Kritische Van der Ende beoordeelt scheidsrechters: 'Dat is gewoon gratis advies'

Kritische Van der Ende beoordeelt scheidsrechters: 'Dat is gewoon gratis advies'

Gepubliceerd: zaterdag 9 februari 2019 om 12:12za 09-02-2019 om 12:12

Mario van der Ende probeert met zijn tweets over het scheidsrechterskorps in Nederland het publiek geïnformeerd te houden en de arbiters te prikkelen. De oud-scheidsrechter stoort zich vaak aan het niveau van de arbitrage in Nederland.

Als Van der Ende iets opvalt zet hij het direct op Twitter. "Zie me als extra VAR", zegt hij in een interview in De Telegraaf. "Als ik situaties op Twitter beschrijf, hoeven televisie- en radiostations of krantenverslaggevers me ook niet te bellen, weten ze gelijk hoe ik erover denk."

De tweets van Van der Ende bevatten vaak kritiek op het Nederlandse scheidsrechtersgilde. "Kritiek is gratis advies, zegt m’n moeder altijd", vervolgt de oud-scheidsrechter. "Een hoge vorm van loyaliteit. Als je niet meer van je laat horen, zeg je in feite dat het je niets interesseert. Mij dus wel."

"Het stoort me als spelregels geweld worden aangedaan. Ze zijn in alle opzichten leidend. Niet de geest van de wedstrijd. Welke geest? En wanneer begint die geest dan? Pro-actief kunnen fluiten, dat is de kunst."

Lees meer over:Eredivisie

Plaats een reactie

zaterdag 9 februari 2019 om 12:15
Wat heb ik toch een hekel aan Twitter. Leven is stukke beter wanneer je daar geen aandacht meer aan besteed! Wat een gasten
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 12:16
Hear! hear!
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 12:17
Skålllll brothaaa!
Vind ik leuk
Tossa +3143
zaterdag 9 februari 2019 om 13:24
Ik haal er veel info vandaan. Je moet alleen wel de juiste accounts volgen. Ik volg veel bands. Ideaal! Stoor ik me ergens meerdere malen aan, volg ik het niet meer. Simple as that.
Vind ik leuk
HanV +5733
zaterdag 9 februari 2019 om 13:56
Ik kijk meer per tag, maar als je onthoudt dat het alleen maar meningen zijn dan kun je zonder problemen doorscrollen als er een vreemde snoeshaan tussen zit. Net als hier eigenlijk.
Vind ik leuk
Tossa +3143
zaterdag 9 februari 2019 om 14:45
Zitten hier vreemde snoeshanen dan??
Vind ik leuk
broedkip +2229
zaterdag 9 februari 2019 om 12:16
v.d.Ende heeft het alleen nog niet over Gozobuyuk gehad dat deze man elke week een zeer omstreden beslissing neemt. Dit omdat hij bij een gok syndicaat aangesloten is. Kom op v.d. Ende stel die vraag eens?
[Reactie gewijzigd op zaterdag 9 februari 2019 om 12:17]
Vind ik leuk
De Liefhebber +13070
zaterdag 9 februari 2019 om 12:38
Ook niet over Blom en Naaihuis die weigeren PSV spelers te bestraffen met rode of tweede gele kaarten! Over al die rode kaarten voor tegenstanders van PSV als het lastig gaat.....Of penals die niet gegeven worden bij hands in de 16.....
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 14:50
Tuurlijk , als PSV kampioen zou worden , ligt dat allemaal aan de scheidsrechter .

Er gaan zelfs geluiden op dat ze bij de KNVB een regel in willen gaan stellen , dat je de spelers van Ajax niet te hard meer mag aanpakken in een wedstrijd , want daar houden sommige Ajax spelers niet zo van .
Zoals Feyenoord en PSV dat deden kan echt niet .
De nieuwe regel wordt dus ; geen slidings op Ajax spelers meer .
Vind ik leuk
De Liefhebber +13070
zaterdag 9 februari 2019 om 15:09
Stel je niet zo aan!! Lekker volhouden dit en in je eigen bubbel blijven wonen....
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 15:13
Volgens mij ben jij degene die zichzelf aansteld , met je gejank over de scheidsrechters van PSV .
Voor het gemak maar ff de beslissingen in het voordeel van Ajax vergeten dit jaar ofniet ???

Elke club heeft de scheids een keer mee en een keer tegen , daar moet je ook niet over zitten zeuren
En dat doe jij wel ....
Vind ik leuk
De Liefhebber +13070
zaterdag 9 februari 2019 om 16:23
Volgens mij reageer ik op Broedkip die daar over begint....
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 16:39
Jij weet dat broedkip voor Ajax is hé , dus als je reactie bedoeld was om een PSV-er terug op zijn plaats te zetten , dan sla je de plank volledig mis nu .
Vind ik leuk
De Liefhebber +13070
zaterdag 9 februari 2019 om 17:51
Hoe kun je dat zien dan? Bij jou kun je dat ook niet zien.....en dan nog, volgens mij hebben wij hetzelfde standpunt, de topclubs hebben het meeste voordeel! En Ajax echt niet meer als PSV!
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 19:42
Nee maar jij praat over de scheidsrechterlijke dwalingen bij PSV , en ik wilde alleen maar aangeven dat Ajax die ook heeft gehad .
En dat idee heb ik inderdaad , dat topclubs meer voordeel hebben .

Als die handsbal bij een NAC speler was geweest , dan was het waarschijnlijk wel een penalty geweest .

Het mooiste voorbeeld is de Ligt tegen Zwolle , hij krijgt geen rood , terwijl een speler van Heerenveen in een zelfde situatie tegen PSV wel rood krijgt .
Vind ik leuk
broedkip +2229
zaterdag 9 februari 2019 om 19:06
Jij moet op de kermis gaan staan met een waarzegtent dan zal je weinig klanten krijgen. Ik schrijf dat scheidsrechter G elke week zeer vreemde beslissingen neemt en daar is denk ik weinig aan gelogen. Kan me alleen niet indenken dat dit niet met een bedoeling is en verbind daar aan dat hij bij een gok syndicaat aangesloten is en daar neem ik geen woord van terug. Ik heb het helemaal niet over welke club dan ook. Maar als je dat dan graag wilt, heb je gisteren gekeken bij Sparta-Twente?
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 19:44
Waar zeg ik dat jij het over een club hebt dan ??
En waar zeg ik dat jij een woord moet terugnemen , of dat je geen gelijk hebt ???
Vind ik leuk
broedkip +2229
zaterdag 9 februari 2019 om 19:47
Jij weet dat Broedkip voor Ajax is he, dat is toch geen Arabisch?
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 20:54
Na vanavond hoop ik het niet voor je ...
Vind ik leuk
broedkip +2229
zaterdag 9 februari 2019 om 21:25
Ben voor goed voetbal en dat is Nederland moeilijk te vinden. Verleden jaar was AZ het leukst om naar te kijken en die komen nu weer dicht in de buurt. In t buitenland sla ik bijna geen wedstrijd van Barca over en dan is het bijna altijd genieten als Messi de trucen doos open gooit.
Vind ik leuk
mcmodd +28787
zaterdag 9 februari 2019 om 13:16
Broedkip, weet je dat zo’n opmerking tot een aanklacht wegens smaad kan leiden? Want anders dan dat is het niet. Wees een beetje slimmer als je iets wil beweren, dit is vragen om problemen.
Vind ik leuk
broedkip +2229
zaterdag 9 februari 2019 om 19:08
Mcmodd de ziektes die hier over tafel vliegen zijn erger dan een veronderstelling.
Vind ik leuk
mcmodd +28787
zaterdag 9 februari 2019 om 19:28
Tja, maar ik had je toch echt verstandiger geacht.
Vind ik leuk
broedkip +2229
zaterdag 9 februari 2019 om 19:34
t Loopt de spuigaten uit met deze panfluiter.
Vind ik leuk
mcmodd +28787
zaterdag 9 februari 2019 om 20:35
Ja man. Hij zal wel een keer slecht op de koffie komen hiermee. Dat gaan we zien.
Vind ik leuk
Mr bien +8985
zaterdag 9 februari 2019 om 12:17
Var der Ende
Vind ik leuk
Mario 1 +2847
zaterdag 9 februari 2019 om 12:37
En zo blijft het Endeloos doorgaan
Vind ik leuk
Mr bien +8985
zaterdag 9 februari 2019 om 12:38
Het Ende is nog niet in zicht
Vind ik leuk
Mario 1 +2847
zaterdag 9 februari 2019 om 12:40
Wanneer komt er een Ende aan?
Vind ik leuk
Mr bien +8985
zaterdag 9 februari 2019 om 12:43
Als t Ende in zicht is
Vind ik leuk
rexxo +16821
zaterdag 9 februari 2019 om 12:18
Mario is waarschijnlijk te kritisch voor die club in Zeist. Was naar mijn inziens een betere man geweest voor scheidsrechterbaas.

Die van Egmond kon er echt geen klote van. Typisch KNVB, zo een waardeloze iemand daar neer zetten net als met de coaches. Denk maar aan degene die nu verantwoordelijk is voor Jong Oranje.
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 14:22
Van Egmond en Van der Ende zeg het maar! Niet moeilijk toch 😎
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 14:22
In Nederland vindt men je al snel negatief wanneer je kritisch bent 😎
Vind ik leuk
Nr14always +5591
zaterdag 9 februari 2019 om 12:18
Dan heeft hij bij Feijenoord - Ajax toch een off day gehad, of is dat onderdeel van het grote plan?.
Vind ik leuk
Il Gordo +21253
zaterdag 9 februari 2019 om 12:22
Leg uit.
Vind ik leuk
Nr14always +5591
zaterdag 9 februari 2019 om 12:34
Je hebt de wedstrijd toch ook gezien, dat van Persie beschermd wordt vind ik prima maar de jacht op de Jong en Schöne etc die was geopend, plus die scheidsrechter werkt bij politie Rijnmond, sorry maar dan kan in mijn ogen echt niet.
Vind ik leuk
Il Gordo +21253
zaterdag 9 februari 2019 om 12:40
Ja, dat viel echt op. Ik denk dat ie ook Feyenoord supporter is.
Vind ik leuk
Julio-dvd +3173
zaterdag 9 februari 2019 om 13:17
Beetje in de war geraakt van al die doelpunten die om je oren vlogen??
Vind ik leuk
Nr14always +5591
zaterdag 9 februari 2019 om 13:20
Dat ook, ben er nog ziek van, maar om mij dan weer uit de depressie te trekken ga ik naar YouTube en kijk wat Richard Witschge ooit deed in de klassieker, dat was erger voor Feijenoord dan die 6-2
Vind ik leuk
Julio-dvd +3173
zaterdag 9 februari 2019 om 20:23
Zou ik vanavond de tv maar even uitzetten
Vind ik leuk
deltiaan +1479
zaterdag 9 februari 2019 om 12:25
van der Ende heeft gewoon groot gelijk
Vind ik leuk
Roeptoeter +19254
zaterdag 9 februari 2019 om 12:26
Nijhuis kan er inderdaad niets van.
Vind ik leuk
Jan ref +2122
zaterdag 9 februari 2019 om 17:25
Jij kunt het beter?
Vind ik leuk
Roeptoeter +19254
zaterdag 9 februari 2019 om 17:28
Beter dan Nijhuis? Jazeker.
Vind ik leuk
Jan ref +2122
zaterdag 9 februari 2019 om 17:37
Hahaha droom lekker verder
Vind ik leuk
Roeptoeter +19254
zaterdag 9 februari 2019 om 17:43
Vincent Bijlo zou het beter doen dan Nijhuis.
Vind ik leuk
#Keizerout +50425
zaterdag 9 februari 2019 om 12:34
Zie me als extra VAR? Hoezo? Omdat je thuis commentaar levert? Oke zie mij dan ook maar als VAR.
Vind ik leuk
mcmodd +28787
zaterdag 9 februari 2019 om 13:22
Keizerout, vanaf nu wil ik je benoemen als de onvolprezen VAR van VP, dat heb je verdiend. Meestal zie je het wel scherp en als het een keer niet zo is, ja dan ga je lijken op de VAR in de bossen van Zeist.
Vind ik leuk
#Keizerout +50425
zaterdag 9 februari 2019 om 13:44
Misschien moet ik de beelden van mijn reacties ook maar openbaar gaan maken.
Vind ik leuk
fcfc +433
zaterdag 9 februari 2019 om 12:34
Tip voor van de Ende. Niet doen, zit biemand op te wachten. De geest van de wedstrijd ter discussie stellen is ook echt een reactie van iemand die nooit tegen een bal aan heeft getrapt. Proactief fluiten heel mooi geformuleerd maar slaat nergens op.
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 12:49
Wanneer je geen functie meer bekleedt en dus geen verantwoordelijkheid meer draagt, zou je op deze manier eigenlijk geen kritiek meer moeten leveren als oud-scheidsrechter Té gemakkelijk dit !
Vind ik leuk
GOAL! +679
zaterdag 9 februari 2019 om 13:41
Juist!Juist! iemand die geen functie meer bekleedt, en die verantwoordelijkheid niet draagt, kan (met nadruk op kan), objectieve en belangeloze kritiek leveren.
Vind ik leuk
De fries +2056
zaterdag 9 februari 2019 om 12:54
Mooi om te lezen..
Ik dacht nog dat het een beetje eigenbelang/narcisme was..
Maar hij doet het (via de media) om scheidsrechters beter te maken!!
[Reactie gewijzigd op zaterdag 9 februari 2019 om 12:55]
Vind ik leuk
Ray01 +168
zaterdag 9 februari 2019 om 13:34
En gelijk heeft hij..
Vind ik leuk
wattenstaafje +24004
zaterdag 9 februari 2019 om 14:21
Steek je advies maar waar de zon niet schijnt
Vind ik leuk
bert +702
zaterdag 9 februari 2019 om 16:05
Die gek maakt zelf de grootste fouten ,en is nu zijn collega’s af aan het kraken.kan me nog wedstrijden order hem Herinneren dat hound je niet voor mogelijk vijf meter geen buitenspel en hij blies doodleuk op zijn fluitje,ja uiteraard was het in het voordeel van een grote club.
Maar hij denkt maar steeds dat hij het zo goed deed ,,,,echt niet
En maar zeiken en maar kraken
Maar dat is Nederland
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 16:48
Bij van de Ende gaat het niet om advies geven, maar om de arbitrage af te zeiken!!
Alles vanuit een gigantische hoeveelheid rancune!!!!!
Vind ik leuk
Hulsink +608
zaterdag 9 februari 2019 om 19:13
Van der Ende was, in zijn tijd, een goed scheidsrechter die echter ook wel eens fouten maakte evenals de huidige generatie. Dat hij soms ook wel eens een vuiltje in zijn ogen had bij overtredingen van bepaalde spelers vertelt hij er niet bij.Hij vergeet ook dat iedere arbiter zijn eigen stijl van wedstrijd leiden heeft evenals hij indertijd hetgeen niet altijd bij iedereen in goede aarde valt. Iets minder commentaar op bepaalde scheidsrechters zou hem sieren.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws