Vuurdoop voor VTBL: 'We hoopten op meer kijkers, maar de concurrentie is groot'

Vuurdoop voor VTBL: 'We hoopten op meer kijkers, maar de concurrentie is groot'

Gepubliceerd: woensdag 27 maart 2019 om 11:00wo 27-03-2019 om 11:00

Veronica Inside, Studio Voetbal en Rondo hebben sinds de winterstop gezelschap gekregen van een nieuwe voetbaltalkshow: VTBL. Sinds 20 januari bespreken presentator Humberto Tan, vaste analist Theo Janssen en wisselende gasten op zondagavond het voorbije voetbalweekend. Tijdens de eerste weken was het uitzendtijdstip 20.00 uur, inmiddels is dat verschoven naar 21.30 uur. VoetbalPrimeur maakt de balans op na de eerste tien uitzendingen.

De eerste uitzending, met bondscoach Ronald Koeman als tafelgast, trok opgeteld 277 duizend belangstellenden ('live' kijkers plus 'uitgestelde' kijkers), blijkt uit de cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Een week later, nadat Feyenoord en Ajax op zondag 27 januari de Klassieker hadden gespeeld, waren Willem van Hanegem en Sparta-trainer Henk Fraser te gast en haalde VTBL in totaal 296 duizend kijkers.

Het hoogtepunt tot nu toe, zo zou later blijken. Voor de uitzending van zondag 17 maart werd 86 duizend keer ingeschakeld. Het gemiddelde na tien weken ligt op 158 duizend kijkers. "Vanuit RTL hoopten we op meer kijkers, maar we weten natuurlijk ook dat de concurrentie op zondagavond groot is", laat de zender weten in een reactie.

Of de talkshow ook volgend seizoen op televisie te zien is, kan men niet zeggen. "VTBL is het overkoepelende voetbalmerk van RTL en meer dan alleen een tv-programma. Een nieuw merk bouwen kost tijd, energie en vertrouwen", klinkt het. "Net zoals bij al onze programma's kijken we altijd kritisch naar wat beter kan. Momenteel zitten we midden in het huidige seizoen en zijn we nog niet bezig met volgend jaar."

Bij de introductie van de talkshow was Jimmy Floyd Hasselbaink nog één van de vaste gezichten. De voormalig Premier League-topscorer schoof tijdens drie van de eerste vier afleveringen aan, maar verdween daarna uit beeld. Hier moet echter niets achter gezocht worden, verzekert RTL. "Net als bij een voetbalteam kan de opstelling per week veranderen. Vaste speler naast Humberto Tan is vanaf het begin Theo Janssen."

"Jimmy Floyd Hasselbaink maakt onderdeel uit van het team van voetbalanalisten dat wisselend aanschuift bij VTBL of de UEFA Europa League-uitzendingen. Zondagen zijn voor Jimmy vaak lastig, daarom zien we hem de komende tijd vaker bij de UEFA Europa League", kondigt men alvast aan.

Hoe scoren de concurrerende programma's? VTBL houdt Rondo (de twee talkshows waren op zondagavond vaak direct tegenover elkaar geprogrammeerd) achter zich. Het praatprogramma van Jack van Gelder, Wim Kieft en Youri Mulder, bezig aan zijn derde seizoen op Ziggo Sport, trekt gemiddeld 56 duizend kijkers. De grootste uitschieter was op zondag 24 februari, de dag van PSV-Feyenoord, toen er in totaal 82 duizend belangstellenden afstemden op de betaalzender.

Studio Voetbal en Veronica Inside (voorheen Voetbal International en Voetbal Inside) zijn al jarenlang de gevestigde namen op het gebied van voetbaldiscussie. De talkshow van Tom Egberts zit structureel boven de zeven 'ton' aan kijkers, behalve dan op zondag 3 maart. Het WK Allround Schaatsen kreeg voorrang op NPO 1 en Studio Voetbal moest uitwijken naar NPO3: 324 duizend kijkers verhuisden mee.

Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp kunnen al jarenlang op een vaste fanschare rekenen, ook na hun overstap naar Veronica. De maandagavonduitzendingen van Veronica Inside trekken vrijwel altijd tussen de 700 duizend en 800 duizend kijkers. Sinds de winterstop kende de show één positieve (817 duizend op 28 januari, de dag na Feyenoord-Ajax) en één negatieve uitschieter (655 duizend op 18 februari) op de maandagavond.

Van der Gijp gaf het onlangs zelf al aan: de afleveringen op vrijdagavond zijn lastiger te vullen dan de uitzendingen ná het voetbalweekend. De VI-liefhebbers schakelen dan ook liever op maandag in dan op vrijdag, getuige het gemiddelde van 536 duizend kijkers. Het aantal kijkers is echter stabiel: het 'dieptepunt' na de winterstop werd genoteerd op vrijdag 22 februari (415 duizend), de show van 15 maart werd door 629 duizend man gevolgd.

(Hein Nooijens/VoetbalPrimeur)

Lees meer over: Eredivisie

Poll

Naar welk programma kijk jij het liefst?

(1726 stemmen)

Plaats een reactie

Bekijk het laatste nieuws