'We zouden duizenden shirts van F. de Jong kunnen verkopen, maar dat doen we niet'
Veel voetbalfans kennen ze inmiddels: de toffe kunstwerken van Kamp Seedorf. Het Almeers/Amsterdams-kunstenaarscollectief wint binnen de voetbalwereld razendsnel aan populariteit dankzij schilderingen van Ajacieden, mondiale voetbalhelden en natuurlijk hun grote idool: Clarence Seedorf.
De vier vaste leden van Kamp Seedorf (opgericht door 'Clyde' in 2011) gebruiken pseudoniemen om anoniem te blijven. De mannen hebben doordeweeks een normale baan waarbij de baas het niet waardeert als er illegaal pieces over voetbal of hiphop op muren worden geplakt. En de gemeente trouwens ook niet. VoetbalPrimeur sprak met 'Eus', een goede vriend van Clyde en vast lid van Kamp Seedorf.
Vanwaar de naam Kamp Seedorf?
Eus: "De naam komt natuurlijk van Clarence Seedorf. Hij is opgegroeid in Almere en hij is een hele toffe voetballer uiteraard. En Seedorf is, net als oprichter Clyde, een Ajacied, dus die link is snel gelegd. Seedorf kreeg in Nederland ook nooit de erkenning die hij verdiende, vooral in het Nederlands elftal. Dat gevoel herkennen we ook bij Almere. De stad wordt ook een beetje gehaat. De laatste jaren wordt het wel steeds minder. De mensen beginnen in te zien dat het best een toffe stad is, ook door de successen van Almere City. Maar dat is dus de link tussen Seedorf en Almere: allebei gehaat maar eigenlijk heel tof."
Tribute to Marko Pantelic in Amsterdam! #ajax #amsterdam #streetart pic.twitter.com/LVPWk8NWpy
— Kamp Seedorf (@kampseedorf) 13 augustus 2014
Het is moeilijk om een lijn te ontdekken binnen de type voetballers die jullie schilderen. Hoe komt dat?
"We willen het niet allemaal té voor de hand liggend maken. Een speler als Cristiano Ronaldo of Lionel Messi zouden we niet zo snel plakken. Die worden door de meeste artiesten wel een keer geëerd. Wij vinden het toffer om de minder logische spelers te kiezen, zoals bijvoorbeeld Marko Pantelic. Hij heeft een vette stijl, een toffe gast. Hij heeft een soort Zlatan-achtige persoonlijkheid. Daar houden we wel van. Zijn eerste interview bij de Arena als Ajacied zette direct de toon met zijn zonnebril en foute pak. Hij kwam naar Ajax toe alsof hij de king was. En hij deed het ook dat seizoen, heel veel doelpunten gemaakt. Een prachtige speler. Jammer dat hij maar een seizoen bij Ajax heeft gespeeld."
Nieuwe @kampseedorf bij de Johan Cruijff Arena! New artist in town. Tadic! #kampseedorf #tadic #ajax pic.twitter.com/g8ke6K3Wft
— Ajax Life (@ajaxlife) 5 juli 2018
Afgelopen zomer verscheen er, een paar dagen na de transfer van Dusan Tadic, een schildering van jullie op de Johan Cruijff Arena.
"Ja, eindelijk weer een grote, toffe speler die naar Ajax komt. Best wel een bijzonder moment voor ons. Dus waarom niet hè? En hij heeft het waargemaakt. Hij gaat lekker. Toen de transfer bekend werd gemaakt via de officiële kanalen van Ajax zijn we meteen aan de slag gegaan. Uiteindelijk hebben we hem twee dagen na de bekendmaking geplakt. Als we met z'n vieren aan de slag gaan, kunnen we vrij snel werken. Tadic' piece was in opdracht van Ajax. In principe benaderen wij nooit partijen. Als wij worden gevraagd en het klikt, zoals bij Ajax natuurlijk het geval was: super tof. Dan pakken we dat met beide handen aan."
Het is toch gruwelijk dat jullie piece op de Arena staat?
"Ja man, zeker. Het is een hele grote eer. Dat vinden wij heel vet."
Ken je Frank?! OHHHHH FRENKIE?? pic.twitter.com/OQkjVtftix
— Kamp Seedorf (@kampseedorf) 21 november 2018
En jullie móesten ook wel mee in de Frenkie-hype, hè?
"Ja, Frenkie kunnen we niet zomaar voorbij laten gaat natuurlijk. Dit was echt een schilderij, aangekocht door Ajax. Volgens mij werd hij gebruikt voor het nieuwe hoofdkantoor van Ziggo. Ze zijn er super blij mee, dus dat is tof."
Ik denk dat je duizenden shirts van dat Frenkie-ontwerp zou kunnen verkopen.
"Ja, maar dat gaan we niet doen. Dat vinden we te makkelijk. We maken niet van alle pieces een shirtje. We krijgen ook nog wekelijks de vraag of we het shirt van Pantelic of Litmanen gaan re-stocken. Maar dat doen we niet. We hebben van Pantelic en van Litmanen zo'n honderd shirts verkocht, maar we hadden er denk ik makkelijk duizend kunnen verkopen. Maar dat is niet de charme van ons werk. We willen exclusieve dingen maken. We vinden het toffer als mensen superblij zijn dat ze er eentje hebben weten te bemachtigen, dan wanneer we het lopen te promoten als een malle en duizenden shirts verkopen. Het is niet zo dat we anti-commercieel zijn, maar we doen het niet voor de massa."
(Emile van de Sande / VoetbalPrimeur)