Keeper die 'redding van de eeuw' maakte op 81-jarige leeftijd overleden

Keeper die 'redding van de eeuw' maakte op 81-jarige leeftijd overleden

Gepubliceerd: dinsdag 12 februari 2019 om 11:20di 12-02-2019 om 11:20

De Engelse keeperslegende Gordon Banks is overleden. De oud-doelman, die met Engeland het WK van 1966 won, is 81 jaar geworden.

'Met grote droefheid maken we bekend dat Gordon vannacht vreedzaam is heengegaan', zo laat zijn familie weten in een korte verklaring. 'We zijn er kapot van, maar we koesteren de mooie herinneringen en hadden niet trotser op hem kunnen zijn.'

Banks wordt gezien als een van de beste doelmannen aller tijden. Zijn redding op het WK van 1970 op een inzet van Pelé wordt door velen beschouwd als de beste redding ooit gemaakt. Banks werd liefst zes keer uitgeroepen tot FIFA-keeper van het jaar.

In totaal speelde Banks 73 interlands voor Engeland. Het hoogtepunt als international beleefde hij in 1966, toen Engeland in eigen land wereldkampioen werd. In de finale op Wembley werd West-Duitsland na verlenging met 4-2 verslagen.

Lees meer over:Premier LeagueEngeland

Plaats een reactie

dinsdag 12 februari 2019 om 11:21
In Engeland beschouwd als de beste redding ooit.


R.I.P.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 11:22]
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 11:24
r.i.p.....held!
Vind ik leuk
Mario 1 +1930
dinsdag 12 februari 2019 om 11:25
Zal ongetwijfeld een goede keeper zijn geweest , maar heb nog nooit van de beste man gehoord.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 11:27
Zegt meer over jou dan over de man zelf.

Als jonge voetballiefhebber, zou je ook kunnen denken: "Goh, een voetballegende? Ik ga eens even kijken wat die man gepresteerd heeft. Misschien interessant."
Vind ik leuk
dhrwobo +41041
dinsdag 12 februari 2019 om 11:47
Exact WhiteHartLane, respect voor mensen die ook iets hebben gepresteerd zonder dat jij daarvan op de hoogte bent.. voor sommigen geen vanzelfsprekendheid
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:00
Waaruit leid jij af dat eventueel sprake zou zijn van 'disrespect'?
Vind ik leuk
Guusman +1174
dinsdag 12 februari 2019 om 16:19
Waaruit leid jij af dat mrwobo het idee heeft dat er ergens eventueel sprake zou zijn van disrespect?
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 16:39
Waaruit leid jij af dat ik mrwobo rechtstreeks één-op-één adresseer cq aanspreek?
Vind ik leuk
Mario 1 +1930
dinsdag 12 februari 2019 om 12:09
En jij denkt dat ik dat niet gedaan heb?
Jammer dat er dan meteen gedacht wordt dat ik geen respect heb .
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 12:11
Misschien moet je dan eens gaan nadenken over de manier waarop je je berichten schrijft.

Je roept daar blijkbaar reacties mee op.
Vind ik leuk
Ajax✌ +406
dinsdag 12 februari 2019 om 13:00
Heb zn bericht gelezen maar vind het gewoon een normaal bericht.
Hij zegt gewoon dat ie um niet kent toch😂
Maar als je zoekt is er altijd wat te vinden he
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:01
Wat mankeert er aan de redactionele formulering van zijn of haar bijdrage?

'Zal ongetwijfeld een goede keeper zijn geweest , maar heb nog nooit van de beste man gehoord'
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 13:02]
Vind ik leuk
Ajax✌ +406
dinsdag 12 februari 2019 om 13:05
Echt he.
Als er een x geen achterlijke discussie is wordt ie wel gezocht
Vind ik leuk
Cappie +7690
dinsdag 12 februari 2019 om 13:06
Beter dan mensen die zonder iets te hebben gezien van iemand meegaan in de formulering dat het een goede keeper is.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:35
Ik was blijkbaar niet de enige die een wat negatieve ondertoon bespeurde in zijn opmerking.

Maar als ik dat fout zag, dan zag ik dat fout.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:40
'Zal ongetwijfeld een goede keeper zijn geweest , maar heb nog nooit van de beste man gehoord'

Een volstrekt onschuldige en neutrale formulering waar geen enkele negativiteit achter schuilgaat.


Je reactie getuigt van voorbeeldig sportmanship.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 13:40]
Vind ik leuk
bartzwolle +132
dinsdag 12 februari 2019 om 20:11
Het hoort hier over Banks te gaann!!!
Vind ik leuk
Mario 1 +1930
dinsdag 12 februari 2019 om 13:04
Nee niets mis mee , denk dat het te maken heeft met intellect.
Maar er zijn op VP nogal wat mensen die hun oordeel al klaar hebben.
Vind ik leuk
Farmer +13505
dinsdag 12 februari 2019 om 17:09
Tja.... T is ook maar net wat je van voetbal af weet hé?

Persoonlijk had ik de naam ook nog niet gehoord, wel het verhaal van een fantastische save in de WK-finale van '66...

Toevallig weet ik dat Engeland dat WK gewonnen had....
In éigen land.. en dan in de Finale, tegen NB West-Duitsland, zón belangrijke redding maken.....

En dan later die Finale winnen met 4-2..

Ja, dan ben je gewoon onsterfelijk als Goalkeeper!

Daar hoef je de man helemaal niet eens voor gekend te hebben. Als je voetbal kent ,weet je gewoon: Dat is een held van goddelijke status :)
Vind ik leuk
Jan ref +1337
dinsdag 12 februari 2019 om 11:42
Google maar eens dan zie je een echte keeper
Vind ik leuk
Hans Worst +1575
dinsdag 12 februari 2019 om 11:53
een beetje zoals de klimaatspijbelaars. Ik ga een beetje meeroepen wat de staatstv voorkauwt, Maar ik weet er geen reet vanaf.
was een geweldige keeper.
Vind ik leuk
G.Kopf +4479
dinsdag 12 februari 2019 om 13:06
Die kijken toch alleen vlogs?
Vind ik leuk
Cappie +7690
dinsdag 12 februari 2019 om 13:07
Hij doet dat toch juist niet? Meeroepen.
Vind ik leuk
Mario 1 +1930
dinsdag 12 februari 2019 om 13:34
Van keeper naar klimaat en staats tv. ?
Uit welk land komt u?
Vind ik leuk
tremere +733
dinsdag 12 februari 2019 om 13:38
Een beetje zoals een beetje meeroepen wat de FVD voorkauwt maar je er zelf niet in verdiepen?
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:37
🤦
Vind ik leuk
Mario 1 +1930
dinsdag 12 februari 2019 om 13:41
Dit begrijp ik niet?
Vind ik leuk
Ove +1792
dinsdag 12 februari 2019 om 11:25
Na 53 jaar zie je deze redding nog steeds af en toe voorbij komen
Een echte legende

R.I.P
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 11:31
Ik moet zeggen dat ik deze redding voor het eerst zie
Vind ik leuk
Peter12345 +430
dinsdag 12 februari 2019 om 11:52
Tja, wat 32 seconden met je kan doen ;).

Maar ik moet eerlijk zeggen, dat ik hem ook al vergeten was.
En dat ik meer keepers zoiets heb zien doen, niet vaak, maar het gebeurt wel
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 12:16
Redelijk wat :p

Maar je hebt gelijk, het is knap. Maar niet heel bijzonder in deze tijd. Het voetbal is verbeterd. En zeker als je kijkt naar de keepers van toen en nu. Dat maakt die redding in die tijd waarschijnlijk werelds.
Vind ik leuk
Peter12345 +430
dinsdag 12 februari 2019 om 12:18
Ja en dat het op een WK was en dat Pelé de bal kopte zal ook wat helpen denk ik. Dat maakt het allemaal niet iets meer bijzonder.

Maar goed, RIP
Vind ik leuk
Thobar +4536
dinsdag 12 februari 2019 om 12:35
Tuurlijk zulke kopballen en reddingen zie je wekelijks.
Nou Andy Carroll kon zo'n bal zo koppen en De Gea zie ik zo'n bal wel pakken maar dan houdt wat de keepers aangaat het wel op.
De vraag is of voetbal wel verbeterd is. Ja het gaat sneller, er is minder ruimte en er is meer dicipline op taktisch gebied. Minder ruimte voor avontuurlijke spelers en er zijn er ook minder die nog wat kunnen "forceren" maar of dat nu een verbetering is.
Geldt helemaal voor keepers. Beheersen tegenwoordig nog nauwelijks hun 5 metergebied (staan het liefst met de kont tegen de lijn) maar ze kunnen allemaal meevoetballen (tenminste wat daar voor moet doorgaan)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 12:59]
Vind ik leuk
Peter12345 +430
dinsdag 12 februari 2019 om 16:04
Ik zag Cilissen pas anders een geweldige redding hebben op een inzet van zo dichtbij.
Zelfs Jurjus (schrijf je dat zo?) had van de week tegen feyenoord en top redding door zijn snelle reflex.

Ik wil de man niet in diskrediet brengen, maar kom op dit is iets wat de meeste top keepers wel een keer lukt.
Vind ik leuk
Thobar +4536
woensdag 13 februari 2019 om 09:13
De bal die Jurjus keerde was niet geplaatst (kwam bijna recht op hem af) idd dit soort reflexen / reddingen zie je wekelijks. Mooi, spectaculair maar niet moeilijk. Komt de bal iets naast de keeper krijg je een bal als Kortsmit tegen Twente.
De kopbal van Pelé daarentegen zit gewoon onder in de hoek. Wanneer je ziet wat voor kopbal het is is het gewoon een weergaloze redding.
Wanneer je dat niet ziet betekent dat je nooit op doel hebt gestaan en dus eigenlijk niet weet wat houdbaar en onhoudbaar is.
Vind ik leuk
Peter12345 +430
woensdag 13 februari 2019 om 09:21
Ik heb zeker wel op doel gestaan en de bal is inderdaad knap geplaatst. Echter, is de keeper al in beweging naar de hoek toe EN de bal van Pele stuitert juist omhoog waardoor hij er bij kan. Op de lijn is de bal gewoon op knie hoogte.

Sorry maar ik blijf erbij, de Neuers, De Gea's van deze wereld hebben dit ook weleens gedaan.

Misschien was het in die tijd knapper dan nu, dat zou kunnen. Tegenwoordig is men veel atletischer
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 februari 2019 om 09:22]
Vind ik leuk
Thobar +4536
woensdag 13 februari 2019 om 09:35
Idd De Gea en Neuer, maar dat is ook een niveau apart en dan moet je het ook nog eens een grote wedstrijd doen
Vind ik leuk
Sjaak Hoek +143
dinsdag 12 februari 2019 om 22:20
Ben het zo met je eens, er is bijna geen keeper meer die ouderwets heerst in de 5 meter.. Ik probeer de kleintjes bij mij op de club het weer aan te leren.
En terwijl ik dit schijf gaat De Gea ook verschrikkelijk de fout in..
Vind ik leuk
G.Kopf +4479
dinsdag 12 februari 2019 om 13:05
Ja zoiets las ik al in de tekst. Bedankt voor de herhaling.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 11:23
Hier schrik zelfs ik als nuchtere Rotterdammer van. R.I.P. Gordon Banks.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 11:29
R.I.P. Sir Banks!
Vind ik leuk
Mari +11959
dinsdag 12 februari 2019 om 11:33
Hij was echt steengoed. Maar zie je ook de sprongkracht, vertikaal, van Pele
Vind ik leuk
Jan ref +1337
dinsdag 12 februari 2019 om 11:40
R.I.P Gordon Banks super legende
Vind ik leuk
Smithsonian +41659
dinsdag 12 februari 2019 om 11:57
RIP en sterkte aan de familie.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 11:58
RIP. Was een topkeeper.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 12:14
Wat velen niet weten is dat Gordon Banks aan een oog blind was. Des te meer knap zoals hij op de kopbalvan Pelé reageerde. Overigens blijf ik erbij dat de beste doelverdediger ooit de Sovjet Lev Yashin was.
Vind ik leuk
Thobar +4536
dinsdag 12 februari 2019 om 12:41
In 1966-1970 was dat dacht ik nog niet het geval
Was toch een blessure die hem uiteindelijk ook noopte om te stoppen.
Kan mij vergissen
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 12:42]
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 16:48
Zekerheid mijn Winkler Prins encyclopedie geraadpleegd en het klopt wat je zegt. Dank voor de correctie.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 12:51
Urban myth. Gordon banks was gedurende het toernooi niet ' partially impaired'. Dat stamt van latere periode.
Vind ik leuk
HupHolland +3628
dinsdag 12 februari 2019 om 14:13
Lijkt me sterk, want dan zie je geen diepte meer en kun je keepen wel vergeten.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 15:00
Inderdaad. En wij hadden de Zwarte Panter. Frans de Munk
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 16:50
Ook een behoorlijke hoor. En een womanizer. Maar eerlijk is eerlijk FF ere wie ere toekomt wij hadden begin jaren 70 ene Bram Geilman ((origineel waar hoor) achter Eddy Treytel als reserve doelman staan. Nou die was ook geen misselijke. Alleen door zijn naam al.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 16:51]
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 16:58
Ik bedoel niet Feyenoord maar het Ned.Elftal en volgens mij Elinkwijk.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 17:01
Is Fortuna 54
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 17:38
Klopt helemaal.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:36
R.I.P. - Legend.

https://twitter.com/LM_Marlow/status/1095272628473004032
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 14:03]
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:13
Ver voor mijn tijd maar de beelden die ik van hem gezien heb spreken boekdelen. Rust in vrede!
Vind ik leuk
henk008 +54
dinsdag 12 februari 2019 om 16:18
Die had Lamprou ook gepakt....
Vind ik leuk
bartzwolle +132