Europese top keert zich tegen FIFA-plannen: ook Van der Sar zet zijn handtekening

Europese top keert zich tegen FIFA-plannen: ook Van der Sar zet zijn handtekening

Gepubliceerd: vrijdag 15 maart 2019 om 09:22vr 15-03-2019 om 09:22

Laatste update: zaterdag 16 maart 2019 om 12:40za 16-03-2019 om 12:40

Ajax ziet niets in de plannen van de FIFA, die het WK voor clubteams ingrijpend wil veranderen. Algemeen directeur Edwin van der Sar heeft zich aangesloten bij een protestactie van meerdere Europese topclubs, meldt de Süddeutsche Zeitung.

De mondiale voetbalbond wil tijdens zomers zonder EK of WK, te beginnen in 2021, een groots clubkampioenschap met 24 deelnemers organiseren. Aan het huidige WK voor clubteams doen zeven clubs uit alle continenten mee: Europa levert alleen de Champions League-winnaar. De Europese topclubs zitten echter niet te wachten op een nieuw toernooi van een dergelijk grote omvang. De European Club Association heeft inmiddels een officiële protestbrief naar de FIFA verstuurd.

Deze is ondertekend door bestuurders van diverse Europese topclubs. Onder meer Manchester United-voorzitter Ed Woodward, FC Barcelona-president Josep Maria Bartomeu, Paris Saint-Germain-eigenaar Nasser Al-Khelaifi en ook Van der Sar hebben hun handtekening gezet. Of het protest kans van slagen heeft, is nog maar de vraag. FIFA-voorzitter Gianni Infantino brengt het voorstel voor een vernieuwd WK voor clubteams vrijdag al in stemming tijdens een congres in Miami.

Poll

Zit jij te wachten op een groots opgezet WK voor clubteams?

(5168 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 15 maart 2019 om 09:24
Dan zal het uiteindelijk gaan om de Europese clubs, andere continenten kunnen daar toch niet mee concurreren
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 09:25]
Vind ik leuk
Holadiejee +2624
vrijdag 15 maart 2019 om 09:27
Europese topclubs en Van der Sar zet zijn handtekening? Dan klopt er iets niet. Is van der Sar naar een topclub dan gegaan? Heb ik iets gemist?
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:28
Laatste 8 ! Dus wel degelijk bij de top van Europa 😀 je hoeft niet jaloers te zijn boertje !
Vind ik leuk
frhoi +1779
vrijdag 15 maart 2019 om 09:34
dus dan zijn spurs en porto ook de top? en is PSG / atletico etc niks want die zitten er niet bij.. hmm oke
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:40
Die zitten ook in de top, alleen de top 16 dit seizoen. Je kunt er van alles bij halen, maar het toernooi systeem werkt nu eenmaal zo, en deze clubs zijn door. Met mooi voetbal of niet, ze staan op deze plek in het toernooi. Accepteer het. Volgend jaar kan het zo weer anders zijn.
Vind ik leuk
Degraaf +1537
vrijdag 15 maart 2019 om 09:45
Misschien willen die niet tekenen?
Vind ik leuk
frhoi +1779
vrijdag 15 maart 2019 om 10:09
had het meer over de ploegen die CL spelen. niet van het lijstje.. want anderlecht enz slaat al helemaal nergens op.

ajax is gewoon erg sterk dit seizoen en laat het zien. maar zijn toch niet de echte top van Europa? vind ik iig. wel kan je genieten van het goede voetbal wat ze spelen
Vind ik leuk
Werner1913 +10626
vrijdag 15 maart 2019 om 10:17
Dan had PSV dus toch een ijzersterke poule met 2 Europese topclubs... Toch heb ik veelvuldig geluiden gehoord dat Spurs geen topclub was in november... Volgens mij ook met poule H de enige poule waar beide clubs die doorgingen na de laatste 16 nu ook in de kwartfinale staan...
Vind ik leuk
broedkip +2220
vrijdag 15 maart 2019 om 10:18
Wie tekent er bij Psv?
Vind ik leuk
Gilze +1117
zaterdag 16 maart 2019 om 11:12
Inter zou volgens vele de UEFA cup winnen
Dat hebben we gezien
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 12:22
jeetje wat kinderachtig ...
Vind ik leuk
Thereisonly1 +1247
vrijdag 15 maart 2019 om 09:38
Ajax is niet eens zo vreemd maar Malmö en Legia vind ik iets te ver gaan😂
Vind ik leuk
Youri99 +10451
vrijdag 15 maart 2019 om 09:43
Wat dacht je van HJK Helsinki...
Vind ik leuk
Importbrabo +2226
vrijdag 15 maart 2019 om 10:26
En FSC Member...waar komen die dan vandaan?
Vind ik leuk
Thereisonly1 +1247
vrijdag 15 maart 2019 om 10:46
Geen idee om eerlijk te zijn zal het eens opzoeken.

Schijnbaar is dat Ac Milan als ik die directeur opzoek. Nooit geweten.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 10:49]
Vind ik leuk
Youri99 +10451
vrijdag 15 maart 2019 om 11:31
Ze hadden niet genoeg handtekeningen denk ik dus hebben ze maar een club bedacht
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:48
Waarom zitten Celtic, Helsinki en Malmö er dan ook bij?
Vind ik leuk
Red de Kuip +2509
vrijdag 15 maart 2019 om 10:05
Laatste 8 is echt super knap. Maar ga pas een grote mond hebben als dit structureel is.
Vind ik leuk
JanTa48 +8065
vrijdag 15 maart 2019 om 10:10
Als finalist EL en nu laatste 8 CL, JA!
Vind ik leuk
Red de Kuip +2509
vrijdag 15 maart 2019 om 10:13
2x en in de finale hopeloos verloren. PSV heeft ook paar jaar geleden de kwartfinales gehaald. De clubs die ieder jaar de kwart finale halen dat zijn de grote topclubs. Maar wat ik al net schreef super knap van Ajax nu.
Vind ik leuk
Werner1913 +10626
vrijdag 15 maart 2019 om 10:18
Helaas. Wij hebben de laatste 16 gehaald. Toen was Atletico (latere finalist) te sterk na penalties. Dichtbij, maar dus niet helemaal de kwartfinale ;-)
Vind ik leuk
JCJWZ +14820
vrijdag 15 maart 2019 om 10:57
Finale halen of kwartfinale is nogal een verschil red de kuip....
Vind ik leuk
JanTa48 +8065
vrijdag 15 maart 2019 om 11:32
Hoe komt het dan dat Ajax nu meer rankingpunten heeft vergaart dan AZ, Feyenoord en PSV samen? Zou het toch te maken hebben dat ze het iets beter doen dan de boven genoemde 3 clubs?
Vind ik leuk
Red de Kuip +2509
vrijdag 15 maart 2019 om 13:03
Dat zeg ik ook niet, maar sommige doen hier of Ajax weer bij de Europese top hoort. Maar Ajax doet het gewoon heel knap in europa.
Vind ik leuk
JanTa48 +8065
vrijdag 15 maart 2019 om 15:58
Niet het budget is bepalend dat je een topploeg bent maar de visie die je uitstraalt en daar ook in blijft volharen maakt je tot een topploeg.
Vind ik leuk
Red de Kuip +2509
vrijdag 15 maart 2019 om 18:14
Oké dan hebben we daar een andere mening over. Maar succes tegen Juventus.
Vind ik leuk
HupHolland +3850
vrijdag 15 maart 2019 om 11:22
Structureel rondom de 20e plek op zo'n beetje alle UEFA ranglijsten.

Logisch dat een Nederlandse club achter vele Engelse, Spanse clubs enzo staat, aangezien de rest van Nederland zo bagger presteert.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:44
Laat hem gaan man, heb op geen enkele ajax topic een fatsoenlijke reactie van hem gezien. Enkel negatief aan het spuien bah bah
Vind ik leuk
rexxo +11577
vrijdag 15 maart 2019 om 11:32
Gewoon negeren, het is een zielig figuur.

Zet iedere dag zijn wekkertje en alert voor Ajax topics?

Die man heeft het zwaar als ex Ajax fan en komt provoceren bij ieder Ajax topic, komt gewoon uit Almere.

Zat te huilen dat hij boos was dat Ajax na de beursgang de entreeprijzen had verhoogd.

Ondanks zijn leeftijd kan hij zo meespelen in de ballenbak bij de andere kleine kinderen.
Vind ik leuk
5jaarniks +196
vrijdag 15 maart 2019 om 13:44
Zoiets als helsinki 🤣🤣
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:29
Om 12u is de loting voor de beste 8 clubs van de CL, als je goed oplet, dan zie je dat Ajax daar tussen zit!
Vind ik leuk
Blutbad +622
vrijdag 15 maart 2019 om 09:31
Wanneer wordt PSV geloot?
Vind ik leuk
Red de Kuip +2509
vrijdag 15 maart 2019 om 10:15
De beste clubs op dit moment ja. Normaal gesproken zit daar Bayern Chelsea en nog wat andere clubs bij.
Vind ik leuk
frhoi +1779
vrijdag 15 maart 2019 om 09:31
Staan er wel meer tussen , zoals Helsinki, lyon, celtic,anderlecht ,legia.. achja. ookal doet ajax het goed nu, het is niet de top
Vind ik leuk
AnthonyAFCA +2121
vrijdag 15 maart 2019 om 09:34
Holadiejee holadioo hij is altijd snel op een topic van Ajax maar het boeit hem volgens hem niet zo.. je bent niks meer dan een troller, tijd om je naam te veranderen in holadijapio.
Vind ik leuk
rexxo +11577
vrijdag 15 maart 2019 om 11:33
Lees mijn reactie boven over hem.
Vind ik leuk
Studentje +667
vrijdag 15 maart 2019 om 09:34
Alweer...Als Toon Gerbrands/Martin van Geel zijn handtekening zet, hoeven we toch niet elkaar per sé te stabben? Je bent een echte Anti-Ajax nazi, kom op zeg...
Vind ik leuk
Linke loe +769
vrijdag 15 maart 2019 om 09:43
Het gaat om de grootste club van Nederland ..vandaar die handtekening van hem denk ik he
Vind ik leuk
Elohim +1425
vrijdag 15 maart 2019 om 09:46
Jij mist heel veel (hersencelletjes om te beginnen) dus het zal wel aan jou liggen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:50
En weer een reactie van mij, want dat is wat je wil. Ouwe stokert 😘
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:53
Wie van enig naam dan ook zijn handtekening zet, voegt een tegenstem toe. En dat is belangrijk in een tijd waar roofbouw wordt gepleegd op voetballers.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 12:05
Alles voor het geld ( FIFS).
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 12:25
Ik vermoed dat de Fifa/Uefa binnen een paar jaar financiële afspraken met grote goksyndicaten gaat maken om het wedden 'te reguleren en matchfixing te bestrijden' .... Dan is zo'n grote nieuwe competitie een cash cow van jewelste.
Vind ik leuk
Jasperkoos +2703
vrijdag 15 maart 2019 om 09:55
Aan al je reacties te zien, mis je wel meer. Verstand en fatsoenlijk gedrag bijvoorbeeld.
Vind ik leuk
Stewie89 +655
vrijdag 15 maart 2019 om 10:00
Zelfs Malmo en Helsinki staan er tussen.
Vind ik leuk
Hvdp +1848
vrijdag 15 maart 2019 om 10:01
je hebt idd iets gemist
ajax heeft zich geplaatst bij de laatste 8
wake up!!
Vind ik leuk
Davos5711 +11
vrijdag 15 maart 2019 om 10:25
Vd Sar heeft bij JUV en MU gevoetbald, levert de juiste contacten op. Hij mag immers ook aanschuiven bij het overleg over de Europese competitie. Daarbij is Ajax 1 van de heel, heel weinige clubs die de EC 1, 2 en 3, de champions league, de wereldbeker en een super cup in de prijzenkast heeft staan en dat respect wordt internationaal wel degelijk gegeven.
Vind ik leuk
rpaulp50 +13444
vrijdag 15 maart 2019 om 10:26
Nee je hebt niet "iets" gemist, je bent ziende blind.
Je weet niet wie de finalist was van de EL tegen MU en je weet dus ook niet welke topclubs er nog mee doen in de CL......
Vrij onnozel dus die bijdrage.
Vind ik leuk
HanV +5472
vrijdag 15 maart 2019 om 10:50
Dan klopt het volgens jou juist wel, want anders was het dubbelop.
Vind ik leuk
JCJWZ +14820
vrijdag 15 maart 2019 om 10:55
Oei als Gerbrands dit maar niet hoort, het grote Ajax wordt wel gevraagd iets te tekenen en Psv niet? Dat vinden de calimero's niet leuk.
Vind ik leuk
Holadiejee +2624
vrijdag 15 maart 2019 om 10:56
Toon weet gewoon dat PSV nooit tot die 24 zal behoren. Bij Ajax denken ze nu dat ze erbij horen. Kneusjes.
Vind ik leuk
John M. +5136
vrijdag 15 maart 2019 om 11:10
Ik zie o.a. Legia Warschau, Helsinki en Malmö op dat lijstje. Als men die al topclubs noemt dan is Ajax een wereldclub.
Vind ik leuk
broedkip +2220
vrijdag 15 maart 2019 om 11:11
Er staat geen tobclubs waar jouw cluppie bij hoort hoor!!!
Vind ik leuk
HupHolland +3850
vrijdag 15 maart 2019 om 11:17
Moeilijk te begrijpen, het woordje 'en'
Vind ik leuk
Bhj +2285
vrijdag 15 maart 2019 om 12:11
Onde de top, wordt top 20 verstaan. Ja Ajax zit daar door de QF en de EL finale en de financiën bij. Kun je leuk vinden, kun je niet leuk vinden, het is zo.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 12:12]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 19:14
Ajax is een absolute topclub, dronken Gijsie!
Vind ik leuk
sapuAFCA90 +135
vrijdag 15 maart 2019 om 11:07
Het gaat de FIFA alleen maar om de poen, niet de welzijn van de spelers.
Vind ik leuk
Esther +211
vrijdag 15 maart 2019 om 09:25
Tja, alles voor het geld en de commercie bij de FIFA en UEFA.
Vind ik leuk
Orphen89 +3476
vrijdag 15 maart 2019 om 09:28
Wat is hier eigenlijk op tegen buiten de extra belasting voor de spelers?

Is toch prachtig in een EK/WK opzet om een groot toernooi zo te organiseren? Ik zou wel voor de buis zitten dan hoor.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:32
Nja ik denk dat je met je eerste zin het grootste punt aansnijd. Vraag me af of het goed is voor het niveau, hebben spelers in de absolute top geen enkele zomer meer vrij natuurlijk.

Verder vind ik het net als jij wel een top idee, wie wil dat nou niet de complete top tegen elkaar.
Wellicht dat ze iets in de wintermaanden moeten plannen?
Vind ik leuk
Thereisonly1 +1247
vrijdag 15 maart 2019 om 09:40
Zeker voor clubs uit de PL die al gemiddeld 50 tot 60 potjes spelen per seizoen zonder winterstop is dit echt niet te doen denk ik..
Vind ik leuk
Dub_Rtd +5421
vrijdag 15 maart 2019 om 09:33
Omdat het in een periode is dat spelers normaal rusten en op vakantie zijn.
Komen ze daarvan terug, vliegen die clubs de halve wereld over voor nietszeggende maar uitermate goed betalende vriendschappelijke potjes in Singapore ofzo.
Maar, als je dan je spelers rust moet geven die op dat wk hebben gespeeld, moet je dus met je U23 team naar die lucratieve potjes toe. kan je 1x doen maar de organisatoren in Azie zitten niet te wachten op de 16 jarige Jayden-Jezairo van Chelsea maar op Eden Hazard.

Gaat die clubs niet om de gezondheid van hun sterren, gaat ze puur om de poen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 09:49]
Vind ik leuk
Blindsy +18793
vrijdag 15 maart 2019 om 09:47
Zat er ook aan te denken. Dus nóg meer jeugdig talent naar die klatergoudclubs want ze moeten wel over de hele wereld wedstrijdjes spelen... En wij maar verder uitgekleed worden.
Vind ik leuk
De fries +2048
vrijdag 15 maart 2019 om 09:34
Overdaad schaadt
FIFA denkt in verdienmodelletjes; uiteindelijk blaast “het voetbal” zichzelf op ..
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 09:36]
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:36
Het seizoen wordt veel te lang voor spelers, minder rustperiodes en dat vraagt grotere selecties. Dat krijgen die clubs natuurlijk nooit gered met de inkomsten uit zo een toernooi. Die voorbereidingstoernooien worden ook vaak gespeeld met halve b-teams en ik denk dat die zelfs commercieel interessanter zijn voor clubs.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +5421
vrijdag 15 maart 2019 om 09:29
Mooi wel, werken bij de Fifa.
Megapand in Zwitserland maar hoppa... effe naar Miami voor een congres.
Snap het wel, latina's zijn smakelijker dan Zwitserse kaas.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:32
Martin van Geel zal ongetwijfeld ook zijn handtekening hebben gezet....;-)
Vind ik leuk
Blindsy +18793
vrijdag 15 maart 2019 om 09:44
Zou die juist niet willen méédoen?
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:52
Die van Geel wil nergens aan meedoen Erwin, maar van de zomer is die gelukkig weg.
Vind ik leuk
Blindsy +18793
vrijdag 15 maart 2019 om 10:17
Een mooi moment. Niet dat zn vervanger t beter gaat doen, maar de houdbaarheidsdatum van Mart is na 8jr overschreden.
De volgorde is alleen onhandig. Want meestal is de directeur de 1e. Die is er pas ruim n jaar. Maar juist Loeki mag van mij weg. Heeft geen talent om n moeilijke club als Feyenoord commercieel en sportief stappen te laten maken. Er gaat dus ook zonder Van Geel weinig veranderen.
Jeugd inpassen, paar kleine aankopen, dat weten we nou wel.
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:21
Ik wil volop met je in discussie gaan wat van Geel betreft, maar dit is weer een Ajax onderwerp dus we doen het wel als er een speciaal van Geel onderwerp komt over zijn functioneren......of beter gezegd over zijn Niet functioneren.
Vind ik leuk
Blindsy +18793
vrijdag 15 maart 2019 om 10:32
Ik wil helemaal niet in discussie, Hans. Ik geef mijn mening en dat was voor mij voldoende.
En ach, we gaan straks weer de transferperiode in, er komen nog genoeg berichten waar men los kan op Van Geel... of die vervanger die persé moet komen en het nauwelijks beter zal doen. Ik lees t allemaal wel.
Feyenoord is n grote club waar al jaren de topsportmentaliteit mist. Dat gaat met alleen n vertrek van Van Geel niet veranderen, helaas.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 maart 2019 om 10:33]
Vind ik leuk
Vak-DD +12420
vrijdag 15 maart 2019 om 09:40
Dan moeten we het begin en einde van de competitie ook weer gaan aanpassen aan één club.
Vind ik leuk
Mari +12442
vrijdag 15 maart 2019 om 09:43
Aan het huidige WK voor clubteams doen zeven clubs uit alle continenten mee: Europa levert alleen de Champions League-winnaar
1 club uit Europa om de zoveel jaar? Big deal om te protesteren
Vind ik leuk
Blindsy +18793
vrijdag 15 maart 2019 om 09:44
De alles verslindende commerciële molens blijven maar draaien...
Vind ik leuk
Jordaan +1008
vrijdag 15 maart 2019 om 09:45
Its all about the money voor de FIFA

Voor de clubs nog meer belasting, elke zomer belasting voor land dan voor club dan voor land dan weer voor club en dan beginnen aan een loodzwaar seizoen met volle benen door weinig rust om na het seizoen nog te gaan met een druk zomers programma.

Hoe komen ze er bij....
Vind ik leuk
Budazonen +466
vrijdag 15 maart 2019 om 09:45
Stuur gewoon de Fjes als je moet meedoen toch. Zo simpel
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 09:58
Infantilo wil het, dus gebeurt het.
Vind ik leuk
Mdam +736
vrijdag 15 maart 2019 om 10:35
Europa levert alleen de CL winnaar? Bijzonder kut toernooi moet dat dus zijn. Gaat geen hond naar kijken dan.
Vind ik leuk
Mdam +736
vrijdag 15 maart 2019 om 10:36
Ik lees alweer te snel zie ik wel. Laat maar.
Vind ik leuk
CPP +1069
vrijdag 15 maart 2019 om 10:39
Om de clubs te motiveren zal de fifa met grote bedragen gaan strooien. En zo zal de kloof tussen de grootste clubs en de rest nog groter worden!
Vind ik leuk
Muscles +1733
vrijdag 15 maart 2019 om 10:45
Infantino heeft een Freudiaanse naam, stampvoeten maar gezien zijn positie een gevaarlijke narcist
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 10:48
Als de Engelsen nu ook een winterstop inlassen dan kan de FIFA in die tijd een mooi groot X-MAS-toernooi organiseren. Met 168 clubs.
Vind ik leuk
Freddy M. +1266
vrijdag 15 maart 2019 om 11:09
Geld, geld en nog eens geld!! Spelers worden kapot gemaakt alleen tbv de FIFA maar ook UEFA want vlak die laatste ook niet uit!
Vind ik leuk
Lekkerjoh +880
vrijdag 15 maart 2019 om 11:21
Van mij mag Ajax meedoen hoor. Meer leuke potjes om te kijken
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 12:30
Ben het met het protest van deze clubs eens en lijkt mij wel zo sportief als de FIFA wel rekenschap houd met deze topclubs of is de FIFA daar te eigenwijs voor ben benieuwd
Vind ik leuk
vrijdag 15 maart 2019 om 16:18
Waar is de handtekening van calimero Toon Gerbrands?
Vind ik leuk
Linders +34
zaterdag 16 maart 2019 om 03:31
Mogen de spelers ook een x rust ,zit nu niet te zeuren iedereen we weten net zo goed als hun zelf ze verdienen veel geld maar dat rust ook zeer belangrijk is voor elke voetballer.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws