VAR zorgt voor onzekerheid: 'Ik heb dan liever de tennisregel'

VAR zorgt voor onzekerheid: 'Ik heb dan liever de tennisregel'

Gepubliceerd: dinsdag 5 februari 2019 om 11:59di 05-02-2019 om 11:59

Vitesse-buitenspeler Bryan Linssen is niet heel enthousiast over de invoering van de VAR. Linssen pleit ervoor dat je als team de mogelijkheid hebt om de VAR aan te vragen.

"De VAR maakt je onzeker", stelt de clubtopscorer tegenover De Gelderlander. "Ik maakte een goal tegen Fortuna, maar wachtte bewust met juichen. Ze kijken elke situatie na. Dat wachten is zeker bij een strafschop lastig."

Volgens Linssen is er een manier waarop de VAR voor minder ergernis zorgt. "Ik heb dan liever de tennisregel. Dat je als team dan een keer de VAR aanvraagt en dan is het klaar. Nu liggen wedstrijden vaak stil. Er is heel vaak discussie. Dat is echt wennen", stelt hij.

Vitesse dacht afgelopen weekend nog de beslissende 3-1 te maken tegen sc Heerenveen, maar na ingrijpen van de VAR werd de goal van Martin Ödegaard afgelast. In plaats daarvan kregen de Friezen een strafschop en eindigde de wedstrijd in 2-2.

Plaats een reactie

Mino Rioolrat +27281
dinsdag 5 februari 2019 om 12:01
De VAR, mits goed toegepast, werkt prima.
Vind ik leuk
Plattekar bv +35830
dinsdag 5 februari 2019 om 12:08
Ja Linssen, maar wat als je de maximaal aantal VAR verzoeken hebt ingediend en je ploeggenoot krijgt een doodschop, die de scheidsrechter nét ontglipt??...dan ben je blij dat de VAR er is.
Niet zeuren, het spel is veel eerlijker geworden en ja, soms is het even wachten.
Ik vind wel dat ze soms onnodig lang naar een herhaling kijken. Mooi voorbeeld die Heerenveen pingel. 8x zeggen :" Kijk...daar wordt zijn shirt bijna uitgetrokken door de Nr 14 ". Ook nog vanuit een andere hoek...ja, het is hetzelfde shirt! " Dat zie je ook na 1x of maximaal 2 x....hup pingel, klaar.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 februari 2019 om 12:11]
Vind ik leuk
Cootje I +341
dinsdag 5 februari 2019 om 12:16
Met het systeem je mag twee keer indienen en heb je gelijk dan behoud je jouw mogelijkheid is bovenstaand 'probleem' opgelost. Wanneer je dan geen VAR verzoekjes meer hebt dan had je beter moeten nadenken en niet twee keer daarvoor onterecht moeten indienen.
Vind ik leuk
Plattekar bv +35830
dinsdag 5 februari 2019 om 13:25
En wie beslist dat dan??. Henkie roept naar zijn aanvoerder :" VAR VAR "...Aanvoerder zegt :" Nee, voorzichtig, we hebben er nog maar 1 " Trainer roept.:" Wel doen !! " Rechtsbuiten zegt :" Nee, was volgens mij niks ". Het werkt niet in t voetbal. Bij tennis is het IN of UIT ....Bij voetbal is het buitenspel, goal, strafschop, rood, geel, hands , pingel en nog 100 dingen. De discussie in je team wordt veel te groot, dat moet je niet willen. De verantwoording ligt bij de scheidsrechters , die overruled kunnen worden door een VAR die het vaak het beste ziet. Heel eerlijk.
Vind ik leuk
abraksas +2713
dinsdag 5 februari 2019 om 13:46
Als je als team niet eens zo'n situatie kunt regelen dan is er gewoon iets mis, denk je niet?
Het is moeilijk om te zeggen wat de beste methode voor de VAR is want zoals het nu gaat is het ook niet bepaald ideaal eigenlijk. Maar of een andere methode beter zou zijn durf ik niet te zeggen
Vind ik leuk
Cootje I +341
dinsdag 5 februari 2019 om 13:51
Beslissing ligt bij de aanvoerder uiteraard en verder niemand. Hoe de aanvoerder de afweging maakt videoscheidsrechter wel of niet in te roepen dat is aan de aanvoerder zelf en welke afspraken daarover binnen het team gemaakt worden. Het feit dat iets tot discussie binnen een team zou kunnen leiden is natuurlijk geen enkel argument. Kun je net zo goed zeggen geven we geen penalties meer want wie beslist wie de penalty neemt, dat zou wel tot discussie binnen het team kunnen leiden?

Dat het niet werkt in het voetbal is een aanname van jouw kant. Diverse andere sporten (o.a.hockey, volleybal, rugby en alle Amerikaanse sporten) hebben inmiddels jarenlang aangetoond dat een systeem waarbij aanvoerders de VAR in kunnen roepen gewoon erg goed werkt. En bij deze sporten gaat het net zoals bij voetbal om veel meer dan puur IN of UIT.

Feit is en blijft dat voetbal als enige sport van de inmiddels breed gangbare systematiek dat aanvoerders kunnen aanvragen afwijkt. En laat nou net bij voetbal de meeste discussie bestaan.
Vind ik leuk
Plattekar bv +35830
dinsdag 5 februari 2019 om 14:08
Ligt het aan mij of vergis je je met de hockey regel. Daar kan alleen een scheidsrechter een eigen beslissing ter navraag leggen bij de video ref. Bij Volleybal heb je wél challenges , maar daar gaan we weer...in of uit of het net geraakt. Jij zegt dat de aanvoerder alleen verantwoordelijk is...maar punt 1 : Wat kan die nou allemaal zien wat eventueel aangevochten moet worden ? En denk je nu echt dat een team harmonieus steeds meegaat met de aanvoerder ? Kijk ze nu al eens als dolle honden met de hele groep op de scheids afrennen met het VAR gebaar.....het wordt chaos ! Zoals het nu gaat is prima. Zo vaak gebeurd het ook niet per wedstrijd. Beetje fine tunen, maar uitstekend systeem.
Vind ik leuk
Cootje I +341
dinsdag 5 februari 2019 om 14:19
Bij hockey heb je ook challenges, ik denk dat jij degene bent die zich vergist.

Het huidige systeem is helemaal niet uitstekend. We hebben dit seizoen al meerdere voorbeelden gezien van grove overtredingen (die door de scheidsrechter niet zijn waargenomen) en waarop de VAR (om onbegrijpelijke redenen) niet ingrijpt. Dat is gewoon willekeur.

Het argument dat spelers de aanvoerders niet zouden volgen en als dolle honden naar de scheidsrechter rennen is gewoon bullshit. Ik vind persoonlijk hoe de scheidsrechter in het voetbal soms belaagd wordt niet kunnen en dat daar best harder tegen opgetreden mag worden (profvoetballers hebben wat dat betreft een voorbeeldfunctie m.i. maar dat is een andere discussie).
Vind ik leuk
Plattekar bv +35830
dinsdag 5 februari 2019 om 16:01
Dat is wishfull thinking en dat weet jij ook. We hadden 1 week respect na het doodschoppen van scheidsrechter Nieuwenhuizen. Nu zeurt jan en alleman weer bij de scheids. Maar anyway, ik vind het geweldig hoe het nu is.
Vind ik leuk
Ikkuh +2497
dinsdag 5 februari 2019 om 22:03
Maar een aanvoerder kan ook niet alles zien, denk niet dat dit gaat lukken
Vind ik leuk
Objectief +3504
dinsdag 5 februari 2019 om 13:59
Dat werkt niet aangezien je met tennis je alleen bent (of met z'n 2en) en met voetbal met z'n 11en + coach.
Vind ik leuk
Cootje I +341
dinsdag 5 februari 2019 om 14:01
Heb je mijn laatste reactie überhaupt wel gelezen? Waarom alleen vergelijken met tennis terwijl hockey, volleybal, rugby etc. ook teamsporten zijn waar de VAR gewoon uitstekend en naar volle tevredenheid van iedereen werkt.
Vind ik leuk
Objectief +3504
woensdag 6 februari 2019 om 12:54
Ik vind het eerlijk gezegd een geheel verkeerde denkwijze aangezien er:
a) bij volleybal sprake is van een veel kleiner speelveld en het spel voortdurend stil ligt, zodat er in de tussentijd al veel tijd en ruimte is voor een VAR-moment. Daarnaast is een fout VAR-moment niet van cruciaal belang aangezien er nog genoeg punten te verdienen zijn.
b) Bij hockey ligt het spel veel meer stil.
c) Bij Rugby ligt het spel veel meer stil, zijn er meerdere scheidsrechters, en heeft ook hier een fout veel minder consequenties.

Voetbal wordt obv een paar factoren beslist; dit i.t.t. rugby, tennis, volleybal of hockey. Over hockey zou je nog kunnen twisten, maar over de rest absoluut niet.
Een sport als voetbal moet je dan ook zo houden mbt VAR zoals deze nu is. Het is misschien nog wennen voor een ieder, maar de eerlijkheid zal in 9 vd 10 gevallen overwinnen. Wanneer je er subjectiviteit aanhangt (max. aantal VAR-momenten), beperk je de eerlijkheid en dat is v. cruciaal belang in een sport die wordt beslist door slechts een paar momenten.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6470
dinsdag 5 februari 2019 om 12:12
Die 3 woordjes in het midden van je zin.

Wat de een "goed" vindt, vindt de ander juist weer blijken van wille-of voorkeur.
Het blijft mensen werk en wordt dus nooit, buiten iedere discussie, goed.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 februari 2019 om 12:52]
Vind ik leuk
Mino Rioolrat +27281
dinsdag 5 februari 2019 om 12:16
Dat klopt maar denk dat er nu een aantal beslissingen zijn genomen die zeer discutabel zijn en dat kan je wel afvangen door het proces wat anders in te richten.

En we moeten ook nog altijd een beetje wennen ... kijk maar naar Dicky ...
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6470
dinsdag 5 februari 2019 om 12:54
Ik vertrouw de "mens" gewoon niet genoeg om qua VAR overtuigd te raken.
Nog liever vandaag dan morgen doellijntechnologie en iedere ander middel wat puur op techniek werkt.

Nog effe en we geven 100 man op de tribune een stemknop bij de VAR en laten de scheids de mogelijkheid een "vriend" te bellen.
Vind ik leuk
Mino Rioolrat +27281
dinsdag 5 februari 2019 om 12:59
Je vergeet de fifty-fifty nog anders konden we Robert ten Brink vragen om de wedstrijden te leiden! 😉
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6470
dinsdag 5 februari 2019 om 13:12
Maar het is al 50\50.
Vind ik leuk
Mino Rioolrat +27281
dinsdag 5 februari 2019 om 13:19
Hahaha
Vind ik leuk
HanV +5739
dinsdag 5 februari 2019 om 12:59
Het is helemaal geen probleem dat wij er allemaal anders over kunnen denken als we de beelden zien.
Volgens de KNVB-regels Hoofdstuk VAR Protocol uitgangspunt 5: "De definitieve beslissing wordt in alle gevallen genomen door de scheidsrechter. " is alleen de mening van de scheidsrechter van belang. Ook is het niet nodig dat teams kunnen vragen om beelden terug te zien, volgens uitgangspunt 12 "Omdat de VAR automatisch elke beslissing / situatie controleert, is er geen aanleiding voor trainers of spelers om een ‘herziening’ aan te vragen".
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6470
dinsdag 5 februari 2019 om 13:13
Moet zeggen dat ze in Spanje iets doen waar ik wel wat mee kan.
Voor de aftrap even in beeld zetten wat voor de VAR in aanmerking kan komen.
Vind ik leuk
HanV +5739
dinsdag 5 februari 2019 om 13:31
Ik denk dat als ze in een van de vele voetbalprogramma's een column zouden hebben waarin ze een regel zouden uitleggen dat ik alle uitzendingen zou opzoeken om ze te zien.
Ging de KNVB niet de clubs af voor het seizoen om ze de jaarlijkse veranderingen van de regels uit te leggen?
Hieronder staat een reactie van iemand die wil dat de VAR minder doet, maar die wil hem zelfs de uitballen laten melden.
Dat valt er nu zeker niet onder, alleen maar zaken over wel/geen doelpunt, wel/geen strafschop, een gemiste directe rode kaart, of een persoonsverwisseling door de scheidsrechter bij het geven van een kaart.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6470
dinsdag 5 februari 2019 om 13:36
Ik meen dat er een regeltje of 5 in beeld staat voor de aftrap in Spanje.
Tamelijk beperkt.
Maar daar zit hem nou ook de pijn bij me. We hebben een wk finale verloren omdat we geen corner kregen waar het er wel 1 was.
Dus in principe is geen enkele foute beslissing onbeduidend genoeg om het maar niet te "VARren"

Er is dus weer eens een compromis gemaakt wat niet werkt.
Vind ik leuk
Benniewies +6177
dinsdag 5 februari 2019 om 12:01
De kinderziektes bij de VAR zijn er nog lang niet uit. PEC - Utrecht ook zo'n rare beslissing
Vind ik leuk
Mino Rioolrat +27281
dinsdag 5 februari 2019 om 12:05
Wat was daar raar aan Bennie? Emanuelson lijkt me wel duidelijk rood en de overtreding leek me binnen het strafschopgebied ... heb ik iets gemist?
Vind ik leuk
Benniewies +6177
dinsdag 5 februari 2019 om 12:10
Was cynisch bedoeld ;) gebaar van Advocaat vergeten?
Vind ik leuk
Mino Rioolrat +27281
dinsdag 5 februari 2019 om 12:13
Oops ... ok! 👍🏻
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 12:09
Ik weet niet wat er zo raar aan die beslissing was, want als de VAR ergens zijn gelijk bewezen heeft, is het daar wel.
Vind ik leuk
Zegikniet +171
dinsdag 5 februari 2019 om 12:05
VAR moet gewoon net als Hockey. Je mag hem aanvragen, heb je gelijk, behoud je hem, heb je ongelijk, ben je hem kwijt. Wellicht dat het aantal schwalbes dan ook wat minder wordt.
Vind ik leuk
Plattekar bv +35830
dinsdag 5 februari 2019 om 12:09
Zie hierboven mijn comment
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 12:36
Ja maar wat als het interpretatie is? Verlies je dan ook je var?
Vind ik leuk
Cootje I +341
dinsdag 5 februari 2019 om 12:13
Helemaal eens. Bij iedere maar dan ook iedere andere sport werkt de VAR zoals Linssen voorstelt, dus teams kunnen zelf aanvragen en doe je dat niet dan wordt er ook niet gekeken, en dat werkt bij alle sporten prima. Alleen bij het voetbal daar denken ze het weer beter te weten en moet er een ander systeem gebruikt worden met alle discussies van dien (bijvoorbeeld over willekeur wanneer de VAR wel en niet ingrijpt).
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 12:18
Aanvragen "Vide Assistant Referee"??? Als team habt om video arbitrage aan te vragen, ik vond VAR is onnodig.
Vind ik leuk
Old Star +8451
dinsdag 5 februari 2019 om 12:49
????????
Verder alles goed?
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 15:19
Als team habt om video arbitrage aan te vragen, de scheidsrechter moet altijd de beelde zien. Dan wat doet de VAR?
Vind ik leuk
kees ee +1083
dinsdag 5 februari 2019 om 12:31
var is gewoon NIX, maar als 't dan echt moet (en dat zal !??) dan maar zo ja !!?
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 12:43
De VAR moet alleen ingrijpen bij:

- bal over doel / achter zij lijn.

- buitenspel.

- zware overtredingen

- strafschop ja of nee
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 12:54
Het heeft geen zin om de VAR te vergelijken met de hulpmiddelen bij tennis (Hawkeye); daar is een bal in of uit. Voor dat soort beslissingen hebben we doellijntechnologie (al hebben we sinds dit weekend misschien ook behoefte aan 16-meter-lijn-technologie). Iedere discutabele, en dus VAR-waardige, beslissing blijft een kwestie van interpretatie.

Prima idee om per team één of een aantal mogelijkheden te geven om een VAR aan te vragen; maar het echte probleem is dat de regels nog steeds verschillend worden toegepast/gehandhaafd door de verschillende scheidsrechters, en dus ook door de VAR's.

Spreek nu eens duidelijk af waarvoor je fluit, en waarvoor niet. Vasthouden binnen 16-meter? Penalty. De VAR is m.i. bedoeld om zaken te bestraffen die de scheids (x3) niet gezien heeft en verder niet.

Het zal zeker een tijd duren voor we er aan gewend zijn, en tot die tijd is t schipperen. Maar per saldo zal t spelletje er nu al eerlijker door geworden zijn. En heerlijk toch om die Advocaat iedere week lekker te keer zien gaan? :-)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 februari 2019 om 12:54]
Vind ik leuk
Futre +5380
dinsdag 5 februari 2019 om 12:54
Ik heb liever de waterpoloregel alhoewel de badmintonregel mij ook wel bevalt.
Vind ik leuk
wattenstaafje +24015
dinsdag 5 februari 2019 om 12:57
Hele kut VAR opdoeken
Vind ik leuk
DeNeutrale +291
dinsdag 5 februari 2019 om 13:06
Die tennisregel vind ook niets; ik heb liever de snookerregel: eerst een rode bal en daarna een andere kleur!
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 13:09
Als de VAR goed had ingegrepen hadden ze die bal over de lijn van Heerenveen ook moeten toekennen!
Vind ik leuk
wil +1372
dinsdag 5 februari 2019 om 13:40
VAR is alleen goed voor de topclubs.
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 15:30
Helemaal mee eens. Opzich is die VAR wel goed maar niet hoe t steeds toegepast wordt.
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 18:55
Afschaffen, en snel! Wat een onzin... doe dan alleen wel of geen doelpunt. En verder bij beslissingen kunnen de teams per wedstrijd 1x de var in schakelen.. please... not more !
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws