De Jong 'speelt in de geest van Cruijff': 'Hij zou van zijn spel genoten hebben'

De Jong 'speelt in de geest van Cruijff': 'Hij zou van zijn spel genoten hebben'

Gepubliceerd: donderdag 21 maart 2019 om 07:26do 21-03-2019 om 07:26

Tonny Bruins Slot denkt dat Johan Cruijff genoten zou hebben van het spel van Frenkie de Jong. De meesterscout van Ajax en rechterhand van de legendarische nummer veertien ziet veel gelijkenissen tussen de stijl van De Jong en de manier van spelen waar Cruijff van hield.

De Jong, die aan het einde van dit seizoen naar FC Barcelona vertrekt, heeft zijn eigen kenmerkende manier van spelen. "Cruijff hield van die stijl: het inzakken, de aanname, het inzicht en het overzicht", vertelt Bruins Slot aan De Telegraaf. "En met een dribbel twee, drie man voorbijlopen. Favoriete spelers van Cruijff, zoals Faas Wilkes, zijn jeugdidool, voorbeeld en international in de jaren vijftig van de vorige eeuw, hadden die kwaliteiten."

"Verder was Cruijff bij Duitsland en Bayern München gek van de dribbel van Franz Beckenbauer", gaat de 71-jarige scout van Ajax verder. "Hij schoof vaak door van achterhoede naar het middenveld om een meerderheid in die linie te krijgen. Zo kan De Jong ook spelen."

Cruijff stelde altijd dat de tweede actie bepaalt hoe goed de eerste actie was. Ook dat lijkt De Jong goed begrepen te hebben. "Loop je je vast, dan stelt het niets voor, maar Frenkie de Jong zorgt bijna altijd voor een goede voortzetting en daarom is hij zo belangrijk voor een elftal. Johan zou van De Jong en zijn kwaliteiten genoten hebben."

Plaats een reactie

la galaxy +1218
donderdag 21 maart 2019 om 07:30
Cruijf zou nu denken in de hemel waar Bazoer en Riedewald zijn.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 07:37
Bij het lezen van de titel dacht ik dat het over Luuk ging
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 07:38
Haha hoezo zal iemand Luuk in verband met oranje vragen willen stellen? Luuk is het lekker om bij oranje Structurereel op de bank te zitten?
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 07:43
Ik dacht de jong en Cruijff kan maar 1 ding betekenen
Vind ik leuk
Molletje +4010
donderdag 21 maart 2019 om 08:41
Altijd jammer als je een goede grap moet toelichten of niet Rinusje… (ik vond hem sterk)
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 09:23
👊
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 17:41
Het ging over die De Jong die nog steeds op zijn eerste prijs wacht, Hahaha.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 17:42]
Vind ik leuk
rexxo +15938
donderdag 21 maart 2019 om 07:48
Net als die andere geweldige all time dijenkletser van FdB.

Aras Özbiliz speelt net zoals Messi.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 07:55
En Justin en Kenny en al die andere golden boys
Vind ik leuk
Dexterinho +1422
donderdag 21 maart 2019 om 08:20
Wie??
Vind ik leuk
Lucky Kes +7911
donderdag 21 maart 2019 om 07:32
Zo kon Cruijff ook genieten van Frans Thijssen dus.
Wie?
Frans Thijssen.
Speelde net zo als De Jong en misschien nog wel beter.
Vind ik leuk
Jozef +44995
donderdag 21 maart 2019 om 07:43
Zeker. Frans Thijssen was op een bepaald moment een geweldige voetballer, maar nog niet op die leeftijd.
Vind ik leuk
Lucky Kes +7911
donderdag 21 maart 2019 om 07:48
Nou.........weet ik eigenlijk niet.
Hij was samen met Kick v/d Vall en Arnold Muhren het beste middenveld van europa bij Twente in de jaren '70 (door buitenlandse pers).
Ging van Twente naar Ipswich Town en werd gelijk dat jaar als eerste buitenlander de beste speler van Engeland.
Zijn maatje Arnold Muhren volgde hem daarheen en werd als 2de Nederlander beste speler.
Maar heeft Franske eigenlijk wel het Nederlands elftal gehaald?
Volgens mij heel sporadisch.

Lees net 14 keer

En hij was 21 (leeftijd De Jong) toen hij bij Twente kwam en verbleef er 6 jaar.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 07:53]
Vind ik leuk
Jozef +44995
donderdag 21 maart 2019 om 09:16
Thijssen had de pech dat er een gouden oranje stond in zijn jonge tijd en kwam pas definitief bij Oranje toen het in zijn totaliteit minder werd. Bovendien werden er toen veel minder interlands gespeeld.

Een juweel van een speler inderdaad met zijn beste periode bij Ipswich Town indertijd. Machtig mooi elftal dat de Eufacupfinale van AZ won in 1981.

Wat is er met Ipswich gebeurd trouwens?
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:00
Die staan echt troosteloos onderaan in de Championship en gaan waarschijnlijk degraderen naar de league one
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 10:29]
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:23
In Engeland kan het hard gaan hoor als je ff een inzinking krijgt.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:27
Ik weet het , mijn club Leeds utd speelde in 2001 nog de halve finale van de cl en in 2007 speelde we in de league 1 , dat is in Nederland de 2e divisie .
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:33
Ik kan t me nog herinneren. CL duel in Camp Nou met Alan Smith. Doodzonde man dat deze club niet in de PL zit.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:43
Smith , geboren en getogen in Leeds , Rio Ferdinand , Kewell , Robbie Keane en Viduka .
Dat was inderdaad een mooi team .
We zijn weer op de weg terug naar de pl , we staan nu helaas 3e , omdat we de laatste tijd wat onnodige punten hebben verspeelt , maar eigenlijk hebben we bijna heel het seizoen op 1 gestaan .

Maar promoveren via de play offs is ook mooi .
Zo'n finale op Wembley is net een europacup finale .Zeker 40.000 Leeds supporters in London , de avond voor de finale al naar de pub daar , en op de wedstrijd dag ook natuurlijk .
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 12:59
Dat waren nog eens tijden! Kewell prachtige speler. Het is jullie gegund man. Met alle respect voor Watford, Brighton, Burnley en Huddersfield. Leeds is een veel grotere club.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 13:04
Thnx en dat waren inderdaad geweldige tijden . Leeds is overigens ook gewoon groter als Manchester City en Chelsea .
Die staan alleen maar in de top door een buitenlandse geldschieter .
Voor die geldschieters was het daar ook niet geweldig .
Ik vond City wel altijd een mooie club overigens , maar door dat olie geld is het voor mij nu een stuk minder .

Maar Leeds mag dan wel een grote club zijn , als je jarenlang wanbeleid voert sta je waar je nu staat , of lager ..
Maar nu vlug weer terug naar de pl , Millwall uit heb ik nu onderhand wel gezien .
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 13:29
Jullie staan 6 punten voor op de nr 4 zie ik.Dus dat is gunstig. Wel een hoop grote clubs in de Championship zie ik.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 13:43
We zijn eigenlijk wel verzeker van play offs .
De nrs 1 en 2 promoveren rechtstreeks , daarom is het kut dat we zaterdag van sheffield utd hebben verloren , want die staan nu 2e met 1 punt voorsprong .
De nrs 3 tm 6 spelen play offs , we staan geloof ik 16 punten voor op de nr 7 , met nog 8 wedstrijden te gaan , dus we moeten die zeker kunnen halen .

Er spelen zeker grote ploegen in de Championship , Forrest heeft 2 keer de ec1 gewonnen , Aston Villa 1 keer .
Ipswich de UEFA cup , het is inderdaad iets anders als de KKD ;-)
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 13:53
1 punt achter is nog te doen. En anders de play offs nog. Dit ziet er wel wat beter uit als wat jullie laatste jaren gewend zijn.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 13:57
Na de promotie uit de league one spelen we eigenlijk voor spek en bonen mee in de championship .
We spelen daar nu voor het 9e jaar , en nog nooit hoger geindigd dan de 7e plaats .
Dus in principe heeft Leeds gewoon een mooi seizoen .
Maar we hebben bijna heel het jaar 1e gestaan , maar nu de prijzen verdeeld gaan worden staan we 3e , en dat geeft toch een kut gevoel
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 14:04
Na 9 jaar is t weleens tijd voor de Premier League. Lijkt mij prachtig als Leeds terugkomt. Club met een enorme potentie en nog een prachtig ouderwetse thuishaven.
Vind ik leuk
davidben +6783
donderdag 21 maart 2019 om 08:26
Jeetje, Frans Thijssen. Ken 'm alleen van zijn tijd bij Vitesse, maar dat waren zijn laatste jaren. Toen vond ik hem altijd al goed, maar die jaren doen waarschijnlijk geen recht aan zijn rijke carriere. Dat weet jij beter.

P.S.
Alleen had ik 'm altijd dubbel. Op een gegeven moment 8 keer Frans Thijssen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 08:32]
Vind ik leuk
Lucky Kes +7911
donderdag 21 maart 2019 om 09:13
Ja ging van NEC naar Twente naar Ipswich Town naar Fortuna Sittard en at last but not at least naar Vitesse.
Ze noemden hem ook wel de draaitol.
In zijn draai met de bal stuurde hij zo drie man het bos in.
Meer assist en doelpunten gemaakt per seizoen dan Frenkie.
Ook altijd naar voren gericht met een gelukte passeer bewiging en/of pass.
Echt een ondergewaarde voetballer.
Zou dat komen omdat hij nooit bij de top drie heeft gevoetbald?
"Opa" Arnold Muhren, zijn maatje, ging afbouwen bij Ajax en was ineens de spelbepaler bij Oranje.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:30
Die gaf toen toch de voorzet op van Basten in de finale tegen Rusland in 88 ???
Vind ik leuk
Lucky Kes +7911
donderdag 21 maart 2019 om 10:38
Yep.

Maar waarom niet samen met Thijssen in zijn beste jaren vaste plek in Oranje?
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 07:41
12 in een dozijn voetballer scoort nooit ,is nooit belangrijk blijf hem maar ophemelen en zo goed was Cruijff ook niet
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 08:10
Aldus een PSV-fanaat die dat zelfs in de naam van een -ongetwijfeld tijdelijk- account tot uiting wil laten komen.
Hihi? Jaaaa?? Japie?
Vind ik leuk
rexxo +15938
donderdag 21 maart 2019 om 08:26
Het is binnenkort vastenmaand misschien pleurt dat kleine jongentje op met dat constante niets toevoegende geprovoceer.

Hij heeft zijn mooie rode vlag verwijderd als profile afbeelding.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 08:35]
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 08:47
Beetje plagen mag. Maar zn reacties zijn van n laag, inhoudsloos en droevig niveau.
Vind ik leuk
rexxo +15938
donderdag 21 maart 2019 om 08:51
Zo goed was Cruijff ook niet !!!

Is al reden genoeg om niet serieus genomen te worden.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 09:00
Ik neem aan dat in zijn beleving Willy vd Kuijlen beter was.

Het teleurgesteld opstappen uit Oranje van Vd Kuijlen en Van Beveren... de provincialen die de strijd van de stadsmens verloren. Ergens zijn dit soort reacties nog daar naar te herleiden. Voer voor psychologen!

En uiteraard was Van Hanegem de beste 😂.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 09:01]
Vind ik leuk
rexxo +15938
donderdag 21 maart 2019 om 09:18
Nee, pik, JC14 staat op 1 met afstand, de Kromme hoort bij een groepje spelers een groot stuk daarachter😁

De Kromme is ook een grootheid en als persoon vind ik hem geweldig. Coentje was ook groot maar ken ik alleen van verhalen, oude zwart wit beelden en die mat / schop partij tegen Real Franco.

Jammer dat Willem geen rol heeft bij zijn club, dat vind ik echt zonde.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:28
Als ik de oudjes mag geloven was Willem na Johan de beste voetballer die NL ooit heeft voortgebracht. Mn vader was Ajacied maar was altijd lyrisch over Willem.
Vind ik leuk
rexxo +15938
donderdag 21 maart 2019 om 10:42
Idem hier, mijn ouwe vertelde hetzelfde.

Toen de klassieker de klassieker nog was😁
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 15:20
Je zag mijn knipoog toch wel?
Het leuke is,. Willem vond Johan ook de beste. Voor Willem was t in Oranje niet moeilijk. Goed voetballen en als n passbaas Johan wegsturen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 om 15:21]
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 10:26
Iets onderbouwen lukt m niet. Daar zijn zn hersencellen te beperkt voor. Vp openen op zn telefoon lukt nog net.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 07:46
Kort Tonnie Bruins Slot maar af, daar hoort deze gek thuis.
Vind ik leuk
Nietkoeroe +5579
donderdag 21 maart 2019 om 08:04
Haha creatief
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 08:11
Lullig, maar wel grappig.
Vind ik leuk
Molletje +4010
donderdag 21 maart 2019 om 08:45
Dat zie je vaak ja...

Mensen die onzin uitkramen hebben vaak 3 letters als initialen en beginnen dan met en T.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 11:28
Bij mij is de O tussen de R en de L weggevallen...
Vind ik leuk
Molletje +4010
donderdag 21 maart 2019 om 11:56
Hahahahha! Nice one!

Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 16:25
Weet er nog wel eentje.
Jouw M zou TR moeten zijn volgens mij...
Zijn we broers 😆
Vind ik leuk
Watzijnwij +280
donderdag 21 maart 2019 om 07:48
Dat eeuwige gedweep.
Vind ik leuk
Blueman +1102
donderdag 21 maart 2019 om 07:50
Toch nog iets dat we niet wisten van Frenkie!
Vind ik leuk
Justin Kees +3319
donderdag 21 maart 2019 om 08:41
Johan zou de moeder van Frenky ook waarderen. Omdat ze zo lekker normaal gebleven zijn...
Vind ik leuk
Smithsonian +45021
donderdag 21 maart 2019 om 08:42
Ach gaan we weer.
Vind ik leuk
El Cazador +9345
donderdag 21 maart 2019 om 09:58
Als iemand een gezonde kijk op heeft dan is het de trouwe vriend van Johan Cruijff, Tonny Bruins Slot het wel. Jarenlang de steun en toeverlaat van Johan
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 11:42
Niet helemaal mee eens. De jong gaar dribbelen met de bal voor zijn eigen strafschop gebied. Daar was Johan nooit voorstander van . Wel op de helft van de tegenstander.
Vind ik leuk
donderdag 21 maart 2019 om 17:59
Als ik mijn mening mag geven, zie ik liever Ziyech voetballen. Sterker nog als ze hem een wedstrijd moeten missen, speelt het elftal een stuk minder goed. Maar blijkbaar wordt een speler beoordeeld op hoeveel hij waard is?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws