'Wat die valse moralist van een Johan Derksen zei, beviel me niet'

'Wat die valse moralist van een Johan Derksen zei, beviel me niet'

Gepubliceerd: maandag 11 maart 2019 om 16:58ma 11-03-2019 om 16:58

Laatste update: maandag 11 maart 2019 om 17:06ma 11-03-2019 om 17:06

Toen een boek over René van der Gijp, van de hand van Michel van Egmond, in 2013 aan de haal ging met de NS Publieksprijs, bleek concurrent Tommy Wieringa behoorlijk slecht tegen zijn verlies te kunnen. In een groot interview met magazine JFK wil Wieringa jaren later graag nog iets kwijt over het akkefietje. 

"Er is geen fittie tussen Michel van Egmond en mij, maar met de mensen van dat voetbalprogramma", steekt Wieringa - schrijver van onder meer de populaire roman Joe Speedboot - van wal. "Het begon ermee dat mijn roman Dit zijn de namen was genomineerd voor de NS Publieksprijs. Je krijgt zo'n nominatie als je titel bij de bestverkochte boeken hoort. De boeken van Michel van Egmond kregen die prijs vaak, omdat het heel populaire boeken zijn die in een behoefte voorzien."

"In dat voetbalprogramma werden ze ook voortdurend in de lucht gehouden en aangeprezen, en dat snap ik ook, omdat dat natuurlijk een geweldig propagandamedium is. Allemaal goed en wel, maar wat me niet beviel, was dat die valse moralist van een Johan Derksen bij voortduring bezig was om de literatuur en de mensen die in de letteren werken, te belasteren door ze bijvoorbeeld engnekken uit de grachtengordel te noemen."

"Over dat dédain heb ik mij opgewonden", legt Wieringa uit. "Maar omdat ik verloor leek het alsof ik slecht tegen mijn verlies kan. Wat ook zo is, maar niet in concurrentie met een voetbalboek."

Plaats een reactie

maandag 11 maart 2019 om 17:08
Tsjongejonge, oude koeien uit de sloot halen; ga schrijven en hou je klep dicht man

Hier gaat Johan vanavond, op aangeven van Wilfjed, vast weer even op reageren
Vind ik leuk
Tommieman +5061
maandag 11 maart 2019 om 19:24
En terecht 😉
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:09
Goed verhaal Tommy. Toch vind ik Haagse Tommy leuker
Vind ik leuk
Tommieman +5061
maandag 11 maart 2019 om 19:25
Er zijn best leuke tommie's....😇😇😇😉
Vind ik leuk
Blindsy +18792
maandag 11 maart 2019 om 21:38
Maar die schrijft dan weer wat minder.
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:09
Hij heeft volkomen gelijk, stel hypocrieten bij VI, dom lullen en onderwijl de zakken vullen
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:13
Maar stiekem wel kijken zeker
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:15
Nope al heel lang niet meer.
Vind ik leuk
Tim +4993
maandag 11 maart 2019 om 17:18
Zonde, ze verdienen nu veel meer en lullen veel minder dom. Kijktip!
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:21
Ik vind VTBL veel leuker om naar te kijken. Wordt veel meer over voetbal gepraat, leukere gasten. Ik vind alleen Janssen een nietsnut en niets bijdragen.

Voor comedie ga ik wel naar een voorstelling/cabbaret toe of kijk ik leuke film met vriendin. Hoef ik geen VI voor te kijken.

[Reactie gewijzigd op maandag 11 maart 2019 om 17:22]
Vind ik leuk
Mendix +106
maandag 11 maart 2019 om 17:23
Janssen wisselen voor Andy van der Meijde.
Vind ik leuk
Ikkuh +1971
maandag 11 maart 2019 om 17:23
Jij en die drie andere kijkers zijn de enige
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:26
Boeit mij wat verder. Ik kijk er graag naar, wat de rest doet maakt mij niet uit.

Bij VI vind ik alleen Derksen een prima gozer. Ja, hij zeurt wel veel te veel, maar ik weet vrijwel zeker dat hij echt een chille en relaxte gozer is in real life wanneer je gewoon met hem praat over muziek enzo.

Gijp en Genee vind ik gewoon eng volk.
[Reactie gewijzigd op maandag 11 maart 2019 om 17:27]
Vind ik leuk
Ikkuh +1971
maandag 11 maart 2019 om 17:34
Dat mag ik vind die Tan een vreselijke nagemaakte, zo hebben we allemaal onze smaak :)
Vind ik leuk
Mari +12442
maandag 11 maart 2019 om 17:23
Dat laatste ben ik niet met je eens.
Bij het kijken van de eerste aflevering al was mijn mening over Jansen veranderd. Ik dacht OMG wat doet hij nou daar.
Maar hij is goed.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:39
Hebben jullie gewoon rtl in Polen?
[Reactie gewijzigd op maandag 11 maart 2019 om 18:15]
Vind ik leuk
Tim +4993
maandag 11 maart 2019 om 17:54
vtbl is op rtl.
Vind ik leuk
Tommieman +5061
maandag 11 maart 2019 om 19:29
Nou daar zeg je wat. Toen VI nog op rtl kwam stond het een dag later op youtube. Nu bij Veronice krijg je tien minuten een samenvatting op youtube waar ik het mee moet doen....
Ow en nee ik woon niet in Polen trouwens maar wel buiten ons mooie landje😉
Vind ik leuk
Tommieman +5061
maandag 11 maart 2019 om 19:31
P.s. ik ben dus hier buiten Nederland gedwongen van ellende maar studio gaap voetbal te kijken 😆
Vind ik leuk
Nr14always +4004
dinsdag 12 maart 2019 om 01:03
Cobra kastje iptv alle zenders
Vind ik leuk
Tommieman +5061
dinsdag 12 maart 2019 om 01:05
Waar koop ik dit in Atlixco ? 😊
Vind ik leuk
dinsdag 12 maart 2019 om 19:52
Waar dan 😜
Vind ik leuk
pietprecies +11732
maandag 11 maart 2019 om 18:11
Dat is nogal in de categorie “bevalt mij niet dus moet weg ookal kijken anderen wel”..

Als er niet naar gekeken werd, was het allang weg, zoals RTL late night met Twan Huys
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:32
Nooit meer kijken en toch ern mening over het programna hebben......
Vind ik leuk
Gearry +1446
maandag 11 maart 2019 om 18:11
Heeft iig naar het programma gekeken, dus iig een reden voor zijn mening. Itt een hoop andere mensen, voor wie het niet boeit of ze er wat van afweten, maar sowieso hun mening toch wel geven.
Vind ik leuk
Degraaf +1537
maandag 11 maart 2019 om 17:33
ik ook al een paar jaar niet en dat bevalt goed.
Vind ik leuk
Ikkuh +1971
maandag 11 maart 2019 om 17:23
Wat is er precies hypocriet aan geld verdienen? Iets wat de mannen ook constant laten weten als ze weer wat aanprijzen.

Dus ik zie werkelijk niet wat de hypocrisy is in deze
Vind ik leuk
Mari +12442
maandag 11 maart 2019 om 17:25
Dat doen ze nu.
dat was anders.
Ze weten dat het dom volk is dat toch wel hun zooi zal krijgen op verjaardagen en feestdagen.
Geen weldenkend mens koopt deze zooi,
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:25
Nee iedereen moet verdienen en vrijwel iedereen verdient meer te verdienen, zou het aan mij liggen, echter die Derksen, links lullen rechts vullen en dat mijn waarde is hypocriet.
Vind ik leuk
Ikkuh +1971
maandag 11 maart 2019 om 17:30
Maar dat doet Derksen helemaal niet, niet dat Johan mijn maatje is want meestal ben ik niet eens met de onzin die hij roept.

Maar als het gaat om geld verdienen is die altijd duidelijk en eerlijk in geweest dat die sommige dingen zoals die reclame (voor een energiebedrijf geloof ik) met dat DOEN!!! Ook gewoon een moneygrab was, net zoals die onderbroeken.
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:31
Zijn dochter is de uitgever en hij de aandeelhouder 🤣🤣🤣
Vind ik leuk
Ikkuh +1971
maandag 11 maart 2019 om 17:33
Ja dus....?

Is toch bij iedereen bekend, heeft die zelf talloze keren aangegeven, wat de fuck is er dan hypocriet, hij doet PRECIES wat die zegt, zijn zakken zoveel mogelijk vullen.

Jij moet echt terug naar school om te leren wat het woordje hypocriet betekent
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:36
Op mijn eindexamen wel alpha, had ik een aardig punt voor de talen en ook voor Nederlands.
Vind ik leuk
Ikkuh +1971
maandag 11 maart 2019 om 17:37
En dan nog niet weten wat "hypocriet zijn" is, laat maar weer zien dat het onderwijs met rassen schreden achteruit gaat
[Reactie gewijzigd op maandag 11 maart 2019 om 17:37]
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:39
🤣🤣🤣 Ik was landelijk nr2 met eindexamen.
Vind ik leuk
pietprecies +11732
maandag 11 maart 2019 om 18:13
Pas nou op wat je zegt 🤣
Vind ik leuk
Ikkuh +1971
maandag 11 maart 2019 om 19:42
Ja, dus......? Betekent alleen maar dat het landelijk flink achteruit is gegaan.
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:38
Hypocritie😉
Vind ik leuk
Kletsmajoor +1713
maandag 11 maart 2019 om 17:25
Hier moet dhr Wieringa toch bovenstaan? Hoezo hypocrieten? En Zou op deze manier ook wel 500k/seizoen willen verdienen
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:27
Je hebt een punt maar stel jij zit jaren je harsen te breken over een boek, en daar komt Lullo met een weinig inhoudelijke biopic dan ga jij ook uit je plaat geloof dat.
Vind ik leuk
Ikkuh +1971
maandag 11 maart 2019 om 17:31
Dan had die Wieringa maar voor een beter platform voor zichzelf moeten regelen, is het Jonan zijn fout dat Wieringa alleen maar bekent is bij dat enge grachtengordel publiek, lijkt mij niet.
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:34
Dat valt wel mee, ik lees ook geen NL auteurs meer na mijn afstuderen en middelbare school blijft echter ellebogen werk. En niet grachtengordel mensen lezen hem ook hoor.
Vind ik leuk
Kletsmajoor +1713
maandag 11 maart 2019 om 17:33
Ben geen literaire kenner maar NS publieksprijs is volgens mij gebaseerd op populariteit itt goede literatuur.. en dan laat hij zich kinderlijk kennen
Vind ik leuk
Tommieman +5061
maandag 11 maart 2019 om 19:34
Idd. De naam zegt het al : publieksprijs.
Vind ik leuk
ArieB +60
maandag 11 maart 2019 om 18:41
Dat van die zakken vullen geven ze ook gewoon zelf aan. Dat is geen geheim.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:09
Maar Derksen weet wél hoe de hazen lopen en waar ze wonen, die engnekken.................
Vind ik leuk
dekoef +138
maandag 11 maart 2019 om 17:10
Oke top! hoi he
Vind ik leuk
Roeptoeter +15654
maandag 11 maart 2019 om 17:10
Grootste inteelt kwal uit de grachtengordel engnekken die er rondloopt. Met dat achterlijke, uit de hoogte doende, boekenbal. Derksen verkondigt vaak onzin, maar hier is het kop-spijker-raak.
Met zijn laffe opmerking over de Telegraaf in het achterhoofd is Wieringa wel de laatste die het woord dédain mag gebruiken.
Vind ik leuk
Ove +2643
maandag 11 maart 2019 om 18:40
Inderdaad,met die opmerking over de telegraaf is hij volledig door het ijs gezakt
En Twan Huys die er nog om gaat lachen ook.
Vind ik leuk
Tim +4993
maandag 11 maart 2019 om 17:11
Tommy is ook een engnek, uit de provincie. Maar likt iedere linkse reet om in de inner grachtencircle terecht te komen.
Vind ik leuk
Weisweiler +108
maandag 11 maart 2019 om 18:38
Ik zag hem onlangs in een grachtenpand aan een rechts kudje likken.
Vind ik leuk
Tim +4993
maandag 11 maart 2019 om 18:47
Hoezo onlangs? Jij bent al ruim 2,5 jaar niet meer in Amsterdam geweest.
Vind ik leuk
Tommieman +5061
maandag 11 maart 2019 om 19:35
Tommy he, niet Tommie ... 😉😃
Vind ik leuk
MojoRisin +15057
maandag 11 maart 2019 om 17:14
Wat heb ik nu net gelezen ?
Vind ik leuk
HanV +5472
maandag 11 maart 2019 om 17:41
Dat Derksen goed had gezien dat Tommy Wieringa slecht tegen zijn verlies kan en dat ze elkaars boeken pulp vinden.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:15
Gelukkig heeft wieringa het een plekje kunnen geven. 😋
[Reactie gewijzigd op maandag 11 maart 2019 om 17:32]
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:17
Was toch een dammer?
Vind ik leuk
Nr14always +4004
maandag 11 maart 2019 om 17:44
Harm Wiersma
Vind ik leuk
SantiagoErik +1421
maandag 11 maart 2019 om 17:19
Rot toch op pennenlikker🙃
Vind ik leuk
Tommieman +5061
maandag 11 maart 2019 om 19:36
Je kunt ze herkennen aan de blauwe tong....
Vind ik leuk
NvC +8492
maandag 11 maart 2019 om 17:19
Johan Derksen moet ook zo praten en alles presenteren anders luisterd niemand naar zijn onzin.
Vind ik leuk
Mari +12442
maandag 11 maart 2019 om 17:21
Ach Derkzen die weet dat hij altijd tegen de stroom in moet gaan dan krijg je publiciteit.
Nu is hij alleen nog maar op geld belust
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:39
De maatschappij barst ook uit elkaar van de enge netwerken, daar slaat Derksen alleen maar de spijker mee op zijn kop.

Of het nu die enge BN-ers zijn die tot aan hun schouders bij elkaar in de anus kruipen in Carre tijdens de televisier ring uitrijking, of het nu de grachtengordel is en de enge mensen die zich daarin voortbewegen, het is gewoon een feit dat dit soort netwerken bestaan en het hele enge, zelfingenomen mensen zijn.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:42
Okee, en weer door!
Vind ik leuk
Dommetje +3311
maandag 11 maart 2019 om 17:49
Eerste item vanavond bij VI
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 17:54
Kort lontje
Vind ik leuk
Cookee +12692
maandag 11 maart 2019 om 18:01
Derksen zet nooit mensen tegen elkaar op.
Johan is een knuffelkonijntje.

Dat er in die grachtengordel engnekken zitten is bekend.
Maar Derksen kiest voor geld... zijn dochter is meen ik uitgever daarvan.
Vind ik leuk
Panna +53
maandag 11 maart 2019 om 18:09
Wieringa kan het nog steeds niet hebben. Doet pijn hé. Zegt genoeg over de persoon
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 18:13
Derksem gaat weer net doen of het jem allemaal geen bal interesseert. Hoezo voorspelbaar. Ik ben al jaren geleden gestopt met die vent en zijn mislukte depricompaan.
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 18:16
Snor en Co is alleen leuk als je je verstand op nul zet dan kan je nog weleens lachen maar kijk je er serieus na dan kan je beter je informatie ergens anders vandaan toveren.... Want vaak herhalen hun zich zelf en vaak hebben ze het ook mis (erg vaak)... Want geen 1 serieuze iemand gaat daar aan tafel zitten en dat weten hun ook dus voor een vrijdagavond samen met vrienden en heel veel bedwelmende spul kan je daar wel een uurtje mee vermaken..
Vind ik leuk
Weisweiler +108
maandag 11 maart 2019 om 18:35
Tommie Wieringa is wel een prima rugbyer.
Vind ik leuk
kees ee +923
maandag 11 maart 2019 om 18:40
. . nou zou ik 't ook niet fijn vinden om te verliezen van een boek van die goochemert, . . en dat mag'ie wat mij betreft ook gerust zeggen !?
Vind ik leuk
henk1952 +197
maandag 11 maart 2019 om 20:46
Johan Derksen is ook een engnek. Zijn boek komt binnenkort uit. Dus nog ff cashen, Johan. En dan alleen nog maar naar jouw muziek luisteren.ookbengnekken hebben recht op gebrek aan smaak..
Vind ik leuk
bramski +101
maandag 11 maart 2019 om 21:28
Slechte verliezer
Vind ik leuk
maandag 11 maart 2019 om 23:22
De meeste schrijvers zijn ook enge mensen omdat ze vaak proberen een makkelijke zin zo moeilijk mogelijk op te schrijven.
Vind ik leuk
dinsdag 12 maart 2019 om 19:34
Je bent mooi optijd met je gehuil loser.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws