Euro Club Index: 'favoriet' PSV wordt kampioen met twee punten voorsprong op Ajax

Euro Club Index: 'favoriet' PSV wordt kampioen met twee punten voorsprong op Ajax

Gepubliceerd: zondag 24 maart 2019 om 11:57zo 24-03-2019 om 11:57

Laatste update: zondag 24 maart 2019 om 12:07zo 24-03-2019 om 12:07

PSV heeft op dit moment exact 63,7 procent kans om kampioen van Nederland te worden. Dat percentage is berekend door de Euro Club Index, een ranglijst gebaseerd op een grote hoeveelheid data. 

Volgens de berekeningen heeft achtervolger Ajax 36,3 procent kans op de titel. De ranglijst geeft een statistisch beeld van de speelsterkte van alle voetbalclubs uit de grote Europese competities. De voorspellingen zijn zeer nauwkeurig en worden bijgehouden door databedrijven Gracenote en Hypercube. Onder meer resultaten uit het verleden en uit- en thuisvoordeel worden meegenomen bij het berekenen van de kansen.

Met nog acht wedstrijden te gaan staat koploper PSV vijf punten voor op nummer twee Ajax. De ranglijst heeft berekend dat PSV op 84 punten gaat eindigen dit seizoen, terwijl Ajax blijft steken op 82 punten. Feyenoord wordt derde met 63 punten en AZ eindigt met twee punten minder op de vierde plek.

Over een week krijgt de titelrace een nieuwe wending: dan treffen PSV en Ajax elkaar in de Johan Cruijff Arena.

Lees ook: Vijf punten verschil: de resterende programma's van titelkandidaten PSV en Ajax

Lees meer over:EredivisieAjaxPSV

Poll

Wie wordt kampioen?

(3477 stemmen)

Plaats een reactie

Johnny Cash +10917
zondag 24 maart 2019 om 12:02
Ajax gaat de schaal binnenhalen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:11
Koffie dik kijken.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:22
Met een Brabant’s worstenbroodje 😜🙃
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:30
En of dat gaat gebeuren. Ik kan en heb helemaal niks met die percentages. Wat een lariekoek zeg. Ajax had tegen Real procentueel gezien ook bijna geen kans en wij weten inmiddels wel hoe dat gegaan is
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 12:41]
Vind ik leuk
Johnny Cash +10917
zondag 24 maart 2019 om 12:35
Zo is het
Vind ik leuk
Roeptoeter +19123
zondag 24 maart 2019 om 12:35
En anders gaat Ten Hag weg. Voor Ajax altijd win-win in dit geval.
Vind ik leuk
Johnnies +2793
zondag 24 maart 2019 om 12:38
Fruitschaal.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:53
van de Action ???????
Vind ik leuk
Fc hamkel +1618
zondag 24 maart 2019 om 13:01
Bitterballen...??
Vind ik leuk
Importbrabo +2429
zondag 24 maart 2019 om 13:21
Zolang ik me kan herinneren is dat ding een soort van Dennenappel.
Vind ik leuk
Johnny Cash +10917
zondag 24 maart 2019 om 13:42
Die nemen we idd ook mee. En nou we toch bezig zijn die met die grote oren ook
Vind ik leuk
Johnnies +2793
zondag 24 maart 2019 om 14:14
Die loop al bij jullie rond.
Vind ik leuk
Peter Hofman +1000
zondag 24 maart 2019 om 14:33
Whahahahahaha like voor jou! Als ajacied moest ik hier toch wel heel hard om lachen😂😂👍
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:36
Zou heel goed mogelijk zijn, Johnny Cash. Zo bijzonder goed speelt PSV al weken niet meer.
Vind ik leuk
Frank0770 +293
dinsdag 26 maart 2019 om 16:07
Klopt, speelt inderdaad niet op het best van hun kunnen. Maar daarentegen vond ik Ajax tegen pec en az ook verre van goed spelen. Voor de winterstop leken beide superieur in de competitie. Maar na de winterstop laten ze beide heel wat meer steken vallen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 14:47
Zowel wij PSV'ers als de Ajacieden kunnen best na de volgende wedstrijd conclusies trekken. Een wedstrijd opzich ook nog eens die alle kanten op kan gaan. Wint Ajax niet, is PSV kampioen.
Vind ik leuk
Johnny Cash +10917
zondag 24 maart 2019 om 14:57
Daar ben ik wel bang voor. Ajax winst is wel noodzakelijk
Vind ik leuk
barry m +605
zondag 24 maart 2019 om 16:15
de beker bedoel je,,,
die schaal gaat helaas naar eindhoven.

volgend seizoen beter maat
Vind ik leuk
Johnny Cash +10917
zondag 24 maart 2019 om 16:16
We geven niet op maat
Vind ik leuk
barry m +605
zondag 24 maart 2019 om 16:28
Dat mag je ook niet doen als je nog om 3 prijzen speelt.
In de champions league geef ik Ajax stiekem wel een goeie kans.
Ze spelen beter in de champios league dan in de competitie.

succes maat
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:04
Aan het einde van de rit wirden de prijzen pas verdeeld
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:07
Meinst du ? Alles ist vorbei................
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 13:07]
Vind ik leuk
Isakson +656
zondag 24 maart 2019 om 12:04
Ik schat 257 reacties.😶😶😶
Vind ik leuk
Johnny Cash +10917
zondag 24 maart 2019 om 12:30
Per uur ?
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:05
Dit zegt natuurlijk vrij weinig. PSV heeft altijd wel laten zien dat het beter met de kampioens druk om kan gaan dan Ajax, maar elk jaar kan anders lopen..
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:17
Altijd?!?!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:19
De laatste jaren vooral wel. Je hoeft niet alles te letterlijk te nemen. Jij weet ook wel wat ik bedoel ;)
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:07
Waarom vergeet men bij deze “berekening” dat Feyenoord ook nog kampioen kan worden
Oké PSV en Ajax mogen dan niet meer dan tien punten halen
Maartoch kans is kans (hoe onrealistisch het ook mag zijn)
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:12
En AZ.
Vind ik leuk
yuuup +11186
zondag 24 maart 2019 om 12:12
Men heeft Feyenoord gewoon buiten beschouwing gelaten. Dit is de kansberekening tussen PSV en Ajax. De kans van Feyenoord meenemen in een berekening is zonde van je tijd.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:18
Dan is het een hele slecht uitgevoerde betekening want PSV heeft thuis al gewonnen van Ajax
En haalt vaker resultaat uit dan Ajax
Vind ik leuk
Vooruit +338
zondag 24 maart 2019 om 14:35
Dat geldt ook voor Ajax
Vind ik leuk
Phoxythebest +1095
zondag 24 maart 2019 om 12:16
Jij kan niet rekenen, PSV loopt 20 voor op zowel Feyenoord als AZ, er zijn nog 24 punten te verdelen dus als Psv nog 2x wint=6punten,dan kunnen de 2 bovengenoemde clubs ze nooit meer inhalen, jou redenering geldt alleen voor Ajax, die hebben nog 10 punten nodig om niet meer ingehaald te kunnen worden.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:20
Dude het was ff snel uit de mouw geschud wat jij aangeeft heb ik gezien maar vind het een beetje ver gaan om alle scenario’s te gaan uitschrijven
Vind ik leuk
JoeyC +4426
zondag 24 maart 2019 om 12:20
0,00001% kans wordt afgerond naar 0,0% kans.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:07
Gebaseerd op een grote hoeveelheid data.. Waarom zo ingewikkeld? Ik heb het al gezien in mn glazenbol..
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:08
Er komt dit jaar weer gewoon een mooi feestje in eindje
Vind ik leuk
HansVites +6749
zondag 24 maart 2019 om 12:09
Ik zou nog ff wachten met de stickers op de spelers bus Ajax.
Vind ik leuk
Ginovanni +21656
zondag 24 maart 2019 om 12:24
Yep, maar als ik PSV was zou ik nog ff wachten net het opbouwen van een podium......😜
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:32
de podium stond in 2016 ook klaar voor ajax :)
Vind ik leuk
Ginovanni +21656
zondag 24 maart 2019 om 12:46
Prima toch.

Je moet er altijd klaar voor zijn. Je voorbereidingen treffen. Niks mis mee.

Loopt het verkeerd af, jammer dan!

Mooie naam heb jij. Waar komt die naam vandaan?😉
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 12:47]
Vind ik leuk
Gijsie +2095
zondag 24 maart 2019 om 12:09
PSV gaat gewoon met twee vingers in de neus kampioen worden. Maar in de Arena gaat Ajax ze wel verslaan.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 12:10]
Vind ik leuk
Vooruit +338
zondag 24 maart 2019 om 14:37
Gatver. Waarom doen ze hun vingers in de neus? En in welke neus dan?
Vind ik leuk
Sappie36 +62
zondag 24 maart 2019 om 12:11
PSV heeft laten zien dat hoe hoog de druk ook is ze kunnen voetballen en geconcentreerd
Toen de schaal al bij Ajax was en Ajax verloor door de druk stond ik juigend in me tuin en de schaal ging mooi weer naar Eindhoven En ook dit jaar gaat ie naar PSV en nog ff hebben wij ook 3 sterren op t shirtje 😁😁😁
Vind ik leuk
yuuup +11186
zondag 24 maart 2019 om 12:14
Je geeft zelf al aan dat de druk toen bij Ajax lag.
Vind ik leuk
Sappie36 +62
zondag 24 maart 2019 om 12:18
Klopt maar vond dat toch zeker de spannendste titelrace aller tijden ook omdat niemand t zag aankomen
Vind ik leuk
Frank0770 +293
dinsdag 26 maart 2019 om 16:19
Ik vond het een aantal jaar geleden nog spannender. Az had op de laatste speeldag voor aanvang de meeste punten. Ajax net zoveel als PSV, maar een beter doelsaldo. En toch werd psv kampioen dankzij een 5-1 overwinning tegen Vitesse.
Vind ik leuk
Romarioo +872
zondag 24 maart 2019 om 12:13
Bulshit zo kan ik het ook, zeggen dat psv bij Ajax verliest en erna niet meer
Vind ik leuk
JoeyC +4426
zondag 24 maart 2019 om 12:17
Volgende week niet verliezen in Amsterdam en de kans is 99% dat PSV kampioen wordt.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:26
Nee dat is feitelijk onjuist. Al is de kans dan wel heel groot dat PSV kampioen word.
Vind ik leuk
Come on Utreg +30174
zondag 24 maart 2019 om 12:19
Onzinnige berekening. Mocht Ajax winnen dan is het verschil 2 punten. Ik zie zowel PSV als Ajax niet de resterende wedstrijden winnen. Indien PSV wint of gelijkspeelt, is het een ander verhaal.
Vind ik leuk
Johnnies +2793
zondag 24 maart 2019 om 12:20
Psv word gewoon kampioen, geen speld tussen te krijgen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:27
Komen tekort op het einde, te smalle selectie. Die taco uit vorm.
Vind ik leuk
Johnnies +2793
zondag 24 maart 2019 om 12:28
Die taco heet Hirving lozano. Ze noemen jullie toch ook niet neuzen.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 12:29]
Vind ik leuk
Johnny Cash +10917
zondag 24 maart 2019 om 12:33
Hirvonen ?
Vind ik leuk
Jandieze +1035
zondag 24 maart 2019 om 12:40
Die taco was vorige week goed voor 3 punten. Die berber van jullie deelde in de malaise tegen AZ.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:21
PSV zal t wel worden in de blessuretijd ,zucht!! Ajax heeft t dit jaar al 2 x verzuimd de kop te pakken. Met het programma gaat het moeilijk worden. De geluksfactor bij PSV is groter.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 12:25]
Vind ik leuk
Gyrosregime +2753
zondag 24 maart 2019 om 12:30
En hoeveel kans heeft feyenoord statistisch gezien nog op de titel ?:p
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:35
De kans is uiteraard 50%, namelijk wel of niet. Over de waarschijnlijkheid valt wellicht te twisten.


PSV heeft met haar profylactische catenaccio en concertinavoetbal de harten van voetbalminnend Nederland veroverd. Er lijkt in dier voege sprake van een Brabants bonte gunfactor.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 12:37]
Vind ik leuk
Ginovanni +21656
zondag 24 maart 2019 om 12:52
Ajax heeft de harten van voetvalminnend Nederland, Europa en zelfs de hele wereld veroverd door mooi aanvallend spel, jeugdig elan vol lef, met technisch en tactisch surplus + sympathieke bescheiden uitstraling.😉

Nederland staat weer op de internationale voetbalkaart!
Prachtig!👍
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 15:19]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:22
Bescheiden???.. hahahahahaha!!!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:46
Je kan ook overdrijven, Ginovanni. Iets meer bescheidenheid zou je sieren.
Vind ik leuk
Ginovanni +21656
zondag 24 maart 2019 om 14:00
Wel eens van cynisme gehoord?

By the way...lees ook ff de reactie van Batesian.....
net zo overdreven.....😉
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 17:27
Wat die man uitkraamt ....... geen idee. Ik kan het niet eens beoordelen.
Vind ik leuk
Kinkladze +183
zondag 24 maart 2019 om 12:42
Aan het eind van de paal hangen de prijzen!!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:49
Euro Club Index,zijn dat weer een paar figuren die denken dat je met een computer alles kunt voorspellen.
Er is niks zo onvoorspelbaar als voetbal want toch wordt AJAX nog kampioen.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:52
De feiten liegen niet. Trouwens Ajax heeft door het optreden van de VAR meer punten overgehouden dan PSV. Ook de KNVB heeft geholpen. Dan moet je gewoon niet piepen dat PSV bovenaan staat en hoogstwaarschijnlijk de titel pakt.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 12:54]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:01
Het is pas piepen dat je zegt dat Ajax meer punten door de VAR heeft. @ onzin
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:07
Ik bedoel niet de twijfel gevallen zoals Ajax-Heerenveen of Utrecht-PSV maar echt duidelijke gevallen waarmee je vorig seizoen niet weg komt zoals VVV-Ajax

Groetjes.
Vind ik leuk
Zomaarwat +263
zondag 24 maart 2019 om 13:15
Waarom moet ik dan telkens 5 minuten wachten om te durven juichen bij een doelpunt van PSV? Bij PSV worden zeker de meeste doelpunten afgekeurd door interventie van de VAR.
Vind ik leuk
Jandieze +1035
zondag 24 maart 2019 om 13:20
Uiteraard. Want de VAR is natuurlijk wel ingevoerd om een eind te maken aan de jarenlange prijzendroogte van Ajax. Heeft ze tot nu toe een puntje of 5 opgeleverd, maar nog steeds niet genoeg.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 15:07
Dan is het een onterecht doelpunt nogal simpel toch
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:29
Dan moeten ze maar niet buitenspel gaan staan hoef jij geen vijf minuten te wachten
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 12:56
Mijn club is Ajax. Maar moet eerlijk zeggen dat na vorige week het heel moeilijk gaat worden. PSV speelt zeker niet goed, maar als ze een slechte wedstrijd spelen halen ze alsnog de punten binnen. Dit integenstelling tot Ajax.

Maar met voetbal kan het volgende week weer ineens heel anders zijn.
Vind ik leuk
ROCK +115
zondag 24 maart 2019 om 20:28
Laten we daar dan maar op hopen
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:04
Volgende week krijgt de titelrace helemaal geen wending. Dat hoopt de schrijver blijkbaar. Als PSV wint (hoop t) dan gaan we gewoon in 1 rechte lijn naar t kampioenschap, niks wending.
Verder allemaal leuk en aardig die statistieken, maar wat als Dumfries en/of Angeliño grblesseerd raken ? Daar is geen fatsoenlijke backup voor en kan ook zomaar punten kosten.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 13:04]
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:31
dan moeten ze wel eerst winnen,gaat niet gebeuren
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:15
Gel
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 13:15]
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:35
In je haar
Vind ik leuk
DeNeutrale +287
zondag 24 maart 2019 om 13:16
Op 31 maart scoort Luuk de Jong 2 doelpunten, Bergwijn 1, Lozano 1 en Pereiro 1. Ajax gaat dus verliezen, want Ajax kan er wel 5 maken tegen ADO, VVV en de Graafschap, maar niet tegen Heracles, Feyenoord, AZ en PSV.
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:19
Ik denk niet dat het verschil zo groot is, dan wil Barcelona de transfers annuleren!
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 13:20]
Vind ik leuk
Sven! +2583
zondag 24 maart 2019 om 13:46
Vandaar dat Ajax eerder dit seizoen met 5-0 won van AZ
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:32
Scoren geen een van alle
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:20
Ben ik de enige PSV suporter die niet te vroeg lach en het realistisch bekijk? Ik ga er niet vanuit dat we gaan winnen tegen ajax wat wel te hopen is maar gezien hoe psv speelt niet heel realistisch toch? Overgens psv heeft ook nog zware wedstrijden waar ze het altijd lastig mee hebben. Ajax uit, vitesse uit en niet te vergeten az uit.... ik juich niet te vroeg want het kan overgens tegen de andere ook verkeert gaan zoals pec thuis en willem ll uit... iniedergeval hoop ik op het beste. En alvast alle ajaxcieden suc6 dat het een mooie pot mag worden 👍🏻
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 18:43
Ben het met je eens dat je nooit moet roepen wij worden kampioen. Zelfs op de laatste speeldag niet als het nog niwt officieel is. Maar PSV is niet in vorm, maar het shirt van Ajax werkt als een rode lap op een stier voor PSV. Daarbij is het niet zo dat Ajax echt de pannen van het dak speelde tegen AZ en PEC.. dus kansen hebben we zeker zondag!! We zijn kampioen, we staan bovenaan en hebben thuis met 3-0 gewonnen dit seizoen. Dus ja, wij zijn favoriet.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:35
Zondag verliest PSV van AJAX.
Dan speelt PSV nog een keer gelijk en dan is AJAX kampioen
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 12:00
Puur wiskundig gezien heb he hier toch een behoorlijke denkfout gemaakt. Verliespartij en gelijkspel is 5 punten. Laat dat net onze voorsprong zijn. Het komt dan aan op doelsaldo.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 16:37
en dat is bij AJAX nu al beter
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 16:41
Idd onoverbrugbaar
Vind ik leuk
Linke loe +2348
zondag 24 maart 2019 om 13:25
Natuurlijk is psv favoriet..zou ook nogal stom zijn als ze het nog uit handen geven
Vind ik leuk
peewee +336
zondag 24 maart 2019 om 13:32
Uiteraard Ajax!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:33
Bereken maar opnieuw volgende week☺️
Vind ik leuk
Mari +13254
zondag 24 maart 2019 om 13:49
Heb ik daar een programma voor nodig?
Met 5 punten voorsprong best lastig om te voorspellen wie een grotere kans heeft
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:51
Ik hopp dat pisvee mij aan eeen goede tot helpt heb aardig wat ingezet!
Doen ze tenminste iets goeds daar boertjes
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 13:51
Toto
Vind ik leuk
Retweet +835
zondag 24 maart 2019 om 14:07
Maakt niet zoveel uit met hoeveel punten

😁😀😄
Als PSV maar kampioen wordt!
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 15:49
Hier heb je nu weer zo'n onzinnig onderzoek. Onderzoeken waarvan weer veel te veel van hebben in de huidige maatschappij, daar gaat zó veel geld aan verloren. En de conclusies kunnen vaak van tevoren door ervaringsdeskundigen al aangegeven worden.
De database die hier gebruikt wordt, gaat er vanuit dat alle wedstrijden, via de resultaten uit het verleden, een normale, voorspelbare uitslag krijgen.
Dan is deze conclusie idd een logische conclusie... maar het loopt niet altijd volgens verwachting 😎

Of probeer ik mezelf nu een beetje hoop in te praten🤔
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 15:50]
Vind ik leuk
HanV +5707
zondag 24 maart 2019 om 16:13
Het probleem is natuurlijk wel dat je clubs hebt die helemaal niet recent voorkomen, zoals Emmen en Fortuna. En dat ze eigenlijk van uitgaan dat teams even sterk blijven. Ik denk trouwens dat deze voorspelling zo geautomatiseerd is, dat het niets kost.
Vind ik leuk
ROCK +115
zondag 24 maart 2019 om 20:30
Volgens mij zegt Kappen ook niet dat dít onderzoek zo veel kost.
Begrijp hem wel !
[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 om 20:31]
Vind ik leuk
zondag 24 maart 2019 om 17:27
Degene die in mei bovenaan staat is de terechte kampioen ik denk dat dat PSV zal zijn.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws