'UEFA praat over 'nieuwe' Champions League: promotie/degradatie en weekendduels'

'UEFA praat over 'nieuwe' Champions League: promotie/degradatie en weekendduels'

Gepubliceerd: maandag 18 maart 2019 om 10:43ma 18-03-2019 om 10:43

Laatste update: maandag 18 maart 2019 om 11:02ma 18-03-2019 om 11:02

De huidige opzet van de Champions League gaat mogelijk ingrijpend op de schop. Volgens The Wall Street Journal gaat de UEFA deze week in overleg met diverse topclubs om een volledig nieuwe structuur van het toernooi te bespreken. De 'Champions League 2.0' zal ingrijpende gevolgen hebben voor nationale competities.

Volgens The Wall Street Journal speelt de UEFA namelijk met het idee om Champions League-duels af te laten werken in het weekend. Als er vanaf 2024 inderdaad Champions League-wedstrijden worden gespeeld op zaterdag en zondag, zal dat de speelschema's van nationale competities gigantisch ontwrichten. 

Een ander opvallend agendapunt: een promotie- en degradatiesysteem in het miljardenbal. In die opzet zou geen sprake meer zijn van plaatsing via de eigen competitie en op basis van de fameuze oëfficiëntenranglijst. Er komt dan als vervanging een 'vaste' groep clubs die deelneemt aan de Champions League, met teams die uit die vaste kern van topclubs kunnen degraderen en er naar kunnen promoveren. Zo'n opzet zou een groot voordeel zijn voor de Europese elite, die zichzelf daarmee verzekert van een jaarlijke deelname en de bijbehorende inkomsten. 

In een statement laat de UEFA aan The Telegraph weten dat er 'inderdaad een informele brainstormsessie staat gepland'. Over de inhoud van de gesprekken en de mogelijke plannen en/of wijzigingen doet de voetbalbond geen uitspraken. 

De potentiële wijzigingen zijn volgens The Wall Street Journal een manier van de UEFA om de grootste clubs van Europa tegemoet te komen. Afgelopen jaar werd bekend dat er achter de schermen is gesproken over een zogenaamde Super League, een nieuw op te richten toernooi, buiten de UEFA om. 

Lees meer over:Champions League

Poll

Duels in het weekend: zie jij het zitten?

(1929 stemmen)

Plaats een reactie

rexxo +16774
maandag 18 maart 2019 om 10:52
Nog meer wedstrijden, die eveloppen onder de hotelkamerdeuren waren niet dik genoeg vorige kerst.

[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 11:41]
Vind ik leuk
JCJWZ +15101
maandag 18 maart 2019 om 11:27
Met deze opzet speelt Psv helemaal nooit meer CL.
Vind ik leuk
Reyvoetbal +2602
maandag 18 maart 2019 om 12:42
En Ajax dus ook niet.
Want geen kampioen is geen CL meer.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 12:01
Het enige wat de UEFA en de FIFA bereiken meer meer wedstrijden is dat mensen zich afkeren van het voetbal omdat het niets meer met het spel te maken heeft maar alles met geld binnen halen..

Laat de UEFA samen met de FIFA maar een Europese competitie maken met de landen Engeland, Duitsland, Italië en Spanje die krijgen immers al een voorkeursbehandeling door 4 clubs te mogen af te vaardigen aan de toernooien, kunnen de rest van de clubs uit Europa hun eigen Europees voetbal opzetten.
Vind ik leuk
Hoogland +490
maandag 18 maart 2019 om 12:37
Ja, je kan het eigenlijk al niet meer championsleague noemen als nr.4 van een land al mee mag!
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 20:57
Met de nieuwe ideeën spelen een 9 engelse clubs, 7 italiaanse, 7 spaanse en 7 duitse clubs CL. De 2 overige plaatsen zijn "open"
Vind ik leuk
TheRedMen +3778
maandag 18 maart 2019 om 12:11
Hier zit idd niemand op te wachten. Maar ik geloof niet dat dit plan ooit door zal gaan. Alle nationale bonden gaan hier natuurlijk een stokje voor steken. Daarnaast zullen die clubs ook niet staan te springen.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19233
maandag 18 maart 2019 om 10:52
Dit. Gaat. Niet. Gebeuren.
Vind ik leuk
MirakelMan +289
maandag 18 maart 2019 om 11:07
Ik vrees met grote vrees dat dit niet alleen ingevoerd gaat worden, maar dat we een gedrocht van een systeem voor promotie/degradatie gaan zien.

Het was dit of die Europese Superleague.
Vind ik leuk
Roeptoeter +19233
maandag 18 maart 2019 om 11:16
Volgens mij werkt dit de Europese Super League juist in het voordeel.

De competities gaan er niet mee akkoord en zeker de fans niet. Dan heb ik het over de gewone fan die de hele week naar het weekend leeft om in het stadion zijn club te zien. Dat gaat door de week druk met het werk niet.
Vind ik leuk
V. Gaal +8
maandag 18 maart 2019 om 11:31
Dit gaat er echt niet doorkomen! Laten we ons hier niet te druk om maken..
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 11:58
V Gaal waarom zou dit er niet komen. Is niet de 1e keer dat dit naar buiten wordt gebracht. Wat moeten ze in die elite wereld met klootjes landen las Nederland daar is toch niets aan te verdienen
Vind ik leuk
V. Gaal +8
maandag 18 maart 2019 om 12:12
Ik denk Jos dat het commercieel uiteindelijk veel minder aantrekkelijk wordt! Zou jij het als PSG supporter bijvoorbeeld leuk vinden en elke keer 100 euro betalen voor dezelfde wedstrijden? Op de lange termijn levert dit plan volgens mij enkel lege stadions en verveelde supporters op!
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 12:26
Maar voor het zo ver is, maken ze het voetbal gewoon kapot. Kijk naar Barcelona, als daar niet zoveel toeristen naar toekwamen, was het stadion iedere wedstrijd half leeg.
Vind ik leuk
V. Gaal +8
maandag 18 maart 2019 om 15:57
Zeker waar! Maar zolang fans, bobo’s en allerlei andere mensen uit de voetballerij er achteraan blijven hobbelen zal er nooit iets veranderen.. zo prachtig zijn wanneer supporters dit massaal boycotten mocht het toch zover komen
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 23:09
Idd, totaal boycotten.
Vind ik leuk
Nao Veure +351
maandag 18 maart 2019 om 12:05
Eebs
Vind ik leuk
fr0do +1552
maandag 18 maart 2019 om 10:53
Dan hoeven we ons in ieder geval geen zorgen meer te maken om de punten.
Vind ik leuk
Buck Worrier +2693
maandag 18 maart 2019 om 10:53
Wat een dwazen.
Eerlijke competitie my ass.
Vind ik leuk
renzef1 +346
maandag 18 maart 2019 om 10:54
Tuurlijk, maak de kloof tussen topclubs en de rest nog maar wat groter. Ontzettend dom idee..
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:55
Meer wedstrijden kan echt niet meer. We. Zitten al gewoon over de max.Dit komt de kwaliteit ook niet ten goede.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 12:00
Gestrekt Been AFCA in eerdere berichten is al aangegeven dat de nationale competities zich maar aan moeten passen en dat zij naar doordeweekse speeldagen moeten
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:55
Een subliminale spagaat om PEC Zwolle doordeweeks te laten spelen. Ik zal er met mijn vliegschema rekening mee houden en mijn intercontinentale agenda er op afstemmen.
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 11:36]
Vind ik leuk
Lebowski +708
maandag 18 maart 2019 om 20:07
Ga op je opafiets naar het stadion op woensdag, en eet je pizza jongen!
Vind ik leuk
Lee +1103
maandag 18 maart 2019 om 10:56
Te belachelijk dit! Dus de nationale competitie wordt zonder pardon opzij geschoven, pfffff, alles voor geld en dan vooral voor de grote clubs!
Vind ik leuk
MirakelMan +289
maandag 18 maart 2019 om 10:57
Dit is het gevolg van de plannen voor een Europese superleague.
Het kon niet uitblijven natuurlijk. Er zullen minstens 3 clubs een omzet van meer dan een miljard hebben in 2024 en deze zullen met kop en schouders boven de rest uit gaan steken op financieel gebied.
Wanneer komen er eens plannen om het speelveld gelijk te maken voor wat betreft de kwaliteit van de nationale voetbalcompetities? Een beperking van spelers die niet uit de eigen nationale jeugd komen bijvoorbeeld.
Vind ik leuk
NikosMachlas +1848
maandag 18 maart 2019 om 11:04
Dit zal nooit meer gebeuren. Het zal alleen maar gekker worden, de uefa zal wel geschrokken zijn dat ajax dit jaar een oogappeltje uit kon schakelen dus er komt meteen een brainstorm sessie. Bah bah die fifa en uefa zijn echt te slecht bezig gewoon. En dat ze niet snappen dat de speelkalender al uitpuilt is helemaal ongelooflijk. Genoeg spelers tikken de 70 wedstrijden per jaar aan das omgerekend elke 5dagen een potje... Kan wel, maar niet het hele jaar door. Maja das ook weer de tegemoetkoming aan de grote clubs, want die kunnen wel 20 volwaardige spelers betalen en er nog eens tien achter zetten die ook wel wat kunnen.
Vind ik leuk
Yoink +558
maandag 18 maart 2019 om 10:57
Dit is gewoon de UEFA die een knieval maakt voor een superleague. Alles voor de grote clubs en het geld.

Alles waar een bond die alle clubs vertegenwoordigd tegen zou moeten zijn.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:59
In het weekend en dan waarschijnlijk in de dag: Prime time in Azië. Een ware explosie aan inkomsten gaat dat genereren, want Aziaten zijn gek op Europees topvoetbal.

Keerzijde is wel dat het gat tussen top en de rest onoverbrugbaar wordt. Voor zover het dat al niet is geworden natuurlijk.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 10:59
Stelletje geldwoven...
Vind ik leuk
Cappie +7978
maandag 18 maart 2019 om 11:00
Meteen doen dit.
Dit is toch wat ze willen en wat uiteindelijk gaat gebeuren. Een competitie met de grootste clubs van Europa. En dan niet weggestopt doordeweeks, maar gewoon in het weekend zodat nog meer mensen daar naar toe kunnen en er naar kunnen kijken voor kunnen betalen. Want daar draait het allemaal om, mochten er nog mensen die dat nog niet doorhebben, om geld.
Vind ik leuk
Bizzy +22844
maandag 18 maart 2019 om 11:02
Mordicus tegen !

1) Niet in het voordeel voor de horeca en detailhandel
2) Niet in het voordeel voor supporters ivm werk, school etc
3) Overkill aan voetbal doordeweeks (competitie + beker + Interlands). Zware belasting voor spelers
4) Uit eindelijk zullen sponsoren afhaken
Vind ik leuk
deltiaan +1479
maandag 18 maart 2019 om 11:02
een grote Mafia bende
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 11:03
Ik kijk nu al nooit meer, gewoon massaal boycotten.
Vind ik leuk
Jozef +45140
maandag 18 maart 2019 om 11:06
Voor mij hoeft het niet, maar Ajax zou wel beloond worden voor zijn coëfficiënten...
Vind ik leuk
Werner1913 +11123
maandag 18 maart 2019 om 11:35
Want Ajax heeft die alleen behaald?
Vind ik leuk
Jozef +45140
maandag 18 maart 2019 om 12:57
Er is een coëfficiënten lijst per club die helemaal niks aan de fantasie overlaat, ja...

Keiharde feiten zeg maar.
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 12:57]
Vind ik leuk
Lebowski +708
maandag 18 maart 2019 om 20:09
Inderdaad. Ajax in de A groep, bij de beste 16 inmiddels hoorde ik? Eigenlijk bij de beste 8.
Vind ik leuk
Justin Kees +3624
maandag 18 maart 2019 om 11:09
De FIFA komt met het plan om het WK voor clubteams te veranderen in een toernooi met 24 deelnemers. Diverse clubs in Europa komen in opstand, omdat de kalander overvol raakt en wat denkt de UEFA? Laten wij de kalender eens voller stampen, it's all about the money! Onbegrijpelijke idoten bij beide bonden... walgelijke lui, die niets met voetbal hebben, op geld verdienen na..
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 23:11
Uefa en Fifa gaan over lijken.
Vind ik leuk
Dub_Rtd +6415
maandag 18 maart 2019 om 11:10

Waarom nog wachten.
Pak de 16 "beste" clubs op.
Tieft lekker op naar de woestijn en hou daar lekker je "super duper de beste kampioenen competitie"

Maar daar dan wel lekker blijven nadat Messi en Ronaldo gestopt zijn en de interesse in ieder jaar de zelfde ploegen in de kwartfinales dus flink afneemt.
Vind ik leuk
Ik zlatan +505
maandag 18 maart 2019 om 12:03
Hahah heerlijk😂
Vind ik leuk
Stuiter +739
maandag 18 maart 2019 om 13:41
Precies dit. Dat ze lekker weg gaan. Komt er tenminste weer een beetje spanning in.
Vind ik leuk
Alucard +142
maandag 18 maart 2019 om 11:13
De UEFA is er blijkbaar alles aan gelegen om de Europese topclubs tegemoet te komen en zodoende een Superleague te voorkomen. Maar met Champions had ht toernooi toch maar weinig meer te maken.
Vind ik leuk
HanV +5729
maandag 18 maart 2019 om 11:59
Als je denkt dat het niet erger kan verzinnen ze gewoon een CL league waaraan de kampioenen niet eens meer mogen meedoen, clubs nemen deel op grond van historische prestaties.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 11:15
Als de UEFA dan toch wil veranderen doe het dan zo.
Grote landen(Spanje,Engeland,Italie en Duitsland) 3 deelnemers ipv van 4.
Dan kunnen er 4 Kampioenen van andere landen aan de hand van de coefficientenranglijst ook meedoen aan het miljardenbal.
Je moet niet zoals het nu gaat alle miljoenen naar vier landen brengen.
Waarom heeft Duitsland vier deelnemers,er zit geen club meer in de kwartfinale.
Kwartfinalisten zo en zo een CLplaats geven voor volgend seizoen.
Zo weet ik nog wel een paar veranderingen.
Vind ik leuk
Just Nuts +868
maandag 18 maart 2019 om 12:38
Iedeeen met sportief oogpunt alleen zit in de top alleen mannetjes die elkaar met hebben afgesproken als we het zo doen worden we allebij rijker en klootjes volk kijkt toch wel
Vind ik leuk
tikkietoe +6454
maandag 18 maart 2019 om 11:20
Dit is voor Nederland een groot Kilo Utrecht Tango idee.
Dus zal die Maffiabende het wel weer in gaan voeren.
Vind ik leuk
74ratje +1019
maandag 18 maart 2019 om 11:22
Vroeger was t nog leuk, met vanaf begin knock out systeem, met alleen kampioenen. Tegenwoordig stuk minder.
Vind ik leuk
Dorzon +4829
maandag 18 maart 2019 om 11:31
laten we hopen dat ajax nog 5 wedstijdjes wint inde CL. Want als dit doorgaat is nederland wel klaar inde CL
Vind ik leuk
Jan Guevara +10471
maandag 18 maart 2019 om 11:32
Jeetje, hoe kan de KNVB dan in Nederlands belang nog competitiewedstrijden verplaatsen zodat ajax alsnog kampioen wordt?

Conclusie: De Uefa moet nog maar eens met de KNVB om tafel want dit gooit de titelaspiraties voor ajax echt in de koelkast.
Vind ik leuk
Gizmo +3704
maandag 18 maart 2019 om 11:55
Die titelaspiraties liggen inmiddels al in het vriesvak !
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 23:57
Maar ze hebben dan ook geen drol meer aan die titel hè
Het kampioenschap heeft dan als enige waarde de ticket voor de jc-schaal
En het opscheppen dan nog, maar das helemaal klote als je alleen een plekje voor de JC ermee verdient
Vind ik leuk
ronnieb +705
maandag 18 maart 2019 om 11:53
Als dit doorgaat moet je gewoon als niet-CL clubs afspreken om geen spelers af te staan of tye verkopen aan CL-clubs
Vind ik leuk
Jozef +45140
maandag 18 maart 2019 om 20:29
En dat zou lukken denk je?
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 23:54
Nee zeg worden allemaal arbitragezaken van de spelers dan

En je weet al vantevoren in wiens voordeel het beslissende orgaan gaat besluiten (met of zonder smeergeld)
Vind ik leuk
Ik zlatan +505
maandag 18 maart 2019 om 11:58
Tuurlijk, het wordt besproken met de topclubs, terwijl de topclubs er baat bij hebben... lekker eerlijk weer heh?
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 12:13
Eerder terug naar “ kampioenenbal” eerder knock-out systeem. Voetbal is niet alleen voor de rijken
Vind ik leuk
Nr14always +5571
maandag 18 maart 2019 om 12:19
Dat wordt dan einde nationale competitie voor 2 clubs, en dus einde ED
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 12:28
Maffia!
Vind ik leuk
Just Nuts +868
maandag 18 maart 2019 om 12:35
Dit heeft niks te maken met oorsprongelijke idee achter Champions Leageu. Graaien Graaien voor het geld ik hoop dat het gigantisch flopt en sponders gaan afhaken dat we terug kunnen naar alleen kampioenen om het weer exclusief te maken
Vind ik leuk
Gilze +1324
maandag 18 maart 2019 om 12:39
Over een paar jaar niemand meer in t stadion op de doordeweekse competitie wedstrijden
UEFA moet eens ophouden met die flauwe kul
Gewoon vanaf de start knock-out systeem invoeren en niks geen geplaatste clubs

Vind ik leuk
Donnygo +6142
maandag 18 maart 2019 om 12:39
Leuk en aardig maar dan heb je altijd de zelfde clubs dat schiet niet op zoals nu vaak de bekende halve finales al in te vullen zijn.

Je heb neem 16 clubs dan heb je 2 verrassingen dat is Shakhtar Donetsk en Porto, de rest is het zelfde kliekje.

Daarnaast waarom zou een KNVB of de FA hiermee akkoord gaan zoveel meer en moeilijkere schema's krijgen. Zullen wel gek zijn alles maar om die Uefa te moeten plannen.
Vind ik leuk
Nick Kools +12147
maandag 18 maart 2019 om 12:40
Oprotten met dat kutidee!
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 12:51
Hier moeten de nationale bonden ingrijpen. Haar eigen competities worden naar de woensdagavond o.i.d. verbannen.
Het financiële is dat niet waard.
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 12:52]
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 19:20
voor Ajax is het lekker wand die doen mee!
Vind ik leuk
FSCeara +9570
maandag 18 maart 2019 om 14:30
jazeker, zoals het ook in de wereld werkt helaas. houdt de rijken rijk en maak de armen armer. je gaat dan nergens meer meer geld binnenhalen als 3de langs competitie. de grote teams kunnen nog makkelijker betere spelers aantrekken en landen als Nederland worden dan ongeveer meteen verbannen tot misschien , heel misschien spelen in Europa.
Slechtste idee ooit van de UEFA dus het zal er wel gaan komen.
Vind ik leuk
Grijs +1414
maandag 18 maart 2019 om 14:34
Het maakt niet uit of ze dit er doorheen drukken of niet. Het voetbal is al zodanig verziekt dat het eigenlijk niet meer uitmaakt ook.

De afgelopen 20 jaar zijn er maar 8 verschillende clubs die er met de hoofdprijs vandoor gaan (ter vergelijking: in de jaren 90 waren dit er 9 op 10 jaar). Verder bestaan de kwartfinales uit wedstrijden van die 8 clubs met 1 of 2 uitzonderingen.

En aangezien voetbal allang niet meer draait om het beste trainen, de beste tactiek bedenken of het hardste werken, zal er ook niet veel veranderen. Het geld gaat naar steeds dezelfde clubs (het wordt ook steeds meer, verschillen worden zelfs steeds groter), dus blijf je in die cyclus. Ik voorspel dat er in de komende 20 jaar nog minder variatie komt in cl-winnaars als dit zo door gaat. Onder voorbehoud dan dat er niet ineens nieuwe oliesjeiks in een club stapt.

De sport is doodziek en wordt van binnenuit uitgehold. En het lijkt erop, uitgaande van dit bericht, dat de UEFA te blind is om in te zien dat ze de sport echt de afgrond in duwen.

Al is voetbal nauwelijks nog een sport, de UEFA lijkt er alles aan te doen om het te veranderen in een rijke lui's speeltje.
[Reactie gewijzigd op maandag 18 maart 2019 om 14:35]
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 23:52
Laten we het idee van de derde Europa league niet vergeten
Das het zoethoudertje waarmee men de kleinere clubs tevreden probeert te houden (denk ik)

De bobo’s hebben nooit genoeg op hun Zwitserse bankrekening
Vind ik leuk
Retweet +845
maandag 18 maart 2019 om 18:32
Lekker hoor. Een dikke vinger naar alle fans die een competitie volgen... championsleague is nu niet eens meer interessant tot aan de knock out fase, laat staan straks. Lekker voorspelbaar.
Laat de topclubs dan gewoon een supercompetitie vormen en val er de fans van de andere clubs niet mee lastig...
Er zullen dan wel geen competitie wedstrijden gespeeld mogen worden van de FIFA/UEFA omdat er dan minder mensen naar de reclames kijken rond de wedstrijden...
( Was nu ook al het geval volgens mij met een inhaalwedstrijd in de competitie van Feyenoord dat die niet op een bepaalde datum/tijd gespeeld mocht worden ivm Europese wedstrijden...) Sneu.
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 19:18
Ajax als enige club uit genodigd voor het miljarden bal!
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 21:39
Stel dat Ajax mee zou mogen doen. Hoe kijken de Ajax-supporters hier tegenaan? En hoe kijken Feyenoord- en PSV-fans daar naar?
Vind ik leuk
maandag 18 maart 2019 om 23:48
Nog meer vanaf vooraf besloten

Het is nu al verrot genoeg

De bobo’s doen wel hun best voor bayern zeg
Wel geinig een keer eruit geknald en rummenigge is meteen geld aan het storten naar de bobo’s hun Zwitserse bankrekeningen
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws