'De voorzitter kwam de kleedkamer binnen en vroeg waarom het nog 0-0 stond'
    Van der Ende (rechts) met AZ-directeur Max Huiberts

    'De voorzitter kwam de kleedkamer binnen en vroeg waarom het nog 0-0 stond'

    Gepubliceerd: vrijdag 7 december 2018 om 09:08vr 07-12-2018 om 09:08

    Laatste update: vrijdag 7 december 2018 om 09:14vr 07-12-2018 om 09:14

    Voormalig topscheidsrechter Mario van der Ende werd tijdens de rust niet graag gestoord, vertelt hij aan De Limburger. Dat 'opvolger' Richard Martens onlangs FC Utrecht-trainer Dick Advocaat in zijn kleedkamer uitnodigde, verbaast de 62-jarige Hagenaar.

    Van der Ende kreeg tijdens zijn carrière regelmatig bezoek in zijn kleedkamer. "Maar vaker bleven ze briesend in de deuropening staan. Zoals Bobby Robson die ene keer deed bij een Europa Cup-wedstrijd van Sporting", vertelt de ex-arbiter. Bernard Tapie, de beruchte oud-voorzitter van Olympique Marseille, drong ooit ongevraagd de kleedkamer van Van der Ende binnen. "Kwam een keer vragen hoe het kwam dat het nog 0-0 stond. Die punterde ik de ruimte uit."

    De meest markante scheidsrechterskleedkamer trof Van der Ende aan op Kaalheide, het oude stadion van Roda JC. Deze grensde aan de kleedkamer van de thuisploeg. "Daar zat alleen een dunne schuifdeur tussen hun kleedkamer en die van mij", herinnert de Hagenaar zich. "Dan hoorde ik Huub Stevens en Eddy Achterberg (de vaste assistent van Stevens bij onder meer Roda JC, red.) al schreeuwen. Die schoof ik dan soms open en zei dan van: bedankt voor de informatie."

    Lees ook: Advocaat in kleedkamer arbiter, Poldervaart loopt leeg: 'Neem ik 'm kwalijk'

    Lees ook: Nijhuis noemt 'berucht' stadion voor arbiters: "Die gang daar is heel lang"

    Plaats een reactie

    Blindsy +13503
    vrijdag 7 december 2018 om 09:01
    Nounou, kunnen we Mario en Dick Jol niet om-en-om een grappige anekdote laten oplepelen? Lachen joh.
    Vind ik leuk
    Cookee +11176
    vrijdag 7 december 2018 om 13:10
    Hilarisch hè? Ik heb mijn thee neergezet, wat heb ik gelachen.
    En ook zo snedig samengevat, VI is einde verhaal, we stappen over op Scheids-anectdotes.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13503
    vrijdag 7 december 2018 om 13:37
    Gelukkig is er ook nog de Frenkie-soap!
    Vind ik leuk
    vrijdag 7 december 2018 om 13:42
    Schijnt dat Frenk best veel geld waard is. Is toch nieuws!
    Vind ik leuk
    Blindsy +13503
    vrijdag 7 december 2018 om 13:43
    Mooi toch? Meer Frenkie-nieuws, veel meer!
    Vind ik leuk
    Cookee +11176
    vrijdag 7 december 2018 om 13:58
    Wat moet VP zonder Frenkie en Matthijs... gonst er nog iets aan geruchten? Ik reageer niet eens meer, we zien wel waar ze eindigen. Het zijn waterdragers, nuttig hoor, maar moet dat aandacht hebben?
    Als niemand meer reageert houden ze wel op met 'Frenkieberichten'.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13503
    vrijdag 7 december 2018 om 15:31
    Gelukkig hebben 'we' nu ook Vilhena-berichten.
    Met dat schitterende doelpunt van gisteren, meteen n miljoen meer waard!
    Vind ik leuk
    Cookee +11176
    zaterdag 8 december 2018 om 16:50
    Gelukkig weet ik dat je Ironie beheerst, anders zou ik de mannen met witte jasjes bellen. :)
    Hoe die bal erin ging snapt die keeper nog niet denk ik.
    Tussen de stokjes door.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 8 december 2018 om 16:51]
    Vind ik leuk
    Blindsy +13503
    zaterdag 8 december 2018 om 21:16
    Mwah... hij zat er wel lekker in. Goed voor ons, goed voor hem... toch?
    Vind ik leuk
    Spekholz +534
    vrijdag 7 december 2018 om 09:02
    Stevens zou wel vaak vuile klootzak hebben geroepen!
    Vind ik leuk
    Dub_Rtd +1895
    vrijdag 7 december 2018 om 09:11
    https://www.youtube.com/watch?v=VoxPvzdMGD8
    Vind ik leuk
    vrijdag 7 december 2018 om 09:09
    We kunnen soms... of heel vaak ook wel die oudtrainer van Achilles zijn frase over de keeper hanteren en dan keeper veranderen in scheidsrechter :D
    Vind ik leuk
    3Bier +10666
    vrijdag 7 december 2018 om 09:12
    Goeie vraag van die voorzitter: waarom staat het nog 0-0?
    Nou, omdat er nog niet gescoord is misschien???
    Vind ik leuk
    Jackpot +2326
    vrijdag 7 december 2018 om 09:17
    Omdat de bal niet helemaal werkt zoals wij in gedachten hadden.
    Vind ik leuk
    vrijdag 7 december 2018 om 09:14
    Good old times, toen alles nog “beter” was en er mannen in het zwart liepen en geen mietjes in lichtblauw of groen...

    Fijn Mario, maar de situatie met Advocaat was anders dan de invasie in jouw tijd. Martens wilde de discussie gewoon binnenskamers houden. Simpel..
    Vind ik leuk
    Cookee +11176
    vrijdag 7 december 2018 om 13:12
    Mee eens, dit is 2018, even als volwassen mensen praten, dan hoeft Dick geen rode kaart te hebben, zo kan het ook ouwe hap.
    Vind ik leuk
    vrijdag 7 december 2018 om 09:48
    Uhm....omdat er nog niet gescoord is misschien.
    Vind ik leuk
    Rodajc +15678
    vrijdag 7 december 2018 om 10:06
    Mooi was dat, Kaalhei, waar voetbal in zijn puurste en meest rauwe vorm beleefd werd.
    Vind ik leuk
    FSCeara +8732
    vrijdag 7 december 2018 om 10:18
    Slechtste scheidsrechter ooit op de Nederlandse velden.
    Vind ik leuk
    vrijdag 7 december 2018 om 10:38
    He heb ik dit verhaal al niet eens gelezen onder een andere kop??
    Vind ik leuk
    Sigma +2923
    vrijdag 7 december 2018 om 10:49
    HI HA HONDELUL
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws