Voetbalfans in heel Europa komen in actie: 'Europe wants to stand'

Voetbalfans in heel Europa komen in actie: 'Europe wants to stand'

Gepubliceerd: dinsdag 5 maart 2019 om 19:35di 05-03-2019 om 19:35

In heel Europa zullen supporters de komende weken protesteren tegen het verbod op staanplaatsen bij Europese wedstrijden. Onder de slogan 'Europe wants to stand' hopen de supporters de UEFA zover te krijgen het verbod op te heffen.

Ook het Supporterscollectief Nederland heeft zich bij het protest aangesloten. Vanaf de Champions League-wedstrijd tussen Borussia Dortmund en Tottenham Hotspur zullen in meerdere stadions spandoeken te zien zijn. Verder wordt een brief naar de UEFA gestuurd met de oproep om het verbod op staanplaatsen op te heffen.

'Namens voetbalsupporters in Europa vragen we de UEFA om het 21 jaar oude verbod te heroverwegen en supporters de keuze te geven tussen zitten of staan', zo staat in de brief, die is gericht aan UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin. 'Het verbod was bedoeld als snelle oplossing na diverse stadionrampen, maar inmiddels is aangetoond dat de staanplaatsen niet de oorzaak waren van deze rampen.'

'Het toestaan van alcohol bij Europese wedstrijden heeft afgelopen zomer laten zien dat het mogelijk is om supportersvriendelijke regelgeving door te voeren dankzij lokale oplossingen', staat verder in de brief. 'In landen als Nederland, Schotland en Frankrijk is het verbod op staanplaatsen de afgelopen jaren al opgeheven en meerdere landen lijken deze trend te gaan volgen. We verwachten dat de UEFA aansluit bij deze ontwikkeling. Supportersvriendelijke ontwikkelingen op nationaal niveau zouden niet tegengehouden moeten worden door de UEFA op basis van gedateerde argumenten.'

De gehele brief is te lezen op de site van Football Supporters Europe.

Plaats een reactie

Luiehond +2509
dinsdag 5 maart 2019 om 19:38
Ga staan als je voor Ajax bent!
Vind ik leuk
Vowtar +6456
dinsdag 5 maart 2019 om 19:39
Ik ga er lekker voor zitten vanavond ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 5 maart 2019 om 19:41
als ze verliezen gaan we zeker staan :D
Vind ik leuk
dinsdag 5 maart 2019 om 20:01
En klappen
Vind ik leuk
Ove +2643
dinsdag 5 maart 2019 om 20:37
Juist Frank
Vind ik leuk
Dirk Zaal +223
dinsdag 5 maart 2019 om 20:18
dan weet je zeker dat je voor LUL staat
Dirk
Vind ik leuk
Roeptoeter +15646
dinsdag 5 maart 2019 om 19:38
Als die brief niet vergezeld gaat met een hele grote zak geld wordt die niet eens gelezen daar.
Vind ik leuk
dinsdag 5 maart 2019 om 19:40
Kan toch niet iedereen moet netjes zitten, de beentjes over elkaar en een spa blauw, bubbeltjes zijn ook heel gevaarlijk.
Vind ik leuk
Bixente +366
dinsdag 5 maart 2019 om 19:50
En hij staat! En ik sta!😊
Vind ik leuk
Hupfean +5315
dinsdag 5 maart 2019 om 19:57
De eu is kut, ook in het voetbal.
Vind ik leuk
goedemorgen +3373
dinsdag 5 maart 2019 om 20:02
Wat heeft de EU ermee te maken?
Friesland is ook kut, daar hoor je niemand over 😉
[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 maart 2019 om 20:02]
Vind ik leuk
Hupfean +5315
dinsdag 5 maart 2019 om 20:41
eu = uefa
Vind ik leuk
goedemorgen +3373
dinsdag 5 maart 2019 om 20:49
Nee, EU is Europese Unie in de hele wereld, behalve in Friesland blijkbaar.
Hier is de Uefa gewoon Uefa en Fifa noemen we hier verassend genoeg Fifa...
Vind ik leuk
Hupfean +5315
donderdag 7 maart 2019 om 17:15
1 pot nat.
Vind ik leuk
dinsdag 5 maart 2019 om 20:03
Ga toch lekker zitten anders krijg je van die stalpoten of niet, maar ja als je jong bent dan moet je energie kwijt tijdens de wedstrijd.
Vind ik leuk
SimonSays +7419
dinsdag 5 maart 2019 om 20:12
'United we stand'.
Vind ik leuk
Marco S +6604
dinsdag 5 maart 2019 om 20:21
Ze staan alleen in hun strijd
Vind ik leuk
dinsdag 5 maart 2019 om 20:28
Ik prefereer staan, beste vrienden van de UEFA.

Luisteren ze nu wel?
Vind ik leuk
Mass +5863
dinsdag 5 maart 2019 om 20:44
Mooie actie...ongeveer hetzelfde als zittend naar een concert kijken.....Saai, en sfeerloos
Vind ik leuk
dinsdag 5 maart 2019 om 22:45
Wat nou Nederlandse voetbalkenners,jullie hebben een demonstratie van groots voetbal kunnen aanschouwen,maar je mag je clubje hebben,maar AJAX IS NIET TEVERGELIJKEN MET WELKE AMATEURCLUB,in de z.g eredivisie,daar lopen allen maar schoppers!
Vind ik leuk
dinsdag 5 maart 2019 om 22:50
Barcelona wil ze allemaal wel!!!!!!!!!!Hebben jullie nog vragen in Rotterdam en Eindhoven!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws