Veronica blij met CL-analyses, ondanks miljoenen 'wegzappers': 'Boven verwachting'

Veronica blij met CL-analyses, ondanks miljoenen 'wegzappers': 'Boven verwachting'

13-12-2018 11:00 Laatste update: 11:43
42

Ajax en PSV zijn in het najaar van 2018 uitgegroeid tot dé publiekstrekkers van Veronica. De Champions League-wedstrijden van de nummers één en twee van Nederland zijn de best bekeken programma's op de commerciële zender.

Alle twaalf de poulewedstrijden werden door minstens één miljoen tv-kijkers gadegeslagen, blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Ajax zat structureel boven de 1,7 miljoen en wist twee keer zelfs de grens van 2 miljoen te slechten: de 1-1 op bezoek bij Bayern München en de in extremis gewonnen thuiswedstrijd tegen Benfica leverden kijkcijfers op van respectievelijk 2,1 en 2,3 miljoen. De twee minst bekeken wedstrijden waren die tegen AEK Athene: beide ontmoetingen begonnen overigens om 18.55 uur.

PSV opende het Champions League-seizoen met een 18.55-wedstrijd tegen FC Barcelona: 1,5 miljoen Veronica-kijkers zagen de Eindhovenaren aan het werk. De vier daaropvolgende poulewedstrijden schommelden rond de 1,8 miljoen. De laatste wedstrijd tegen Internazionale ging nergens meer om voor de Eredivisie-koploper, maar werd toch nog gevolgd door 1,1 miljoen belangstellenden.

Ter vergelijking: vorig seizoen trokken de eerste drie groepswedstrijden van Feyenoord circa 1,5 miljoen kijkers. Toen de Rotterdammers na drie nederlagen al nagenoeg kansloos waren voor overwintering, zakten de kijkcijfers van de laatste drie ontmoetingen naar de 1,2 miljoen. Dat het dit seizoen beter gaat met de kijkcijfers, verbaast Veronica niet. 'Er was rekening gehouden met het feit dat twee Nederlandse ploegen in de Champions League een positief effect op de kijkcijfers zouden hebben, dat het elkaar versterkt', laat een woordvoerder weten aan VoetbalPrimeur. 'Daarnaast scoren Ajax-wedstrijden over het algemeen het beste.'

En hoe zit het met de nabeschouwingen? Vorig seizoen nodigde Veronica bekende Nederlanders als Peter R. de Vries, Jack Spijkerman en Sander Lantinga uit voor de analyses en dat kwam de zender op veel kritiek van voetbalkijkers te staan. Een jaar later werkt de zender met twee teams: Wilfred Genee, René van der Gijp en Dick Advocaat enerzijds en Hélène Hendriks, Johan Derksen en Ronald de Boer anderzijds.

Volgens Veronica is deze koerswijziging 'niet gedreven door kijkcijfers.' Aangezien Genee, Derksen en Van der Gijp een half jaar geleden hun jawoord hebben gegeven aan John de Mol, zijn gasten als Martin van Waardenberg en Leo Alkemade eenvoudigweg niet meer nodig. 'Door het VI-trio in huis te halen was er minder reden voor gastanalyses, ook omdat we al wisselen met analisten', doelt de zender op de verschillende samenstellingen tijdens de dinsdag- en woensdagavond. 'Er is dus veel meer variatie door een uitgebreider kernteam.'

Wat de kijkcijfers betreft: zolang de analyses op een gunstig tijdstip worden uitgezonden, kunnen ze op een brede belangstelling rekenen. Tijdens drie van de vier '18.55-avonden' (na PSV-Tottenham Hotspur en de beide clashes tussen Ajax en AEK Athene) keken ruim één miljoen kijkers naar de nabeschouwing. De bespreking van FC Barcelona-PSV kon op ruim 800 duizend belangstellenden rekenen.

Een Champions League-wedstrijd die om 21.00 uur begint, wordt echter pas na 23.00 uur geanalyseerd en dat is kennelijk toch te laat voor veel kijkers. Bij vrijwel alle late wedstrijden van Ajax én PSV zit er een verschil van minstens één miljoen tussen wedstrijd en nabeschouwing. 696 duizend kijkers zagen de nabeschouwing van Benfica-Ajax: dit bleek de ondergrens voor de Amsterdammers. De analyse van PSV-Internazionale trok nog 646 duizend kijkers, maar na de laatste drie poulewedstrijden van de Eindhovenaren zakten de kijkcijfers onder het halve miljoen.

Veronica is echter absoluut niet in paniek door het hoge aantal 'wegzappers' en stelt dat de nabeschouwingen 'beter dan verwacht' scoren. 'De wedstrijd spreekt de grootste doelgroep aan. Analyses en uitslagen van overige wedstrijden zijn voor de echte fan.' De zender ziet juist een groei in de zogeheten commerciële doelgroep. 'Vooral de voorbeschouwing wordt door meer mensen bekeken.'

(Hein Nooijens / VoetbalPrimeur)