Spanjaarden niet beducht voor Ajax: 'Eind jaren 60 kenden ze alleen het wasmiddel'

Spanjaarden niet beducht voor Ajax: 'Eind jaren 60 kenden ze alleen het wasmiddel'

Gepubliceerd: dinsdag 12 februari 2019 om 08:53di 12-02-2019 om 08:53

Laatste update: dinsdag 12 februari 2019 om 09:47di 12-02-2019 om 09:47

Real Madrid lijkt niet wakker te liggen van het Champions League-tweeluik met Ajax, denken Sierd de Vos en Edwin Winkels. De twee kenners van het Spaanse voetbal denken dat de prestaties van de Amsterdammers in het verleden meer tot de verbeelding spreken dan die van vandaag de dag.

Winkels sprak onlangs met de hoofdredacteur van dagblad AS over de naderende ontmoeting. "Voor ons is Ajax vooral een herinnering, zei hij. Eind jaren zestig kwamen ze hier voor het eerst spelen, toen kenden wij alleen het wasmiddel dat Ajax heet", vertelt de in Catalonië woonachtige journalist aan het Algemeen Dagblad. "Het Nederlandse voetbal is nu opnieuw niet meer dan een wasmiddel, ze kennen er niet zo veel van."

De Vos verwacht niet veel van de dubbele ontmoeting. "Als je de twee elftallen naast elkaar legt, dan is Ajax op één, hooguit twee posities net zo goed of beter bezet. Op negen, tien posities dus niet." De commentator van Ziggo Sport merkt bovendien dat De Koninklijke steeds beter in vorm begint te komen. "Sinds Santiago Solari definitief hoofdtrainer is geworden, heeft hij het aardig op de rit. Hij heeft een karakter dat veel succes oogst bij zijn spelersgroep. Die zien nu dat grote kanonnen (spelers als Marcelo en Gareth Bale, red.) niet meer heilig zijn."

Poll

Hoe eindigt de eerste ontmoeting tussen Ajax en Real Madrid?

(5144 stemmen)

Plaats een reactie

Spacejam +408
dinsdag 12 februari 2019 om 08:56
Denk dat Ajax wel wint als Neres fit is.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 08:59
Oh ja hij maakt het verschil tussen winnen en keihard onderuit
Vind ik leuk
Tafkaz +4785
dinsdag 12 februari 2019 om 09:15
Wat heb je aan een 100% fitte speler op de bank?
Vind ik leuk
Groen +4584
dinsdag 12 februari 2019 om 10:06
Die kan invallen als Ziyech zijn dag niet heeft.
Vind ik leuk
Tafkaz +4785
dinsdag 12 februari 2019 om 10:37
Zo vaak heeft Ziyech zn dag niet....
1e wissel is toch altijd VD Beek eruit?
Vind ik leuk
ludoboy +653
dinsdag 12 februari 2019 om 09:58
Real is rijp voor de slacht!
Vind ik leuk
3Bier +15710
dinsdag 12 februari 2019 om 09:00
Wat een sukkels daar in Spanje.
Ze weten niet eens dat Ajax ook een brandblusser is.

Maar logisch dat ze daar niet wakker liggen van Ajax of welke Nederlandse ploeg dan ook. In Nederland zijn wel al blij dat er überhaupt 2 ploegen meedoen in de CL. De knock-out fase halen lijkt het hoogst haalbare.
Gezien de budgetten ook helemaal niet gek.
Vind ik leuk
Korm +40100
dinsdag 12 februari 2019 om 09:51
Het enige wat je kan doen is je huid zo duur mogelijk verkopen
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 09:55]
Vind ik leuk
3Bier +15710
dinsdag 12 februari 2019 om 09:54
Schiet niks op. Dan heeft Ajax nog meer geld op de rekening maar geen stadion om in te spelen...
Vind ik leuk
Korm +40100
dinsdag 12 februari 2019 om 09:55
hahaha brilliant, heb hem aangepast... autocorrectie ook..of dikke vingers :)
Vind ik leuk
DeanJayden +13734
dinsdag 12 februari 2019 om 09:01
Dan komen ze er hopelijk gewassen, geknipt en geschoren vandaan
Vind ik leuk
Pimman +11598
dinsdag 12 februari 2019 om 09:07
Heracles was óók op papier op bijna alle posities minder dus dat zegt niet alles! ;)
Vind ik leuk
fr1963 +4730
dinsdag 12 februari 2019 om 20:52
Feyenoord ook op papier op 10 plekken zwakker dan ajax….het zou morgen zomaar 6-2 kunnen worden?
Vind ik leuk
Pimman +11598
dinsdag 12 februari 2019 om 22:18
Nou 10 is wel veel. Maar wat je zegt dat een op papier mindere club áltijd kans heeft. Heracles won dikverdiend en tegen Feyenoord werd Ajax behalve eerste kwartier kansloos weggespeeld. Maar Real is op dit moment in bloedvorm en Ajax is aangeslagen. Maar goed in voetbal is genoeg mogelijk ;)
Vind ik leuk
Babelagtig +2662
dinsdag 12 februari 2019 om 09:11
Zullen we ze daar dan maar meteen een oorwassing bij geven?
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 09:15
Het liefst met Ajax schoonmaakmiddel ;-)
Vind ik leuk
Babelagtig +2662
dinsdag 12 februari 2019 om 10:01
Ja daar gaat t toch ook over slimmerik...
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 10:03
Echt? Neehee....
Vind ik leuk
Babelagtig +2662
dinsdag 12 februari 2019 om 10:05
Das acht...
Vind ik leuk
MojoRisin +16291
dinsdag 12 februari 2019 om 09:01
Alleen maar goed als ze ons onderschatten..
Als dat de gedachte was tegen Heracles is Ten Hag dus eigenlijk geniaal ! :)
Vind ik leuk
Pimman +11598
dinsdag 12 februari 2019 om 09:12
Precies..Ajax wasmiddel?. Dan zal Ajax dat Real wel even een oorwassing geven! ;)
Vind ik leuk
2cents +64484
dinsdag 12 februari 2019 om 09:02
“Het Nederlandse voetbal is nu opnieuw niet meer dan een wasmiddel, ze kennen er niet zo veel van."

Beetje rare zin. Wat nu als Real tegen Feyenoord of PSV had gemoeten. Hadden ze dan ook gezegd dat het Nederlandse voetbal niet meer dan een wasmiddel is? Blijkbaar is het Nederlandse voetbal voor deze Spanjaard gereduceerd tot Ajax.

Overigens hoop ik dat Real met deze instelling het veld op komt morgen.
Vind ik leuk
Senn +7950
dinsdag 12 februari 2019 om 09:05
We hebben toch ook maar 1 voetbal club in Nederland
Vind ik leuk
2cents +64484
dinsdag 12 februari 2019 om 09:17
Blijkbaar.
Vind ik leuk
Korm +40100
dinsdag 12 februari 2019 om 09:53
gaat om de naam en voorbeeld..., als je weet wie deze 2 mannen zijn dan weet je ook dat er niks zinnigs uit kan komen...
Vind ik leuk
2cents +64484
dinsdag 12 februari 2019 om 09:58
Op welke twee mannen doel je nu? De Vos is een Pipo, maar Winkels is volgens mij een gerespecteerd journalist. Bovendien is deze uitspraak niet van 1 van die 2 maar een quote van een door Winkels geïnterviewd journalist.
Vind ik leuk
Groen +4584
dinsdag 12 februari 2019 om 10:08
Vos & Winkels, is dat een wasmiddel ofzo? ;)
Vind ik leuk
Korm +40100
dinsdag 12 februari 2019 om 09:52
Zucht, daar gaan we weer...
Vind ik leuk
fr1963 +4730
dinsdag 12 februari 2019 om 20:53
Ja, Heracles!
Vind ik leuk
Vrolijkje +2145
dinsdag 12 februari 2019 om 09:05
Ik heb real zelden kunnen betrappen op overschatting.

En zo raar is het niet wat hij zegt.

Volgende ronde is het hoogst haalbare..punt.

Beetje doorgeslagen in nederland zoals we alle talenten ophemelen.
Frenkie..de ligt..bergwijn..rosario..v/d beek..dumpries.

Aardige spelers maar geen wereldtop.
Vind ik leuk
2cents +64484
dinsdag 12 februari 2019 om 09:18
Wolfsburg uit. Was dat vorig jaar?
Vind ik leuk
M.J. +200
dinsdag 12 februari 2019 om 09:27
Ik ben ook wel benieuwd wie er in hun ogen dan op die ene positie zelfde kwaliteit / beter is?
Vind ik leuk
ArieBombarie +43472
dinsdag 12 februari 2019 om 09:33
De afgelopen jaren lieten ze anders best steekjes vallen.
Roma dit seizoen. Vorig jaar die Duitsers. Het jaar ervoor Legia dacht ik?

Onderschatting is het enige mogelijke voordeel wat we zouden kunnen hebben heel misschien.
Vind ik leuk
Vrolijkje +2145
dinsdag 12 februari 2019 om 10:29
Steekjes..maar ze wonnen em wel elk jaar..dus dat zijn niet echt steekjes..
Vind ik leuk
3Bier +15710
dinsdag 12 februari 2019 om 09:07
Ik hoop het ook maar in tegenstelling tot onze heertjes bij Ajax hebben ze bij Real wel echte professionals in het veld staan. Die gaan deze wedstrijd echt niet weggeven hoor.
Vind ik leuk
2cents +64484
dinsdag 12 februari 2019 om 09:19
Weggeven is natuurlijk ook geen passend woord. Wolfsburg-uit gaf in het recente verleden nog aan dat ook Real niet altijd scheep genoeg is.
Vind ik leuk
Cappie +8001
dinsdag 12 februari 2019 om 10:54
Zoals hierboven al door iemand ander vermeld.
Hopelijk is Ajax voor Real wat Heracles voor Ajax was. Beetje onderschatting, beetje denken dat het met 50% ook wel lukt. En dan verrast worden door dat schoonmaakmiddel uit Nederland. Ik moet alleen wel zeggen dat ik steeds minder fiducie krijg in een goed resultaat voor Ajax...
Vind ik leuk
2cents +64484
dinsdag 12 februari 2019 om 11:34
Dat het geloof grotendeels ontbreekt ontbreekt is naar aanleiding van de resultaten van beide teams vrij logisch.

De enige echte hoop die ik als Ajacied nog koester is “het blijft voetbal” (zie de zeperd in Almelo) en het feit dat Ajax in Europa vaak net even boven zichzelf uit stijgt.

Het eerste gaat altijd op en het tweede is slechts (ijdele?) hoop.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:02
Normaal gesproken kansloos tegen Madrid. Maar wie weet, een verrassing zou heel mooi zijn.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:05
En toen kwam de onderschatting om de hoek kijken. Is een slechte raadgever. Dus geef Ajax, zeker thuis, wel een kans.
Vind ik leuk
Busk +2145
dinsdag 12 februari 2019 om 09:05
Volgens mij is het een allesreiniger,geen wasmiddel.
Maar pin me er niet op vast....
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 09:17
Lastig vastpinnen op allesreiniger!
Vind ik leuk
Nr14always +5600
dinsdag 12 februari 2019 om 09:11
Die hebben wel praatjes voor een veredeld derde wereldland die zonder ons en Duitsland niet eens meer zouden bestaan. Madrid was vroeger de club van die fascisten van Franco.
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 09:18
Het gaat hier over voetbal hè, niet over politiek
Vind ik leuk
Nr14always +5600
dinsdag 12 februari 2019 om 09:20
Dan lees jij niet wat die Spanjolen denken, subliminal.
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 09:21
Ik vind het knap. Lezen wat die Spanjolen denken. Ik heb al moeite ze te verstaan
Vind ik leuk
Jan ref +2124
dinsdag 12 februari 2019 om 09:32
Dat denken die spanjolen niet maar een Nederlandse journalist
Dus goed lezen
Vind ik leuk
Busk +2145
dinsdag 12 februari 2019 om 09:21
Voor iets wat overeind gehouden wordt door banken, die weer door Europa in het leven gehouden worden, hebben ze behoorlijk wat praatjes idd
Vind ik leuk
renemar +840
dinsdag 12 februari 2019 om 09:16
Dan wisten ze enkele jaren na eind jaren zestig wel wie AJAX was. De vernedering door Gerrie Muhren zullen de ouderen onder hen zich nog wel herinneren.
Vind ik leuk
Nr14always +5600
dinsdag 12 februari 2019 om 09:20
Daar hebben ze nog een trauma van.
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 09:23
Na 11 (of zijn het er 12?) CL titels zijn ze dat wel vergeten hoor!
Vind ik leuk
Nr14always +5600
dinsdag 12 februari 2019 om 09:25
Die zijn ook nog niet vergeten dat Cruyff ze tot op het bot heeft vernederd, dat zijn valse honden die vergeten niks.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:38
Johan Cruijff heeft op zijn beurt een roedel in zijn slipstream...
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:45
Maar ze kunnen daar wel een goede voetballer waarderen in Madrid. Of je nou aartsvijand bent of niet. Als je heel goed gespeeld heb gaat iedereen voor je staan en klappen.
Vind ik leuk
Nr14always +5600
dinsdag 12 februari 2019 om 09:50
Ze hebben een duister verleden, ze onderdrukken de basken en catalonie, het zijn financiële fraudeurs, en daar is alles mee gezegd.
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 10:00
Yohoo. Wacht even zo kan ik het ook. Wij hebben slaven naar Suriname gebracht en over de hele wereld verhandeld. We hebben een foute burgeroorlog gevoerd na de 2e Wereldoorlog in Indonesië.

Zo licht is ons verleden anders ook niet!
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 10:02]
Vind ik leuk
Nr14always +5600
dinsdag 12 februari 2019 om 10:04
Wij hebben gefaciliteerd in transport ja, de verkoop dat deden Portugezen en Spanjolen, en wij hebben onze schuld beleden, hun niet, in de Spaanse burgeroorlog lieten ze hun eigen burgers vermoorden door Duitse bommen, Guernica, vereeuwigd door Picasso
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 10:15
Schei toch uit. In de Gouden Eeuw waren we de grootste schurken. Niks gefacilliteerd, gewoon daders en daarom ook zèlf schuldig.

En de politionele acties in Indonesië waren ook niet zachtzinnig.

Alle koloniale grootmachten hebben bloed aan hun handen. Dat kun je ze nu niet nadragen. En zeker niet als het over een voetbalclubje gaat. Dat gaat me toch nèt iets te ver.
Vind ik leuk
Cappie +8001
dinsdag 12 februari 2019 om 10:56
Ietsje maar he... ongelofelijk wat een argumenten sommige mensen bij een simpel voetbalwedstrijdje denken te moeten gebruiken.
Vind ik leuk
A.I.D.H. +233
dinsdag 12 februari 2019 om 11:02
De gouden eeuw "met alle leed wat daar bij hoort" en inderdaad de onschuldige doden in Indonesië is onderbelicht! Ook nog meegedaan aan een oorlog met verkeerde informatie en dat ėėne woord! APARTHEID!
Vind ik leuk
ajaksiet +1353
dinsdag 12 februari 2019 om 11:13
Volgens mij waren ze daar nog niet zo lang geleden een dictatuur. Gesponsord door Duitsland en Italie in de jaren 30.... ook nog een burgeroorlogje waar wat mensen vermoord werden (1 Miljoen ofzo..)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 11:14]
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 11:16
Klopt inderdaad. In 1975 ging Franco dood..... dat is nog niet zo lang geleden!
Vind ik leuk
Busk +2145
dinsdag 12 februari 2019 om 12:31
Nee dat was orde en rust hanhaven😁
Vind ik leuk
Jorchie +534
dinsdag 12 februari 2019 om 09:23
Dat waren nog eens tijden dat het hele stadion zong: Ajax is n afwasmiddel hihaho, Ajax is n afwasmiddel hi... ha....ho.
Vind ik leuk
The Iceman +18198
dinsdag 12 februari 2019 om 09:28
Zoveel beschaafder dan tegenwoordig.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:31
'Hij heeft gewonnen de Zilvervloot', galmde het met vooruitziende blik a capella in het Olympisch Stadion.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 09:31]
Vind ik leuk
phritzzz +4449
dinsdag 12 februari 2019 om 10:19
Nostalgie inderdaad. Al weet ik niet of het in de huidige tijd nog wel 'verantwoord' is gezien alle ophef rond zwarte piet en het koloniale verleden 😉
Vind ik leuk
The Iceman +18198
dinsdag 12 februari 2019 om 10:55
De ene koloniale macht die de andere berooft. Lijkt me niet dat DENK daar bezwaar tegen maakt. Tenzij het over het Ottomaanse Rijk zou gaan uiteraard.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:27
De betoverende actie van Gerrie Mühren, die niet eens omschreven hoeft te worden, beklijft en behoort tot Santiago Bernabéu's prijzenkabinet, erfgoed en voetbalcanon.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 09:28]
Vind ik leuk
Koeien +4223
dinsdag 12 februari 2019 om 09:28
"vertelt de in Catalonië woonachtige journalist"...Uit Nederland...die sprak met iemand van AS... Nou goed om te weten hoe ze er in Madrid over denken hooor!!

"Ajax staat in Madrid bekend als de champions league sloper die je 300 ballen om de oren poeiert terwijl ze 3 rondjes om Ramos en Marcello dansen", aldus de in Groningen woonachtige niet-Ajax fan op Voetbalprimeur.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 09:28]
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:34
Dan maar te hopen voor hun dat ze door het wasmiddel niet de oren gewassen wordt en vervolgens afgedroogd....
Vind ik leuk
Aspers +626
dinsdag 12 februari 2019 om 09:36
Heracles heeft geen enkele speler die beter is dan Ajax, maar toch wonnen ze!
Vind ik leuk
Gelukshand +1493
dinsdag 12 februari 2019 om 09:41
Feyenoord had toch ook op maar 2 positie een betere bezetting volgens de analisten? Hoeveel werd het toen? 6-2

Ik ga daar opnieuw voor 6-2 voor Ajax.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:47
Bah, die hoofdstedelijke arrogantie van die gasten, die eigenlijk altijd kampioen zouden moeten worden, en het wel even gaan fiksen. Onuitstaanbaar, die Madrilenen.
Vind ik leuk
Senn +7950
dinsdag 12 februari 2019 om 10:06
Het zijn net Amsterdammers
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 10:49
Bedankt voor het inkoppen !
Vind ik leuk
Senn +7950
dinsdag 12 februari 2019 om 11:09
Ben altijd sterk in de lucht geweest, ze noemen me niet voor niets luuk
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:47
Dit is voor het eerst dat ik Sierd de Vos op een realistische en redelijke analyse betrap.
Vind ik leuk
Korm +40100
dinsdag 12 februari 2019 om 09:49
Laat ajax het varkentje maar wassen dan ;-)
Vind ik leuk
Smithsonian +45265
dinsdag 12 februari 2019 om 09:51
In de huidge vorm gaat het heel lastig worden, rollen zijn nu helaas omgedraaid.
Vind ik leuk
Goo..Jari! +193
dinsdag 12 februari 2019 om 09:59
Ajax is een schoonmaakmiddel/allesreiniger en geen wasmiddel ;)
Vind ik leuk
Daaniet123 +411
dinsdag 12 februari 2019 om 10:02
Was dit tweeluik maar in december geweest.
Van de week Barca-Real zitten kijken, en als Barca-fan zag ik een sterk afjagend Real. Ik hoop niet dat ze dat tegen Ajax gaan doen, maar wat afwachtender zijn. Hopelijk kan Ajax zo lekker in de wedstrijd komen. Dan is alles mogelijk..
Vind ik leuk
Gerro +9598
dinsdag 12 februari 2019 om 10:28
Zou die teksten in de kleedkamer ophangen zodat ze peper in hun rest hebben.
Vind ik leuk
HansVites +6787
dinsdag 12 februari 2019 om 10:35
Zo die Spanjaarden zijn nog arroganter als Amsterdammers alleen daarom zou je al willen dat Ajax wint.
Ik ben geen Ajax fan maar van mij mogen ze morgen winnen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 10:36]
Vind ik leuk
pico323 +7896
dinsdag 12 februari 2019 om 10:36
wie neemt die Sjierd de Vos serieus, wat een gestoorde is dat......
Vind ik leuk
Zegikniet +171
dinsdag 12 februari 2019 om 10:52
Paar weken terug had Ajax nog een kans, nu zie ik het somber in. Jammer! Had wel gehoopt op een spannende strijd. Laten we hopen dat het er toch nog van komt.
Vind ik leuk
ajaksiet +1353
dinsdag 12 februari 2019 om 11:10
Met Litmanen, Davids, Rijkaard, Kluivert moet het lukken!
Vind ik leuk
F-Troop +205
dinsdag 12 februari 2019 om 11:38
..🤤..😅..🤣..
Vind ik leuk
rpaulp50 +14506
dinsdag 12 februari 2019 om 12:41
Ajax heeft geen schijn van kans.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:32
Je weet het nooit met voetbal maar qua spelers moet je eerlijk zijn,real is een goed ingespeeld team en ajax niet,dat hebben we de laatste tijd gezien.dus jammer.
Vind ik leuk
Mario 1 +2849
dinsdag 12 februari 2019 om 13:45
Na dit gelezen te hebben , hoop ik met heel mijn hart dat Ajax over ze heen walst met grote cijfers!!!!
Vind ik leuk
Sonneillon +964
dinsdag 12 februari 2019 om 14:15
neem een voorbeeld aan Feyenoord-Ajax, het elftal van Ajax had ook op 10 posities betere spelers, zegt niks...
Vind ik leuk
Donnygo +6141
dinsdag 12 februari 2019 om 14:41
Wat een hoop onzin van die 2.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:42