Van Hanegem adviseert De Ligt: 'Onze geroemde verdedigers wisten dat niet'

Van Hanegem adviseert De Ligt: 'Onze geroemde verdedigers wisten dat niet'

Gepubliceerd: maandag 25 maart 2019 om 06:50ma 25-03-2019 om 06:50

Willem van Hanegem zag dat het Nederlands elftal in de eerste helft in grote problemen werd gebracht door Duitsland. Vooral Matthijs de Ligt en Virgil van Dijk hadden hun handen vol aan de beweeglijke aanvallers van Die Mannschaft.

'Onze zo geroemde centrumverdedigers Matthijs de Ligt en Virgil van Dijk wisten niet of ze moest doordekken', schrijft Van Hanegem in zijn column in het Algemeen Dagblad. 'Soms zag ik De Ligt zelfs helemaal op de positie van linkerspits doordekken. En dan stond Frenkie de Jong centraal achterin één op één tegen Sané. En het stapje voor buitenspel, dat ontbrak te vaak. Kijk alleen maar naar Van Dijk bij de goal van Gnabry, die ik echt een grote toekomst voorspel trouwens.'

Volgens De Kromme ontbrak het in de eerste helft aan communicatie bij Oranje. 'Je moet voortdurend met elkaar bezig zijn om dergelijke zaken op te lossen. Ik lees dat Juventus een serieuze kandidaat is om De Ligt op te halen in Amsterdam. En dat lijkt mij een prima keuze. Hij wint veel door zijn sterke fysiek en onverschrokkenheid. Dat is prima, zo maakte hij ook de 1-2 door met ziel en zaligheid erin te vliegen. Maar puur op tactisch gebied kan hij nog behoorlijke stappen zetten. En daar zijn ze bij Juventus meesters in.'

Lees ookBuitenlandse pers na verlies Oranje: 'Een marteling voor De Ligt en Van Dijk'

Poll

Is Juventus een mooie club voor De Ligt?

(5797 stemmen)

Plaats een reactie

leozao +2567
maandag 25 maart 2019 om 06:55
Klopt, niets aan toe te voegen Willem..
Vind ik leuk
PinoyDenHaag +6498
maandag 25 maart 2019 om 06:59
Ik ook helemaal mee eens. Nu maar hopen dat ze het veld in Turijn niet sproeien voor de wedstrijd.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14483
maandag 25 maart 2019 om 07:04
Dat is een goed verhaal van Willem, maar wat zit Koeman dan te doen die hele eerste helft op de bank............. Daar moet die communicatie toch vooral van uitgaan in eerste instantie ?
Vind ik leuk
leozao +2567
maandag 25 maart 2019 om 07:06
Hij luisteerde naar een betoog van zijn assistent....
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 08:13
Hij las het.😜
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:10
Goede spelers lossen dat zelf op.

Waarom gaat Frenkie niet voorin druk zetten? Of durft hij niet zover naar voren?
Vind ik leuk
leozao +2567
maandag 25 maart 2019 om 07:32
Frenkie stond steeds met 2 man om zich heen, ergens moest er dus een man meer situatie zijn; die werd totaal niet uitgebuit!
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:35
Maar waarom loopt De Ligt dan wel naar voren, om door te dekken?
[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 07:35]
Vind ik leuk
leozao +2567
maandag 25 maart 2019 om 08:03
Het "stond" gisteren niet goed in het centrum. Niet alleen de Ligt zijn schuld, ook van Dijk en Koeman!
Vind ik leuk
rpaulp50 +14483
maandag 25 maart 2019 om 09:49
Koeman moet de boel gewoon goed neerzetten, de spelers voeren dat dan uit, het stond niet goed om te beginnen en Koeman zat erbij en keek er naar, 45 minuten lang ! welterusten.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14483
maandag 25 maart 2019 om 09:43
Dat moet je aan Koeman vragen.
Er blunderde er maar 1, en dat was Koeman.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14483
maandag 25 maart 2019 om 09:46
Tsja, dat zou mooi zijn, maar daar heb je een Trainer voor, Cruijff is er niet meer.....
Dit was Koeman's slechtste optreden, valt mij echt tegen, want het ging toch prima de afgelopen wedstrijden onder zijn leiding.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:27
Ik neem aan dat dit besproken wordt. Of je doordekt, hoever je doordekt. Ruimte tussen middenveld en verdediging, was eerste helft veel te groot.
Het was echt harikiri.
Vind ik leuk
Jozef +45094
maandag 25 maart 2019 om 08:02
Toch tel ik 2 doelpunten en 2 kansen voor Duitsland en 3 opgelegde kansen voor Oranje in de eerste helft.

Oranje verdiende beter en de tegendoelpunten kun je moeilijk aan een enkele speler verwijten. Het ging gewoon te makkelijk. Persoonlijk denk ik dat er te weinig steun was vanuit het middenveld en aanval. Daar begint verdedigen. Voor al onze verdedigers was het dweilen met de kraan open. Als iedereen bal- en manvast was gebleven was een tegengoal niet nodig geweest.
Die Duitse aanvallers zijn geen koekenbakkers en daar moet minimaal aan dubbele dekking gedacht worden. Nu leek het wel heel eenvoudig.
Vind ik leuk
leozao +2567
maandag 25 maart 2019 om 08:03
Het had een gelijkspel moeten zijn...
Vind ik leuk
Jozef +45094
maandag 25 maart 2019 om 08:07
Wil niet arrogant overkomen, maar oranje liet zich verrassen in de eerste helft en stelde prima orde op zaken in de tweede. Op basis van wat ik zag zeg ik dat Oranje volledig onnodig niet won...
Vind ik leuk
leozao +2567
maandag 25 maart 2019 om 08:08
Gelijkspel zou de juiste uitslag geweest zijn.
Vind ik leuk
Jozef +45094
maandag 25 maart 2019 om 08:16
Dat wel obv de hele wedstrijd.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 08:21
Helemaal eens, eerste helft was te frivool. Bij die goal van Gnabry zie je dat Promes half druk zet en de lange bal vrij gegeven kon worden. Dus dat begint inderdaad daar. Middenveld was te ver weg, dit ging de 2e helft beter.
Vind ik leuk
Jozef +45094
maandag 25 maart 2019 om 08:24
Ah, gelukkig.

Dacht dat ik de enige was die dit dacht te zien...
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 08:29
Haha, Nee zeker niet. Het is jammer dat er veel hier gedreven door clubvoorkeur op de man spelen.
Eerste helft ga je gewoon collectief onderuit. Dit kan overigens een keer gebeuren, vooral tegen Duitsland.
Hopelijk wijze lessen voor een succesvolle toekomst.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14483
maandag 25 maart 2019 om 09:42
Niet dus, want Koeman had toch 45 minuten de tijd om dat corrigeren, je ziet toch; "dat gaat niet goed" na 5 minuten......
Hij reageerde ook niet duidelijk, achteraf tegen de pers, een beetje van ; "ja dat kan gebeuren"
Ik vond dit het zwakste optreden van Koeman, ik verwijt deze nederlaag aan Koeman en niet aan de spelers.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 09:56
Daar kan ik me wel in vinden, Koeman wist voor de wedstrijd ook al niet wat te verwachten.

Aan de andere kant vind ik wel dat spelers ook in het veld dingen mogen oplossen. Helaas zijn we nog niet zover.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14483
maandag 25 maart 2019 om 17:58
Dat is een beetje de verantwoordelijkheid verleggen.
Koeman heeft een strategie, een plan, dat bespreekt hij met de spelers en die voeren dat uit.
Dan heeft Koeman op afstand ook het beste overzicht over het geheel.
Maar Koeman deed niks.....
Pas in de pauze gebeurde er wat, en toen kon het gewoon wel in eens, waardeloos optreden van Koeman, hij had na 5 minuten in moeten grijpen.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 18:26
Dat is zo al is het moeilijk wijzigen tijdens de wedstrijd. Ik begreep van Depay dat er niet gebeurde wat was afgesproken.
Vind ik leuk
rpaulp50 +14483
maandag 25 maart 2019 om 20:05
Dan ligt het ook aan de spelers, maar hoe dan ook, dan ga je niet 45 minuten zitten kijken als Trainer naar werknemers die je opdrachten niet uitvoeren.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 22:09
Dat is waar.
Vind ik leuk
loek +123
maandag 25 maart 2019 om 13:19
Nou door dekken als centrum verdediger tot over middenlij heeft weinig zin en je laat ook nog eens een gat in verdediging achter.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:05
Sane speelde buitenaards. Ongekend dreigend en super balvast.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:08
Als hij de ruimte krijgt wel ja. Dat is vaak zo. Is een speler goed of de tegenstander slecht?
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:29
We hebben mazzel gehad dat het met de rust nog geen 0 - 3 of zelfs 0 - 4 stond, 2e helft knap hersteld.
Vind ik leuk
De Liefhebber +12988
maandag 25 maart 2019 om 07:52
Klopt niet Willem, het lag alleen aan de Ligt en Blind volgens de kenners hier....
Vind ik leuk
Vrolijkje +2128
maandag 25 maart 2019 om 07:58
Die hebben een ajaxvlek.
Het begint met neerzetten van achteruit.
V dijk moet de ligt bij hem houden en frenkie door sturen.
Frenkie moet nog veel leren onder druk,hij word dan slordig met veel onnodig balverlies.
Dumpries moet zich focussen op verdedigen,als hij ook nog aan aanvallen gaat denken gaat t mis.
Dat kan hij niet.
Je mag van blind qua coaching en positie kiezen wel iets meer verwachten vind ik.
Promes zie je niet.
Memphis loopt overal en is met alles bezig,waardoor hij zijn elftal niet echt helpt.
Vind ik leuk
renemar +840
maandag 25 maart 2019 om 08:33
Duitsland speelde zoals AJAX tegen Real. Tadic liet zich ook steeds terugzakken uit de spits en de vermaarde CV's van Real, Varane en Ramos,wisten zich daar ook geen raad mee.
AJAX moet dat ook tegen Juve doen. De met respect oude Chiellini en Bonucci zullen daar ook problemen mee hebben. Daar ligt wat mij betreft een evt. mogelijkheden.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 09:17
Duidelijk is dat ze op een gegeven moment het niet meer wisten. Wereldtop? Nog niet
Vind ik leuk
DeNeutrale +287
maandag 25 maart 2019 om 10:12
In de eerste helft deden de spelers biet wat Koeman voor de wedstrijd had gezegd. De Ligt struikelt omdat hij onder de indruk is can Sanè. Het tweede doelpunt had Cilissen moeten hebben. Stekelenburg pakte wel zo'n bal van Kaka op het WK (2010l. Het is te hopen dat Oranje twee keer wint tegen de Noord Ieren.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 10:45
Klopt als een .....
Vind ik leuk
Friend +395
maandag 25 maart 2019 om 11:32
Zou De Ligt dan tocht te licht zijn voor de absolute top ?
Vind ik leuk
FSCeara +9567
maandag 25 maart 2019 om 11:48
De ligt moet voor Juve of voor Real kiezen.bij beide kunnen ze hem verder helpen.In italie zijn ze meesters in verdedigen en Ramos kan hem ook wel bij brengen wat er nodig is om te winnen in de absolute top.die heeft als verdediger alles gewonnen
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 12:13
De Vrij zij in een interview .Dat voorstoppers in Italië niet echt door mogen dekken. Zij zeggen de doelpunten vallen alleen in het goal daar moet je bij zijn. Maar door dekken zijn juist de punten waar we in Nederland op trainen en de ligt goed in is.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 12:51
Het is de pers die de spelers roemen. Zei weten zelf wel dat het hun dag niet was. Er komen nog diverse leuke potjes aan. Wie weet worden ze dan weer geroemd.
Vind ik leuk
fer65 +411
maandag 25 maart 2019 om 13:03
Helemaal goed gezien Willem .
Vind ik leuk
fer65 +411
maandag 25 maart 2019 om 13:07
Verder vond ik duitsland vol furie en ambitie om te winnen Koeman had dat beter moeten beantwoorden .De ploeg was in de eerste helft veel te lief voor de duitsers en lieten ze lekker scoren 3 / 4 nul had helemaal niet zo gek geweest.
Vind ik leuk
Ruud1987 +6373
maandag 25 maart 2019 om 13:21
Ik denk dat van Hanegem hier de spijker op zn kop slaat, De Ligt is de eredivisie ontgroeid maar hij mag nog wel een paar stappen maken in zijn ontwikkeling een paar jaartjes Juventus zouden hem daar heel goed bij kunnen helpen

en van Juventus kun je altijd nog naar Barcelona.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws