hem te kijken."

    Het valt Haan op dat De Ligt veel wendbaarder is geworden. "Dat zie je nu ook echt terug in zijn spel. Het is natuurlijk geen toeval dat die jongen zo weinig overtredingen nodig heeft. Zijn timing is perfect, vooral omdat zijn lichaam beter in balans is dan het was."

    "Los daarvan is het ook een slimme verdediger. Hij kleunt er alleen in als hij zeker weet dat de bal er bij zit. En hij vertrouwt meer op zijn snelheid. Oftewel: hij weet dat hij zichzelf nog kan compenseren. Dan hoef je ook geen overtreding te maken."

    Lees ook: De Ligt-proefballonnetje: 'Ik zou zeggen: zet hem een keer op het middenveld'

    Poll

    Wordt De Ligt de beste verdediger ter wereld?

    (1032 stemmen)

    Plaats een reactie

    Orphen89 +2082
    woensdag 5 december 2018 om 08:49
    de Ligt gaat alleen maar beter worden. Bij een ploeg die van achteruit opbouwt en de tegenstander domineert is hij het beste.
    En ja hij kan de beste verdediger ter wereld worden, althans als je opbouwend vermogen meetelt. Ploegen die met de lange bal spelen, of constand in de verdediging zitten zullen hem wellicht weer niet de beste ter wereld vinden.

    Dus voor een ploeg als Barcelona zou hij de beste keus zijn. (Of kan hij de beste keus worden)
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 08:50
    Je ziet bij De Ligt nu wat Vertonghen ook deed in zijn laatste eredivisie seizoen, mee opstomen alsof het een junior bij de pupillen betreft. Vertonghen was het niveau destijds dik ontgroeid en helaas geldt dat nu ook voor De Ligt.

    Misschien moet de captain zijn groep bij elkaar roepen en voor volgend seizoen de CL als doel stellen. Als deze groep bij elkaar blijft heb je daarmee een unieke kans écht geschiedenis te schrijven. Bij Barca de CL winnen is, zolang Messi daar nog speelt zeker, veel minder historisch. ;)
    Vind ik leuk
    mazu +2757
    woensdag 5 december 2018 om 08:52
    Haha daar is alweer een ajacied die denkt dat ze volgend seizoen de CL gaan winnen. Blijft grappig.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 08:55
    Dat staat er niet hè, maar lezen blijft moeilijk.
    Vind ik leuk
    mazu +2757
    woensdag 5 december 2018 om 08:58
    Dat staat er wel. Jij denkt dat ze kans hebben om met deze groep volgend jaar de CL te winnen. Dat vind ik grappig. Mag dat?
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 09:05
    Dat mag, maar is wat anders dan denken dat het gaat gebeuren. Er hangen namelijk condities aan en ik heb het over een kans maken.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 09:08
    Er is echt een betekenisverschil tussen 'gaan winnen' (je eerste reactie) en 'kans hebben (om met deze groep)'. Maar ja, inderdaad, je mag allebei grappig vinden. Ik waag me aan een inschatting: als ze hun ploegen bij elkaar houden hebben Ajax en PSV komend seizoen de *kans* om de kwartfinale te halen. Maar de kans dat aan die voorwaarde wordt voldaan, is klein. Dat betekent dat PSV en Ajax op de ingeslagen weg verder moeten, dwz het 'moderne voetbal' omarmen, ook al wordt dit door sommige supporters niet begrepen. Dan hebben zij een kans om structureel in de CL mee te doen. Die kans wordt vergroot door een vernieuwing van het betaald voetbal in Nederland en afschaffing van de Eredivisie BV.
    Vind ik leuk
    mazu +2757
    woensdag 5 december 2018 om 09:42
    Waarom de eredivisie BV afschaffen? Wat bedoel je?
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 09:52
    Die zitten vernieuwing in de weg omdat een heel aantal bestuurders niet verder kijken dan het bord van hun eigen club. En daarmee zet je het Nederlands betaald voetbal als geheel klem.
    Enne, kunstgras daarvan is het minst belangrijke onderwerp en tegelijk het meest opgeklopte.
    Vind ik leuk
    mazu +2757
    woensdag 5 december 2018 om 10:21
    Ik ben ook voor natuurgras hoor, maar je bedoelt inkrimping van de eredivisie neem ik aan? Of een Benelux liga? Ik denk dat het Nederlandse voetbal gebaat is bij een zo sterk mogelijke eredivisie, dat kan alleen als de tv gelden eerlijk worden verdeelt waardoor de andere clubs kans krijgen om hun selecties goed te versterken. Hierdoor krijg je meer weerstand wat ook weer goed is voor de grote clubs. Elke wedstrijd met 5-0 winnen, daar leren de grote talenten als De Jong, De ligt, Bergwijn etc niets van.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 10:46
    Nee, ik bedoel geen concrete maatregelen. Inkrimping, uitbreiding, TV-gelden anders, lage
    bedragen voor binnenlandse transfers, het kan me niets schelen.

    Stoppen met het 'eigen-club-eerst'-en het korte termijndenken.

    Beginnen met waarvoor je op aarde bent, je missie dus (verdeling van tv-gelden als bestaansgrond, laat me niet lachen), waar je over 5 of 10 jaar wilt staan (je visie of stip op de horizon of whatever new speak), en wat je dan moet veranderen/doen om daar te komen (de strategie of hoe win ik de oorlog en niet alleen de Nations League). En bij dat laatste punt komen ook de investeringen aan bod.
    Ik twijfel of de heren het kaliber, de kennis en de geestelijke lenigheid hebben om dit voor elkaar te krijgen. Vandaar mijn wens tot afschaffing.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 10:48]
    Vind ik leuk
    Jozef +39746
    woensdag 5 december 2018 om 13:10
    Je noemt wat zaken, maar zie hierin totaal geen aanknopingspunten die de financiële slagkracht van onze clubs structureel concurrerend kan maken met de Europese (sub)top....

    Kun je iets concreter zijn? Het zou natuurlijk heerlijk zijn dat er in ons eigen land een Willy Wortel rondloopt met panklare oplossingen voor schier onoplosbare problemen.

    Ik zou ze hier niet ventileren, maar vertrouwelijk en aangetekend naar de KNVB sturen
    ....
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 13:10]
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 09:30
    Om mee te beginnen. Willie Wortels doen dingen alleen. Dat is geen oplossing voor 'schier onoplosbare problemen'.
    Stelling 1: geld is een middel geen doel
    Stelling 2: je moet eerst je doel bepalen; dat is je basis voor de keuze waar het geld naartoe gaat.
    Ik heb me de moeite getroost om naar de visie-/beleidsstukken van KNVB en de Eredivisie c.v. op zoek te gaan. Resultaat: de KNVB heeft een beleidsplan 2018-2022 met iig een visie waar ze in 2022 willen staan. Ik heb zo mijn vragen over het realiteitsgehalte maar dat is van een andere orde.
    De Eredivisie c.v. heeft op haar website zes ambities geformuleerd waar niemand het mee oneens kan zijn. Ongeveer van het niveau 'we willen dat iedere Nederlander gelukkig is'. Verder lijken ze geen beleid te hebben of iig niet openbaar te maken. Dat geeft te denken. Als je in abstracties moet blijven hangen om het eens te zijn, dan is er niet veel concreets waar je het over het eens kunt worden.
    Dit lost niemand achter een bureau op maar ik heb erg de indruk dat de bestuurders in het Nederlands betaald voetbal ook niet bij machte zijn om gezamenlijk tot een visie en daarna concrete stappen te komen voor hun uitdagingen.

    En toch maar even concreet:
    afspraken over de hoogte van binnenlandse transfersommen - zeer laag houden maar met hoge doorverkoop-percentages (tenminste 25%) bij een buitenlandse transfer; zo kan iedereen profiteren van de reputatie van de topclubs én blijven jonge voetballers zich langer ontwikkelen in Nederland. Kanttekening: dat moet je een aantal jaren volhouden want werkt niet vanaf dag 1 of seizoen 1;

    herverdeling van TV-gelden op basis van een vaste sleutel én prestaties per seizoen. Dus bijvoorbeeld 60% vooraf conform sleutel, 40% achteraf op basis van je plek in de tabel. Ja, dat betekent dat structureel slecht presterende clubs langzamerhand uit het betaald voetbal worden geduwd. Volgens mij noodzakelijk voor het niveau van de competitie;

    topclubs investeren niet alleen in hun eigen jeugdopleidingen maar gaan strategische 'jeugd'-allianties aan met clubs uit het linker rijtje of de divisie zonder fatsoenlijke naam; investeren is niet slechts geld overmaken maar ook bijvoorbeeld voetballers vanaf 16 voor zes maanden ruilen, echt kennis delen en er niet alleen over ouwehoeren (onder het motto 'de beste mensen op de moeilijkste klussen').

    Dat is wat ik zo kan bedenken. Maar nogmaals, daaraan vooraf gaat vooraf antwoord op de vraag 'waar zijn we eigenlijk voor' (zo concreet mogelijk) en waar willen we over vijf jaar staan (zo specifiek mogelijk).
    En daarna heb je een goede mix nodig van voetbalverstand, slim nadenken, bestuurs- en uitvoeringskracht, én doorzettingsmacht om de vernieuwingsvraagstukken te lijf te gaan. Willie Wortels of Einsteins zijn te beperkt, die kunnen vooral slim nadenken. En dat is niet genoeg.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 11:20
    Daar zijn de tv inkomsten te klein voor. Krijgen ze allemaal 1m meer, is niet genoeg. Inkrimpen en play offs of met Belgie samen zijn de enige manieren om tv-inkomsten te verhogen voor ieder en dan idd ook eerlijker verdelen. Huidige (opzet) eredivisie is niet aantrekkelijk genoeg
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 10:38
    Groep bij elkaar houden en CL als doel stellen? Hoe anders kan dit geinterpreteerd worden dan mikken op de beker? Kom jongens, blijf bij Ajax want we gaan voor de kwartfinale!

    Realistischer scenario is gewoon dat Ajax dragende spelers gaat verliezen (De Ligt en de Jong) en dat we als Nederland weer blij mogen zijn als we uberhaupt weer mee mogen doen in CL groepsfase volgend seizoen.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 10:45
    Het enige écht niet realistische was het bij elkaar houden van de groep. Dat is eigenlijk onmogelijk tenzij die gasten daar zelf perspectief in zien.

    Gezien de goede (en volgend seizoen dus nog betere) verhouding leeftijd/kwaliteit kun je het de gevestigde teams echt wel moeilijk maken. Voor gasten van 19 of 21 met nog vele jaren te gaan dus een mooiere uitdaging op korte termijn dan die proberen aan te haken bij een absolute topclub.

    Het verhoogt tegelijk hun status bij het binnenkomen bij die topclub. Daar komt ook nog eens Oranje en het EK bij. Die gasten hebben speeltijd nodig. Die garantie hebben ze bij Ajax.

    Het zou het Nederlandse voetbal goed doen als Ajax en PSV nog weer een seizoen zouden kunnen uitbouwen ipv herbouwen.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 10:51
    Ja maar meer als "moeilijk" maken van ploegen in de CL is het ook niet. Leuk dat Ajax van Bayern heeft gewonnen in de groepsfase. Maar geloof niet dat dit gebeurt in de knockout fase. Zulke ploegen leggen dan ander voetbal op de mat, dan gelden er andere wetten. Kijk PSG en City, zelfs die clubs lukt het niet. Een Nederlandse club zie ik dit dan ook niet bereiken op korte termijn.

    Tuurlijk, de bal is rond en je begint met 0-0, maar bottom line zijn het toch echt 99 van de 100 keer de gerenomeerde clubs die de beker vasthouden einde van de rit.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 10:58
    Dus moet je zorgen dan jij die 1 bent...

    Daar gaat het dus om. De groep bij elkaar houden en zelfs versterken biedt echt wel mogelijkheden hoor. Je direct maar neerleggen bij uitschakeling is echt onzin. Een beetje de houding die PSV leek aan te nemen, terwijl er tegen Inter en Tottenham echt wel mogelijkheden lagen.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 11:48
    Dat is een andere discussie. Zorgen dat jij die ene bent is een mooie doelstelling voor een club maar niet realistisch voor de huidige lichting bij Ajax. Gezien de Eredivisie en de salarissen hier in NL bind je daar geen spelers als de Ligt en Frenkie mee. Die denken (logischerwijs) op kortere termijn en willen naar een grotere competitie en een club die werkelijk kans maken op de CL overwinning. Want met een beetje pech heb je een korte voetbalcarriere dus je moet keuzes maken om er het meeste uit te halen.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 11:52
    Dat spelers als De Ligt en De Jong daar niet alleen aan denken is al bewezen door het afwijzen van eerdere aanbiedingen in het verleden en juist bij te tekenen.

    Dat geeft ook aan, zie ook Ziyech, dat Ajax niet zomaar verlaten wordt vanwege salaris of een grotere competitie/club.

    Dus dat dat niet realistisch is valt te bezien en hangt puur af van de ambities van deze groep.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 13:21
    De ligt en de jong zijn nog jong he. Bij Ajax blijven was een verstandige keuze. Ze laten nu wel degelijk doorschemeren dat ze een stap willen maken. Je kan het ontkennen en geloven dat Ajax ze veel te bieden heeft maar realistisch gezien is eredivisie een lachertje en gaat hun salaris 5x verdubbeld worden bij wijze van. Sportieve ambities van een club kunnen niet altijd parallel lopen met die van een speler. Zeker Nederlandse clubs. Frenkie en Mathijs zijn dit niveau zowat ontstegen. En ziyech is gewoon door geen enkele club opgehaald. Die moest dus blijven en dat heeft goed uitgepakt.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 13:48
    Is niet opgehaald, moest dus blijven.

    Ajax bepaalde de prijs en Ziyech vond het ok. Blijkbaar was Roma niet dusdanig overtuigend dan Ziyech niet ging zeuren om een transfer.

    Er is niet gezegd dat dat bij De Ligt en De Jong komende zomer wel gaat gebeuren. De concrete belangstelling is er al geweest en ook zij zijn in die zin dus nog niet “opgehaald”.

    Verder snap ik niet zo goed waar je naartoe wil.
    Moet punt was dat als De Ligt en De Jong het willen zij gewoon bij Ajax kunnen blijven. Die keuze is aan hen. Zeker voor De Jong geldt dat hij nog niet eens een volledig seizoen Ajax in de benen heeft. Hij heeft nog zat te ontwikkelen, ook bij Ajax. Daarbij gaat het nogmaals niet alleen om salaris anders waren beiden al veel eerder vertrokken. Spit nog maar eens in het verleden. Clubs trekken al langer aan beiden waarbij beiden ook meermaals speeltijd en ontwikkeling bovenaan zetten.

    Dat gaat geen 5 jaar meer duren, maar kan met eensgezindheid in de groep best nog een seizoen aanhouden.

    Daarbij blijven ze afhankelijk van welke club het gevraagde bedrag betaalt. Ze zullen namelijk echt niet overal naartoe willen.
    Vind ik leuk
    Degier +538
    woensdag 5 december 2018 om 13:55
    Ligt er ook gewoon aan wie er natuurlijk komt. Voor Ziyech was alleen concrete interesse uit de lagere regionen van de Bundesliga en zo. Dat had uiteraard alles te maken met het dramatische WK dat hij met Marokko speelde.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 14:05
    Roma was concreet voor Ziyech...
    Vind ik leuk
    Degier +538
    woensdag 5 december 2018 om 14:15
    Dat is ook geen top meer hoor. Staan 20 punten achter op Juve, na 14 potjes.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 14:22
    Jaja lagere regionen Bundesliga en zo...
    Vind ik leuk
    Degier +538
    woensdag 5 december 2018 om 14:37
    Precies. Geen topclubs dus. Roma is inmiddels ook gewoon lagere regionen, maar dan Serie A. Ik wilde echter niet alle competities opnoemen.
    Maar ik had wat duidelijker moeten zijn. Met lagere regionen bedoelde ik de subtoppers uit de belangrijke competities.
    De AS Roma's, de Wolfsburgs, de Celta de Vigo's, de Watfords, de Strasbourgs. Er is niets beters voor hem langsgekomen na het WK.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 14:37]
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 15:15
    Roma speelt CL behaald via een derde plaats. Dát was de situatie toen ze voor Ziyech kwamen. En dat was dus subtop (alleen Juve is daar de top) Serie A.

    Waar ze nu staan is voor die momentopname waarin ze voor Ziyech kwamen niet interessant.
    Vind ik leuk
    Degier +538
    woensdag 5 december 2018 om 15:22
    Situatie is ook, dat ze Pastore aangetrokken hebben. Ik denk niet dat Ziyech veel aan spelen was toegekomen daar. wees blij dat ie geen betere aanbieding op zak had.
    Vind ik leuk
    2cents +57832
    woensdag 5 december 2018 om 15:36
    Ziyech naar Roma speelde begin juni. Pastore kwam daarna. Vraag is dus of dat was doorgegaan als Ziyech was gelukt (Ajax vroeg meer dan Roma bood).

    Dat zegt dus verder weinig.

    En natuurlijk ben ik blij dat hij nog bij Ajax speelt, maar dat ligt niet aan het gebrek aan concrete belangstelling van fatsoenlijke clubs. Ziyech had er naar verluid wel oren naar.

    Zo kan het komende zomer ook gaan met De Ligt en/of De Jong.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 15:36]
    Vind ik leuk
    Degier +538
    woensdag 5 december 2018 om 13:52
    Aks ik de Ligt was, zou ik zoiets hebben van: Nou de Eredivisie was leuk, maar ik wil nu wel eens echt getest worden. De gemiddelde spits in de eredivisie (misschien de Jong en Jorgensen enigszins) is geen uitdaging meer voor hem.
    Vind ik leuk
    AjaxFan69 +1330
    woensdag 5 december 2018 om 08:55
    We gaan het dit jaar al winnen.
    Vind ik leuk
    mazu +2757
    woensdag 5 december 2018 om 08:56
    Tuurlijk, lekker blijven dromen
    Vind ik leuk
    AjaxFan69 +1330
    woensdag 5 december 2018 om 08:58
    Dat doe ik zeker. Net zoals ik iedere maand een staatslot koop.
    Vind ik leuk
    Degier +538
    woensdag 5 december 2018 om 13:58
    Dit jaar lukt sowieso al niet meer. De beker is een paar maanden geleden al uitgereikt.
    Vind ik leuk
    Leozao +5505
    woensdag 5 december 2018 om 08:51
    Arie zelf was ook niet echt lichtvoetig en kon de bal ook aardig wat snelheid mee geven (vraag maar aan Sepp Maier, https://www.youtube.com/watch?v=Unk70-7_qBI). Maar hij geeft een goede analyse over de Ligt.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 09:03]
    Vind ik leuk
    torinofc +456
    woensdag 5 december 2018 om 08:56
    HIj heeft nog steeds zware benen daarom is hij ook te traag.
    Vind ik leuk
    AjaxFan69 +1330
    woensdag 5 december 2018 om 09:19
    Hij hoort tot de snelste 5 bij Ajax, dus zo traag kan hij niet zijn.
    Vind ik leuk
    Korm +37538
    woensdag 5 december 2018 om 09:28
    of het zegt wat over de andere voetballers ;-)

    Ik vind het wel een type Alex van PSV. Die oogde ook altijd sloom maar hij was rete snel als het moest.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 09:29]
    Vind ik leuk
    AjaxFan69 +1330
    woensdag 5 december 2018 om 09:32
    Klopt inderdaad. Wat een topper was dat.
    Vind ik leuk
    Korm +37538
    woensdag 5 december 2018 om 09:35
    en de Ligt gaat nog beter worden. Als "buitenstaander" kan ik er erg vangenieten hoor. Het verbaasd mij altijd wel dat ajax dit soort toppers kan opleiden en een Feyenoord of PSV niet. Misschien toch eens in elkaars keuken kijken om zo het NEderlands voetbal naar een hogere level te tillen.
    Vind ik leuk
    AjaxFan69 +1330
    woensdag 5 december 2018 om 09:40
    Zo verbaast het mij altijd dat PSV er iedere keer weer in slaagt om toppers te scouten. Iedere keer denk ik weer dat PSV knock-out ligt en dan toveren ze weer een voltreffer uit de hoge hoed.
    Vind ik leuk
    Leozao +5505
    woensdag 5 december 2018 om 09:57
    Daar "ligt" hem nou het verschil!
    Vind ik leuk
    Degier +538
    woensdag 5 december 2018 om 14:00
    Heeft veel meer met talent, dan met opleiden te maken. Je kan een Ard van Peppen nog zo goed opleiden; een tweede de Ligt zou het nooit geworden zijn, om maar even een voorbeeld te noemen.
    De Jong heeft het grootste deel van zijn opleiding niet bij Ajax doorlopen.
    Vind ik leuk
    Korm +37538
    woensdag 5 december 2018 om 15:46
    dat is zeker waar, al heeft Ajax wel een hele lijst spelers die wel zelf opgeleid zijn :)
    Vind ik leuk
    Degier +538
    vrijdag 7 december 2018 om 08:22
    Uiteraard, maar mijn punt is, dat talent belangrijker is dan opleiding. Veel Nederlandse clubs hebben een uitstekende opleiding. Sommige daarvan, omdat ze onvoldoende geld hebben om een behoorlijk elftal bij elkaar te kopen.
    Frenkie de Jong is vooral door RKC en Willem II opgeleid. Dat is niet ineens een buitencategorie voetballer, omdat hij nu een paar jaartjes bij Ajax zit. Dat was hij al.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 09:37
    Alex ja. Daar kon zelfs ik als ajax supporter van genieten. Wat een voetballer.
    Vind ik leuk
    Stuiter +234
    woensdag 5 december 2018 om 10:04
    Dat was idd een tank zeg.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +4801
    woensdag 5 december 2018 om 09:52
    Schei toch uit, dat zou angstaanjagend triest zijn... de ligt is retetraag de eerste meters. Hoort bij de top 5 van traagste spelers in de eredivisie zal je bedoelen...
    Vind ik leuk
    AjaxFan69 +1330
    woensdag 5 december 2018 om 09:57
    In een interview met het NRC gaf Mathijs aan dat hij bij de snelste 5 van de selectie hoort en het lijkt me geen jongen die daarover zou liegen.
    Vind ik leuk
    Ginovanni +20479
    woensdag 5 december 2018 om 10:07
    Yep ..zo traag, dat hij onlangs nog Mbappe eruit sprintte tegen Frankrijk.

    Dan moet de Ligt idd 'rete' traag zijn.....😜
    Vind ik leuk
    Freddy M. +1087
    woensdag 5 december 2018 om 10:50
    Je hoeft niet sneller te zijn dan je tegenstander als je tactisch maar goed staat en de juiste keuze maakt op dat moment! En dat kan hij. Topper!
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 10:51]
    Vind ik leuk
    Ginovanni +20479
    woensdag 5 december 2018 om 10:56
    Ook dat idd.

    De Ligt is niet alleen sneller dan je denkt, maar staat ook vaak tactisch en positioneel erg goed opgesteld (Blind ook trouwens).

    Slimme speler, absoluut een topper!










    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 10:58]
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 09:20
    Wie Arie??
    Vind ik leuk
    Leozao +5505
    woensdag 5 december 2018 om 10:01
    @ 14riobrasil14: Arie Haan: Jogador laranja mecânica / Ajax no passado (±1974). E pra vc:https://www.youtube.com/watch?v=Jr5QAi587vY
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 09:00
    6 weken geleden? Dat is echt bizar. Wat een talent.
    Vind ik leuk
    Korm +37538
    woensdag 5 december 2018 om 09:27
    Topper in spe!
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +2053
    woensdag 5 december 2018 om 09:34
    6 weken of 6 wedstrijden?

    Zat in elk geval een interland periode tussen, misschien zelfs wel 2.
    Vind ik leuk
    El Cazador +7293
    woensdag 5 december 2018 om 09:56
    Arie Haan ga a.u.b. met pensioen
    Vind ik leuk
    HardSchot +11
    woensdag 5 december 2018 om 10:07
    Zo lang al geen overtreding?
    Klasse, deze jongen!
    Vind ik leuk
    semi1946 +206
    woensdag 5 december 2018 om 10:16
    Wat weer een hype ,
    Vind ik leuk
    Gearry +998