Rechter veroordeelt Padt: vijftig uur werkstraf na wangedrag in trein

Rechter veroordeelt Padt: vijftig uur werkstraf na wangedrag in trein

Gepubliceerd: vrijdag 11 januari 2019 om 13:19vr 11-01-2019 om 13:19

Laatste update: vrijdag 11 januari 2019 om 14:14vr 11-01-2019 om 14:14

Sergio Padt is door de rechter veroordeeld tot vijftig uur werkstraf wegens belediging, bedreiging en mishandeling. Daarnaast moest de goalie van FC Groningen een boete betalen van ruim 700 euro.

Padt misdroeg zich vorig jaar september in de trein. De goalie werd opgepakt en bracht een nacht door in de cel. Later bood de doelman zijn excuses aan en leverde hij zijn aanvoerdersband in. "Een goed voorbeeld voor zijn fans is hij absoluut niet geweest", tekende het Algemeen Dagblad op uit de mond van de officier van justitie. "De enige manier waarop hij zich heeft onderscheiden is met zijn gewelddadige en misdadige gedrag."

De officier van justitie eist daarom een onvoorwaardelijke werkstraf van zeventig uur en enkele honderden euro's aan schadevergoeding. De advocaat van Padt pleitte voor schuldigverklaring zonder strafoplegging en stelde dat er sprake is van een 'verzachtende omstandigheid': "Padt is geconfronteerd met een lawine aan publiciteit", zei hij. De officier van justitie kon zich daar niet in vinden.

De rechter oordeelde uiteindelijk dat belediging en bedreiging wettelijk bewezen zijn. De mishandeling werd ook bewezen geacht, van noodweer was volgens de rechter geen sprake. Padt werd veroordeeld tot vijftig uur werkstraf en een geldboete van ruim 700 euro betalen voor 'materiële en immateriële schade'.

Plaats een reactie

vrijdag 11 januari 2019 om 13:20
Lekker Paadtjes schoonmaken Padt. Net zoals lord Bendtner geleerd van zijn fout.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:28]
Vind ik leuk
J@ckpot +1096
vrijdag 11 januari 2019 om 13:25
Kedeng, kedeng. 🚂 Lekker treintjes schoonmaken.👌
Vind ik leuk
Mubappuh +578
vrijdag 11 januari 2019 om 13:29
Zou een taakstraf van 50uur fitnessen niet handiger voor hem zijn geweest?
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:31
50 uur treinen schoonvegen en stofzuigen of vuilnis prikken op het station zou toch ook wel geinig zijn geweest.
Vind ik leuk
Toppert +1807
vrijdag 11 januari 2019 om 13:42
Schoonmaken in een verslavingskliniek... Padtje is gewoon een alcohollist.
Vind ik leuk
El Cazador +8080
vrijdag 11 januari 2019 om 14:01
Waar baseer je deze beschuldiging op???
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 15:49
en de domste opmerking van 2019 gaat naar:toppertje
Vind ik leuk
J@ckpot +1096
vrijdag 11 januari 2019 om 13:31
Aan een touw achter de treintjes rennen.🤣
Vind ik leuk
dhrwobo +35774
vrijdag 11 januari 2019 om 13:32
Wat ik me afvraag, is of dezelfde straf wordt opgelegd aan mensen die hetzelfde doen maar niet zo in het nieuws zijn gekomen? Ik heb bij dit soort zaken altijd het idee dat hun bekendheid een zwaardere straf oplevert, omdat de rechter even 'een punt' wilt maken.
Vind ik leuk
Donnygo +3440
vrijdag 11 januari 2019 om 13:34
Ik denk dat het wel gelijk is hoor, en wat is nu een fucking werkstrafje van 50 uur.

Ik zou zeggen gooi hem een week of 3 de cel in, het aanvallen met mensen mag wel iets meer bestraft worden dan papier prikken voor een week.
Vind ik leuk
Toppert +1807
vrijdag 11 januari 2019 om 13:44
Dat is de keuze he, 50 uur schoffelen staat gelijk aan 3wk cel. Voor iemand die fulltime werkt, is 50uur een beste belasting op zijn leven. Voor Padt zijn het 10 middagen en klaar is hij.

Nadat hij in 2017 in Amsterdam beboet is, volgt nu werkstraf... volgende keer mag Padtje uitzien naar een tijdelijk verblijf in het plaatselijke cellencomplex.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:45]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:12
Staat dat wettelijk gelijk aan een week cel of vind jij dat gelijk staan?

Ik ga toch écht wel liever een volle week schoffelen en lekker thuis eten en in mn eigen bed slapen en alle gemakken van thuis hebben dan dat ik een week in een cel moet zitten tussen allerlei idioten en dorpsgekken.
Vind ik leuk
Tismewat +163
vrijdag 11 januari 2019 om 14:34
Twee uur werkstraf staat in Nederland gelijk aan 1 dag detentie. Stel dat hij de werkstraf niet uitvoert dan moet hij 25 dagen brommen. En dat is best zwaar gestraft. Maar gezien zijn trainingsschema moet dit geen probleem zijn. Die gaat ergens op een achterafproject zijn werkstraf uitvoeren, uit de publiciteit.
Vind ik leuk
imho +1433
vrijdag 11 januari 2019 om 15:53
Wist ik niet, weer wat geleerd op een voetbalforum. Tot welke strafmaat geldt die mogelijke omzetting. Maximaal 160uur? meen dat ik die taakstraf wel eens voorbij heb zien komen. Kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat wanneer je 1 jaar cel aan je broek krijgt je dit ook mag omzetten naar 730 uur taakstraf. En binnen welke termijn moet de taakstraf worden uitgevoerd?
Vind ik leuk
Tismewat +163
vrijdag 11 januari 2019 om 16:36
Nee, maximale taakstraf bedraagt 240 uur. Neemt niet weg dat je meerdere keren een taakstraf kunt krijgen en dus meer dan 240 moet uitvoeren, maar dat is dan voor meerdere uitspraken van de rechtbank.
Vind ik leuk
stock3 +831
vrijdag 11 januari 2019 om 16:14
Als die 700 euro ook gelijk weg gescholden zijn. Ga ik wel een week zitten!
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 16:33
Zal je baas of zullen je klanten leuk vinden
Vind ik leuk
Johan_D +3460
vrijdag 11 januari 2019 om 18:13
Als je als dronken Pool een opa en oma en kleinkind dood rijd krijg je 120uur taakstraf!

In het geval Path dus een hele zware straf...
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 19:54
Beste Johan ik hoop dat zoiets je niet persoonlijk is overkomen en ik vind dat echt een ontzettend belachelijke strafmaat die 120 uur
Vind ik leuk
Reyvoetbal +321
vrijdag 11 januari 2019 om 13:45
Geen idee heer Wobo.
Men straft in Nederland over het algemeen niet zo zwaar.
Taakstraf...hmmmm
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
vrijdag 11 januari 2019 om 15:08
Onzin. Vergeleken met Noord Korea straffen ze mild, dat klopt, maar Nederlandse rechters horen bij de strengste van Europa.
Vind ik leuk
Reyvoetbal +321
vrijdag 11 januari 2019 om 15:18
Vind je??
Ik weet niet in hoeveel Europese landen jij komt, maar de straffen in Nederland zijn behoorlijk mild.
En de 2/3de regel is toch ook tamelijk achterhaald.
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
vrijdag 11 januari 2019 om 16:23
Ik weet niet zo goed waarom mijn reisgedrag relevant zou zijn. Krijg jij in elk land waar je komt justitie achter je aan? ;)

"Gedurende het eerste decennium van deze eeuw zijn rechters steeds strenger gaan straffen. Inmiddels heeft Nederland een van de strengste strafklimaten van Europa. "

Bron: nota bene de Telegraaf... https://www.telegraaf.nl/nieuws/960993/te-lichte-straffen

Nederland was bijvoorbeeld het enige land van Europa waar levenslang ook echt levenslang was, totdat dat van het EHRM niet meer mocht.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 16:36
Ik zie nu dat jij dit van levenslang typte. Wist niet dat dat niet meer mag.
Vind ik leuk
Multatuli +125
vrijdag 11 januari 2019 om 23:13
Ik heb dat ook gelezen dat er zwaar gestraft zou worden in Nederland. Maar als ik dan deze zaak lees https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ad.nl/binnenland/friese-voetbalclub-weigert-te-spelen-tegen-moordenaar-en-degradeert~a2158acd/&ved=2ahUKEwjx5Yqv3ubfAhVObFAKHXrHDj0QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2287AuGOSSF-Aj5Jbw7bpX

Waarbij moordenaar dus 8 jaar heeft gekregen en na ongeveer 5 jaar weer lekker zijn leventje heeft opgepakt, terwijl zijn slachtoffer haar leven is afgenomen en haar ouders en familie feitelijk levenslang hebben, komt dit op mij niet over als een zware straf. Hetzelfde bij dat tuig die die grensrechter bij een amateurwedstrijd voor de ogen van zijn eigen zoon hebben doodgeschopt. Die zullen ook binnenkort wel weer vrijkomen.
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
zaterdag 12 januari 2019 om 00:16
Tja de ins en outs van die zaak ken ik ook niet. En je zult altijd zaken hebben waarbij je de straf te laag (of te hoog) vindt. Ik zeg alleen dat over het algemeen de Nederlandse rechter relatief streng straft. We zijn ook onderzoeken geweest waarbij burgers de rol van de rechter kregen en een straf mochten "opleggen". Wat bleek, die burgers straften lichter dan de echte rechters in de zaak.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 16:35
Wij zijn het enige land in de Europese unie waar levenslang ook daadwerkelijk levenslang is, tenzij de koning je gratie verleent. Maar zowel levenslang als gratie verlenen komt zelden voor.
Vind ik leuk
JanvdLisme +302
vrijdag 11 januari 2019 om 14:02
Het is de officier van Justitie die de strafmaat voorstelt. De rechter oordeelt slechts of hetgeen ten laste is gelegd ook kan worden bewezen en of de voorgestelde strafmaat passend is. Aangezien de rechtbank geen hogere straf heeft opgelegd dan geëist, kan worden geconcludeerd dat de rechter geen punt wilde maken maar slechts heeft geoordeeld dat de OvJ een passend voorstel deed. Mijn persoonlijke mening is dat deze straf niets te hoog is voor het vertoonde gedrag. De strafmaat lijkt redelijk te zijn.
Vind ik leuk
El Cazador +8080
vrijdag 11 januari 2019 om 14:02
Een rechter kickt op zijn bekendheid en de media, dus wilt zo'n geile strafpleiter een duidelijk voorbeeld stellen en gaat totaal voorbij aan de publiciteit waar aan zo'n iemand heeft bloot gestaan. Het gaat je niet in de kouwe kleren zitten zoiets!!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 14:05]
Vind ik leuk
jochempje +3687
vrijdag 11 januari 2019 om 14:55
Mishandeld worden door Padt? Nee, zeker niet.
Vind ik leuk
mcmodd +25005
vrijdag 11 januari 2019 om 15:49
Je haalt de rechter en de advocaat door elkaar. De strafpleiter is de advocaat, die stelt geen voorbeeld maar probeert het belang van zijn cliënt (een zo laag mogelijke straf) voorelkaar te boksen. Dat is hier maar ten dele (20 uur van de werkstraf af) gelukt. 50 Uur werkstraf is fors, omdat van werkstraffen geen derde deel wordt afgetrokken. Die moet in zijn geheel worden uitgevoerd, anders treedt subsidiair in werking en moet Padt alsnog zitten.
Vind ik leuk
Kayak +4
vrijdag 11 januari 2019 om 15:57
Ik vind het zeer mild hoor
Bedreiging en lichte mishandeling mag van mij met min drie maanden bestraft worden hoor
Die conducteurs doen gewoon hun werk hoor
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:10
Ja een vriend/collega van mij heeft een soort gelijke straf gekregen voor het slaan van een buschauffeur. De buschauffeur heeft hem n*gger genoemd en vertelde dat hij maar eens moest gaan werken i.p.v. een uitkering nemen. Werkt al 3 jaar samen met mij. Maar omdat niemand dat gehoord heeft en hem wel heeft zien slaan vanuit de verte was hij de lul.

Nu zeg ik niet dat zijn actie goed te praten valt maar ik snap best waarom hij dit deed.

60 uur taakstraf en 600 euro schadevergoeding..
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 14:11]
Vind ik leuk
4everfcu +4136
vrijdag 11 januari 2019 om 15:51
klopt dit is een zwaardere straf omdat hij zgn een voorbeeldfuncie heeft een ander was er met een boete en schadevergoeding vanaf gekomen zijn.
sterker nog rij iemand dronken dood in dit land en je krijgt dezelfde straf.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 15:54]
Vind ik leuk
Motley +143
zaterdag 12 januari 2019 om 09:02
Hij had juist een zwaardere straf moeten krijgen. Hij komt er juist heel goed vanaf door zijn bekendheid
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:32
Nou, sinds Het nieuwe jaar zijn al die sportscholen zo vol. Die waar Ik naartoe ga kan iedergeval niemand meer bij. Dus wens hem veel succes😂
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:32]
Vind ik leuk
Mubappuh +578
vrijdag 11 januari 2019 om 13:33
Voor padt moet dan natuurlijk een aparte sportschool worden gebouwd, dat is ook niet handig
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:45
Nou dat is dan zijn taakstraf. Zijn eige speciale sportschool opbouwen👍🏼😂
Vind ik leuk
Smithsonian +37613
vrijdag 11 januari 2019 om 13:28
Padt is paden aan het vegen jaja :)))
Vind ik leuk
J@ckpot +1096
vrijdag 11 januari 2019 om 13:33
Padt laat padden oversteken.🤣🤣🤣
Vind ik leuk
Orphen89 +2993
vrijdag 11 januari 2019 om 13:30
Dat word gewoon voorlichting geven op de scholen in de buurt hoor.
Al die jonge groningen fans daar vertellen dat geweld niet goed is. Dan nog een uurtje handtekeningen uitdelen wat natuurlijk ook.word meegeteld. Die is na een schooltje of 25 weer klaar.
Vind ik leuk
Hupfean +4526
vrijdag 11 januari 2019 om 13:31
50 uur keepen bij een andere club.
Vind ik leuk
J@ckpot +1096
vrijdag 11 januari 2019 om 13:36
Trapt niet 1 club in:)
Vind ik leuk
Donnygo +3440
vrijdag 11 januari 2019 om 14:56
Misschien is er wel een plaatselijke 9e klasser wel bereid om hem daar mee te helpen, probleem is alleen dat hij dan weer met trein moet na het nuttigen van enige versnapperingen in de 3e helft.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:09
Kan die jou mooi meehelpen.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:21
En nou maar hopen dat hij weer op het juiste padt belandt.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:21]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:25
badum tss
Vind ik leuk
Smithsonian +37613
vrijdag 11 januari 2019 om 13:21
Sergio Padt tijdens de veroordeling: Weet je wel wie ik ben? :))
Rechter: ja die dikke keeper van grunn
Vind ik leuk
SimonSays +6389
vrijdag 11 januari 2019 om 13:27
Ronnie Pickering.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:33
Rozen zijn rood
Viooltjes zijn blauw
De dikzak van Grunn
Slaat je zo bont en blauw.
Vind ik leuk
Tismewat +163
vrijdag 11 januari 2019 om 14:36
Twee keer blauw.. rijmelarij van lik m’n vessie.
Vind ik leuk
SimonSays +6389
vrijdag 11 januari 2019 om 14:37
Van schaamte en pijn,
schreeuw je en krijs je,
terwijl hij vlucht per trein,
Zonder vervoersbewijsje.
Vind ik leuk
henkvlis +4160
vrijdag 11 januari 2019 om 13:21
Hij mag het spoor sneeuwvrij gaan houden... met een start in Oostenrijk !
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:23
Of Polen😉 Ligt enorm veel sneeuw. Lekker naar Zakopane. Kan die tenminste wel genieten van Het mooie uitzicht daar👌🏼
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:25]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:22
Padt Payt his due!
Vind ik leuk
Wemberly +330
vrijdag 11 januari 2019 om 13:22
Vermeldt dan ook even waarom de rechter is afgeweken van de eis van de officier, vanwege alle negatieve publiciteit.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:24]
Vind ik leuk
SimonSays +6389
vrijdag 11 januari 2019 om 13:22
Spelen bij Groningen lijkt dit seizoen al genoeg op een werkstraf 😜
Vind ik leuk
Dirkiedirk +152
vrijdag 11 januari 2019 om 13:23
zou wel leuk zijn als die treinen gaat schoonmaken! kauwgom krabben. coupes schoonspuiten enzo
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:23
Dat wordt het perron vegen dus..
Vind ik leuk
Jahike +463
vrijdag 11 januari 2019 om 13:23
Valt mee. Niet eens een boete. En nu snel met de trein naar Duisburg. Groningen speelt zometeen tegen MSV Duisburg

Edit: Toch een boete
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 14:03]
Vind ik leuk
Heinnie +361
vrijdag 11 januari 2019 om 13:25
In Duisburg kan je veel leukere dingen doen.
Vind ik leuk
Hans Worst +1318
vrijdag 11 januari 2019 om 13:35
zoals?
Vind ik leuk
Janzijnvader +16190
vrijdag 11 januari 2019 om 13:25
De officier van justitie eist daarom een onvoorwaardelijke werkstraf van zeventig uur en enkele honderden euro's aan schadevergoeding. Toch een soort boete.
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
vrijdag 11 januari 2019 om 13:29
De OvJ eist alleen maar, hé. De rechter bepaalt.
Vind ik leuk
Wemberly +330
vrijdag 11 januari 2019 om 13:32
Een werkstraf is een soort tussenoplossing tussen de geldboete en een (on)voorwaardelijke gevangenisstraf, worden zelden samen opgelegd.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:24
Lawine aan publiciteit? Heb ik iets gemist?
Vind ik leuk
Janzijnvader +16190
vrijdag 11 januari 2019 om 13:26
Als jij alleen de Tina en de Donald Duck leest heb je dit waarschijnlijk gemist.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:35
Nee lees alleen kwaliteitskrantjes als de Playboy en de Penthouse.
Vind ik leuk
Bdog +6686
vrijdag 11 januari 2019 om 13:26
Participeren in paddentrek.
Vind ik leuk
Jan3611 +199
vrijdag 11 januari 2019 om 13:31
50 uur taakstraf voor o.a. mishandeling. Lekker land dit weer. Wat een sterk signaal geeft dit af. Zal zeker heel flexibel zijn ingepland dat het aansluit op zijn werk. Want daar houdt Nederland wel rekening mee.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 13:33]
Vind ik leuk
Wemberly +330
vrijdag 11 januari 2019 om 13:35
Altijd dat populistisch gezeik over 'lekker land dit' 'wat een belachelijke lage straf' 50 uur werkstraf is gewoon een hele proportionele straf voor het gedrag van Padt. Mishandeling is ook voor kwalificaties vatbaar!
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:59
Dus jij vindt de straf passend bij wat hij heeft gedaan?
Vind ik leuk
Wemberly +330
vrijdag 11 januari 2019 om 15:07
Ja, en daarmee zeg ik niet dat deze straf recht doet aan de emotionele schade die hij heeft veroorzaakt want dat is vaak niet in een straf uit te drukken. Maar straffen dienen niet alleen voor vergelding, straf dient eveneens ter voorkoming van herhaling, bescherming van de samenleving en moet een afschrikkende werking hebben. Mijn punt is voornamelijk dat mensen vaak in emotie roepen dat Nederland altijd te lage straffen uitdeelt zonder dat ze daar echt goede argumenten voor hebben.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 15:24
Ik begrijp je punt. Ik denk wat meer vanuit het emotionele. Laat iemand maar wat meer voelen zodat hij het niet meer doet. En dat is moeilijk te peilen. Bij de een is 20 uur taakstraf al genoeg en bij de ander 200 uur. Probeer juist wat meer te denken vanuit de kant van een slachtoffer. Maak dus de straffen wat zwaarder.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:39
Waarom 50 uur werkstraf?
Hij heeft zich hooguit 5 minuten misdragen.
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
vrijdag 11 januari 2019 om 13:43
Maar wat heeft hij precies gedaan dan? Één klap uitgedeeld, of een flinke duw? Het kan niet heel erg zijn geweest, want dan was het wel (poging) zware mishandeling. En moet je iemand nou echt drie weken opsluiten voor één duw of klap?
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:01
Weet jij wel wat voor mentale schade je kan aanrichten bij een conducteur? Mensen doen hier veel te soft over. Padt had wat mij betreft wel 150 uur taakstraf voor mogen krijgen.
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
vrijdag 11 januari 2019 om 15:11
Maar wat heeft hij nou precies gedaan dan? Je kunt moeilijk schreeuwen om een hogere straf als je niet precies weet wat ie heeft gedaan.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 15:28
FC Groningen-doelman Sergio Padt wordt vervolgd vanwege mishandeling in de trein. Op 11 januari moet hij zich melden bij de politierechter, zegt het OM tegen RTV Noord.

De doelman heeft zich volgens de politie in september ook schuldig gemaakt aan belediging.

Het incident met Padt gebeurde op de zondag dat FC Groningen in eigen huis van AZ verloor. De keeper was met de trein op weg naar zijn huis in Kropswolde. Hij had geen kaartje en werd agressief toen de conducteur hem hiervoor wilde beboeten.

'Behoorlijk geslagen'

Volgens een ooggetuige die in de trein zat, spuugde Padt en deelde hij een klap uit aan een beveiliger. Bronnen bij vervoerder Arriva hebben verklaard dat Padt zichtbaar onder invloed was van alcohol, en er "behoorlijk geslagen" en gespuugd werd.

Bron: NOS

Gewoon harder straffen. Blijkbaar zijn we in een tijd beland dat dit allemaal niet meer zo erg is. De parels van de huidge maatschappij.
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
vrijdag 11 januari 2019 om 16:12
Mmm oké, maar waar baseer je je 150 uur op dan? Waarom is 50 uur niet toereikend en 150 uur wel? Serieuze vraag. Ik zie heel vaak mensen roepen dat er harder gestraft mot worden, maar kunnen vervolgens niet onderbouwen waarom de straf die zij voor ogen hebben wel toereikend is.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 19:14
150 uur is uit de losse pols. Maar dat is een 50 uur ook. De ene rechter zal 60 of 40 uur zeggen. 50 uur is namelijk niet de maximale straf maar ook geen maatstaf. Waarom krijgt de ene moordenaar 10 jaar straf en de ander 12? Er zijn geen staffels met kriteria. Enkel maximale straffen.
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
vrijdag 11 januari 2019 om 19:30
Dat is niet helemaal waar. Er zijn namelijk wel richtlijnen. Google maar eens op Oriëntatiepunten voor straftoemeting.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 12 januari 2019 om 00:09]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 20:53
Klopt wat je zegt. Alleen ik denk gewoon niet dat er staat: spugen en slaan naar een beveilger - 50 uur taakstraf. Elke rechter gaat er iets anders mee om. Mijn punt is dan ook dat rechters meer mogen kijken naar de situatie van een slachtoffer. En daardoor de straffen ook zwaarder mogen maken. Hoeveel zwaarder? Dat weet ik niet.
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
zaterdag 12 januari 2019 om 00:08
Zoiets staat er wel (iets minder specifiek natuurlijk), maar het blijven richtlijnen. Het is aan de rechter om de inschatting te maken. En waar baseer je het op dat de rechter meer moet kijken naar de slachtoffers? Daar is juist de afgelopen jaren meer aandacht voor. Zie bijvoorbeeld het nieuwe spreekrecht voor slachtoffers. Dat bestond vroeger niet.
Vind ik leuk
4everfcu +4136
vrijdag 11 januari 2019 om 16:16
bron nos zegt ook al genoeg.
Vind ik leuk
G.Kopf +3213
vrijdag 11 januari 2019 om 13:33
Basisspeler zijn van Groningen in de huidige vorm is al straf genoeg volgens mij.
Vind ik leuk
Diesel1977 +1522
vrijdag 11 januari 2019 om 13:33
Alles is "breaking news" de laatste dagen.
Vind ik leuk
alaaf +1913
vrijdag 11 januari 2019 om 13:36
Sergio dikke pad, ex-ajax...pizza! 🤣🤣
Vind ik leuk
Tjoep Cola +6575
vrijdag 11 januari 2019 om 13:37
Overdreven allemaal. Gaan ze die pyromanen uit Scheveningen ook zo aanpakken?
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 15:29
Appels met peren vergelijken. Jij vindt het blijkbaar normaal? Zal de conducteur die er nog een tijd langer last van heeft hetzelfde denken als jij?
Vind ik leuk
pico323 +7015
vrijdag 11 januari 2019 om 13:39
kom maar een eens nachtdienst meewerken dan zie je hoe de voetballers verwend zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:44
Spoor railsen poetsten .
Vind ik leuk
Koekie1970 +3172
vrijdag 11 januari 2019 om 14:28
Vanaf station Groningen tot de plek waar hij werd gesnapt en dan met een tandenborstel.
Vind ik leuk
Mad Max +551
vrijdag 11 januari 2019 om 13:46
Hij volgde het verkeerde padt.
Vind ik leuk
stratumseind +185947
vrijdag 11 januari 2019 om 13:48
Ik krijg al de kriebels bij het woord werkstraf.
Werk is al straf genoeg waarom dan nog eens dubbel?
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:06
Met de regelmaat waarmee jij een biertje pakt, kun je ook wel spreken van "productiewerk".

;-)
Vind ik leuk
stratumseind +185947
vrijdag 11 januari 2019 om 14:08
hahaha gelukkig zie ik dat meer als hobby dan als werk
Vind ik leuk
Wemberly +330
vrijdag 11 januari 2019 om 15:39
Haha maar als je meer dan 1225 uur per jaar aan je hobby besteedt wordt het dan niet als werk gezien?
Vind ik leuk
stratumseind +185947
vrijdag 11 januari 2019 om 15:57
geen idee maar als dat zo is..... dan ga ik er gewoon mee door
Vind ik leuk
pico323 +7015
vrijdag 11 januari 2019 om 15:57
ja luie mensen zijn er in overvloed en trekken maar steun. Ga werken voor je geld dat is normaal
Vind ik leuk
stratumseind +185947
vrijdag 11 januari 2019 om 15:59
hahaha heb ginne skrik ik trek geen steun je belastingcentjes hoef ik niet
Vind ik leuk
pico323 +7015
vrijdag 11 januari 2019 om 17:25
jij krijgt het voor niks
Vind ik leuk
stratumseind +185947
vrijdag 11 januari 2019 om 17:31
in principe wel maar ik heb er in het verleden genoeg voor gedaan en gelaten
Vind ik leuk
pico323 +7015
vrijdag 11 januari 2019 om 18:46
prima
Vind ik leuk
Nbl +703
vrijdag 11 januari 2019 om 13:52
Lekker papiertjes prikken op het schoolplein of station of rommel uit de buurt . Leuk toch 😆
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 13:59
En echter criminelen lopen vrij rond echt Nederland weer!!
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:05
Bijzondere uitspraak van die OvJ: "Een goed voorbeeld voor zijn fans is hij absoluut niet geweest".

Volgens mij zijn we voor de wet allemaal gelijk. Of je nu wel of niet in de publieke belangstelling staat: een veroordeling en straf moet worden gebaseerd op de bewezen overtreding van de wetgeving. Niet op basis van je status.
Vind ik leuk
Wemberly +330
vrijdag 11 januari 2019 om 15:44
Juist wel, mensen met een voorbeeldfunctie zullen toch een factor zwaarder worden beoordeeld (zie voorbeeld Lloris). Anders zou je de in het voetbal veel gerefereerde vakterm 'klasse justitie' in de hand werken. Of vind jij dat als een politieagent dronken achter het stuur zit, zijn beroep buiten beschouwing moet worden gelaten?
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 16:06
Een politie agent in functie is weer iets anders dan een politie agent in zijn vrije tijd.

Ik ben het er mee eens dat iemand in een publieke functie beter op zou moeten passen, gelet op zijn voorbeeldfunctie. Ik vind ook dat een werkgever daar bepaalde eisen aan mag stellen en sancties mag opleggen aan een werknemer die zich niet aan de afspraken houdt.

Maar op het moment dat een (staats)burger een wetsovertreding begaat, moeten de stratenmaker op zee, de ijsverkoper en de voetballer op basis van gelijke maatgeving worden berecht en veroordeeld.
Vind ik leuk
Koeien +3016
vrijdag 11 januari 2019 om 15:57
Klopt wat Wemberly zegt, maatschappelijk belang telt zeker mee.

In Duitsland heb je bv ook verkeersboetes op basis van inkomen. Ik vond dat nogal onrechtvaardig, maar als je in een lamborghini van 4 ton rondrijdt, zal een boete van 80,- euro je ook niet echt afschrikken om je voet 's wat van het pedaal te halen.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 16:08
Leuk, ook zeker het overwegen waard. Maar we zijn hier niet in Duitsland en Padt heeft geen snelheidsovertreding begaan.
Vind ik leuk
4everfcu +4136
vrijdag 11 januari 2019 om 16:19
precies dat bedoel ik
Vind ik leuk
Romarioo +486
vrijdag 11 januari 2019 om 14:05
Geen tbs?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 14:08]
Vind ik leuk
de buffels +801
vrijdag 11 januari 2019 om 14:06
belachelijk.....
Vind ik leuk
FCGrunn050 +685
vrijdag 11 januari 2019 om 14:20
Klaar, uitspraak van de politierechter en verder met het leven. Moet nu ook een x afgelopen zijn. Maar voortaan wel wat meer respect naar mijn collega's Sergio!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 14:20]
Vind ik leuk
Koekie1970 +3172
vrijdag 11 januari 2019 om 14:30
Jij bent een supporter van de club Groningen, je werkt bij de NS of een andere treinmaatschappij. Ik zeg neem hem een weekje mee. Straf gedaan en hij weet meteen wat de gemiddelde conducteur over zich heen krijgt. Moet te regelen zijn toch?
Vind ik leuk
FCGrunn050 +685
vrijdag 11 januari 2019 om 15:03
Van mij mag het! Heb ik hier destijds ook gezegd.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:35
Absurd zo'n zware straf een dief die een scooter steelt gaat daarbij vrijuit en de bezitter blijft achter met een kostenpost van €1250,=.
Dan stelt dit toch niet voor.
Vind ik leuk
tikkietoe +5766
vrijdag 11 januari 2019 om 14:36
Ik ben benieuwd waar de taakstraf uit bestaat.
Dan kun je pas opmaken of 50 uur onbetaald werk echt een afschrikwekkende werking heeft.
Vind ik leuk
bert +274
vrijdag 11 januari 2019 om 14:51
Mooie deal,als je gemeen bent geweest,wordt 50 keer koffie drinken bij zijn oma in het bejaardenhuis
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 14:57
Goed zo want Ajax moet winnen!
Vind ik leuk
Koeien +3016
vrijdag 11 januari 2019 om 15:58
ja.

Vind ik leuk
bert +274
vrijdag 11 januari 2019 om 16:22
Wat heeft Ajax hier mee van doen
Vind ik leuk
Mari +10731
vrijdag 11 januari 2019 om 15:18
50 uur en 700
Belachelijk veel als je het vergelijkt met de vrouw die 3 jaar lang de SVB had opgelicht. Zij kreeg 180 uur en moet het bedrag in 10 jaar ofzo terugbetalen
Vind ik leuk
Nightcrawler +5926
vrijdag 11 januari 2019 om 15:24
50 uur kaartjes controleren en eterij verkopen in de trein
Vind ik leuk
Fred1975 +533
vrijdag 11 januari 2019 om 15:47
Wat hij gedaan heeft is niet goed. Iemand die Sylvana Simons (begrijp me niet verkeerd, vind het een vreselijk persoon) met de dood heeft bedreigd krijgt 40 uur. Vind een doodsbedreiging toch wel zwaarder!
Vind ik leuk
FCGrunn050 +685
zaterdag 12 januari 2019 om 05:47
Hij heeft ook met de dood gedreigd, gespuugd en geslaan!
Vind ik leuk
Fred1975 +533
zaterdag 12 januari 2019 om 20:46
Dat wist ik niet. Dan is het terecht.
Vind ik leuk
4everfcu +4136
vrijdag 11 januari 2019 om 15:49
tja als het geen keeper was geweest had hij een boete gehad en was de kous daarmee af geweest maar de rechters in nederland stellen graag een voorbeeld en leggen hem dan maar een extra straf op.
waarmee ik zijn gedrag natuurlijk niet goed praat maar om hem nou extra te straffen slaat nergens op.
Vind ik leuk
Koeien +3016
vrijdag 11 januari 2019 om 15:50
Terecht, Sergio is buiten z'n boekje gegaan en moet de gevolgen accepteren. Nou ook wel weer genoeg erover geluld, kop d'r veur en deurbroezn.

Vind ik leuk
Vak-DD +11646
vrijdag 11 januari 2019 om 16:35
50 uur maar, dan heeft hij mazzel.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 20:38
700 euro boete voelt een voetballer niet een boete van 7 000 000 euro voelt hij wel
Vind ik leuk
Pancev +740
vrijdag 11 januari 2019 om 21:09
En nu op het rechte Padt blijven, Sergio!
Vind ik leuk
wil +1224
zaterdag 12 januari 2019 om 21:34
Rechter zei tegen Padt:: Volgens mij was je van het padje.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws