Veronica blij met CL-analyses, ondanks miljoenen 'wegzappers': 'Boven verwachting'

Veronica blij met CL-analyses, ondanks miljoenen 'wegzappers': 'Boven verwachting'

Gepubliceerd: donderdag 13 december 2018 om 11:00do 13-12-2018 om 11:00

Laatste update: donderdag 13 december 2018 om 11:43do 13-12-2018 om 11:43

Ajax en PSV zijn in het najaar van 2018 uitgegroeid tot dé publiekstrekkers van Veronica. De Champions League-wedstrijden van de nummers één en twee van Nederland zijn de best bekeken programma's op de commerciële zender.

Alle twaalf de poulewedstrijden werden door minstens één miljoen tv-kijkers gadegeslagen, blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Ajax zat structureel boven de 1,7 miljoen en wist twee keer zelfs de grens van 2 miljoen te slechten: de 1-1 op bezoek bij Bayern München en de in extremis gewonnen thuiswedstrijd tegen Benfica leverden kijkcijfers op van respectievelijk 2,1 en 2,3 miljoen. De twee minst bekeken wedstrijden waren die tegen AEK Athene: beide ontmoetingen begonnen overigens om 18.55 uur.

PSV opende het Champions League-seizoen met een 18.55-wedstrijd tegen FC Barcelona: 1,5 miljoen Veronica-kijkers zagen de Eindhovenaren aan het werk. De vier daaropvolgende poulewedstrijden schommelden rond de 1,8 miljoen. De laatste wedstrijd tegen Internazionale ging nergens meer om voor de Eredivisie-koploper, maar werd toch nog gevolgd door 1,1 miljoen belangstellenden.

Ter vergelijking: vorig seizoen trokken de eerste drie groepswedstrijden van Feyenoord circa 1,5 miljoen kijkers. Toen de Rotterdammers na drie nederlagen al nagenoeg kansloos waren voor overwintering, zakten de kijkcijfers van de laatste drie ontmoetingen naar de 1,2 miljoen. Dat het dit seizoen beter gaat met de kijkcijfers, verbaast Veronica niet. 'Er was rekening gehouden met het feit dat twee Nederlandse ploegen in de Champions League een positief effect op de kijkcijfers zouden hebben, dat het elkaar versterkt', laat een woordvoerder weten aan VoetbalPrimeur. 'Daarnaast scoren Ajax-wedstrijden over het algemeen het beste.'

En hoe zit het met de nabeschouwingen? Vorig seizoen nodigde Veronica bekende Nederlanders als Peter R. de Vries, Jack Spijkerman en Sander Lantinga uit voor de analyses en dat kwam de zender op veel kritiek van voetbalkijkers te staan. Een jaar later werkt de zender met twee teams: Wilfred Genee, René van der Gijp en Dick Advocaat enerzijds en Hélène Hendriks, Johan Derksen en Ronald de Boer anderzijds.

Volgens Veronica is deze koerswijziging 'niet gedreven door kijkcijfers.' Aangezien Genee, Derksen en Van der Gijp een half jaar geleden hun jawoord hebben gegeven aan John de Mol, zijn gasten als Martin van Waardenberg en Leo Alkemade eenvoudigweg niet meer nodig. 'Door het VI-trio in huis te halen was er minder reden voor gastanalyses, ook omdat we al wisselen met analisten', doelt de zender op de verschillende samenstellingen tijdens de dinsdag- en woensdagavond. 'Er is dus veel meer variatie door een uitgebreider kernteam.'

Wat de kijkcijfers betreft: zolang de analyses op een gunstig tijdstip worden uitgezonden, kunnen ze op een brede belangstelling rekenen. Tijdens drie van de vier '18.55-avonden' (na PSV-Tottenham Hotspur en de beide clashes tussen Ajax en AEK Athene) keken ruim één miljoen kijkers naar de nabeschouwing. De bespreking van FC Barcelona-PSV kon op ruim 800 duizend belangstellenden rekenen.

Een Champions League-wedstrijd die om 21.00 uur begint, wordt echter pas na 23.00 uur geanalyseerd en dat is kennelijk toch te laat voor veel kijkers. Bij vrijwel alle late wedstrijden van Ajax én PSV zit er een verschil van minstens één miljoen tussen wedstrijd en nabeschouwing. 696 duizend kijkers zagen de nabeschouwing van Benfica-Ajax: dit bleek de ondergrens voor de Amsterdammers. De analyse van PSV-Internazionale trok nog 646 duizend kijkers, maar na de laatste drie poulewedstrijden van de Eindhovenaren zakten de kijkcijfers onder het halve miljoen.

Veronica is echter absoluut niet in paniek door het hoge aantal 'wegzappers' en stelt dat de nabeschouwingen 'beter dan verwacht' scoren. 'De wedstrijd spreekt de grootste doelgroep aan. Analyses en uitslagen van overige wedstrijden zijn voor de echte fan.' De zender ziet juist een groei in de zogeheten commerciële doelgroep. 'Vooral de voorbeschouwing wordt door meer mensen bekeken.'

(Hein Nooijens / VoetbalPrimeur)

Poll

Kijk jij dit seizoen alle Champions League-nabeschouwingen?

(2184 stemmen)

Plaats een reactie

BCHT9 +478
donderdag 13 december 2018 om 11:02
Oke bedankt
Vind ik leuk
michelhx +4638
donderdag 13 december 2018 om 11:09
Interessante info hé? Weer koren op de molen om een wedstrijdje ver pissen te houden onder alle trollaccounts.
Leuk voor Veronica en een goede investering, zo blijkt.
Vind ik leuk
windforce11 +3414
donderdag 13 december 2018 om 11:07
Ajax heeft over het algemeen het meeste TV-publiek. Veel mensen in de Arena gaan snel naar huis om het laaste stukje van de wedstrijd thuis te kijken
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 11:08]
Vind ik leuk
voebtalie +2383
donderdag 13 december 2018 om 11:07
Zeker bij uitwedstrijden in de cl.
Vind ik leuk
Post Malone +1996
donderdag 13 december 2018 om 11:29
In ieder geval zitten er elke wedstrijd 45/50 duizend mensen in het stadion, terwijl andere provincieclubjes (kuch kuch PSV) niet eens een stadion van 35 duizend man vol kunnen krijgen.
Vind ik leuk
goreju +126
donderdag 13 december 2018 om 11:51
Wil je een strepsil of is het toch gewoon weer zo'n typische hautain reactie? Kijk, daarom hebben zoveel mensen een schijthekel aan Ajax. Je hoeft dit niet te benoemen hoor, iedereen weet dat al.
Jullie hebben dat echt niet nodig.

Vind ik leuk
Post Malone +1996
donderdag 13 december 2018 om 13:41
Als je een zielige reactie als @Windforce11 de wereld in slingert kan je ook een zielige reactie terug verwachten.
Vind ik leuk
Bruurke +1086
donderdag 13 december 2018 om 11:54
Cijfers.... feiten..... je loopt namelijk behoorlijk uit je nek te lullen
Vind ik leuk
Post Malone +1996
donderdag 13 december 2018 om 13:40
Als je je ogen gebruikt kan je het zien. Genoeg rode (lege) plekken in het stadion!
Vind ik leuk
Bruurke +1086
donderdag 13 december 2018 om 16:04
Moet ik het in Jip en Janneke taal gaan vragen? Ik wil cijfers en feiten. Heb je ze niet reageer dan niet met zon domme reactie.
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 13:25
PSV trok zoveel cijfers omdat iedereen Kane, Messi en Icardi wilt zien.
Vind ik leuk
voebtalie +2383
donderdag 13 december 2018 om 11:07
Bijzonder hoeveel mensen nog naar psv hebben gekeken. Ik had verwacht dat meer naar Feyenoord zouden kijken omdat men zegt dat Feyenoord in Nederland meer supporters heeft dan psv. Logisch dat bijvoorbeeld ajax een miljoen meer kijkers trekt dan Feyenoord. Ajax heeft in Nederland ook aanzienlijk meer supporters.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +4480
donderdag 13 december 2018 om 11:23
De potjes die PSV had waren ook wel spraakmakender en ze hadden langere tijd nog zicht ergens op. Ik ben zelf Feyenoord supporter maar shaktar - PSV en napoli - PSV hadden bij mij thuis plaats gemaakt voor een ander potje om dezelfde tijd
Vind ik leuk
voebtalie +2383
donderdag 13 december 2018 om 11:25
Hoewel de tegenstanders van psv misschien mooier zijn waren het voor Feyenoord voor het eerst in heel veel jaar eindelijk cl wedstrijden.
Vind ik leuk
Jordtt +1551
donderdag 13 december 2018 om 11:40
Ja maar je hebt te maken net neutrale supporters. Als Feyenoord meedeed had ik alle wedstrijden gekeken. Daarbij is het niveau van psv en ajax dit seizoen hoger.. Dus leuker om te kijken. De vraag is niet hoeveel supporters de clubs hebben, maar hoeveel rivaal-supporters meekijken. Als alle Feyenoordfans gewoon van voetbal houden en ooj psv en ajax kijken, scheelt dat een slok op de borrel als dat andersom minder gebeurt (wat ik een beetje verwacht eig. Het NL voetbal leeft meer dit jaar)
Vind ik leuk
voebtalie +2383
donderdag 13 december 2018 om 11:45
Ben ik wel met je eens. Psv en vooral Ajax spelen een stuk leuker voetbal dan Feyenoord vorig seizoen. Alleen weet je dat natuurlijk aan het begin van een wedstrijd niet zodra je de tv aanzet. Elke wedstrijd staat in de cl op zich. Toch verbaast het mij dat psv het beter deed dan Feyenoord, dat had ik echt niet verwacht. Ik snap ook niet dat psv überhaupt structureel veel en veel beter presteert dan Feyenoord. Feyenoord heeft een bijna 2x zo groot stadion.
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 11:07
Ik heb vooral genoten van Ajax in de poule fase. Dit zeg ik eerlijk en oprecht. Proficiat en veel succes met de loting Ajacieden
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 11:13
As seizoen Feyenoord ook weer!
Vind ik leuk
Nietkoeroe +4480
donderdag 13 december 2018 om 11:24
Nee joh ben je mal, wij hebben daar niks te zoeken. Ik speel liever Europa league en reik dan eens wat verder. In de cl zijn wij kanslos
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 11:31
Ja bedoelde Europa, of dat dan CL of EL is. Allebei mooi toch?
Vind ik leuk
Nietkoeroe +4480
donderdag 13 december 2018 om 11:34
Jazeker! Ik zelf vind de EL leuker, al zijn de teams in de CL spraakmakender. Vind t juist wel leuk om bijv Sevilla of Frankfurt ofzo te loten. Al is t alleen maar omdat ik in nagenoeg elke grote stad al eens geweest ben in Europa. Parijs, barca, Londen, Madrid etc. Hoe dan ook, Europees spelen blijft t mooiste wat er is
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 12:52
Feit is dat Feyenoord ook “gewoon” Europees hoort te spelen! Vorig seizoen drama met PSV en Ajax en nu was Feyenoord aan de beurt. Volgend jaar alle 3 weer
Vind ik leuk
AFCA_Scooby +2209
donderdag 13 december 2018 om 22:13
Top reactie👍👍
Vind ik leuk
Roeptoeter +16456
donderdag 13 december 2018 om 11:08
Hoeveel mensen zappen er weg als die eSport begint?
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 11:12
Haha ja dat is bizar zeg. Ik vind een potje FIFA zelf af en toe wel mooi maar om het op tv te zien hoeft voor mij niet. Ik begrijp wel dat het meer en meer op tv komt, valt prima geld mee te verdienen
Vind ik leuk
2cents +61635
donderdag 13 december 2018 om 11:09
Vind de “analyses” zwaar irritant. Gijp en Advocaat zitten alleen maar grapjes te maken en Derksen is steeds puur op zoek naar negatieve punten.
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 14:03]
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 11:14
De Ligt legde gisteren uit dat ie Lewandowski niet had gezien bij dat doelpunt .
V/d gijp zat weer als een klein kind te lachen .
Hij vergeet alleen ff dat de Ligt op zijn 19e al beter is als v/d Gijp ooit was , en dat ie nu al meer bereikt heeft als v/d Gijp .

Als v/d Gijp al analist was in de tijd dat v/d Gijp voetbalde , dan had v/d Gijp elke week grappen gemaakt over v/d Gijp .
Vind ik leuk
AVDV +1448
donderdag 13 december 2018 om 13:09
Wat een slechte beredenering zeg...
Vind ik leuk
ArieBombarie +43239
donderdag 13 december 2018 om 14:02
Halleluja, eindelijk nog iemand die t vindt.
vd Gijp en Advocaat samen kan ook gewoon niet. Die waren helemaal niet aan het analyseren.

Vond het interview met de Ligt achteraf kenmerkend. Die dude gaf een goed antwoord. Maar wel anders als de heren hadden bedacht. Maakten wel de grappen, maar gingen niet even nakijken of ie wellicht toch gelijk had. En dat had ie wel degelijk; Lewandowski liep idd uit de rug van een ander weg. Hoewel de Ligt buitenspel ophief, was hij het niet die zijn man liet lopen daar.
Vind ik leuk
Rodajc +18835
donderdag 13 december 2018 om 11:28
EDIT VP: Kleine nuance, maar toch belangrijk ;) Merci!
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 11:35]
Vind ik leuk
aartstyle +1789
donderdag 13 december 2018 om 11:32
Puur kwestie van het nieuwe aanvangstijdstip wat betreft de analyses. Daarnaast is ziggo met het open kanaal nu een prima concurrent. Ff snel alle goals en naar bed.
Vind ik leuk
Mari +12539
donderdag 13 december 2018 om 11:38
Gijp kunnen ze ook wel wegdoen.
Hoe kan iemand
1. zo weinig verstand ervan hebben en beweren dat Bayern geen counterploeg is. Ze speelden (verleden tijd) inderdaad heel aanvallend, maar nu afwachten en dan met 6 man eruit.
2. die zelf rechtsbuiten is geweest, een bal uit de lucht willen plukken met gestrekt been?
Hij beweerde dat Muller Tagliafico niet had gezien (ok kan discutabel), maar dan beweren hij wilde bal uit de lucht plukken. Dat doe je toch echt anders jongen. Aangezien hij Hanegem kent moet hij hem eens vragen hoe hij dat deed.
Advocaat moet moe worden van zoveel onkunde bij hem
Vind ik leuk
AVDV +1448
donderdag 13 december 2018 om 13:10
Punt 2 is gewoon zo gebeurd, dat je dat niet ziet.
Vind ik leuk
ArieBombarie +43239
donderdag 13 december 2018 om 14:03
Punt 2 kan zo gebeurd zijn, maar als je zo door de lucht gaat vliegen kijk je altijd eerst even om je heen. Advocaat moest zelfs lachen om de gespeelde domheid van v.d. Gijp.

Ik luister graag naar vd Gijp. Maar als t om Nederlandse clubs in Europa gaat, heeft ie weinig nuttigs te vertellen.
Vind ik leuk
Mari +12539
donderdag 13 december 2018 om 14:13
Als je zelf gevoetbald hebt dan weet je dat je je voet anders hebt als je een bal uit de lucht wil halen
Vind ik leuk
vrijdag 14 december 2018 om 10:02
Aangezien Gijp constant op zijn bankie ligt denk ik dat hij zelfs moe van zichzelf wordt.
Vind ik leuk
plein19 +3137
donderdag 13 december 2018 om 12:02
Derksen De Boer is niet om aan te zien. Zo ongemakkelijk als de heren naast elkaar zitten. Advocaat Gijp was aanzienlijk plezieriger.
Ik zie liever Perez naast De Boer. En Derksen bij VI
Vind ik leuk
Mari +12539
donderdag 13 december 2018 om 14:13
Boer en Gijp eruit
Vind ik leuk
kerel +2405
donderdag 13 december 2018 om 12:05
Te laat, te veel reclame.. direct na de wedstrijd analyseren, pas daarna reclame (doe ik hem dan uit). Reclames hebben ook totaal geen nut wat betreft mijn koopgedrag. Net of ik een nieuwe kia ga kopen omdat ik die op tv zie..
Vind ik leuk
Wilhelmus +520
donderdag 13 december 2018 om 12:18
Ik vind de analyse met Dick en René echt super geestig, mooi stel bij elkaar.. Dick is ook een goede voor de televisie!
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 13:24
En alweer de bevestiging dat Ajax de grootste van het land is.
Vind ik leuk
donderdag 13 december 2018 om 14:11
Ajax is ook hier weer de grootste en de beste, daarna PSV en daarna pas Feyenoord. Ajax vooral de goudmijn en PSV inderdaad het goudmijntje.
[Reactie gewijzigd op donderdag 13 december 2018 om 14:35]
Vind ik leuk