Rechter veroordeelt Padt: vijftig uur werkstraf na wangedrag in trein

Rechter veroordeelt Padt: vijftig uur werkstraf na wangedrag in trein

Gepubliceerd: vrijdag 11 januari 2019 om 13:19vr 11-01-2019 om 13:19

Laatste update: vrijdag 11 januari 2019 om 14:14vr 11-01-2019 om 14:14

Sergio Padt is door de rechter veroordeeld tot vijftig uur werkstraf wegens belediging, bedreiging en mishandeling. Daarnaast moest de goalie van FC Groningen een boete betalen van ruim 700 euro.

Padt misdroeg zich vorig jaar september in de trein. De goalie werd opgepakt en bracht een nacht door in de cel. Later bood de doelman zijn excuses aan en leverde hij zijn aanvoerdersband in. "Een goed voorbeeld voor zijn fans is hij absoluut niet geweest", tekende het Algemeen Dagblad op uit de mond van de officier van justitie. "De enige manier waarop hij zich heeft onderscheiden is met zijn gewelddadige en misdadige gedrag."

De officier van justitie eist daarom een onvoorwaardelijke werkstraf van zeventig uur en enkele honderden euro's aan schadevergoeding. De advocaat van Padt pleitte voor schuldigverklaring zonder strafoplegging en stelde dat er sprake is van een 'verzachtende omstandigheid': "Padt is geconfronteerd met een lawine aan publiciteit", zei hij. De officier van justitie kon zich daar niet in vinden.

De rechter oordeelde uiteindelijk dat belediging en bedreiging wettelijk bewezen zijn. De mishandeling werd ook bewezen geacht, van noodweer was volgens de rechter geen sprake. Padt werd veroordeeld tot vijftig uur werkstraf en een geldboete van ruim 700 euro betalen voor 'materiële en immateriële schade'.

Plaats een reactie

vrijdag 11 januari 2019 om 13:20
Lekker Paadtjes schoonmaken Padt. Net zoals lord Bendtner geleerd van zijn fout.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:28]
Vind ik leuk
Smithsonian +43420
vrijdag 11 januari 2019 om 13:28
Padt is paden aan het vegen jaja :)))
Vind ik leuk
Orphen89 +3477
vrijdag 11 januari 2019 om 13:30
Dat word gewoon voorlichting geven op de scholen in de buurt hoor.
Al die jonge groningen fans daar vertellen dat geweld niet goed is. Dan nog een uurtje handtekeningen uitdelen wat natuurlijk ook.word meegeteld. Die is na een schooltje of 25 weer klaar.
Vind ik leuk
Hupfean +5336
vrijdag 11 januari 2019 om 13:31
50 uur keepen bij een andere club.
Vind ik leuk
Donnygo +5045
vrijdag 11 januari 2019 om 14:56
Misschien is er wel een plaatselijke 9e klasser wel bereid om hem daar mee te helpen, probleem is alleen dat hij dan weer met trein moet na het nuttigen van enige versnapperingen in de 3e helft.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:09
Kan die jou mooi meehelpen.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:21
En nou maar hopen dat hij weer op het juiste padt belandt.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:21]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:25
badum tss
Vind ik leuk
Smithsonian +43420
vrijdag 11 januari 2019 om 13:21
Sergio Padt tijdens de veroordeling: Weet je wel wie ik ben? :))
Rechter: ja die dikke keeper van grunn
Vind ik leuk
SimonSays +7452
vrijdag 11 januari 2019 om 13:27
Ronnie Pickering.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:33
Rozen zijn rood
Viooltjes zijn blauw
De dikzak van Grunn
Slaat je zo bont en blauw.
Vind ik leuk
Tismewat +359
vrijdag 11 januari 2019 om 14:36
Twee keer blauw.. rijmelarij van lik m’n vessie.
Vind ik leuk
SimonSays +7452
vrijdag 11 januari 2019 om 14:37
Van schaamte en pijn,
schreeuw je en krijs je,
terwijl hij vlucht per trein,
Zonder vervoersbewijsje.
Vind ik leuk
henkvlis +4772
vrijdag 11 januari 2019 om 13:21
Hij mag het spoor sneeuwvrij gaan houden... met een start in Oostenrijk !
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:23
Of Polen😉 Ligt enorm veel sneeuw. Lekker naar Zakopane. Kan die tenminste wel genieten van Het mooie uitzicht daar👌🏼
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:25]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:22
Padt Payt his due!
Vind ik leuk
Wemberly +604
vrijdag 11 januari 2019 om 13:22
Vermeldt dan ook even waarom de rechter is afgeweken van de eis van de officier, vanwege alle negatieve publiciteit.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:24]
Vind ik leuk
SimonSays +7452
vrijdag 11 januari 2019 om 13:22
Spelen bij Groningen lijkt dit seizoen al genoeg op een werkstraf 😜
Vind ik leuk
Dirkiedirk +244
vrijdag 11 januari 2019 om 13:23
zou wel leuk zijn als die treinen gaat schoonmaken! kauwgom krabben. coupes schoonspuiten enzo
Vind ik leuk
Jahike +739
vrijdag 11 januari 2019 om 13:23
Valt mee. Niet eens een boete. En nu snel met de trein naar Duisburg. Groningen speelt zometeen tegen MSV Duisburg

Edit: Toch een boete
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 14:03]
Vind ik leuk
Heinnie +345
vrijdag 11 januari 2019 om 13:25
In Duisburg kan je veel leukere dingen doen.
Vind ik leuk
Hans Worst +1640
vrijdag 11 januari 2019 om 13:35
zoals?
Vind ik leuk
Janzijnvader +17463
vrijdag 11 januari 2019 om 13:25
De officier van justitie eist daarom een onvoorwaardelijke werkstraf van zeventig uur en enkele honderden euro's aan schadevergoeding. Toch een soort boete.
Vind ik leuk
jamesquinn +4121
vrijdag 11 januari 2019 om 13:29
De OvJ eist alleen maar, hé. De rechter bepaalt.
Vind ik leuk
Wemberly +604
vrijdag 11 januari 2019 om 13:32
Een werkstraf is een soort tussenoplossing tussen de geldboete en een (on)voorwaardelijke gevangenisstraf, worden zelden samen opgelegd.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:24
Lawine aan publiciteit? Heb ik iets gemist?
Vind ik leuk
Janzijnvader +17463
vrijdag 11 januari 2019 om 13:26
Als jij alleen de Tina en de Donald Duck leest heb je dit waarschijnlijk gemist.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:35
Nee lees alleen kwaliteitskrantjes als de Playboy en de Penthouse.
Vind ik leuk
Bdog +7145
vrijdag 11 januari 2019 om 13:26
Participeren in paddentrek.
Vind ik leuk
Jan3611 +195
vrijdag 11 januari 2019 om 13:31
50 uur taakstraf voor o.a. mishandeling. Lekker land dit weer. Wat een sterk signaal geeft dit af. Zal zeker heel flexibel zijn ingepland dat het aansluit op zijn werk. Want daar houdt Nederland wel rekening mee.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:33]
Vind ik leuk
Wemberly +604
vrijdag 11 januari 2019 om 13:35
Altijd dat populistisch gezeik over 'lekker land dit' 'wat een belachelijke lage straf' 50 uur werkstraf is gewoon een hele proportionele straf voor het gedrag van Padt. Mishandeling is ook voor kwalificaties vatbaar!
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:59
Dus jij vindt de straf passend bij wat hij heeft gedaan?
Vind ik leuk
Wemberly +604
vrijdag 11 januari 2019 om 15:07
Ja, en daarmee zeg ik niet dat deze straf recht doet aan de emotionele schade die hij heeft veroorzaakt want dat is vaak niet in een straf uit te drukken. Maar straffen dienen niet alleen voor vergelding, straf dient eveneens ter voorkoming van herhaling, bescherming van de samenleving en moet een afschrikkende werking hebben. Mijn punt is voornamelijk dat mensen vaak in emotie roepen dat Nederland altijd te lage straffen uitdeelt zonder dat ze daar echt goede argumenten voor hebben.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 15:24
Ik begrijp je punt. Ik denk wat meer vanuit het emotionele. Laat iemand maar wat meer voelen zodat hij het niet meer doet. En dat is moeilijk te peilen. Bij de een is 20 uur taakstraf al genoeg en bij de ander 200 uur. Probeer juist wat meer te denken vanuit de kant van een slachtoffer. Maak dus de straffen wat zwaarder.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:39
Waarom 50 uur werkstraf?
Hij heeft zich hooguit 5 minuten misdragen.
Vind ik leuk
jamesquinn +4121
vrijdag 11 januari 2019 om 13:43
Maar wat heeft hij precies gedaan dan? Één klap uitgedeeld, of een flinke duw? Het kan niet heel erg zijn geweest, want dan was het wel (poging) zware mishandeling. En moet je iemand nou echt drie weken opsluiten voor één duw of klap?
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:01
Weet jij wel wat voor mentale schade je kan aanrichten bij een conducteur? Mensen doen hier veel te soft over. Padt had wat mij betreft wel 150 uur taakstraf voor mogen krijgen.
Vind ik leuk
jamesquinn +4121
vrijdag 11 januari 2019 om 15:11
Maar wat heeft hij nou precies gedaan dan? Je kunt moeilijk schreeuwen om een hogere straf als je niet precies weet wat ie heeft gedaan.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 15:28
FC Groningen-doelman Sergio Padt wordt vervolgd vanwege mishandeling in de trein. Op 11 januari moet hij zich melden bij de politierechter, zegt het OM tegen RTV Noord.

De doelman heeft zich volgens de politie in september ook schuldig gemaakt aan belediging.

Het incident met Padt gebeurde op de zondag dat FC Groningen in eigen huis van AZ verloor. De keeper was met de trein op weg naar zijn huis in Kropswolde. Hij had geen kaartje en werd agressief toen de conducteur hem hiervoor wilde beboeten.

'Behoorlijk geslagen'

Volgens een ooggetuige die in de trein zat, spuugde Padt en deelde hij een klap uit aan een beveiliger. Bronnen bij vervoerder Arriva hebben verklaard dat Padt zichtbaar onder invloed was van alcohol, en er "behoorlijk geslagen" en gespuugd werd.

Bron: NOS

Gewoon harder straffen. Blijkbaar zijn we in een tijd beland dat dit allemaal niet meer zo erg is. De parels van de huidge maatschappij.
Vind ik leuk
jamesquinn +4121
vrijdag 11 januari 2019 om 16:12
Mmm oké, maar waar baseer je je 150 uur op dan? Waarom is 50 uur niet toereikend en 150 uur wel? Serieuze vraag. Ik zie heel vaak mensen roepen dat er harder gestraft mot worden, maar kunnen vervolgens niet onderbouwen waarom de straf die zij voor ogen hebben wel toereikend is.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 19:14
150 uur is uit de losse pols. Maar dat is een 50 uur ook. De ene rechter zal 60 of 40 uur zeggen. 50 uur is namelijk niet de maximale straf maar ook geen maatstaf. Waarom krijgt de ene moordenaar 10 jaar straf en de ander 12? Er zijn geen staffels met kriteria. Enkel maximale straffen.
Vind ik leuk
jamesquinn +4121
vrijdag 11 januari 2019 om 19:30
Dat is niet helemaal waar. Er zijn namelijk wel richtlijnen. Google maar eens op Oriëntatiepunten voor straftoemeting.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 12 januari 2019 om 00:09]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 20:53
Klopt wat je zegt. Alleen ik denk gewoon niet dat er staat: spugen en slaan naar een beveilger - 50 uur taakstraf. Elke rechter gaat er iets anders mee om. Mijn punt is dan ook dat rechters meer mogen kijken naar de situatie van een slachtoffer. En daardoor de straffen ook zwaarder mogen maken. Hoeveel zwaarder? Dat weet ik niet.
Vind ik leuk
jamesquinn +4121
zaterdag 12 januari 2019 om 00:08
Zoiets staat er wel (iets minder specifiek natuurlijk), maar het blijven richtlijnen. Het is aan de rechter om de inschatting te maken. En waar baseer je het op dat de rechter meer moet kijken naar de slachtoffers? Daar is juist de afgelopen jaren meer aandacht voor. Zie bijvoorbeeld het nieuwe spreekrecht voor slachtoffers. Dat bestond vroeger niet.
Vind ik leuk
4everfcu +5387
vrijdag 11 januari 2019 om 16:16
bron nos zegt ook al genoeg.
Vind ik leuk
G.Kopf +5068
vrijdag 11 januari 2019 om 13:33
Basisspeler zijn van Groningen in de huidige vorm is al straf genoeg volgens mij.
Vind ik leuk
Diesel1977 +1525
vrijdag 11 januari 2019 om 13:33
Alles is "breaking news" de laatste dagen.
Vind ik leuk
Tjoep Cola +7127
vrijdag 11 januari 2019 om 13:37
Overdreven allemaal. Gaan ze die pyromanen uit Scheveningen ook zo aanpakken?
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 15:29
Appels met peren vergelijken. Jij vindt het blijkbaar normaal? Zal de conducteur die er nog een tijd langer last van heeft hetzelfde denken als jij?
Vind ik leuk
pico323 +7559
vrijdag 11 januari 2019 om 13:39
kom maar een eens nachtdienst meewerken dan zie je hoe de voetballers verwend zijn.
Vind ik leuk
Mad Max +1217
vrijdag 11 januari 2019 om 13:46
Hij volgde het verkeerde padt.
Vind ik leuk
stratumseind +195552
vrijdag 11 januari 2019 om 13:48
Ik krijg al de kriebels bij het woord werkstraf.
Werk is al straf genoeg waarom dan nog eens dubbel?
Vind ik leuk
pico323 +7559
vrijdag 11 januari 2019 om 15:57
ja luie mensen zijn er in overvloed en trekken maar steun. Ga werken voor je geld dat is normaal
Vind ik leuk
stratumseind +195552
vrijdag 11 januari 2019 om 15:59
hahaha heb ginne skrik ik trek geen steun je belastingcentjes hoef ik niet
Vind ik leuk
pico323 +7559
vrijdag 11 januari 2019 om 17:25
jij krijgt het voor niks
Vind ik leuk
stratumseind +195552
vrijdag 11 januari 2019 om 17:31
in principe wel maar ik heb er in het verleden genoeg voor gedaan en gelaten
Vind ik leuk
pico323 +7559
vrijdag 11 januari 2019 om 18:46
prima
Vind ik leuk
Nbl +822
vrijdag 11 januari 2019 om 13:52
Lekker papiertjes prikken op het schoolplein of station of rommel uit de buurt . Leuk toch 😆
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:59
En echter criminelen lopen vrij rond echt Nederland weer!!
Vind ik leuk
Romarioo +766
vrijdag 11 januari 2019 om 14:05
Geen tbs?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 14:08]
Vind ik leuk
de buffels +839
vrijdag 11 januari 2019 om 14:06
belachelijk.....
Vind ik leuk
FCGrunn050 +967
vrijdag 11 januari 2019 om 14:20
Klaar, uitspraak van de politierechter en verder met het leven. Moet nu ook een x afgelopen zijn. Maar voortaan wel wat meer respect naar mijn collega's Sergio!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 14:20]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:35
Absurd zo'n zware straf een dief die een scooter steelt gaat daarbij vrijuit en de bezitter blijft achter met een kostenpost van €1250,=.
Dan stelt dit toch niet voor.
Vind ik leuk
tikkietoe +6162
vrijdag 11 januari 2019 om 14:36
Ik ben benieuwd waar de taakstraf uit bestaat.
Dan kun je pas opmaken of 50 uur onbetaald werk echt een afschrikwekkende werking heeft.
Vind ik leuk
bert +568
vrijdag 11 januari 2019 om 14:51
Mooie deal,als je gemeen bent geweest,wordt 50 keer koffie drinken bij zijn oma in het bejaardenhuis
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:57
Goed zo want Ajax moet winnen!
Vind ik leuk
Koeien +3891
vrijdag 11 januari 2019 om 15:58
ja.

Vind ik leuk
bert +568
vrijdag 11 januari 2019 om 16:22
Wat heeft Ajax hier mee van doen
Vind ik leuk
Mari +12539
vrijdag 11 januari 2019 om 15:18
50 uur en 700
Belachelijk veel als je het vergelijkt met de vrouw die 3 jaar lang de SVB had opgelicht. Zij kreeg 180 uur en moet het bedrag in 10 jaar ofzo terugbetalen
Vind ik leuk
Nightcrawler +6169
vrijdag 11 januari 2019 om 15:24
50 uur kaartjes controleren en eterij verkopen in de trein
Vind ik leuk
Fred1975 +595
vrijdag 11 januari 2019 om 15:47
Wat hij gedaan heeft is niet goed. Iemand die Sylvana Simons (begrijp me niet verkeerd, vind het een vreselijk persoon) met de dood heeft bedreigd krijgt 40 uur. Vind een doodsbedreiging toch wel zwaarder!
Vind ik leuk
FCGrunn050 +967
zaterdag 12 januari 2019 om 05:47
Hij heeft ook met de dood gedreigd, gespuugd en geslaan!
Vind ik leuk
Fred1975 +595
zaterdag 12 januari 2019 om 20:46
Dat wist ik niet. Dan is het terecht.
Vind ik leuk
4everfcu +5387
vrijdag 11 januari 2019 om 15:49
tja als het geen keeper was geweest had hij een boete gehad en was de kous daarmee af geweest maar de rechters in nederland stellen graag een voorbeeld en leggen hem dan maar een extra straf op.
waarmee ik zijn gedrag natuurlijk niet goed praat maar om hem nou extra te straffen slaat nergens op.
Vind ik leuk
Koeien +3891
vrijdag 11 januari 2019 om 15:50
Terecht, Sergio is buiten z'n boekje gegaan en moet de gevolgen accepteren. Nou ook wel weer genoeg erover geluld, kop d'r veur en deurbroezn.

Vind ik leuk
Vak-DD +12045
vrijdag 11 januari 2019 om 16:35
50 uur maar, dan heeft hij mazzel.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 20:38
700 euro boete voelt een voetballer niet een boete van 7 000 000 euro voelt hij wel
Vind ik leuk
Pancev +1241
vrijdag 11 januari 2019 om 21:09
En nu op het rechte Padt blijven, Sergio!
Vind ik leuk
wil +1324
zaterdag 12 januari 2019 om 21:34
Rechter zei tegen Padt:: Volgens mij was je van het padje.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws