Ajax kan on-Nederlandse cijfers overleggen: 'Het is allemaal gigantisch gegroeid'
Een Ajax-bus met de beeltenis van Frenkie de Jong in Barcelona, een brief van Edwin van der Sar over Donny van de Beek in Manchester Evening News en een welkomstlied voor miljoenenaankoop Antony met David Neres en Danilo Pereira: de media-afdeling van Ajax behoort tot de wereldtop. Dat is ook te zien in de 'on-Nederlandse' cijfers.
Ajax heeft twee keer zoveel bereik als alle andere 109 clubs bij elkaar die meedoen aan de KNVB Beker, aldus Voetbal International. Alleen op Instagram hebben de Amsterdammers al meer dan 5,2 miljoen volgers, ten opzichte van 2,3 miljoen bij andere clubs. Ook op andere social media kent Ajax geen gelijke in Nederland: 3,3 miljoen op Facebook, 1,3 miljoen op Twitter en 1,1 miljoen op TikTok.
"Het is allemaal gigantisch gegroeid, maar de basis is onveranderd: we willen content maken voor de supporters. Die willen we informeren, die moeten het leuk vinden en die wil je aan je binden. Het liefst wereldwijd", verklaart manager communicatie Miel Brinkhuis (foto) in VI. "Als Ajax dan ook nog eens heel goed voetbalt en internationaal presteert, zoals de laatste jaren, en leuke dingen doet, in combinatie met de sociale media, dan gaat het als een vliegwiel werken. Het is aan ons om elke supporter op zijn favoriete medium te bedienen."
Ajax wil zowel binnen als buiten het veld aanhaken bij de Europese top, aldus Brinkhuis. "Qua beleving zetten we daarbij onder meer in om de tweede favoriete club te worden in het buitenland. Dus iemand in Engeland heeft Arsenal als zijn cluppie of bijvoorbeeld in Brazilië São Paulo, maar in Nederland of in de Champions League heeft hij of zij affiniteit met Ajax."