Ajax-directeur ziet kansen: 'Na Nederland verkochten we meeste shirts in Amerika'
Ajax heeft een duidelijk doel voor ogen met de mediadeals met ESPN en Bleacher Report. De Amsterdammers willen een heel nieuwe schare fans aanboren in de Verenigde Staten, maar commercieel directeur Menno Geelen ziet meer voordelen.
"Voor onze partners is het natuurlijk ook belangrijk dat we door deze deals meer zichtbaar worden. Denk aan Bud, Adidas, maar ook aan Mercedes-Benz of Hublot", zegt Geelen op de clubsite. Ajax hanteert bijna dezelfde strategie als in China, al was de start daar 'lastiger'. "Daar maakten en bekostigden wij de content volledig en de mediapartijen daar zorgden alleen dat de content zichtbaar was op de juiste platformen voor onze fans."
"Dat is later veranderd naar het samen maken en bekostigen", vervolgt de Ajax-directeur, die benadrukt dat 'mondiale groei een must is om Europees aan te blijven haken'. "Nu is het voor ons een mooie inkomstenbron geworden, aangezien we onze content verkopen in de Chinese markt. Zo zien we dat in Amerika ook. Al zijn we hier meteen een stap verder dan het begin in China en maken we de content al gelijk samen."
Geelen ziet dat de populariteit van Ajax nu al enorm stijgt in Amerika, mede door het succes in de Champions League. "Sinds januari is de verkoop van merchandise enorm toegenomen. Zo was Amerika na Nederland het land waar we het meeste shirts verkochten bij de introductie van het thuisshirt voor 19/20. En dat zonder dat er een compleet distributienetwerk is voor Ajax-merchandise in de VS." Dat laatste wil de Eredivisie-kampioen gaan uitbouwen.
Ajax hoopt meer fans én partners te vinden in Amerika. "Tevens is er veel aandacht en vraag vanuit bonden en clubs naar onze kennis. Daar praten we ook met verschillende partijen over. Tot slot zijn we actief opzoek naar andere verdienmodellen, hiervoor biedt Amerika ook zeker kansen", besluit Geelen.
Terug in Amsterdam! ❌❌❌
— AFC Ajax (@AFCAjax) October 11, 2019
Commercieel directeur @MennoGeelen over #AjaxUSA 🇺🇸