Doan-deal opent deuren: "Ik denk dat PSV er nog meer uit kan halen"
De komst van Ritsu Doan is voor PSV niet alleen een kwaliteitsinjectie, maar ook een mogelijkheid tot het uitbreiden van de commerciële activiteiten in Japan. FC Groningen heeft dat met wisselend succes geprobeerd, en commercieel directeur Robbert Klaver van de Groningers denkt dat PSV meer kans heeft op dat gebied.
"Ik denk dat PSV er nog meer uit kan halen, als topclub in Nederland. Wij hebben eerst geprobeerd om zelf commerciële stappen te zetten in Azië", zegt Klaver in gesprek met het Eindhovens Dagblad. "Achteraf zinloos, omdat we de cultuur en manier van zakendoen helemaal niet kenden. In Nederland zijn we soms wat horkerig en zetten we eerst de puntjes op de i voordat we lekker voetbal gaan kijken. Daar werkt het toch net even anders."
Nadat FC Groningen een deskundige inschakelde ging het een stuk beter lopen. De club zond wedstrijden live op YouTube uit, begon een social media-campagne in Japan, verkocht beelden aan mediabedrijven en wist inkomsten te genereren uit merchandising in Japan.
Commercieel directeur van PSV Frans Janssen gaat de komende tijd in kaart brengen hoe PSV in Japan kan profiteren van de Doan-deal, net zoals het deed in Mexico met Hirving Lozano. "Het heeft geen enkele zin om zelf als club direct op allerlei manieren te gaan rennen en vliegen. Eerst willen we het land en de gebruiken ter plekke goed leren kennen en van daaruit kunnen we iets neerzetten. We hebben afgelopen week al de nodige gesprekken gevoerd. Om te beginnen met Doan en zijn persoonlijk manager zelf en natuurlijk met FC Groningen. Daarnaast met de voetbalbonden en een aantal van onze partners, die zakendoen in Japan. Belangrijk is om ter plekke eerst als club het respect te winnen."