Bewondering én kritiek voor Oranje: 'Koeman heeft betere aanvallers nodig'

Bewondering én kritiek voor Oranje: 'Koeman heeft betere aanvallers nodig'

Gepubliceerd: maandag 25 maart 2019 om 07:24ma 25-03-2019 om 07:24

De Nederlandse kranten zagen dat de geroemde Oranje-spelers het zondag moeilijk hadden met Duitsland. Toch is er lof voor de wederopstanding van het Nederlands elftal na rust, al sloeg Die Mannschaft op zijn Duits toe in de slotfase.

De Telegraaf noemt de late 2-3 nederlaag 'onnodig in het kwadraat'. De krant stelt dat de ploeg van Koeman behalve met de oosterburen ook moest afrekenen met het verwachtingspatroon. 'Want hoewel Oranje het EK van 2016 en WK in 2018 vanaf de tv moest bekijken, rekenden de fans voorafgaand aan het EK-kwalificatieduel met de Duitsers 'gewoon' op een nulletje of drie, vier.'

Met name Matthijs de Ligt wist zich in de eerste helft geen raad met de lopende mensen, maar na rust richtte Oranje zich op, schrijft De Telegraaf. 'De strijdlust die aan het licht kwam, vertelde alles over de eenheid die Koeman in een jaar tijd heeft gesmeed. De gelijkmaker van Depay in de 63e minuut was daarvoor de ultieme beloning (2-2) en werd door de bondscoach begroet met een oerkreet. Formidabel leek Oranje zich op te richten na rust, maar na 90 minuten volgde alsnog de anticlimax. In een meeslepende wedstrijd won Duitsland op klassieke wijze.'

Ook het Algemeen Dagblad spreekt van een anticlimax. 'Tot paniek hoeft de nederlaag nog niet meteen te leiden, maar een ronduit gevoelige tik krijgt het nieuwe Oranje te verwerken, na het zo glorieuze eerste jaar onder bondscoach Ronald Koeman. Want 45 minuten lang is Nederland-Duitsland een klassiek gevalletje 'terug op aarde', niet in de laatste plaats voor de blikvangers van het nieuwe Nederlands elftal.'

'Matthijs de Ligt die knullig uitglijdt bij de 1-0 van Leroy Sané', somt het AD op. 'Virgil van Dijk die veel te nonchalant terugsjokt op het moment dat Serge Gnabry wordt vrijgespeeld in de hoek, lankmoedig haast, op weg naar de schitterende 0-2. Frenkie de Jong die lange tijd maar niet loskomt van de druk die Duitsland hem oplegt - en een paar keer gevaarlijk balverlies lijdt. Of Memphis, die in al zijn ijver zo nadrukkelijk zoekt naar oplossingen, dat hij amper in de buurt van het doel aan de bal komt. En ook Koeman verliest voor rust het tactische steekspel van bondscoach Joachim Löw.'

De Volkskrant vindt de late nederlaag onverwacht en roemt de wederopstanding van Oranje na de 0-2 achterstand bij rust. 'Oranje anno 2019 is een heerlijke vechtmachine met mannen die lachen, huilen en strijden met elkaar. Neem de geroemde centrale verdedigers Virgil van Dijk en Matthijs de Ligt. Ze zagen Duitsers in de eerste helft aan alle kanten voorbij schieten, maar ze bleven strijden. Slidings maken. Vuur aanwakkeren.'

Het leverde bijna nog succes op. 'Oranje was een wals na rust die over een breed front ten aanval trok. Duitsland leek kapot gespeeld. Daarom was die 2-3 ook overbodig en een beetje dom. Nederland heeft mooie, nieuwe talenten, maar in verschillende segmenten van het spel oogt het ook nog wat onbeholpen, is de vaardigheid niet groot genoeg. Ryan Babel bijvoorbeeld is door zijn enthousiasme nuttig bij het herstelwerk, hoewel Koeman uiteindelijk betere aanvallers nodig heeft om werkelijke stappen vooruit te zetten. Dat geldt voor meerdere posities.'

Trouw vindt vooral dat 'Oranje terug is in reëlere sferen'. 'Het Nederlands elftal is gereanimeerd door Koeman, maar niet met een toverstaf bewerkt. Na het verlies tegen Duitsland kan hij er rustiger op wijzen wat goed ging en wat niet. Duitsland bleek toch wel even sterker dan ietwat kortzichtig werd verwacht, en Oranje uiteraard nog niet zo sterk als alweer gedacht, zeker niet over de hele breedte van het team met wekere plekken.'

Plaats een reactie

maandag 25 maart 2019 om 07:34
Wekere plekken en reëlere zweren ... ik hou ervan.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:58
😉
De wedstrijd in Gelsenkirchen en die van gisteren bevestigt mijn overtuiging dat De Ligt beter naar Bayern kan gaan dan naar Barcelona. Ook Juventus is een op fan-emotie gebaseerd idee. Imho wordt je geen betere verdediger naast hele goede soortgenoten maar door de uitdaging. Kijk naar de hoeveelheid BL-clubs die in het Duitse elftal zijn vertegenwoordigd, veel spelers vroeg en midden in de twintig. Dit is een competitie waar je wekelijks door sterke middenvelders en aanvallers wordt uitgedaagd. En bij Kovac leer je als verdediger een hoop. Ook al is allerminst zeker dat die blijft, zal Bayern aan de Heynckes-filosofie vasthouden, vanuit een compacte verdediging opbouwen. Daar komen de voetballende kwaliteiten van De Ligt tot hun recht en wordt hij een slimmere verdediger.
Maar ja, de lokroep van Barcelona is te sterk, zo lijkt het.
[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 12:26]
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:36
Precies, zo’n nederlaag moet je in het juiste perspectief plaatsen. Van Duitsland kun je verliezen en de eerste helft verlies je vooral van jezelf. Al startte de Duitsers in een prima tempo.
Realiteit is dat we grote beloftes hebben maar ook dat we nog wat missen. Daarbij is het ook nog heel jeugdig.
Er moeten nog verl stappen gezet worden maar we doen in ieder geval weer mee.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 07:44
Grote beloftes ja.
De ligt frenkie depay en virgil.
Maar we hebben meer net niet spelers!
De roon dumpfries babel promes allemaal goede voetballers maar lang niet van het niveau snijder robben huntelaar v persie.
Met alle respect ik heb er geen hoge pet van op nog en zie op dit moment ook geen andere spelers die beter zijn op bv de flanken.
Promes babel komen echt te kort ondanks dat ze keihardt werken
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 12:06
Vooral promes valt mij keer op keer tegen. Hoe hij op een gegeven moment in die 2e helft ook halfgebakken een bal op doel schiet. Tenenkrommend. Babel heeft zijn waarde nog wel, gisteren was het niet best, maar heb hem het afgelopen jaar toch een paar puike potten zien spelen in oranje. Verder zit er natuurlijk zat aan te komen, je hebt bergwijn er bij en daar achter spelers als dilrosun, kluivert, chong, ittaharen die hopelijk zich wat meer kunnen ontwikkelen.
Vind ik leuk
Mario 1 +2834
maandag 25 maart 2019 om 07:57
We doen nog nergens in mee , kijk eens naar de rust van Duitsland en het overzicht. Wij komen op 5 plaatsen zwaar te kort. En dat is puur realistisch gezien. Als je 5 minuten voor tijd die 3 e goal niet kunt maken dan speel je de wedstrijd uit. Nee , wij geven open huis.!!!!
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 08:08
Dat laatste is of jeugdigheid of kwaliteit.
Ik vind wel dat we weer meedoen. 3 wedstrijden met Duitsland bewijzen dat je met ze meedoet maar ook een resultaat kan halen. Frankrijk is nog ver weg denk ik.
Vind ik leuk
Mario 1 +2834
maandag 25 maart 2019 om 10:21
Inderdaad, jeugdigheid.
Maar ook enkele spelers die dit niveau niet aan kunnen.
Waaronder, Bergwijn, van Roon , Babel , Dumfries en Promes.
Deze spelers vallen op dit moment buiten de boot , ik heb het niet over hun inzet , maar kunnen niet de rust en het overzicht bewaren.
Bergwijn is al weken uit vorm en dat is ook het geval bij Dumfries. Babbel kan het verschil niet maken. Koeman zal toch wat moeten verzinnen op deze posities..!!!
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 11:19
Probleem is helaas dat je niet veel anders hebt. Babel en Dumfries moeten het van heel hard werken hebben. Dat kan goed gaan al had Dumfries gisteren lijf en leden nodig om zich uit penibele situaties te redden.
Van Roon en Promes vind ik ook geen hoogvliegers, maar ja. Wie doet het beter? En Bergwijn is uit vorm en dan zie je dat de spoeling nog steeds dun is.

Wij hebben in de breedte lang niet zoveel als bijvoorbeeld Duitsland. Het is hopen dat er jongens zijn die aanhaken of opstaan. Er loopt nog wel talent maar die moeten wel stappen zetten.
Vind ik leuk
Binkie +203
maandag 25 maart 2019 om 07:37
Als Reus niet van hetzelfde materiaal was geweest als Robben, zou dat één van de allergrootste spelers zijn geweest. Van Duitsland verliezen, kan en mag ieder team. Legt onze zwakheden bloot; kun je aan werken!
Vind ik leuk
Maxx Jw +1588
maandag 25 maart 2019 om 07:40
Misschien toch Stengs, Malen Kluivert en Gakpo er langzaam bij halen. Zal er toch een keer van moeten komen en zijn de beste aanvallende talenten die in aantocht zijn snelheid, dreiging en een goed schot.
Vind ik leuk
Blijdorp010 +10441
maandag 25 maart 2019 om 07:45
3 vd 4 namen die je noemt zijn niet eens basisspeler bij hun club...oranje is geen speeltuin!
Vind ik leuk
Maxx Jw +1588
maandag 25 maart 2019 om 07:50
Klopt, maar wie anders dan?
Vind ik leuk
ForzaVVV +1590
maandag 25 maart 2019 om 07:57
We hebben momenteel niet beter. Koeman zal het voorlopig hiermee moeten doen, echter hij doet het harstikke goed met dit materiaal. Misschien had hij gisteren wel iets eerder mogen wisselen echter Duitsland heeft t.o.v. nederland beter spelersmateriaal dus het is geen schande om te verliezen.
Vind ik leuk
joriajax +1440
maandag 25 maart 2019 om 08:00
Waarom niet gewoon hun stap voor stap laten zetten en voor nu dit niveau van Oranje accepteren. We spelen leuk, verpulveren makkelijk de zwakkere landen en verliezen nipt van Duitsland; We hebben er al eens veel erger voor gestaan. En onze betere spelers zijn allemaal ook nog erg jong.
Vind ik leuk
ritje +780
maandag 25 maart 2019 om 07:46
hallo De grootste fout? van Koeman was! Babel vervangen door die renner! Wijnberg inplaats van de topscorer van de eredivisie? En het middenveld was zwak met de Roon en Wijnaldum! koeman had bij de 2-2 het middenveld moeten versterken met( propper? ) want Frenkie moest het haast alleen opknappen! Wijnaldum speelde matig! mvg ritje
Vind ik leuk
ForzaVVV +1590
maandag 25 maart 2019 om 08:01
Ik zou Propper er ook in hebben gebracht. Je zag dat enkele spelers op hun tenen liepen aangezien ze veel energie hadden verspeeld om die twee-nul achterstand goed te maken. Je hebt die wissels niet voor niets. Duitsland bracht Reus in en dat gaf hun ook weer energie voorin.
Vind ik leuk
Tismewat +436
maandag 25 maart 2019 om 08:23
Zat die niet geblesseerd op de tribune?
Vind ik leuk
dutch3421 +289
maandag 25 maart 2019 om 08:29
Erg kortzichtig. Ten eerste was Propper geblesseerd en zat op de tribune. Ten tweede is het gewoon duidelijk dat De Jong helemaal niet zo goed is, als iedereen met een Ajax hart wil doen geloven. De Roon speelde inderdaad niet best, maar De Jong liet ook regelmatig zijn tegenstander lopen. Ook vertraagt hij vaak de aanval met zijn manier van spelen door de bal te lang aan de voet te houden.
Nederland stond in zijn geheel in de eerste helft tever van de tegenstander en kwamen niet in de duels. Ook werd de 2de bal vaak niet gewonnen en dan kom je onder druk.
Vind ik leuk
ForzaVVV +1590
maandag 25 maart 2019 om 08:43
Barcelona zal toch niet achterlijk zijn.
Vind ik leuk
dutch3421 +289
maandag 25 maart 2019 om 09:30
Het zal voor De Jong zeker geen ABCtje worden om daar basisspeler te worden.
Vind ik leuk
ForzaVVV +1590
maandag 25 maart 2019 om 09:55
Dat zeker niet maar daar zal hij ook weer betere spelers om zich heen hebben.
Vind ik leuk
pinkelman +4473
maandag 25 maart 2019 om 08:37
Oranje loopt weer achter de feite aan en staat gewoon weer derdes.
Nu men weer voor iets echt moet strijden moet er in Duitsland gewonnen worden, anders komt men wederom in zwaar weer.
Duidelijk is dat op de flanken er geen spelers staan die international waardig zijn, Babel maar nog meer Bergwijn komen tekort. Memphis weet je het nooit, maar in het Oranje shirt doet hij het niet slecht.
Maar duidelijk is dat dit elftal zeker nog niet voor prijzen kan strijden dan moet er overduidelijk kwaliteit bij komen.
Vind ik leuk
abraksas +2699
maandag 25 maart 2019 om 09:22
o nee, we staan derde, het wordt weer billenknijpen. Hou toch op joh. We staan derde omdat Noord-Ierland tegen Wit-Rusland en Estland moest terwijl wij dus tegen Duitsland moesten. Zelfs als we ook in Duitsland verliezen is er nog weinig aan de hand hoor. Pas als we ook tegen Noord-Ierland niet kunnen winnen gaat het lastig worden.
Maar er moet idd wel wat veranderen, voorin iig.
Iedereen loopt te janken dat bijna alles spelers te slecht zijn maar bijna niemand die dus beseft dat we vooral verloren hebben omdat Babel 2 100% kansen miste. Nee, we hebben niet op elke positie een geweldenaar rondlopen maar dit team heeft desondanks al in een paar wedstrijden laten zien dat ze wel degelijk wat kunnen. tegen Frankrijk gewonnen, tegen Duitsland gewonnen en gelijk gespeeld en nu nipt verloren vlak voor einde. En onze eerste helft was dramatisch en echt niet alleen omdat Duitsland gewoon beter was maar spelers speelden gewoon ver onder hun kunnen. 2e helft hebben we ons gelukkig goed herpakt en de wedstrijd zelfs gedomineerd (en niet voor niks 2 goals gemaakt).
Je hoeft ook niet op elke positie een wereldtopper te hebben, dat heeft niemand en zelfs die die dat wel hebben winnen niet alles.
Het enige wat wij echt missen zijn killers voorin. Behalve Depay stond er gisteren niemand die een zekerheidje voor goals is zoals Duitsland die wel heeft met bv Gnabry en Sane. Denk dan ook dat we misschien maar Depay weer eens op de flank moeten zetten en het misschien eens met Luuk of Weghorst in de basis moeten proberen.
Vind ik leuk
Hurbo +0
maandag 25 maart 2019 om 08:56
Realistische analyse van de volkskrant.
Babel valt te ver terug.
2 100%kansen.
Steven Berghuis een keer de kans geven voor wat meer dreiging vanaf de flanken.
En Donny vd Beek inplaats Roon voor verdedigend wat meer rust.
Roon komt tekort.
[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 09:01]
Vind ik leuk
abraksas +2699
maandag 25 maart 2019 om 09:25
Idd, zou Donny ook wel eens willen zien in oranje. En ook gelijk een aanvallende versterking he
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 09:09
Een ek vanaf de tv bekijken, telegraaf? Ik bekijk het meestal vanaf de bank, zit een stuk fijner.
Vind ik leuk
abraksas +2699
maandag 25 maart 2019 om 09:25
Misschien wat katten in de redactie van de Telegraaf?
Vind ik leuk
linkspoot +771
maandag 25 maart 2019 om 09:46
Ach kom op jongens, Oranje deed het echt niet slecht. In het begin kreeg Oranje even geen grip op het spel en waren de Duitsers echt sterk begonnen. Het leek een beetje op een tactische misvatting bij Oranje en vooral die Sané was een plaag. Daarnaast had Babel 2 levensgrote kansen moeten verzilveren. Ik vind het dan ook terecht dat hij gewisseld is. de Ligt had de pech dat hij uitgleed en daar heeft Sané van geprofiteerd. Ik vind alleen Cillessen weer minder minder keepen. Ik bedoel als hij achter de reserver keeper van Duitsland in de pikorde is bij Barcelona, dan zegt dat genoeg. We moeten Die Mannschaft niet onderschatten, ze hebben gewoon heel veel geweldige voetballers. Daarnaast hebben Low Oranje goed geanalyseerd, wat ook knap is.

Misschien had Blind op moeten schuiven naar linkshalf en Aké naar linksback, waardoor je een betere defensie hebt. Misschien was het ook beter geweest om Luuk de Jong in te brengen dan Bergwijn. ik heb het gevoel dat Bergwijn niet vrij kan voetballen, zoals bij PSV, omdat Koeman hem bepaalde taken heeft gegeven waar hij aan moet houden. Dumfries vind ik wel lekker voetballen, hij maakte die Duitsers echt lastig, ik ben ook echt blij met hem.

Kort samengevat vind ik de Duitsers tactisch sterker spelen dan Oranje. Maar als Oranje veel druk uitoefent, dan zie je dat de Duitsers het moeilijk hebben en dat Oranje meer kansen krijgt. Volgens mij heeft Duitsland gisteravond wel één van zijn beste wedstrijden gespeeld sinds het begin van het WK.

de Ligt, F. de Jong, Dumfries enz. hebben nog wat te leren op tactisch gebied, maar ze worden allemaal grote geweldige voetballers waar Oranje veel van zullen profiteren. Misschien in de return terugpakken.

Al met al, qua spel onverdiend verloren, maar volgende keer net wat slimmer en scherper.
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 09:55
Ik zat 10 minuten voor tijd serieus te wachten op een seintje (wissel) van Koeman om nu eens voor het gevonden punt te kiezen i.p.v. te hopen op meer.

Duitsland had de kracht niet meer om af te jagen.
We hadden de laatste 10 minuten de bal aan Cillessen moeten geven en via de vrije man achterin rond moeten spelen.
Duitsland had uiteindelijk ook vrede genomen met de 2-2 eindstand.

1 punt kan je de 2e plaats kosten als Duitsland een uitglijder maakt tegen bijvoorbeeld Noord-Ierland.
Een uitglijder die Oranje ook zeker nog gaat maken.

Dat Duitsland alsnog won is jammer.
De teleurstelling zit hem bij mij in de naïviteit van de laatste 10 minuten.
[Reactie gewijzigd op maandag 25 maart 2019 om 09:56]
Vind ik leuk
maandag 25 maart 2019 om 10:13
Stel je voor dat Memphis, Van Dijk en Frenkie voor 6 maanden geblesseerd raken.

Dan ben je 75% minder......
Winnen we dan uit ook van Wit-Rusland?
Vind ik leuk
mchollie +3691
maandag 25 maart 2019 om 10:18
Babel? Tja. Als hij beter was dan had oranje in de 1ste helft ook 2x gescoord.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws