Waarom Ten Hag wel of soms juist niet voor Dolberg als diepe spits kiest

Waarom Ten Hag wel of soms juist niet voor Dolberg als diepe spits kiest

Gepubliceerd: maandag 11 maart 2019 om 10:30ma 11-03-2019 om 10:30

Op eenvoudige wijze nam Ajax zondagmiddag in de Johan Cruijff Arena afstand van Fortuna Sittard: 4-0. De doelpuntenproductie werd eerlijk verdeeld door Dusan Tadic en David Neres. In deze analyse aandacht voor Kasper Dolberg én een kijkje in het hoofd van Erik ten Hag. Waarom kiest de Ajax-trainer tijdens wedstrijden voor een bepaald type spits? 

Door Koen Bloks

Kasper Dolberg kreeg tegen Fortuna de voorkeur in de punt van de aanval. De Deen is niet altijd verzekerd van een basisplaats onder Ten Hag. De trainer van Ajax kijkt per wedstrijd met welke spelers hij het beste de tegenstander kan bestrijden. De verdedigers van Fortuna verdedigden zondag in de zone en er waren weinig momenten dat de Limburgers vooruit druk gaven. Totdat de vermoeidheid toesloeg, waren de ruimtes erg klein tussen de verdediging en het middenveld. Ook koos Ten Hag voor Ziyech als 'tien': de spelmaker komt van nature in de bal en wijkt uit naar de zijkanten. Wanneer ook de spits in de bal komt, vormt zich een soort handbalopstelling rondom het verdedigende blok van de tegenstander, zonder bezetting in de punt.
Door de afwezigheid van Donny van de Beek op 'tien' is er geen bezetting in de spits wanneer Dolberg in de bal komt. Een elftal dat niet in de zone verdedigt, zou met Dolberg meestappen - waardoor nieuwe ruimtes ontstaan. Fortuna doet dat niet en daarom kiest Ten Hag voor Ziyech als '10' en Dolberg in de spits.

Ten Hag had óók de mogelijkheid om voor Huntelaar of Tadic in de spits te kiezen. De Tadic-variant, die we in de afgelopen weken veelvuldig zagen, wordt vooral gebruikt in wedstrijden waarin Ajax de verdedigers van de tegenstander wél uit positie kan trekken. Deze variant wordt door Ten Hag ook toegepast als er een sterke targetman nodig is tegen teams die hoog en intensief druk zetten. Met Tadic kan Ajax wat betreft balvastheid en duelkracht de lange bal beter kwijt dan met Dolberg. Huntelaar is derde keus in de spits en krijgt zijn kansen als invaller of wanneer Dolberg niet in vorm is.
Bijna de gehele wedstrijd blijft Dolberg ver weg van de bal. De spits doet weinig in de opzet van de aanval, maar zorgt wel voor structurele bezetting voor het doel. Ook heeft Ajax de mogelijkheid om de bal in de diepte te leggen: Dolberg bedient voorafgaand aan de 4-0 Tadic na een slimme loopactie. 

Aan de assist van Dolberg op Tadic gingen een kenmerkende positionering en loopactie van de spits vooraf (zie boven). De Deen positioneerde zich in buitenspelpositie (en buiten het gezichtsveld) achter de centrale verdediger die het verst van de bal verwijderd was. Wanneer een Ajacied in de positie komt om de bal achter de laatste lijn van de tegenstander te leggen, komt Dolberg in actie. De spits stapt naar voren om niet meer buitenspel te staan, sprint richting de andere centrale verdediger - die stapt als reactie mogelijk naar voren - en gaat daarna de diepte in, richting doel.

Niet alleen ver van het doel laat Dolberg zijn kenmerkende loopactie zien. Ook voorafgaand aan het tweede doelpunt van Ajax komt de spits op deze manier vóór zijn directe tegenstander. Door voor een tegenstander te komen, heeft de verdediger geen gelegenheid om goed uit te verdedigen. Even later tekent Neres voor de 2-0. 


Dolberg lijkt zijn absolute topvorm nog niet te pakken te hebben, maar dat moeten we enigszins in perspectief plaatsen. Dolberg is van nature minder comfortabel in kleine ruimtes dan een speler als Tadic, maar wordt wél opgesteld tegen defensieve tegenstanders. Ook heeft Tadic vaak Donny van de Beek om zich heen. Hij speelt met veel diepte in z'n spel.

Dolberg moet veel meer zelf doen om in scoringsposities te komen en moet statischer spelen, zodat er altijd bezetting in de spits is. Het spel van Dolberg is daarom voor de scorebordjournalist moeilijk op waarde te schatten. Ten Hag zal maar wat blij zijn dat hij volop kan variëren: Dolberg was dit seizoen al betrokken bij 12 doelpunten in 18 wedstrijden. De Tadic-variant bewees afgelopen week tegen Real Madrid nog z'n waarde.

De @LaptoptrainerNL kijkt voor VoetbalPrimeur naar belangrijkse wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

Plaats een reactie

maandag 11 maart 2019 om 10:32
Dolberg wordt eigenlijk altijd gebruikt maar mag nooit scoren, en dan achteraf wel altijd zeiken. Arme jongen, groot talent!
Vind ik leuk
Snapje? +8564
maandag 11 maart 2019 om 10:36
Dolberg gaat het nog niet redden. Dus moet Huntelaar altijd spelen! Tenzij je de variatie met Tadic in de spits speelt dan kan het ook. Ik zeg sterke tegenstanders, de Tadic variant, minder tegenstanders(Nederlandse competitie) de andere.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:39
Gozer je zegt precies wat dit artikel al zei van de combinaties... Niet echt origineel, maar toen huntelaar speeld zei iedereen dat het heel slecht ging, beetje hypocriet om nu weer om hem te schreeuwen
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:51
Op dit moment lijkt Dolberg inderdaad gebruikt te worden als figurant. Van een spits mag je meer verwachten dan alleen maar gaten te trekken met je looplijnen. Hij moet goals maken.

Nadeel is dat Ajax met vleugels speelt die naar binnen komen en zelden een hoge voorzet geven. Je merkt dat in deze stijl Dolberg het moeilijk heeft. Een type als Aguero zou beter passen.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:52
Open deur.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 11:30
Dankje, jij iets minder generaliseren.

''toen huntelaar speeld zei iedereen dat het heel slecht ging''. Wie bedoel je met iedereen dan? Beetje onnozel om iedereen er bij te betrekken en daarna ook nog iemand hypocriet noemen.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 12:21
Waarom speelt huntelaar dan niet dan.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 12:23
Zal Ten Hag zo even bellen. Laat ik het je later op de dag weten?

Weet ik veel waarom hij niet speelt. Omdat hij nog kramp heeft na het juichen in Madrid?
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 13:00
HA GOEIE
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 11:21
Als je twee scorende buitenspelers hebt die door de loopacties van Dolberg ruimte krijgen...
Ik vind Dolberg als meevoetballende spits sterker dan Huntelaar. En als ik de analyse goed begrijp gaat het bij tegenstanders als Fortuna om mee kunnen voetballen en spelinzicht.
[Reactie gewijzigd op maandag 11 maart 2019 om 11:31]
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 11:26
Ja vindt hem ook beter dan de Hunter, klopt. Maar ik zie niet dat Dolberg de laatste maanden beter is gaan spelen. Er zit geen vooruitgang meer in, dat is op zijn leeftijd wel zorgelijk.

Hoop dat het weer terug komt.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 11:47
Ik heb de indruk dat Dolberg juist gegroeid is, ook al scoort hij niet zoveel als in zijn eerste seizoen. Hij speelt met inzicht en ten dienste van het succes, ook al drukt zich dat niet in eigen doelpunten uit.
In het seizoen 16/17 had Ajax problemen tegen sterk verdedigende ploegen en aan het eind van het seizoen minder gescoord dan nu, 10 ronden voor het einde. Er is dus nu meer scorend vermogen in de ploeg. Ja, er zijn meer doelgevaarlijke spelers in de aanval en het middenveld. Minstens even belangrijk lijken mij de tactische varianten van Ten Hag. Dat pakken de spelers steeds makkelijker en consequenter op, Dolberg en ook Van de Beek zeker.
Vind ik leuk
JanTa48 +8050
maandag 11 maart 2019 om 14:05
Huntelaar is een killer die je er altijd bij moet hebben als het ff niet loopt maar Dolberg is een typische Ajaxspits die ruimte maakt voor andere spelers en dat heeft hij weer laten zien.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 11:39
Dolberg is meer een Psv spits, goed om in de omschakeling/counter te gebruiken. Lammers daarentegen is qua voetbalvermogen meer een Ajax spits, technisch sterk en speelt meer teruggetrokken. Nu zal ik weer rare reacties krijgen maar als je beide spelers goed analyseert zal je zien dat het klopt wat ik zeg. Zeggen trouwens meerdere voetbalkenners.
[Reactie gewijzigd op maandag 11 maart 2019 om 11:41]
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 12:32
Eindelijk iemand die het snapt. De enige reden dat de jong bij PSV er zoveel in schiet is omdat hij aanvoer krijgt van minstens vier spelers aan de zijkanten. Dit in tegenstelling tot dolberg die amper voorzetten krijgt. Bij PSV is de aanvoer via het middenveld in de kleine ruimtes veel minder maar een bergwijn, Lozano, angelino en in iets mindere mate dumfries maken veel goed in dat opzicht. Dolberg leert nu hoe hij zonder veel aan de bal te zijn strategisch gaten kan creëren waar anderen van profiteren, dat komt weliswaar niet altijd op zijn conto, maar is niettemin belangrijk. In heel veel andere teamsporten zijn dergelijke spelers van veel grotere aanvallende waarde dan men ze binnen het voetbal credits geeft. Uiteraard hoop ik ook dat dolberg meer scoort, maar als er met en dankzij hem wordt gewonnen, boeit het me niet hoe en wie er scoort
Vind ik leuk
Snapje? +8564
maandag 11 maart 2019 om 11:13
Jij loopt te generaliseren met iedereen, wanneer ging het heel slecht dan? En waar schreeuw ik om huntelaar? Je zoekt gewoon aandacht en je vindt Huntelaar niks. Zeg dat dan gewoon gozer!
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:40
Dolberg komt er wel. Volgend jaar vaste spits als Ziyech vertrekt
Vind ik leuk
thierryer +2035
maandag 11 maart 2019 om 10:44
Oneens. Mooiste voorbeeld was de 4e goal gister, waar hij, omdat hij nog droog stond makkelijk voor eigen succes had kunnen gaan. Maar hij legt hem af op Tadic. Alles draait om het team.
Vind ik leuk
Snapje? +8564
maandag 11 maart 2019 om 10:46
Tis zeker een teamspeler, je voorbeeld klopt, voor de rest teveel balverlies en te weinig creatief. (Nog steeds) niet goed genoeg. Helaas
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:47
Nee want huntelaar staat bekend om zn balvastheid en creativiteit.
Vind ik leuk
Snapje? +8564
maandag 11 maart 2019 om 10:50
Haha, ja wat hij brengt tijdens duels dat zien velen niet, jij w.s. ook niet anders zou je niet zo reageren. Geeft niet, jouw fout.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:51
Hahaha dus jij ziet als een van de weinige hoeveel hij brengt, wel grappig dat zijn coach hem nooit opstelt 🤔
Vind ik leuk
Snapje? +8564
maandag 11 maart 2019 om 10:55
Vind nooit zo erg als ik bij een van de weinigen hoor, er liepen vroeger miljoenen achter een bepaalde leider aan die keuzes maakte waar ik het niet mee eens was. Tete werd ook nooit opgesteld, dus????
[Reactie gewijzigd op maandag 11 maart 2019 om 10:56]
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 12:23
Als je met dit soort vergelijkingen aan komt dan is het maar goed dat niemand je serieus neemt en ik hier ook niet op in zal gaan...schaam je diep. Triest dat je hiermee je punt wil bewijzen.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 11:53
Die vreemde conclusies allemaal, Dolberg wordt nu anders gebruikt dan het jaar waarin Ajax de EL finale speelde dus scoort hij minder.
Vind ik leuk
DeanJayden +13339
maandag 11 maart 2019 om 10:32
Jammer maar is het kwijt
Vind ik leuk
groninger +1926
maandag 11 maart 2019 om 10:33
Zo als dolberg tegen fortuna speelde heb je niets aan hem. De zwakste schakel
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:35
Ja snap je die ruimte tussen de linies zijn doorslaggevend.
Vind ik leuk
3-0achter +243
maandag 11 maart 2019 om 10:35
Tadic is gewoon in de spits beter dan Dolberg. Het komt er maar niet uit bij Dolberg. Soms een kunstje maar daar houdt het ook gelijk bij op. Dolberg voor een goed prijsje verkopen en een echte spits halen.
Vind ik leuk
Patje41 +1129
maandag 11 maart 2019 om 11:02
We hebben huntelaar ook nog hoor!
Vind ik leuk
3-0achter +243
maandag 11 maart 2019 om 11:04
Die kan geen hele competitie meer aan en heeft meer downs dan ups, dat is normaal gezien zijn leeftijd. Sierhuis? komt nog tekort. Heel verstandig om met al die miljoenen een degelijke spits te kopen.
Vind ik leuk
Patje41 +1129
maandag 11 maart 2019 om 13:45
Mee eens, maar tot die tijd huntelaar ipv dolberg
Vind ik leuk
Lebowski +476
maandag 11 maart 2019 om 10:35
In de echt grote wedstrijden Tadic. Na driekwart wedstrijd als er meer ruimte komt en tegen de kleintjes Dolberg. Die is gewoon snel als je zag hoe hij die Fortuna verdediger eruit liep bij de 4-0..
Vind ik leuk
Koeien +3709
maandag 11 maart 2019 om 10:45
Zoals het artikel aangeeft, gaat het met Tadic er vooral om de verdedigers los te trekken (en anderen vrij te spelen) en bij Dolberg meer om de pure spitsrol te vervullen.

Het lijkt er dus meer om te gaan of de tegenstander veel in de zone verdedigt of mandekking toepast, niet of de tegenstander groot is of niet.
Vind ik leuk
HanV +5447
maandag 11 maart 2019 om 12:53
Het zou wel aardig zijn als aan de analyse dan ook een voorspelling komt voor de volgende 2 wedstrijden in deze week, dan zou dus Dolberg beide spelen.
Vind ik leuk
AllAdIn +24569
maandag 11 maart 2019 om 10:46
Die gast leek wel stil te staan..
Vind ik leuk
imho +2009
maandag 11 maart 2019 om 10:46
Had je ook gezien hoe die "ouwe heer" Tadic die andere verdediger eruit liep? ... :)
Vind ik leuk
Jan Nijhof +628
maandag 11 maart 2019 om 10:37
Mooie analyse!
Vind ik leuk
Topdrie +3856
maandag 11 maart 2019 om 10:37
Frank de Boer weet wel wie de ideale opvolger van Dolberg moest gaan worden
Vind ik leuk
Hvdp +1837
maandag 11 maart 2019 om 10:43
ik zie hem weleens zitten in het stadion onze "laptoptrainer"
jammer dat hij dan altijd via zijn laptop naar de wedstrijd kijkt
slap geneuzel(achteraf)
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 12:22
De Laptoptrainer gaat niet naar het stadion. Goed geprobeerd.
[Reactie gewijzigd op maandag 11 maart 2019 om 12:22]
Vind ik leuk
Hvdp +1837
maandag 11 maart 2019 om 12:23
precies !!
je snapt het !!
Vind ik leuk
Gelukshand +909
maandag 11 maart 2019 om 10:44
Tegen Fortuna had Ajax niet Schone en De Jong nodig voor de verdediging. 1 van hun kon dus op de bank plaats nemen.

Ajax kon daarmee aanvallender spelen, maar gaf hij helemaal geen gas.
Toen de 1-0 viel hebben ze het eigenlijk net gedaan alsof ze aan het trainen waren.

Ajax heeft alleen Schone nodig zodra de tegenstand echt iets te betekenen heeft.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:48
Zo weinig scoort hij niet, 10 doelpunten in 17 wedstrijden in de eredivisie. Hij speelt gewoon weinig. Een spits heeft net als een keeper vertrouwen nodig en moet daarom vrijwel iedere wedstrijd spelen. Tadic in de spits werkt echt niet tegen elke grote ploeg.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:50
Idd ik zou tegen ploegen als Barca en City met Dolberg spelen, want die spelen met meer ruimte in hun rug en Dolberg heeft meer diepgang dan Tadic.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 10:48
Goede analyse! Leuk om te lezen! Mag ook wel eens gezegd worden!
Vind ik leuk
Patje41 +1129
maandag 11 maart 2019 om 11:00
Ten Hag moet niet meer voor Dolber kiezen, die is het echt kwijt. Iedere bal stuit weg of is hij bij zijn eerste passeeractie kwijt. Geef huntelaar aub weer die plek terug!
Vind ik leuk
AFCA_Scooby +2182
maandag 11 maart 2019 om 11:10
Dolberg moet veel brutaler worden en dribbelen en op doel schieten, we missen echt een topspits voor Ajax.. zijn vorm is niet helemaal terug en het duurt wel erg lang nu.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 11:15
Dolberg momenteel (dit seizoen) een drama onbegrijpelijk dat er niet voor Huntelaar wordt gekozen.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 11:18
Boeien resultaat telt
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 11:20
Het zou geweldig zijn als Ten Hag nog een list heeft bedacht.
Bijvoorbeeld tegen AZ.
Dat Van den Brom met beide varianten rekening houdt, maar dat Ajax ineens met een nieuw konijn uit de hoge hoed komt en daardoor AZ volstrekt verrast.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 12:38
Ik niet dat dat nodig is eigenlijk
Vind ik leuk
El Cazador +8887
maandag 11 maart 2019 om 12:27
Ik vind het een slappe analyse. Zeker wanneer je bedenkt dat de flank spelers bij Ajax momenteel liever zelf scoren ipv een voorzet te geven.
Vind ik leuk
De Haan +586
maandag 11 maart 2019 om 12:30
zaterdag zie je maar weer dat als Dolberg met iets meer ruimte speelt voor hem(zie laatste goal) of als pure spits gebruikt word hij in zijn klasse komt. alleen vind ik hem nog wel te rommelig aan de bal in de kleine ruimte. stuit van zijn voet , net geen goal, dat moet echt verbeteren. anders hoe groot talent ook is hij geen spits voor ajax. ook zijn tikjes terug en breed kunnen scherper m.i.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 12:50
Drolleberg, soort bedrijfsprostituee
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws