Ajax-fans starten twee weken durende campagne: 'OnsnieuweAjaxlogo!'
Ajax presenteerde woensdag het thuisshirt voor het nieuwe seizoen met daarop 'het oude logo' dat van 1928 tot 1990 al op het shirt te zien was. Als bedankje naar de club is er een campagne opgestart: ‘OnsnieuweAjaxlogo!'. Er staat de komende twee weken nog wat te gebeuren in Amsterdam.
Supporters van Ajax riepen al jaren om de terugkeer van 'het oude logo', al noemt Jacob Bernard, voorzitter van AFCA Supportersclub en woordvoerder van de campagne, het liever 'OnsnieuweAjaxlogo'. Ajax maakte woensdag veel supporters gelukkig met de terugkeer daarvan. De club benadrukte wel dat het maar voor één seizoen is, al hoopt Bernard stiekem dat het voor altijd blijft. Het is dertig jaar weggeweest.
De organisatie achter 'OnsnieuweAjaxlogo!' pakt het groots aan. Er is een busje gehuurd, beplakt met stickers van het nieuwe logo. Daar wordt de komende twee weken mee rondgereden in Amsterdam. 'We vertellen nog niet in detail wat we op die locaties gaan doen, maar leuk wordt het zeker!', kondigde de organisatie al aan. 'Denk hierbij aan giveaways en unieke fotomomenten.' "Men zegt 'het oude logo', maar voor ons is het 'het échte logo'", zegt Bernard tegen VoetbalPrimeur.
'We bedanken Ajax daarvoor'
Even voor de duidelijkheid: het gaat de supporters niet om een opgenaaid embleem op een shirt. Het nieuwe logo representeert voor veel Ajax-supporters een periode van historie, succes en emotie. De achterban reageerde dan ook verheugd toen Ajax woensdag met het grote nieuws kwam. "Het is een langgekoesterde wens die in vervulling is gegaan. Wij vinden dat áls het terugkomt, het niet maar voor één jaar moet zijn", zegt Bernard.
"Ik ben blij dat het er nu is en daar bedanken we Ajax voor. Het is voor ons een soort verbinding. Dertig jaar geleden hebben ze het nieuwe logo geïntroduceerd, maar het oude logo betekent heel veel voor de supporters. Dat straalt passie en de geschiedenis van Ajax uit. Je ziet dat dit logo de oudere en de jonge garde dicht bij elkaar brengt. Dat betekent het ook voor ons. Het ademt Ajax."
Bernard heeft bijzonder weinig met het logo dat de afgelopen dertig jaar op het shirt te zien was. "Ze zijn puur om commerciële redenen met een nieuw logo gekomen. De oude helden hebben met het oude logo op hun borst grote prijzen gewonnen. Ajax speelde mede door spelers als Johan Cruijff, Wim Suurbier en Piet Keizer het voetbal waar Ajax nu nog steeds bekend om staat. Het is een mooi gebaar van Ajax dat het logo nu terugkeert. Hoe het verder uitpakt, zullen we moeten zien. Ik vind het wel de moeite waard om aan te geven hoe wij naar zo'n logo kijken", verklaart Bernard.
"Als je ziet hoe Ajax er nu voor staat, ook met de jeugd die doorstroomt.. Alles zit in het logo, daar wil je echt voor strijden. Bij dit logo heb ik dat absoluut niet. Dat straalt niets uit. Belangrijke mensen hebben dit bedacht, maar voor mij zit er niets in. De supporters hebben er ook geen binding mee. Het roept niets op, het is zo steriel", zegt hij.
Los van de romantiek heeft het herintroduceren van het oude logo ook gewoon een commercieel motief. De shirts zijn niet aan te slepen en worden goed verkocht. Clubs poetsen wel vaker hun logo op om nieuwe fans te binden. Bernard is blij dat de supporters en Ajax de afgelopen jaren steeds meer naar elkaar zijn toe gegroeid. "De Johan Cruijff Arena heeft rode stoeltjes, de F-Side is uitgebreid. Dat is samenspel van supporters en Ajax, dát zit in het logo. De directie heeft zelf ook op het veld gestaan en kent het belang van de supporters. Wij hebben ze ook naar de overwinning moeten schreeuwen. Dat gevoel draag je op je borst."
'We kregen er kippenvel van'
Contact met Ajax over de campagne is er niet geweest, maar Bernard denkt wel dat de clubleiding het links en rechts mee zal krijgen. "We hebben Ajax bedankt in een videofilm, maar de mensen in de leiding zitten ook op social media. Dus ik ga er wel vanuit dat dit gezien is. Er zal vast een moment zijn dat ze het erover zullen hebben. We willen eerst genieten van wat er is gebeurd op woensdag. We kregen er best kippenvel van toen we het shirt met het oude logo zagen."
Het is de derde keer dat supporters een poging doen om het oude logo terug te krijgen. In 2005 en 2014 werd dat ook al geprobeerd. De vrachtwagen met het nieuwe logo rijdt de komende twee weken door Amsterdam en doet verschillende locaties aan. "Ik wil graag benoemen hoe wij naar dit logo kijken. Ook naar de jeugd en hoe het nu gaat met Ajax."
(Tim van Duijn/VoetbalPrimeur)