Publieke Omroep pakt miljoenenomzet dankzij Oranje: 'Telefoon stond roodgloeiend'

10 juli 2019 om 13:38
Laatste update: 10 juli 2019 om 13:39

Het succes van de Oranjevrouwen op het WK in Frankrijk heeft de publieke omroep geen windeieren gelegd. Het binnengehaalde reclamegeld vervijfvoudigde ten opzichte van het gewonnen EK van twee jaar geleden.

Dat heeft Petra Foppes van Stichting Ether Reclame (Ster) laten weten aan het Algemeen Dagblad. De publieke omroep ving in totaal 5,5 miljoen aan reclameinkomsten. Tijdens het gewonnen EK van 2017 was dat nog maar 1,1 miljoen. "Er was zoveel vraag naar reclamezendtijd rond de wedstrijd van de leeuwinnen, dat we dezelfde basisprijs konden hanteren als in een toernooi van de 'leeuwen'", vertelt Foppes.

In de rust van de finale tegen de Verenigde Staten betaalde een adverteerder 19.000 euro voor dertig seconden zendtijd. De finale alleen al leverde 650.000 euro aan reclamegeld op. "Daar waar de vraag naar reclamezendtijd bij het EK in 2017 groeide per speelronde, leefde dit toernooi al vanaf het begin bij adverteerders. De ochtend na het winnen van de halve finale stond de telefoon bij ons roodgloeiend. Adverteerders die nog geen zendtijd bij de finale hadden ingekocht, wilden ongeacht de prijs aanwezig zijn."