De Brexit: Ajax en Feyenoord opgelucht, klappen voor NAC, Vitesse én PSV
    De Engelse prins William met premier May

    De Brexit: Ajax en Feyenoord opgelucht, klappen voor NAC, Vitesse én PSV

    Gepubliceerd: woensdag 5 december 2018 om 14:30wo 05-12-2018 om 14:30

    Laatste update: woensdag 5 december 2018 om 15:11wo 05-12-2018 om 15:11

    De makers van Football Manager 2017 hielden er al rekening mee en ook voor de 'echte' football managers wordt het een steeds realistischer scenario: de Brexit. Dat de plannen van Theresa May en consorten grote gevolgen hebben voor het Engelse voetbal, is wel duidelijk. Maar hoe zit het eigenlijk met de Eredivisie?

    Hiervoor moeten we eerst de drie grootste problemen nalopen waar de Premier League mee te maken zal krijgen. Nu het Verenigd Koninkrijk nog lid is van de Europese Unie, kunnen de Engelse clubs zonder problemen spelers uit EU-landen halen. Dit proces zal binnenkort – misschien al vanaf maart 2019 – echter een stuk gecompliceerder zijn: ook spelers uit Nederland, België, Frankrijk of zelfs Ierland zullen aan strenge eisen moeten voldoen om een werkvergunning in Engeland te krijgen.

    De BBC rekende afgelopen zomer al uit dat potentiële Premier League-aanwinsten pas in Engeland aan de slag mogen wanneer ze in de voorgaande twee jaren een bepaald percentage wedstrijden voor hun land hebben gespeeld. Dit percentage hangt af van de plek op de FIFA-ranking van het betreffende land: omdat Nederland momenteel niet tot de top-tien behoort, zou Matthijs de Ligt, Steven Bergwijn of Tonny Vilhena bijvoorbeeld de 45 procent moeten aantikken. Als de buitenlandse versterking hier niet aan voldoet, moet hij een bovengemiddeld salaris ontvangen voordat hij een werkvergunning krijgt.

    Daarnaast heeft de FA maatregelen aangekondigd: als het aan de Engelse voetbalbond ligt, moeten Premier League-clubs binnenkort dertien in plaats van acht zelfopgeleide spelers in de selectie hebben. Engelse clubs probeerden dit probleem te omzeilen door aan de andere kant van het Kanaal naar talentvolle tieners te speuren: vroegtijdig aangetrokken spelers als Paul Pogba, Cesc Fabregas en Hector Bellerin, maar ook Patrick van Aanholt, Tim Krul, Tahith Chong en Nathan Aké gelden hierdoor als 'homegrown players'. De derde Brexit-kwestie komt echter om de hoek kijken: EU-burgers van jonger dan 18 zullen binnenkort niet meer naar Engeland mogen vertrekken.


    (Patrick van Aanholt namens Crystal Palace in duel met Hector Bellerin van Arsenal)

    Kort samengevat: wanneer premier May het veelbesproken Brexit-plan weet door te drukken, zullen Britse clubs het vizier nadrukkelijk op talent in eigen land moeten richten. In dat geval kan de vlag uit bij de Nederlandse top-drie. PSV, Feyenoord en Ajax raakten de afgelopen jaren regelmatig veelbelovende jeugdspelers kwijt aan Engelse clubs.

    Landskampioen PSV zag het zestienjarige duo Ian Maatsen en Jayden Braaf afgelopen zomer naar respectievelijk Chelsea en Manchester City vertrekken. Eerder dit decennium transfereerde Van Aanholt naar Chelsea en trok Andreas Pereira naar Manchester United. Feyenoord moest spelers als Chong (Manchester United), Aké, Jeffrey Bruma (beiden Chelsea), Karim Rekik, Rodney Kongolo (beiden Manchester City) en Kyle Ebecilio (Arsenal) uitzwaaien.

    Ajax zal de ontwikkelingen in het Lagerhuis helemaal vol spanning afwachten. Volgens cijfers van Transfermarkt hebben de Amsterdammers sinds 2010 afscheid moeten nemen van dertien jeugdspelers. Gyliano van Velzen en Timothy Fosu-Mensah (beiden Manchester United), Ki-Jana Hoever (Liverpool), Daishawn Redan (Chelsea) en Donyell Malen (Arsenal) probeerden het in de absolute Premier League-top. Kees de Boer (Swansea City), Darren Sidoel, Pelle Clement (beiden Reading) kozen voor het Championship en Timothy van der Meulen (Dundee United) besloot zelfs zijn geluk in Schotland te beproeven.


    (Timothy Fosu-Mensah met oud-collega's Zlatan Ibrahimovic en Memphis Depay)

    De naderende Brexit heeft ook een schaduwzijde, weten ze in Breda en Arnhem. NAC is dit seizoen weliswaar niet veel wijzer geworden van het samenwerkingsverband met Manchester City, maar zouden de Brabanders zich vorig seizoen ook gehandhaafd hebben zonder de gehuurde City-pareltjes Angelino, Pablo Mari en Manu Garcia?

    Vitesse is sinds ruim acht jaar in Georgisch-Russische handen en heeft de afgelopen seizoenen een karrenvracht aan Chelsea-huurlingen mogen begroeten. Namen als Matej Delac, Ulises Dávila en Sam Hutchinson is iedereen allang vergeten, maar de Vitesse-fans hebben ook toppers in wording – normaal gesproken onhaalbaar voor Nederlandse subtoppers – als Van Aanholt, Nemanja Matic, Dominic Solanke en Mason Mount aan het werk mogen zien.


    (Marcus Edwards, de 'mini-Messi' van Excelsior)

    Als Groot-Brittannië zich eenmaal heeft afgescheiden van de EU, komen dit soort samenwerkingsverbanden onder druk te staan. Bovendien zullen in Engeland geboren talenten als Solanke en Mount (momenteel reserve bij Liverpool en verhuurd aan Championship-club Derby County, red.) vele malen interessanter worden voor Premier League-clubs. Hetzelfde geldt voor Excelsior-huurling Marcus 'mini-Messi' Edwards, die na dit seizoen weer bij Tottenham Hotspur aansluit. De Eredivisie ziet hem vrijwel zeker niet meer terug.

    Een laatste Brexit-probleem voor de Eredivisie: het salaris voor spelers van buiten de EU. Als spelers met een Engels paspoort tot die categorie gaan behoren, moeten ze volgens de wet minstens 422 duizend euro per jaar gaan verdienen. Dit zou vooral voor PSV gevolgen hebben: de Australiër Trent Sainsbury en de Nieuw-Zeelander Ryan Thomas beschikken over een dubbel paspoort en hebben nu nog niet te maken met die salarisrestricties. Als het Britse parlement overstag gaat, dreigen de bankzitter en de herstellende van een zware knieblessure wel érg dure krachten te worden...

    Plaats een reactie

    woensdag 5 december 2018 om 14:38
    Ben benieuwd of er dan nog iets van het Russische speeltje Vitesse over blijft
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9461
    woensdag 5 december 2018 om 14:42
    Qua Chelsea huurlingen valt het reuze mee tegenwoordig. In het begin was het wel vrij extreem maar tegenwoordig heeft Vitesse genoeg eigen spelers.
    Vind ik leuk
    Echt? +3853
    woensdag 5 december 2018 om 15:00
    Die een gelijk spel tegen Emmen uit het vuur kunnen slepen. Toppers zijn het👊
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9461
    woensdag 5 december 2018 om 15:01
    En jouw clubje tegen de Graafschap dan? Elke club heeft zulke wedstrijden. Mijn clubje tegen Heracles bijvoorbeeld...

    Edit : als het je om club(je) ging, dat was niet bewust.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 15:16]
    Vind ik leuk
    Echt? +3853
    woensdag 5 december 2018 om 15:04
    Jouw club, mijn clubje 😂 Die benadering vertelt precies waarom de rest van Nederland jullie arrogant en irritant vindt.
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9461
    woensdag 5 december 2018 om 15:09
    Ja natuurlijk. Want het is heel arrogant om te wijzen op puntverlies van mijn club.......
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 20:51]
    Vind ik leuk
    Just dekler +1811
    woensdag 5 december 2018 om 15:15
    Zijn club is een clubje en jouw club is een club. Het klonk volgens hem een beetje oneerbiedig.
    Dat is denk ik waar het om gaat.
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9461
    woensdag 5 december 2018 om 15:17
    Dat was niet bewust. Daarom had ik het al aangepast.
    Vind ik leuk
    Echt? +3853
    woensdag 5 december 2018 om 15:18
    Precies
    Vind ik leuk
    Jackpot +2318
    woensdag 5 december 2018 om 16:58
    Maar onze club is ook met HOOFDLETTERS.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 17:49
    https://www.ajax.nl/streams/actueel/ajax-letters-prijken-boven-hoofdingang.htm

    Ze zijn wel groot ja ;)
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 17:50]
    Vind ik leuk
    HanV +4584
    woensdag 5 december 2018 om 18:15
    Is het dan een afkorting?
    Vind ik leuk
    Vakkie D +3349
    woensdag 5 december 2018 om 15:48
    Nou ken ik jou ook wel als heel arrogant barcajax 😂.. komt misschien wat vervelend over dus een mooie rectificatie 👍
    Vind ik leuk
    BarcAjax +9461
    woensdag 5 december 2018 om 16:16
    😉
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 19:46
    Ajax,is dat niet een afwasmiddel........🤔
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 22:03
    Nee, brandblusapparaten.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:09
    Waarom? Hij zegt toch niks verkeerds?
    Vind ik leuk
    groninger +1699
    woensdag 5 december 2018 om 15:32
    Praat voor jezelf. De rest van Nederland is voor Ajax of Feyenoord
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 18:54
    Pardon?
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:48
    BarcAjax is anders wel een van de supporters hier waar je een normaal gesprek mee kunt voeren .
    Dat dit met vele anderen niet kan hier , kan hij ook niks aan doen
    Vind ik leuk
    14forever +8653
    woensdag 5 december 2018 om 15:53
    Jeetje deze dingt naar de.meest domme uitspraak van de maand december.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 19:19
    Zou ik mijn mening hierover mogen geven?
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:05
    Door die 2 (3, als je Mussonda. meetelt) spelers die Vitesse van Chelsea huurt??? Blijft genoeg kwaliteit over....
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 15:06
    Zet je Pasveer in doel dan denk ik dat er wel meer tegendoelpunten waren gevallen.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:12
    Wie zegt dat ze in dat geval niet ergens anders een keeper vandaan gehaald zouden hebben?
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 15:33
    Volgens mij zegt niemand dat. Maar Eduardo is voor zijn niveau een koopje. Zo’n keeper betaalt vitesse niet zo maar.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 13:29
    Maar Eduardo is een Portugees. Voor de non-EU speler regel, waar het in dit artikel over gaat, maakt dat niet uit. Voor andere aanstaande FA regels ook niet, behalve dat ze er van die categorie maar 8 mogen verhuren. Komende zomer loopt zijn contract af en best kans dat we hem transfervrij over kunnen nemen.

    Maar je hebt wel gelijk dat het net 2 succesvolle spelers kan schelen, als we de chelseaconnectie missen. Aan de andere kant zie je dat heel Nederland (en wij ook) ook bij andere clubs terecht kunnen daarvoor.
    Vind ik leuk
    VA1 +1998
    woensdag 5 december 2018 om 15:18
    Haha! Volgens mij kun je je beter druk maken om je eigen club.....
    Vind ik leuk
    Utrecht.u +113
    woensdag 5 december 2018 om 14:39
    Ajax verkoopt godenzonen en mislukken overal.
    Vind ik leuk
    Olfie +4714
    woensdag 5 december 2018 om 14:41
    Haha Jazaker. Bij Spurs presteert er geen één.
    Vind ik leuk
    elmoo +708
    woensdag 5 december 2018 om 14:44
    Die zijn allemaal op jonge leeftijd gekocht door ajax
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 14:46
    precies! ze proberen succes te kopen. succes kan je niet kopen!
    Vind ik leuk
    Molletje +459
    woensdag 5 december 2018 om 15:00
    bekijk de selectie van PSV 1987/1988 winnaar EC-1.
    Vind ik leuk
    elmoo +708
    woensdag 5 december 2018 om 15:08
    Maar zeggen niet eigen jeugd. PSV heeft altijd spelers gekocht zoals iedere club noem mij 1 club op die geen spelers koop?
    Vind ik leuk
    DeanJayden +9380
    woensdag 5 december 2018 om 15:11
    Wij zeggen ook niet eigen jeugd, wel is Ajax een club waar talenten echt kansen krijgen van oudsher af. Dat domme gelul komt enkel uit keeltjes zoals jij
    Vind ik leuk
    Molletje +459
    woensdag 5 december 2018 om 15:13
    Volgens mij zien alle Ajacieden spelers als: Cerny, Dolberg, Onana en daarvoor Vertonghen, Alderweireld, Eriksen, Fischer etc. ook niet als "eigen jeugd", maar wordt dat zo door de media genoemd omdat het, volgens de regelementen ook zo is...

    Wat de meeste Ajacieden wél zien, is dat als ze zeggen dat dat eigen jeugd is, supporters van andere clubs meteen fel van leer trekken en er vol in gaan...

    en dat vinden Ajacieden leuk... de boel een beetje stangen...
    Vind ik leuk
    elmoo +708
    woensdag 5 december 2018 om 15:16
    Maar dat stangen hier is geen stangen meer. Is elkaar zwart naken en haar verwijzingen naar elkaar toe. Maar dat komt ook omdat vp dat toe laat. Maar dat is mijn mening.
    Vind ik leuk
    Molletje +459
    woensdag 5 december 2018 om 15:30
    Gewoon het kaf van het koren scheiden Elmoo.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 15:31]
    Vind ik leuk
    RedNas +3462
    woensdag 5 december 2018 om 15:42
    Bullshit.
    A. Kijk hoe die jochies waar je op reageert schrijven.. uit drie woorden kan je al halen dat ze nog wachten op hun eerste schaamhaartjes, dus het heeft geen enkele zin op hen te reageren.
    B. Als een spelers in de jeugd heeft gespeeld, dan komt hij gewoon uit eigen jeugd. Daar kan je heel lang over discussiëren, maar uiteindelijk is dat gewoon een feit.
    Onana heeft overigens nooit in de jeugd van Ajax gespeeld. Dolberg maar een half jaartje, en dat vind ik ook niet genoeg. De rest is gewoon meerdere jaren uitgekomen voor de jeugd van Ajax, en komt dus uit de eigen jeugd.

    Aldus een Ajacied.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:56
    Inderdaad , als je ergens 3 jaar in de jeugd hebt gespeeld ben je gewoon eigen jeugd .
    Het gros van de spelers die doorgebroken zijn bij Ajax vind ik dan ook gewoon eigen jeugd van Ajax .
    Er zullen best een paar uitzonderingen zijn , zoals de namen die je noemt , maar voor de rest moeten ze niet zo zeuren .

    Net als Bergwijn .
    Die heeft het grootste gedeelte van zijn jeugdjaren bij PSV gevoetbald , PSV heeft in hem geinvesteerd en hem de kans gegeven .
    Bergwijn is dus een jeugdspeler van PSV .

    En zo geldt dit ook voor Ajax spelers
    Vind ik leuk
    Molletje +459
    woensdag 5 december 2018 om 16:02
    Bullshit? een mening is een mening, kan je het mee eens of oneens zijn, maar zolang het geen feiten zijn die verkeerd geformuleerd worden, is het nog geen bullshit.


    Het is een feit dat het dan als "eigen jeugd" wordt gezien in de regelementen.
    Ik vind dat als je een transfersom betaald voor een speler, het een aankoop is en geen eigen jeugdspeler.
    Kunnen we inderdaad heel lang over discussiëren, maar feit is dat we allebei anders van mening zijn.


    Vind ik leuk
    Stranger +5479
    woensdag 5 december 2018 om 16:54
    Geniet ervan zou ik zeggen;-)
    Vind ik leuk
    Stranger +5479
    woensdag 5 december 2018 om 16:53
    Stangen is inderdaad leuk...............................alleen heel veel van die kneusjes vinden het de waarheid.En dat is dus geen stangen;-)
    Alleen zijn er ook voldoende Ajax supporters een gewone discussie mee voeren,en dat er dan tussen door gestangt wordt moet dat ook kunnen.
    Vind ik leuk
    Echt? +3853
    woensdag 5 december 2018 om 15:19
    Bvcb uit Bergschenhoek
    Vind ik leuk
    elmoo +708
    woensdag 5 december 2018 om 15:21
    Daar komt geel eerste uit de jeugd dat vind ik best knap. Amateurclubjes kopen stiekem ook met zwartgeld
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:05
    Aldus Man City/PSG/Real Madrid/Juventus?
    Vind ik leuk
    DeanJayden +9380
    woensdag 5 december 2018 om 15:09
    Nee suc6 is niet te koop, zie Real, Barca, Bayern, Juve, City etc etc etc etc.....We hadden er nooit genoeg geld voor om echt suc6 te kopen. Dat probleem schijnt opgelost te zijn al dus Marc. Neem daarbij de meest aansprekende jeugdopleiding van Nederland en ik beloof je de komende jaren heeeeeel veeeeel suc6 bij ons Ajax
    Vind ik leuk
    groninger +1699
    woensdag 5 december 2018 om 15:35
    Wat er bij PSV instaat is ook allemaal gekocht
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 16:01
    Heb jij een baksteen op je hoofd gehad tijdens een aardbeving , of vind je het gewoon leuk om provocerende reactie's te plaatsen ???

    Je kunt wel stoer het Groningen logo misbruiken in je profiel , maar je bent gewoon een Ajax troll die graag provocerende reactie's plaatst .

    En als die reactie's nou waar waren was het niet zo erg , maar je zuigt ze ook nog eens uit je dikke duim .

    Gelukkig komt sinterklaas vanavond , en hebben we een paar dagen geen last van je , want je gaat natuurlijk met je cadeautjes spelen de aankomende dagen .
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 16:17
    lekker negeren die gast.Geen vingerswijzen naar anderen joh. Geeft alleen maar reacties
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 16:37
    Je hebt gelijk , het heeft toch geen nut .
    Sommige mensen hebben niks anders te doen dan provoceren op een voetbal forum .

    Vind ik leuk
    groninger +1699
    woensdag 5 december 2018 om 19:19
    Heb je in de spiegel gekeken.
    Vind ik leuk
    groninger +1699
    woensdag 5 december 2018 om 19:18
    Heb je een like gegeven voor zo'n domme reactie. En Groningers kunnen ook voor Ajax zijn ja en niet voor PSV
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 19:29
    Een echte Ajax supporter is heel wat anders dan een provocerende Ajax troll .
    Als jij alleen supporter was geweest dan had ik daar niks om gegeven en dan had je mij ook niet gehoord.
    Jij zit hier alleen maar om te provoceren , en verder niks .
    Veel plezier met je Playmobil kasteel vanavond .
    Vind ik leuk
    donderdag 6 december 2018 om 11:10
    Apart.. Ik ken toch verschillende echte Groningers die voor PSV zijn...
    Vind ik leuk
    zwollie +8370
    woensdag 5 december 2018 om 19:22
    Kun je ook normaal reageren? Zielig om de toestand in Groningen er bij te halen.
    Vind ik leuk
    14forever +8653
    woensdag 5 december 2018 om 15:56
    Nee? Denken.ze.anders.over bij psg,real, barca etc.
    Succes kan wel degelijk gekocht worden.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 16:03
    De eigen jeugd bij Ajax is gewoon eigen jeugd hoor .
    Je praat hieronder over dat stangen geen stangen meer is , maar je doet er zelf net zo hard aan mee .

    Of wil jij nu beweren dat spelers als de Ligt en v/d Beek gekocht zijn door Ajax
    Vind ik leuk
    elmoo +708
    woensdag 5 december 2018 om 16:25
    Heb il het over de ligt en van beek
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 14:44
    Hahaha heerlijk dit. De afgunst druipt ervan af. Ajax verkoopt spelers voor de prijs van Godenzonen bedoel je?
    Vind ik leuk
    elmoo +708
    woensdag 5 december 2018 om 15:09
    Weet je wat het mooiste is can goden die bestaan niet!!!
    Vind ik leuk
    DeanJayden +9380
    woensdag 5 december 2018 om 15:12
    Jullie blijven calimero`s al worden jullie nog 10 kampioen
    Vind ik leuk
    elmoo +708
    woensdag 5 december 2018 om 15:14
    Ik ben geen calimero jij misschien wel heb jij ook een eierdop op je kop
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 15:17]
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:48
    Calimero in zijn broek denk ik
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 16:18
    Elmoo is ook maar een handpop. Dus....
    Vind ik leuk
    elmoo +708
    woensdag 5 december 2018 om 16:24
    Die schreef je met 1 o
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 17:43
    oo
    Je bent de expert als kinderachtig figuur. Ik neem het aan als waarheid.👍
    Vind ik leuk
    AllAdIn +19102
    woensdag 5 december 2018 om 14:44
    Gewoon een like omdat jouw reactie zo provocerend kinderachtig is!

    Of komt het door de spanning die je hebt omdat je benieuwd bent of Sinterklaas dit jaar iets in jouw schoentje heeft gestopt?
    Nog even geduld knul, het is bijna pakjesavond..
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 17:11
    Welke reactie bedoel je AllAdln , want ik zie best veel provocerende kinderachtige reactie's hierboven .
    Vind ik leuk
    AllAdIn +19102
    woensdag 5 december 2018 om 17:25
    Hahaha, dat was vanmiddag ergens, ik ga echt niet kijken welke dat was hoor, sorry.

    Maar je hebt gelijk, veel te veel kindjes hier op VP, helaas!
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 14:45
    Jij hebt echt veel verstand van voetbal moet ik zeggen. Wat hebben ze bij Utrecht wat geld over de balk gegooid de afgelopen jaren. Kan op 1 hand wel tellen welke spelers van Utrecht wel geslaagd zijn de afgelopen 5 jaar.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 14:46
    Dus?
    Vind ik leuk
    Benniewies +1342
    woensdag 5 december 2018 om 14:54
    Dream on.
    Vind ik leuk
    Youri99 +9693
    woensdag 5 december 2018 om 14:58
    Ik zal ook eens een grap maken, Willem Janssen.
    Vind ik leuk
    Rabarber +443
    woensdag 5 december 2018 om 15:04
    En Utrecht verliest van Emmen.
    Vind ik leuk
    groninger +1699
    woensdag 5 december 2018 om 15:38
    En van een Luxemburgse amateurclub een paar jaar terug
    Vind ik leuk
    DeanJayden +9380
    woensdag 5 december 2018 om 15:06
    Nee man echt weer een domme opmerking uit Domstad
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22030
    woensdag 5 december 2018 om 15:27
    Utrecht is mislukt.
    Vind ik leuk
    groninger +1699
    woensdag 5 december 2018 om 15:34
    Natuurlijk. Wat presteert utrecht? Kunnen niet eens van een Luxemburgse amateurclub winnen in de europa league.
    Vind ik leuk
    rexxo +2057
    woensdag 5 december 2018 om 15:41
    Heb jij als Utrecht fan maar 1 doel in je leven en op dit forum alle topics waar Ajax genoemd wordt komen trollen?

    Ik vraag me wel eens af wat supporters zoals jij bezig houd om een andere club te haten.Wat heeft de club Ajax je aangedaan, lijkt me niet dat Utrecht een concurrent is van Ajax. Of loop je met je matties mee omdat het stoer is?

    Zielig gedoe
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 16:14
    Ja? Ze verkopen ze niet voor niets!
    Zal ook niet stukje aan de" mislukte" spelers zelf liggen. Beetje simpele opmerking van je.

    Haat maakt meer kapot dan je lief je is.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 17:15
    De godenzonen stamt uit de tijd van Seedorf, Davids, Kluivert, van der Sar, de Boertjes, later had je Sneijder, van der Vaart, Eriksen, Alderweireld, Vertonghen, nu heb je Frenkie de Jong de Ligt. Maar voor deze periode van Basten Rijkaard Bergkamp, moet ik nog doorgaan menneke?? Als je onzin praat kan je beter niks zeggen
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 22:05
    Des te slimmer van Overmars. Wij zijn ze kwijt en vangen er goed geld voor.
    Vind ik leuk
    MiloZandt +1843
    woensdag 5 december 2018 om 14:39
    Ik denk dat Sainsbury en thomas niet veel van die 422.000 euro per jaar afzitten. Zal wel te overzien zijn.
    Vind ik leuk
    dhrwobo +28476
    woensdag 5 december 2018 om 14:57
    Ja precies, alsof zij niet minstens 422 duizend euro per jaar verdienen... en anders zal het niet een giga verschil zijn.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32911
    woensdag 5 december 2018 om 15:03
    Dat had ik laatst ook toen Onana werd genoemd toen het over die 422 ging. Alsof die lui nu voor een paar tientjes spelen.
    Vind ik leuk
    Olfie +4714
    woensdag 5 december 2018 om 14:40
    Thomas zal de 422k toch wel aantikken?
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 14:41
    Oftewel: De Engelse competitie stelt over een paar jaar niks meer voor. Gaan we weer ouderwets kick & rushen.
    Vind ik leuk
    DeanJayden +9380
    woensdag 5 december 2018 om 15:13
    Stelt ook niet veel voor, de echte prijzen gaan aan hun neus voorbij
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:17
    Das waar. Maar toch zijn City, Chelsea en Liverpool wereldtop. United heeft de afbraak vast ingezet.
    Vind ik leuk
    TheRedMen +3288
    woensdag 5 december 2018 om 15:32
    Ik denk dat het kick & rushen wel mee gaat vallen. Die Engelsen zijn echt niet vast blijven zitten in de tijd. Het nationale team speelt onder Southgate echt geen kick and rush meer. Daarnaast hebben ze in Engeland ook een aantal managers rondlopen die altijd goed verzorgd voetbal op de mat brengen (bijv: Howe, Hughes, Smith). Daarnaast is het ook echt niet zo dat de Engelse spelers er technisch niks van kunnen. Neem bijvoorbeeld Alli, Rashford, Lingard en Sterling. En ook bij de lagere teams lopen technisch begaafde jongens als Madisson, Mount en Grealish rond.

    Op lange termijn zullen zal het Engelse voetbal erop vooruit gaan. Er is de laatste jaren enorm veel geïnvesteerd in het opleiden en er zijn genoeg talenten. Die talenten zullen zich straks beter kunnen gaan ontwikkelen.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:40
    De nationale ploeg speelt inderdaad minder Kick & Rush, maar als je naar de Championship gaat kijken, is het veelal rennen tot je een ons weegt. Op het moment dat de brexit doorgezet wordt en teams straks minder buitenlanders in hun ploeg hebben, komen spelers uit de CHampionship in de PL terecht. Het niveau zal dus drastisch zakken, waardoor de spelers die jij benoemd sneller geneigd zijn naar het buitenland te vertrekken. Ik zie het Kick & Rush wel weer enigzins terugkomen.

    Maar even om het even. Valt Sterling bij jou onder technische spelers?

    Ze zijn inderdaad allemaal (behalve Sterling) technisch begaafd, maar er ontbreekt 1 ding bij de meeste Engelse spelers en dat is inzicht. Vandaar het Kick & Rush, daar is geen inzicht voor nodig. En daarnaast, een lange bal kan je ook met een mooie techniek geven.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 15:41]
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 14:42
    Leuk dat jullie aangeven dat samenwerkingsverbanden onder druk komen te staan, maar het lijkt me handig dat jullie, VP dus, niet over ‘harde klappen’ spreken als jullie nog geen idee hebben op welke manier die samenwerkingsverbanden onder druk komen te staan. Kan me vergissen, maar dit lijkt me een mooi gevalletje van ‘de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...
    Vind ik leuk
    Benniewies +1342
    woensdag 5 december 2018 om 14:51
    Als ze minimaal 13 eigen opgeleide spelers in de selectie moeten zitten, zullen ze die niet meer verhuren aan NAC of Vitesse
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:03
    Maar dat is geen harde klap... Vitesse huurt momenteel twee spelers die normaliter wekelijks in de basis staan: Eduardo en Clark-Salter. De derde, Mussonda, heeft wegens een blessure nog geen minuut gespeeld. VP overdrijft hier nogal door te stellen dat de Brexit een zware klap voor Vitesse is. Voor NAC kan ik dat niet goed inschatten...
    Vind ik leuk
    Benniewies +1342
    woensdag 5 december 2018 om 15:08
    Dan hadden de Engelse clubs deze spelers niet verhuurd.
    De competitie is daar lang en zwaarder, dus zullen ze mindere talenten gaan verhuren. En op wat voor spelers we dan uitkomen weet ik dan ook niet.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:11
    Geen idee of Chelsea die spelers dan al dan niet verhuurd zouden hebben. Denk wel dat Vitesse dan volwaardige spelers elders vandaan gehaald zou hebben...
    Vind ik leuk
    Benniewies +1342
    woensdag 5 december 2018 om 15:13
    Ja maar Chelsea/vitesse en NAC/ city hebben samenwerkings verbanden, daar hebben ze nu weinig of stukken minder aan
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 15:54]
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:32
    Chelsea heeft geen banden met NAC, dat is Manchester City
    Vind ik leuk
    Benniewies +1342
    woensdag 5 december 2018 om 15:54
    Bedoelde Vitesse en NAC hebben banden
    Vind ik leuk
    HanV +4584
    woensdag 5 december 2018 om 18:20
    Het verwijt was toch dat die clubs genoeg kochten om te verhuren, die telden dan toch niet mee bij die 13.
    Vind ik leuk
    Benniewies +1342
    woensdag 5 december 2018 om 22:47
    Die ze verhuren zitten dan niet meer bij de selectie
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 14:42
    Word gewoon weer talenten speuren op eigen velden. Geldt ook voor de huurclubs uit Nederland.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +19102
    woensdag 5 december 2018 om 14:54
    De Brexit is voor het voetbal echt een uitkomst..
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:07
    Hier kunnen we echt erg blij mee zijn! Zijn zoveel goede talenten naar Engeland gegaan voor echt bijna nop. Nu kunnen we er hopelijk (voor de rest van Europa geldt dit weer niet) langer van onze talenten genieten.
    Vind ik leuk
    AllAdIn +19102
    woensdag 5 december 2018 om 15:10
    Klopt, voor de rest van Europa geldt het niet, maar het scheelt al een hoop dat die jonge talenten niet meer op hun 16e het kanaal over kunnen.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:14
    Dus nu afwachten wat de rest van Europa doet. Het Engels voetbal is mooi uitgeschakeld door hun eigen regering en bevolking/fans. Als de doorsnee fan had geweten dat het zulke gevolgen zou hebben, had deze vast niet voor gestemd:)
    Vind ik leuk
    AllAdIn +19102
    woensdag 5 december 2018 om 15:25
    De Brexit is nog niet zeker volgens mij, en een Spexit(Spanje), Itexit(Italie), Dexit(Duitsland) en Frexit(Frankrijk) zie ik niet zo snel gebeuren...
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:34
    We gaan het zien we houden hoop op deze maatregel
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:43
    Gelukkig slaapt de bevolking steeds minder en met dat Marrakesh pakt voor de deur staan meer landen open om uit de linkse Brusselse onzin te stappen. Spanje en Italië zijn klaar om eruit te stappen ..de gele hesjes in Frankrijk zullen dan ook volgen en binnen 5 jaar hebben we in Nederland ook eindelijk links de nek opgedraaid en kunnen we ons gaan opmaken voor verlossing van de Franco Timmermansjes, Gay Verhofstadtjes en JC Drunkers
    Vind ik leuk
    HanV +4584
    woensdag 5 december 2018 om 18:37
    We worden afgescheept met een inlegvel, er staat dit maar dat houdt niet dat in en wij vatten dit nu zo op en wij sluiten een akkoord als het zo blijft als wij denken dat het is. Het is niet bindend maar daar zijn we gek op. Heel belangrijk, dingen die "volgens ons" niet bindend zijn. We hebben een keer een inlegvel gehad, bij een ander Europees akkoord over de Oekraïne, daar schijnt het inlegvel niet geholpen te hebben.
    Wel mooi dat het vliegveld in de polder waarschijnlijk niet mag uitbreiden, omdat je van Europa niet vliegtuigmaatschappijen mag wegjagen van Schiphol. Dat is blijkbaar geen Nederlands beleid meer waar in Nederland gevlogen wordt. Wel mooi dat dat vliegveld waar inspraak over mogelijk was van de provincies waarbij oa Overijssel niet was uitgenodigd en die de vliegroutes mochten bepalen en besloten dat liever wat minder over de eigen provincies en wat meer over Overijssel veel beter was voor de mensen.
    Vind ik leuk
    DeanJayden +9380
    woensdag 5 december 2018 om 15:17
    Dat zijn mannetjes als Kluivert, laat die aub lekker vertrekken
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:18
    Die is al iets later vertrokken, maar die zal ik niet snel gaan missen.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:13
    Wat vp doet is filosoferen, misschien gaat dadelijk een werkvergadering in Engeland komen om 1 van hun grootste producten te beschermen. Nu gaan massaal buitenlanders Nasr de Engelse competitie kijken die daar heel veel geld achter laten. Bv hotels,restaurants,souvenirs etc, ik kan me voorstellen dat ze zoiets niet in gevaar laten komen als de brexit al voor andere problemen zorgt.
    Maar dit is dan weer een filosofie van mij
    Vind ik leuk
    AllAdIn +19102
    woensdag 5 december 2018 om 15:21
    Ik begrijp jouw punt hoor, en niks is nog zeker.
    Maar wat voetbal betreft heb ik geen problemen met een Brexit.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 21:19
    Maakt mij niet zoveel uit,ze hebben het gewoon slim aangepakt met de pl en dat kan ik waarderen. Ik heb eens een documentaire gezien over de pl en wat gebeurd is was hun bedoeling om alle clubs naar grote hoogte te stuwen met merchandise,tv enzo. Ze hebben ook bewust eerst jarenlang gratis in Azië de beelden gegeven en nu sinds kort vragen ze de hoofdprijs. Dat is hetzelfde dat ze overeengekomen zijn om onderlinge transfers hoge prijzen te hanteren.
    Ik heb daar respect voor,hun hele denkwijze en handelen en dat wij en andere landen daardoor het nakijken hebben dat is dan pech hebben voor ons.
    Vind ik leuk
    Benniewies +1342
    woensdag 5 december 2018 om 14:47
    Dit hadden ze al veel eerder moeten invoeren. Hoeveel jong Nederlands talent worden verpieterd door zulke clubs.

    Kijk naar Chelsea en van Ginkel.
    Die jonge had gewoon gelijk een jaar of 2,3 naar PSV moeten gaan en dan verder kijken
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:45
    In die 2 of 3 jaar bij Chelsea heeft hij net zoveel salaris als 10 jaar bij Psv….en met al die blessures heeft die jongen een goede keus gemaakt om snel de zakken te vullen
    Vind ik leuk
    Benniewies +1342
    woensdag 5 december 2018 om 15:57
    Zoveel zal hij niet verdienen bij Chelsea. En bij PSV heeft hij het goed gedaan, dus zou hij vast wel wat meer verdienen dan Hendrikx of Ramselaar
    Vind ik leuk
    Roeptoeter +6650
    woensdag 5 december 2018 om 14:59
    Hoe weet je nu dat die spelers van PSV minder verdienen dan het genoemde bedrag? Is gewoon een aanname en dus is het hele topic overbodig.
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 15:00
    Het is beter dat de jeugdspelers hier blijven. Wel balen zeg voor vitesse en NAC.
    Vind ik leuk
    VA1 +1998
    woensdag 5 december 2018 om 15:30
    Wat is balen voor Vitesse? Ook zonder die regel voldoen we aan die eisen.
    Vind ik leuk
    NvC +5095
    woensdag 5 december 2018 om 15:35
    Volgens mij bedoel je ‘met die regel’. Maar hier staat dat een samenwerkingsovereenkomst onder druk komt te staan. Dat is balen toch? Heeft je veel gegeven die samenwerking.
    Vind ik leuk
    VA1 +1998
    woensdag 5 december 2018 om 15:52
    Met of zonder die regel voldoen we aan de eisen van die regel. Als dit dus doorgaat mogen we in de toekomst per seizoen twee spelers van Chelsea huren die niet uit de Chelsea jeugd komen. Maar we mogen buiten die twee om wel meerdere spelers huren die wél door Chelsea zelf zijn opgeleid.
    Vind ik leuk
    Maauwert +262
    woensdag 5 december 2018 om 15:10
    "Als de buitenlandse versterking hier niet aan voldoet, moet hij een bovengemiddeld salaris ontvangen voordat hij een werkvergunning krijgt."
    Dus er verandert helemaal niks, gooit die sjeik er wat miljoenen meer tegenaan, hoppa. Financial fairplay ? My ass.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:12
    Gaat er toch niet doorkomen gister heeft ze al een hele grote drieklapper om de oren gekregen.

    Die Brexit gaat als No Deal of zelfs helemaal gestopt worden ben daarom dus bang dat er helemaal geen juichen bij zit voor Nederlandse top clubs en problemen voor de constructie clubs.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:12
    Dan koopt City toch gewoon Telstar?

    Dan laten ze daar de talenten beter worden.
    Vind ik leuk
    Koenbres +1069
    woensdag 5 december 2018 om 15:23
    Ben toch blij dat Crowley volgensmij ergens ook iets met Ierland heeft
    Vind ik leuk
    VA1 +1998
    woensdag 5 december 2018 om 15:24
    Zware klap zeg... Liever een of twee echte versterkingen dan een handje vol mooi weer voetballers zoals Nathan bijvoorbeeld.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:28
    Verzinnen grote clubs toch weer foefje voor.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22030
    woensdag 5 december 2018 om 15:29
    Loopt allemaal wel los voor Nederlandse clubs.
    Vind ik leuk
    Smithsonian +33623
    woensdag 5 december 2018 om 15:29
    Heel de UK gaat naar de kloten.

    Lompe lamballen.
    Vind ik leuk
    Maauwert +262
    woensdag 5 december 2018 om 16:06
    They go to the testicles
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1882
    woensdag 5 december 2018 om 15:36
    Uit dat rijtje van Ajax zijn er toch ook een aantal die niet als 15 jarige zijn gegaan maar als 18-plusser gewoon klaar waren bij Ajax?
    Zoals die Clement?
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 15:43
    Dan blijft de Ligt nog lekker een jaartje in Amsterdam
    Vind ik leuk
    MOKUM*** +1427
    woensdag 5 december 2018 om 15:51
    Nu nog ff Spaanse grootmachten met vele schulden en PSG aanpakken, en Bayern en Ajax gaan de dienst uitmaken
    Vind ik leuk
    fr0do +1431
    woensdag 5 december 2018 om 16:07
    Ik denk juist dat geen een NL club zich zorgen hoeft te maken als ze hun eigen jeugd sneller behouden. Uiteindelijk moet NAC dit soort samenwerkingen aangaan omdat juist Engeland alle goede jeugd anders meteen wegkaapt. Denk dat het uiteindelijk allemaal wel mee gaat vallen, clubs als NAC kunnen altijd nog spelers van Ajax, PSV en Feyenoord huren.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 16:29
    The Brexit word nog lastig voor may, aangezien vele zich terug trekken en zij misschien wel geen meerderheid heeft. Afwachten dus
    Vind ik leuk
    Koekie1970 +2067
    woensdag 5 december 2018 om 17:11
    Vanaf nu zeg ik snel uitvoeren die Brexit.
    Heeft alleen maar voordelen op voetbalgebied.
    Vind ik leuk
    flater +29
    woensdag 5 december 2018 om 23:30
    zou voor het nederlandse voetbal heel goed zijn.
    maar ben bang dat daar wel iets op gevonden word zo dat er niks veranderd
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 17:35
    Dan moeten NAC en Excelsior, maar PSV en Feyenoord talenten huren. Juist goed toch?
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 17:47
    Er is nog helemaal geen deal, dit is speculatie. VK kan na brexit gewoon individuele afspraken maken met landen. Of spelen met de wet. In Rusland vallen voetballers bijvoorbeeld onder artiesten waardoor heel veel regels voor een normale werknemer vervallen.

    Dit bericht gaat van het extreemste uit, maar omdat Londen niet meer onder Brussel gaat vallen betekend niet dat het opeens een no-go area wordt.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11568
    woensdag 5 december 2018 om 18:10
    Allemaal doemverhalen, we kunnen gewoon hetzelfde aantal kunnen huren.
    Vind ik leuk
    Cookee +11176
    woensdag 5 december 2018 om 18:47
    Bijna alles is gunstig voor Nederland.
    Van mij mogen Italie, Portugal en Duitsland hetzelfde doen.
    Maar dan kan Nederland ook niet meer spelers van verre halen.

    Voor spelers is het wel balen natuurlijk, denk je dat je miljonair in Engeland kan worden... moet je eerst bewezen hebben iets te kunnen. Ook niet verkeerd toch? :)
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 18:52
    Voor NAC zal het juist een hoop schelen. Op een paar uitzonderingen na, hebben we alleen maar bagger gehad van City, ik zal er geen traan om laten
    Vind ik leuk
    Gerro +7228
    woensdag 5 december 2018 om 19:15
    Al met al dus een zege voor het nederlands voetbal.
    Vind ik leuk
    deltiaan +1273
    woensdag 5 december 2018 om 19:54
    werd ook tijd dat er eens wat veranderen gaat hoop dat het nog veel verder gaat
    Vind ik leuk
    WilcoS64 +1833
    woensdag 5 december 2018 om 21:22
    Goeie ontwikkeling die Brexit, voor het voetbal dan. Verder is het natuurlijk een grote ramp waarvan de veroorzakers (o.a. Farage) al lang hun hielen hebben gelicht.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 december 2018 om 23:09
    Hopelijk mogen alle nederlandse clubs waar het gevolgen voor heeft lekker op de blaren zitten. Nog geen seconde medelijden.
    Vind ik leuk
    Muskeklier +202
    zaterdag 8 december 2018 om 18:41
    Gaaap....
    Ik ben vmbo er.... En verzin dit ffe in 2 seconden voor zowel nac als vitesse...

    City 'verkoopt' talent voor €0,01 aan nac met de optie om het volgende seizoen over te kunnen nemen voor €0,02(met betaling van salaris uiteraard)

    Zo, dat ook weer opgelost!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws