'De voorzitter kwam de kleedkamer binnen en vroeg waarom het nog 0-0 stond'
Van der Ende (rechts) met AZ-directeur Max Huiberts

'De voorzitter kwam de kleedkamer binnen en vroeg waarom het nog 0-0 stond'

Gepubliceerd: vrijdag 7 december 2018 om 09:08vr 07-12-2018 om 09:08

Laatste update: vrijdag 7 december 2018 om 09:14vr 07-12-2018 om 09:14

Voormalig topscheidsrechter Mario van der Ende werd tijdens de rust niet graag gestoord, vertelt hij aan De Limburger. Dat 'opvolger' Richard Martens onlangs FC Utrecht-trainer Dick Advocaat in zijn kleedkamer uitnodigde, verbaast de 62-jarige Hagenaar.

Van der Ende kreeg tijdens zijn carrière regelmatig bezoek in zijn kleedkamer. "Maar vaker bleven ze briesend in de deuropening staan. Zoals Bobby Robson die ene keer deed bij een Europa Cup-wedstrijd van Sporting", vertelt de ex-arbiter. Bernard Tapie, de beruchte oud-voorzitter van Olympique Marseille, drong ooit ongevraagd de kleedkamer van Van der Ende binnen. "Kwam een keer vragen hoe het kwam dat het nog 0-0 stond. Die punterde ik de ruimte uit."

De meest markante scheidsrechterskleedkamer trof Van der Ende aan op Kaalheide, het oude stadion van Roda JC. Deze grensde aan de kleedkamer van de thuisploeg. "Daar zat alleen een dunne schuifdeur tussen hun kleedkamer en die van mij", herinnert de Hagenaar zich. "Dan hoorde ik Huub Stevens en Eddy Achterberg (de vaste assistent van Stevens bij onder meer Roda JC, red.) al schreeuwen. Die schoof ik dan soms open en zei dan van: bedankt voor de informatie."

Lees ook: Advocaat in kleedkamer arbiter, Poldervaart loopt leeg: 'Neem ik 'm kwalijk'

Lees ook: Nijhuis noemt 'berucht' stadion voor arbiters: "Die gang daar is heel lang"

Plaats een reactie

Blindsy +17311
vrijdag 7 december 2018 om 09:01
Nounou, kunnen we Mario en Dick Jol niet om-en-om een grappige anekdote laten oplepelen? Lachen joh.
Vind ik leuk
Cookee +12186
vrijdag 7 december 2018 om 13:10
Hilarisch hè? Ik heb mijn thee neergezet, wat heb ik gelachen.
En ook zo snedig samengevat, VI is einde verhaal, we stappen over op Scheids-anectdotes.
Vind ik leuk
Blindsy +17311
vrijdag 7 december 2018 om 13:37
Gelukkig is er ook nog de Frenkie-soap!
Vind ik leuk
vrijdag 7 december 2018 om 13:42
Schijnt dat Frenk best veel geld waard is. Is toch nieuws!
Vind ik leuk
Blindsy +17311
vrijdag 7 december 2018 om 13:43
Mooi toch? Meer Frenkie-nieuws, veel meer!
Vind ik leuk
Cookee +12186
vrijdag 7 december 2018 om 13:58
Wat moet VP zonder Frenkie en Matthijs... gonst er nog iets aan geruchten? Ik reageer niet eens meer, we zien wel waar ze eindigen. Het zijn waterdragers, nuttig hoor, maar moet dat aandacht hebben?
Als niemand meer reageert houden ze wel op met 'Frenkieberichten'.
Vind ik leuk
Blindsy +17311
vrijdag 7 december 2018 om 15:31
Gelukkig hebben 'we' nu ook Vilhena-berichten.
Met dat schitterende doelpunt van gisteren, meteen n miljoen meer waard!
Vind ik leuk
Cookee +12186
zaterdag 8 december 2018 om 16:50
Gelukkig weet ik dat je Ironie beheerst, anders zou ik de mannen met witte jasjes bellen. :)
Hoe die bal erin ging snapt die keeper nog niet denk ik.
Tussen de stokjes door.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 8 december 2018 om 16:51]
Vind ik leuk
Blindsy +17311
zaterdag 8 december 2018 om 21:16
Mwah... hij zat er wel lekker in. Goed voor ons, goed voor hem... toch?
Vind ik leuk
Cookee +12186
maandag 10 december 2018 om 15:53
Dat zeker ja.
Maar normaal als je wilt schieten uit zo'n positie dan ben je gek of dronken... of je bent van Basten. :)
Als trainer zou ik zeggen; kijk nou even of er iemand voor de goal vrijstaat... maar hij schiet zelf en scoort, dus wat is wijsheid.
Vind ik leuk
Blindsy +17311
maandag 10 december 2018 om 23:44
Denk dat je dát doet, wanneer je in vorm bent, en wanneer je zelfvertrouwen hebt... Enne.. dan lukken die dingen ook!
Vind ik leuk
Cookee +12186
donderdag 13 december 2018 om 17:21
Ja, en tegen Emmen, helpt ook wel wat... met alle respect voor die mensen. Tegen Barca vliegt er nog wel eens een bal de 3e ring in.
Vind ik leuk
Blindsy +17311
donderdag 13 december 2018 om 17:54
Ik zag gisteren Huntelaar vlak voor tijd nog eens op het doel schieten.... ging 30 meter over! Maar goed, dat is 1-malig.
Emmen-uit was belangrijk. Want boven je uit stijgen tegen de nr 1 van Nederland, is toch iets anders. Dan heb je niks te verliezen. Daarna VVV thuis, moet ook te doen zijn. De manier waarop was trouwens wel indrukwekkend. 80 Procent balbezit of zo, en VVV helemaal zoekgetikt. Maar, allebei in de Kuip.
En dan naar Emmen. Weer op zo'n snertveld... tegen een ploeg die nu eens tegen jóu niks te verliezen heeft. Na eens voorzichtig begin, van15 min.. nam F de wedstrijd in handen. En bleef tot de 90e min domineren.
Ik ga nu nóg niet roepen dat het geweldig gaat... maar het moment dat ik kan gaan zeggen: 'de terugval ligt volledig achter ons?' komt wel steeds dichterbij.
Nu Fortuna-thuis verslaan, en dan lekker de feestdagen in. 12 uit 4, dan gaat het de goede kant op ;-)
Vind ik leuk
Cookee +12186
zaterdag 15 december 2018 om 12:14
Huntelaar had een adrenaline-rush denk ik. :)
In dat hoofd schreeuwde het.. ik krijg een kans... ik moet scoren ik moet de winnaar zijn... en dus trapte hij te snel en liepen de meeuwen in IJmuiden gevaar op projectielen.

VVV, en die kleintjes doen er ook helemaal niks aan Erwin. Ik denk wel eens weemoedig terug aan Twente en Roda en Sparta en zelfs Cambuur, die gewoon alles gaven tegen de top-3.
Emmen is een vervelende tegenstander hoor, die staan goed. Het is niet het voetbal waar ik blij van wordt, maar levert wel eens een puntje op.
Het lijkt er wel op dat Feij weer blij wordt om te mogen voetballen en dat is mooi voor je toch?

In de reacties op het Clasie bericht, vraag ik input van Feijenoorders op mijn vraag, waarom zijn de dalen vaak zo diep in R'dam?
Heb jij een idee?
Vind ik leuk
Blindsy +17311
zaterdag 15 december 2018 om 21:35
Ik denk ook wel ns dat we de dalen groter maken dan ze zijn.
Vorig seizoen was er n heel matige periode, maar wel een waarin 8! basisspelers geblesseerd zijn geweest, waarvan gemiddeld 4-5 tegelijk.
Zomaar 1 voorbeeld, maar zo ligt t soms wél.

En daarvoor hebben we natuurlijk aan de geelhonger gelegen. Als je geen cent te makken hebt, heb je ook geen enorm goed elftal tot je beschikking.

Nu de boel financieel weer op orde is, worden ze moeiteloos 3e.
Toevallig hebben ze ook de 3e begroting.

Waar ik me vroeger méér zorgen om maakte, waren de soms erg ongelukkige aankopen. Zóveel spelers die zijn mislukt....
Of dat er zoveel jaren waren waarin er nauwelijks jeugdspelers doorbraken (opleiden zat niet in.het dna van de club, zoals bij Ajax wel het geval is, jeugd was soms minder dan die van Sparta want daar kreeg je wél de kans ).
En nooit vasthouden. Prima jaren, financieel op de rit.. dan n paar miskopen en meteen weer n mindere periode.
Het kán ook niet altijd feest zijn, maar er moet n ondergrens zijn waar je niet doorheen mag zakken, een zekere continuiteit die je moet zien te waarborgen.
Dat vraagt om visie, structuurplannen, meerjarenplannen. Te vaak leek men alleen met het nu bezig te zijn. En niet met (over)morgen.

Op een bepaald moment leek er n soort berusting, fatalisme te ontstaan. Wordt maar 3e, meer zit er toch niet in.
En daar kan ik slecht tegen. Ik vat dat samen als n gebrek aan topsportmentaliteit. Het is al gauw goed. Kuijt heeft er iets over gezegd in zn boek.

Dit seizoen staat op zichzelf, en de komende jaren gaan PSV en Ajax uitlopen.
Daarom moet men nu echt voor meerjarenplannen gaan zorgen.
Opleiden is t allerbelangrijkste; nergens verdien je méér mee. Durf daar in te investeren.
Zorg dat je (internationale) scouting op orde is. Haal ook ns n technisch vaardig Argentijntje of zoiets. En koop alleen echte kwaliteit. Een breedteaankoop is niet nodig, die moet uit je jeugd kunnen komen.
Liever 2 goede aankopen die er direct staan, dan 4-5-6 spelers waarvan voor de meeste geldt dat ze niet gaan renderen. Tapia, Ayoub, Amrabat, waren gewoon niet nodig. Waarom haal je ze dan?

Kan er nog uren over doorgaan, maar zo ligt t ongeveer...
Vind ik leuk
Cookee +12186
maandag 17 december 2018 om 16:02
Ja, dat van die blessures klopt... maar kijk eens naar Ajax, als een speler van Cambuur iets aan zijn voet heeft is er kans dat hij wordt afgekeurd. Een lies kan een half jaar duren, bij Ajax duurt een lies 2 weken en ze zijn weer fit, behalve Veltman dan. De uitzondering.
Ik vond het raar dat Feijenoord toen zoveel blessures had.

Paar mooie jaren en dan weer de klad erin.
Datzelfde heeft Cambuur, door toeval komt er een kenner aanwaaien en dan draait Cambuur mee, de anderen hebben dat ook door, dus die pikken die vent op.
Ik denk dat het beleid van AZ beter is, die hebben heel veel kennis in huis, veel en een visie, gaat er daar eentje weg, dan is de volgende al binnen.
Maar ook daar hebben ze wel eens miskopen dus, alleen is de druk er minder hoog dan bij Feijenoord. Toen Feijenoord financieel weer wat bijtrok, dacht ik... blijf nou die jeugd zoeken, maar nee ineens weer spelers kopen. Feit blijft dat Karsdorp gewoon ineens meedraaide en al die aankopen niet.

Ja, gister verraste me ook weer hoor, de selectie blijkt smal te zijn en Fortuna had de werklust die Feij had tegen PSV.

Overmorgen is ook lastig omdat je niet kunt voorspellen, maar zoals PSV die de nieuwe TD al in huis hadden dat is toch wel knap. En raakt AZ eentje kwijt dan is de volgende al binnen.
En als je eentje van H'veen haalt, die leuk voetbalt, hoe voorzie je dan dat die met druk kan omgaan en ook nog doorgroeit, ze zeiden van Kuyt, die kan Utrecht niet aan... mis, dat kon hij wel en bij Feijenoord en Liverpool en Fener net zo. Die mentaliteit had Kuyt wel.
Ik denk dat we de psyche onderschatten, .... wat voor kop zit er op.

Topsport
Ik heb dat gevoel met jou... te vaak lijkt Feijenoord zich al gewonnen te geven.Vorige week was er een goed gevoel en ineens is weer iedereen ziek en geblesseerd, ik zweer je het lijkt Cambuur wel alsof het opzet is.

Nou of ze uitlopen weet ik niet... ze zullen aankopen doen uit verre landen, dat betekent dat Feijenoord de enige NL club vd top-3 is die in dit land zoekt, die Linssen van Vitesse lijkt me wel goed en geef ook je jeugd een kans. Misschien Kuwas en dan nog eentje op links, El Khayatti, dan heb je veel meer dreiging en aanspelers.

Gudetti, die stond er gewoon, je moet de eikels hebben, de bluffers.
Ayoub vond ik geweldig bij utrecht maar, je hebt gelijk, als Persie op die plek kan spelen en Jorgensen en Larson en Kokcu, dan moet je dat niet doen ... en helemaal niet doen als je trainer Clasie diep wil zetten op 't midveld... om moedeloos van te worden, toch?
Ik denk dan... zitten v Geel en Bronkhorst wel op 1 lijn?
Vind ik leuk
Spekholz +545
vrijdag 7 december 2018 om 09:02
Stevens zou wel vaak vuile klootzak hebben geroepen!
Vind ik leuk
Dub_Rtd +4586
vrijdag 7 december 2018 om 09:11
https://www.youtube.com/watch?v=VoxPvzdMGD8
Vind ik leuk
vrijdag 7 december 2018 om 09:09
We kunnen soms... of heel vaak ook wel die oudtrainer van Achilles zijn frase over de keeper hanteren en dan keeper veranderen in scheidsrechter :D
Vind ik leuk
3Bier +12617
vrijdag 7 december 2018 om 09:12
Goeie vraag van die voorzitter: waarom staat het nog 0-0?
Nou, omdat er nog niet gescoord is misschien???
Vind ik leuk
Justin Kees +1306
vrijdag 7 december 2018 om 09:14
Good old times, toen alles nog “beter” was en er mannen in het zwart liepen en geen mietjes in lichtblauw of groen...

Fijn Mario, maar de situatie met Advocaat was anders dan de invasie in jouw tijd. Martens wilde de discussie gewoon binnenskamers houden. Simpel..
Vind ik leuk
Cookee +12186
vrijdag 7 december 2018 om 13:12
Mee eens, dit is 2018, even als volwassen mensen praten, dan hoeft Dick geen rode kaart te hebben, zo kan het ook ouwe hap.
Vind ik leuk
vrijdag 7 december 2018 om 09:48
Uhm....omdat er nog niet gescoord is misschien.
Vind ik leuk
Rodajc +18133
vrijdag 7 december 2018 om 10:06
Mooi was dat, Kaalhei, waar voetbal in zijn puurste en meest rauwe vorm beleefd werd.
Vind ik leuk
FSCeara +8905
vrijdag 7 december 2018 om 10:18
Slechtste scheidsrechter ooit op de Nederlandse velden.
Vind ik leuk
vrijdag 7 december 2018 om 10:38
He heb ik dit verhaal al niet eens gelezen onder een andere kop??
Vind ik leuk
Sigma +2840
vrijdag 7 december 2018 om 10:49
HI HA HONDELUL
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws