'Ik werd gescout door PSV en NEC, maar toen hoorden ze dat ik een meisje was'

'Ik werd gescout door PSV en NEC, maar toen hoorden ze dat ik een meisje was'

Gepubliceerd: zaterdag 23 maart 2019 om 23:24za 23-03-2019 om 23:24

Laatste update: zondag 24 maart 2019 om 00:04zo 24-03-2019 om 00:04

Oranje Leeuwin Kika van Es speelde jarenlang in een jongensteam, zonder dat haar tegenstanders dat doorhadden. De huidige linksback van het Nederlands elftal ging als jeugdspeelster door het leven als 'Randy'.

Toen Van Es op vijfjarige leeftijd begon met voetballen, was er bij haar lokale club geen meisjeselftal. "Dus toen dacht ik: dan knip ik mijn haar wel af en dan word ik een jongetje. En ik noemde mezelf Randy", vertelt ze zaterdagavond bij VTBL. "Mijn medespelers wisten natuurlijk wel dat ik een meisje was, maar mijn tegenstanders niet."

De huidige aanvoerster van Ajax hield dit vol tot haar zestiende. "Ik droeg jongenskleren en ik had stekeltjes. Ik kreeg wel vormen, maar toen hadden we nog niet zulke strakke shirts als nu, dus dat zagen ze niet. In die tijd werd ik ook gescout door PSV en NEC, maar toen hoorden ze dat ik een meisje was. Ja, ze dachten bij PSV ook dat ik een jongen was."

Lees meer over:Nederland

Plaats een reactie

zaterdag 23 maart 2019 om 23:28
Grappig verhaal. Jammer dat het zo moest gaan.
Vind ik leuk
Tarcotsira +898
zondag 24 maart 2019 om 00:07
Grappig verhaal jammer dat het onzin is !!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 01:05
Waar baseer je dat op?
Vind ik leuk
RenW +5625
zondag 24 maart 2019 om 01:11
Tarcotsira heeft alleen zijn eigen bronnen, die hij/zij gelooft!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 01:41
Grappige reactie, goed onderbouwd ook!
Vind ik leuk
Swout +2262
zondag 24 maart 2019 om 02:35
Dacht even dat het over Lozano ging
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 03:29
Wat ben jij een droeftoeter..... Wat wil je hier nou mee bereiken? Naar mijn mening alleen maar provocerend gedrag. En dat is iets wat we van deze site af willen hebben. Dus graag normaal reageren of helemaal niet.
Vind ik leuk
Swout +2262
zondag 24 maart 2019 om 14:56
je moet maar ff kijken zuurpruim
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 15:03
Waarna?
Vind ik leuk
Kees Bman +5210
zondag 24 maart 2019 om 09:39
Eerder de Jong van Ajax.
Vind ik leuk
Nistel +3886
zondag 24 maart 2019 om 14:58
Ik denk bij Dolberg altijd dat 'ie een meisje is..
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:52
Eerlijk gezegd dacht ik dat het over Gerald Vanenburg ging.
Vind ik leuk
Farmer +14967
zondag 24 maart 2019 om 04:42
"Hallo? Spreek ik met een meisje? watch?v=EC3Ggoyvon4"
Vind ik leuk
SantiagoErik +2356
zaterdag 23 maart 2019 om 23:31
Edit VP: Reactie verwijderd
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 23:32]
Vind ik leuk
Mozes24 +1162
zondag 24 maart 2019 om 08:51
Reactie verwijderd Santiago'tje......🤣. Zal inhoudelijk wel kinderachtig zijn geweest😉.
Vind ik leuk
jochempje +4611
zaterdag 23 maart 2019 om 23:32
Dat zullen interessante douches geweest zijn voor haar teamgenoten.
Vind ik leuk
Gewoon Bas +2281
zaterdag 23 maart 2019 om 23:34
Snap nog steeds niet waarom vrouwen niet gewoon mee mogen doen met de mannen. Dan kun je nog best alleen voor de mannen kiezen als ze gewoon beter zijn, maar je kan ze toch iig een kans geven?
Vind ik leuk
katinzak +306
zaterdag 23 maart 2019 om 23:54
Ben jij serieus?
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 maart 2019 om 23:55]
Vind ik leuk
Gewoon Bas +2281
zondag 24 maart 2019 om 00:22
Hoe zo niet?
Laat ze maar zien of ze het niveau aankunnen of niet, maar laat het niet regelementair verboden zijn
Vind ik leuk
katinzak +306
zondag 24 maart 2019 om 01:16
Hoe oud ben jij als ik vragen mag?
Vind ik leuk
Gewoon Bas +2281
zondag 24 maart 2019 om 14:09
20 jaartjes jong, maar zie niet echt wat dat voor relevante informatie is
Vind ik leuk
Nistel +3886
zondag 24 maart 2019 om 15:01
Ah, de genderneutraalgeneratie. Zegt genoeg :P
Vind ik leuk
katinzak +306
zondag 24 maart 2019 om 17:25
Dan ben je oud genoeg om je te verdiepen in de anatomie van een man en vrouw en de verschillen. Wanneer je dit eenmaal begrepen hebt zal je begrijpen waarom hepaalde dingen zijn zoals ze zijn.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 17:40]
Vind ik leuk
jamesquinn +4216
zondag 24 maart 2019 om 10:52
In de jeugd bij de amateurs mag dat toch ook gewoon? Zo ging het bij mij in ieder geval wel. Lange tijd was er geen meisjesteam en als de voetballende meisjes nog te klein waren voor het damesteam, deden ze mee met een jongensteam.
Vind ik leuk
Bep Slatter +12021
zondag 24 maart 2019 om 12:15
Goed genoeg is mans genoeg zou je kunnen zeggen.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 23:37
Grappig verhaal
Jammer dat het niet waar is wa nt zoals iedereen weet zijn de ledenpassen niet te vervalsen
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 23:41
Alsof iemand van te voren daar naar kijkt.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 23:42
Ja dat doen ze
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 23:47
Ze speelde in haar jeugd bij Olympia 18, daar hadden ze geen meisjeselftal, het verhaal klopt dus gewoon.
Vind ik leuk
katinzak +306
zaterdag 23 maart 2019 om 23:59
Hoelaat?
Vind ik leuk
Lebeast*AZ* +1723
zaterdag 23 maart 2019 om 23:53
Die passen werden toen nog lang niet zo intensief gecontroleerd als dat nu het geval is...
Vind ik leuk
mortagon +1388
zondag 24 maart 2019 om 00:33
Waren er toen al ledenpassen
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 00:46
Wat valt er te vervalsen? Zij mag zich Randy noemen, en meisjes mogen gewoon meedoen met jongens...
Vind ik leuk
AVDV +1607
zondag 24 maart 2019 om 02:51
Toen ik nog voetbalde waren er geen eens leden passen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 07:16
Ledenkaarten waren het toen. Waren aardige mapjes die n leider mee moest nemen.
Vind ik leuk
Olfie +5780
zondag 24 maart 2019 om 07:50
Toen ze 5 was was dit nog niet...
Vind ik leuk
Bixente +481
zaterdag 23 maart 2019 om 23:38
De deur naar PSV staat nog steeds open hoor...😀
Vind ik leuk
NvC +9670
zaterdag 23 maart 2019 om 23:38
Het NLs voetbal is gelukkig nu een stuk verder met meer mogelijkheden voor vrouwen.
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 23:44
Lijkt mij stug PSV heeft ook een meisjes elftal dus ......
Vind ik leuk
Eevisp +16
zaterdag 23 maart 2019 om 23:49
Ja PSV 1 toch?
Vind ik leuk
zaterdag 23 maart 2019 om 23:51
En hoelang heeft PSV die elftallen?
Vind ik leuk
|Ajax| +1397
zaterdag 23 maart 2019 om 23:58
Kan nooit veel slechter zijn dan schwaab..
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 00:03
EDIT VP: reactie verwijderd
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 01:26
Omdat ze bij Psv niet weten wat mannen zijn...
Vind ik leuk
Farmer +14967
zondag 24 maart 2019 om 04:37
"Jack and Jill went up the Hill,
'cuz Jill had bought some candy!

But Jack got a shock!
And a mouthful of c*ck,
Cuz Jill's real name was Randy!"
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 06:17
Het kan nooit lang meer duren, eerdat mannen ... kinderen kunnen baren. Dus dan is papa, de mama.
Dan gaat de KNVB het nog moeilijk krijgen. Vooral als mama Kees heet en een jurk draagt.
De eerste vrouwlijke spits in het mannen Oranje, die een doelpunt gaat maken, komt snel dichterbij.

Laten we elkaar gewoon een mens noemen. Wel ja, doe eens gek. Een mens zonder borsten in een rood wit shirt. Met knalrode haren en een getinte huid.

Waarom niet? Dan wonen er 7 miljard mensen op deze planeet. De ene is alleen wat gekker dan de ander. Maar dat hebben alleen de gekken maar door. De rest weet wel beter.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 06:21]
Vind ik leuk
Babelagtig +2644
zondag 24 maart 2019 om 07:54
Waarom nu weer over ryan babel beginnen?
Vind ik leuk
Busk +2145
zondag 24 maart 2019 om 13:01
Gelukkig ga ik die tijd niet meer meemaken.
Vind ik leuk
Guusman +1311
zondag 24 maart 2019 om 15:37
Zeg dat maar niet te hard ;)
Vind ik leuk
bert +667
zondag 24 maart 2019 om 08:17
Van psv kan ik me dit wel voorstellen,die zijn altijd blind geweest.
Vind ik leuk
Gerardovic +214
zondag 24 maart 2019 om 08:23
Onzinverhaal vd bovenste plank, heb het gisteren live gezien en kon me niet aan de indruk onttrekken dat ze zichzelf wel heeeel erg interessant vond/vindt. Zo heeft ze veel pech gehad met transfers, clubs willen HAAR namelijk niet laten gaan... jaja, iedereen mag weg maar als ze voor Messi herself komen gaat iedereen ervoor liggen. Gescout door PSV klopt natuurlijk ook van geen kant, misschien dat er eens een keertje iemand in de f-ers ofzo langs de lijn terloops bij de trainer heeft geïnformeerd ofzo zoals dat gaat bij jeugdteams maar dat is geen scouten. Ik kreeg het idee dat zij net wou doen voorkomen op vrouwenvoetbal al op hetzelfde niveau staat of dat zij zelf in elk geval zo moeiteloos meedraait bij een Ajax heren ofzo. Laat ik het verhaal vd gele kaarten nog maar even buiten beschouwing maar ook daarbij schroomde ze niet om de loftrompet over zichzelf af te steken. Iedereen altijd overal te laat of heel erg onbeholpen maar zij juist weer overal precies op tijd en mooi gestroomlijnd. Nou Kiki, ik zal je even uit de droom helpen; een redelijke 1ste klasser amateurteam bij de heren wint met een nulletje of vijf/zes van jullie. Prima hoor dat damesvoetbal en dat alle dames daar zo ontzettend veel plezier aan beleven maar doe niet net of het voetballend ook daadwerkelijk wat voorstelt want een gemiddelde dameswedstrijd lijkt technisch - tactisch - fysiek - in alle facetten van het voetbal namelijk nog helemaal nergens naar.
Vind ik leuk
Romo +1574
zondag 24 maart 2019 om 10:08
Ik vind haar momenteel de slechtste bij de Oranje dames
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 14:26
En hoe ging dat dan na de wedstrijd onder de douche? Kleren aangehouden of zo?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws