VAR-moment van de week: 'Martin, Danny, even een vraag aan jou. Luister even'

Gepubliceerd: ma 4 februari 2019 om 19:45

Het VAR-moment van de week komt uit de wedstrijd Vitesse - sc Heerenveen. Vitesse countert in de slotfase naar een 3-1 voorsprong, maar op advies van de VAR geeft scheidsrechter Martin van den Kerkhof toch een strafschop aan Heerenveen omdat er kort daarvoor vastgehouden werd in het Arnhemse strafschopgebied. Dit is het meest besproken moment van het afgelopen Eredivisie-weekend.

Danny Makkelie deed zaterdag in Arnhem dienst als VAR. Op zijn advies besloot Van den Kerkhof de beelden te bekijken, waarna hij het doelpunt van Vitesse niet goedkeurde, maar Heerenveen een strafschop gaf. Daardoor won Vitesse niet met 3-1, maar sleepte Heerenveen een punt uit het vuur nadat Sam Lammers de strafschop benutte.

Plaats een reactie

Koenbres +2135
maandag 4 februari 2019 om 19:47
Deel dan ook het Malen moment en de wel of niet penalty.
Vind ik leuk
D0mmeLFCT65 +21228
maandag 4 februari 2019 om 19:53
Dat was toch duidelijk gewoon geel. Niks opmerkelijks aan😉
Vind ik leuk
1313 +13087
maandag 4 februari 2019 om 20:01
Waarom was dat geel? Omdat hij de "intentie" niet had? Dan kun je ook twisten over Emanuelson. Die had absoluut ook niet de intentie. Maar die gozer kwam zelf met gestrekt been in, waardoor Emanuelson hem raakte. Maar bij hem werd er wel rood gegeven. Slaat ook nergens op.
Vind ik leuk
Rood&wit +4437
maandag 4 februari 2019 om 21:10
De spijker op zijn kop! Hulde!
Vind ik leuk
Thobar +4659
dinsdag 5 februari 2019 om 06:54
Had de scheids Emanuelson geel gegeven dan was de VAR daar waarschijnlijk in meegegaan (je kan op je klompen aanvoelen dat dit ook bij Malen is gebeurd). Nu geeft Kuipers niets en wordt overruled en is Emanuelson de Sjaak want Kuipers kan geen geel meer trekken. (daar is de VAR niet voor)
Vind ik leuk
Micha EL +1198
maandag 4 februari 2019 om 20:00
Ik begrijp wel dat deze het opmerkelijkste was. Echter aktie van Malen en wel of geen penalty voor Zwolle had ik ook graag willen horen. Nu is in mijn ogen alleen de penalty terecht gegeven. Alleen ik blijf zeggen en dat doe ik steeds bij twijfel gevallen laat je doorspelen of je gaat voor minste straf. Dus vrije trap voor Zwolle was misschien voldoende geweest. Malen was gewoon rood en bij Vitesse heb ik zoiets van hoe ver moet je 'n moment terug halen.
Vind ik leuk
ReneAjax +10865
maandag 4 februari 2019 om 20:25
Er wordt inderdaad aan het shirt getrokken, maar de bal ging er sowieso overheen, dus zou geen gevolg voor het spelverloop hebben gehad als de speler niet aan z'n shirt was getrokken. Dan was de bal ook gewoon over hem heen gegaan. Vitesse is gewoon genaaid door de VAR. Dit was geen penalty.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:29
Hij viel ook niet door het shirt trekken want dan was hij 'teruguit' gevallen. Nou leek het er op dat hij hem overeind trok haha. Dus ook ik vond het geen penalty. Malen had wel rood moeten hebben eigenlijk.
[Reactie gewijzigd op maandag 4 februari 2019 om 20:30]
Vind ik leuk
ReneAjax +10865
maandag 4 februari 2019 om 20:35
Die discussie kan ik niet aangaan, in eerste instantie kan het zo zijn dat het wel viel door het shirtje trekken. Maar hij ging ook wel heel erg graag naar de grond. Toen hij aan het vallen was, hield de speler nog steeds het shirt vast en zag je dat hij het shirt bijna uittrok.
Dus ja, ik denk dat je gelijk hebt, maar kan het niet bewijzen, hij had inderdaad naar achteren moeten vallen en niet naar voren, daar heb je wel een punt.
Geen penalty.
[Reactie gewijzigd op maandag 4 februari 2019 om 20:35]
Vind ik leuk
Stranger +7054
maandag 4 februari 2019 om 21:41
Bij vast houden in het strafschop gebied is het gewoon een strafschop.

Het tweede en als je gevoetbald hebt weet je dat , als je vast gehouden wordt probeer je je los te rukken dan ga je automatisch naar voren.
Laat je tegenstander je dan ineens los dan val je volgens de natuurkundige wet niet achter over.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 22:27
Hij liet dus niet los...
Vind ik leuk
ReneAjax +10865
maandag 4 februari 2019 om 22:35
En losrukken deed ie ook absoluut niet, hij liet zich maar wat graag vallen.
Vind ik leuk
ReneAjax +10865
maandag 4 februari 2019 om 22:36
Als je vastgehouden wordt en naar achteren wordt getrokken, val je achterover.
Vind ik leuk
Stranger +7054
maandag 4 februari 2019 om 22:58
Als je vast gehouden wordt is de automatische reactie dat je, je los probeert te rukken.
Als je tegenstander iets spelling geeft val je naar voren.
Maar vasthouden in het strafschop gebied is gewoon een penalty.
Dat er op overtredingen allemaal uitzonderingen gemaakt worden zorgt er ook voor dat er steeds meer discutabele beslissingen genomen worden.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:52
Zeker rood
Vind ik leuk
Hupfean +5709
maandag 4 februari 2019 om 21:21
100% terecht.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 22:01
Zijn ze te lang bezig om al die blunders te laten horen😂
Vind ik leuk
Filip_FCU +11962
maandag 4 februari 2019 om 19:49
En nog drie momenten bij Utrecht en Malen bij PSV. De VAR maakt het spel misschien eerlijker maar absoluut niet beter.
Vind ik leuk
phritzzz +4449
maandag 4 februari 2019 om 19:56
Zelfs het meest besproken moment van de VAR is nu al discutabel. Kun je nagaan ;)
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:13
Gewoon alleen bij duidelijke fouten ingrijpen: grove overtredingen die over het hoofd zijn gezien, handsbal, bal over de lijn, etc. Niet voor van die welles-nietus beslissingen ingrijpen. Dat verprutst het spel. Als we uit deze (en elke andere) wedstrijd alle corners hadden bekeken, dan zouden er vast nog wel meer penalties gegeven kunnen worden.
Vind ik leuk
Micha EL +1198
maandag 4 februari 2019 om 20:18
Precies. Ik zeg dit al maanden. Bij twijfelgevallen niet ingrijpen. Echter de VAR mensen willen ook bekend zijn op zo 'n dag. Ze zoeken gewoon naar momenten om te kunnen ingrijpen.
Vind ik leuk
bergerac +84
maandag 4 februari 2019 om 20:24
En zet er een vaste scheidsrechter op want nu krijg je nog verschil van inzicht.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:31
Misschien keuren ze nog eens op woensdag een doelpunt van zondag af wegens buitenspel. Schijtvar
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:42
Dat zou de redding van de VAR kunnen zijn !
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:45
Mijn kleinzoon moet nu bij Studio Sport navragen wat de eindstand van de wedstrijd is geworden, terwijl hij naast mij zat te kijken. Verschrikkelijk !
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 22:38
jammer dat deze beslissing is gevallen jullie bent indd genaaid door de var dit was niks hij houd hem vast maar gaat zelf ook graag na de grond.dus op grond daarvan geen pingel en jullie doelpuntvhad moeten tellen
Vind ik leuk
Arvin +7846
maandag 4 februari 2019 om 19:49
Ik vind het mooi en transparant dat ze deze video's elke keer vrijgeven.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 19:59
Precies!
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:17
Dat zeker. Zorgt voor meer begrip.
Al ben ik het nog oneens met de beslissing en de manier waarop VAR wordt toegepast.
Vind ik leuk
ReneAjax +10865
maandag 4 februari 2019 om 20:29
Helemaal mee eens.
Er wordt nu sec gekeken of het vasthouden was, maar naar het aspect van in de geest van de wedstrijd en het spelverloop wordt niet meer gekeken.
In dit geval was de bal over die spelers heen gegaan. Ook al zou de speler niet zijn vastgehouden, bij de bal had ie sowieso niet meer gekund.
Dus gewoon door laten spelen.
[Reactie gewijzigd op maandag 4 februari 2019 om 20:30]
Vind ik leuk
Vak-DD +12947
maandag 4 februari 2019 om 21:26
De scheidsrechter twijfelt maar Makkelie (die ons vaker heeft benadeeld) blijft maar op hem in praten. De bal was helemaal niet in de buurt en hij liet zich mooi vallen, dus onterechte penalty.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 22:06
Ja zeg ook: oneens.
Maar je ziet hier bijvoorbeeld wel dat ze al voor het doelpunt over dat moment aan het dubben zijn. En je ziet hier inderdaad dat Makkelie dus loopt door te drukken. Zou ook iets voor de knvb zijn om dergelijke momenten binnenskamers te houden.
Vind ik leuk
Stom +727
maandag 4 februari 2019 om 20:31
Ik vind het ook heel mooi dat de scheidsrechter de VAR om hulp vraagt terwijl hij bezig is met de rest van het spel. In plaats van gecorrigeerd worden just actief vragen om iets terug te kijken omdat hij twijfelt of niet iets over het hoofd heeft gezien. Fijn dat hij dat durft te erkennen. Klasse!
Vind ik leuk
joriajax +1442
maandag 4 februari 2019 om 19:50
Utrecht-PEC en PSV-Fortuna durfden de heren uit Zeist zeker niet aan?
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:00
Inderdaad Ajax-vriend. Te schijterig om Malen rood te geven. Anders had ik het nog wel eens willen zien. De zoveelste keer al dat pis nichten uit Eindhoven geholpen worden met een rode kaart voor de tegenstander
Vind ik leuk
Bruno Conti +1408
maandag 4 februari 2019 om 20:25
😂😂😂je valt door de mand "zwarte panter", jij bent het gewoon he Sjakie, geef toe😂
Vind ik leuk
lulkoek +165
maandag 4 februari 2019 om 21:38
Malen was rood

Net zo rood als de ligt eerder dit jr

Topclubs worden constant geholpen door de var
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 21:49
volgens mij is PEC geen topclub. Wat werden die geholpen met die strafschop. Wat is Utrecht genaaid met die strafschop. Gewoon een cadeautje.
Vind ik leuk
Kim Jung-On +6071
maandag 4 februari 2019 om 19:53
Ik vind dit wat overdreven. Heeft de speler in kwestie nu echt zoveel hinder van het vasthouden? Vorige week - met die handsbal in de 16 - was er veel meer beïnvloeding van het spel.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:02
Ook hier zie je duidelijk een duw op clark (5) wat dan de eerste overtreding is maar dat word gewoon genegeerd maar resulteerd wel dat hij niet mee kan lopen.
Totaal willekeur hoe de var gebruikt wordt.

Ze zouden de var alleen moeten gebruiken voor buitenspel en rode kaart gevallen en eerst dat maar is onder de knie krijgen.
[Reactie gewijzigd op maandag 4 februari 2019 om 20:02]
Vind ik leuk
Stom +727
maandag 4 februari 2019 om 20:36
Ik ben op zich wel voor challenges, zoals bij andere sporten als hockey al gebruikelijk is. De aanvoerder (en alleen de aanvoerder) mag de scheidsrechter namens het team vragen om videoarbitrage. Onbeperkt, zolang de aanvragende ploeg gelijk krijgt. Ongelijk krijgen is de rest van de wedstrijd geen recht meer op videocontrole. Dan zal het alleen voor belangrijke - en duidelijke - zaken gebruikt worden...
Vind ik leuk
Stranger +7054
maandag 4 februari 2019 om 21:44
Alleen in die helft volgens mij.
Vind ik leuk
Malaga036 +487
maandag 4 februari 2019 om 20:04
Hou toch eens op met dat gezeik op de VAR, voordat de VAR bestond waren er nog meer fouten.. de regels moeten beter en duidelijker gemaakt worden. Die scheids doet ook alleen maar z'n best.. en je kan niet 80x per wedstrijd stil leggen om te gaan kijken.
Vind ik leuk
Stom +727
maandag 4 februari 2019 om 20:39
Tsja, mensen kunnen nou eenmaal moeilijk met veranderingen omgaan. Dat de situatie voorheen ook niet ideaal was zijn we al weer vergeten. Dat iedereen aan zoiets moet wennen hebben veel mensen ook geen geduld voor. Dat veel spelregels interpretatie van de scheids vereisen wordt nu nog zichtbaarder en nu gaan we daar nog meer over discussiëren. Laatste woord helaas nog niet over gezegd...
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:47
Toen kon je de fouten accepteren, nu niet meer ! En terecht
Vind ik leuk
Vak-DD +12947
maandag 4 februari 2019 om 21:31
Dan kunnen we beter de scheidsrechters en grensrechters afschaffen en twee mannetjes achter een paar schermpjes zetten. Want die op het veld kunnen er dus niks van. En vanaf nu af aan de korfbal regeltjes invoeren en geen contact meer maken. Dan wordt het echt een sport voor watjes, en dan komen we Europees helemaal nergens meer.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:06
Om te beginnen vind ik het al geen penalty. Shirtje wordt vastgehouden ja, maar ze roepen shirt gaat omhoog, maar shirt gaat niet omhoog maar de speler gaat omlaag. Speler laat zich vallen, zonder enige oorzaak. Eerder nog schwalbe.
En “bal komt bij de speler”, wat blijkbaar meetelt in of je wel of geen penalty geeft voor shirtje trekken, is ook niet waar. Zonder hinder had hij er ook bij lange na een meter onderdoor gegaan. Bal komt met een boog minimaal twee meter verder naar achter op hoofd van vd Werff.

Ten tweede vind ik dat je dit soort twijfelgevallen niet moet corrigeren. Overduidelijke strafschoppen die niet gegeven worden is prima, maar bij zulke momenten zo mierenneuken (5x herhaling in slomo zien en met drie man bediscussiëren) en dan nog niet eenduidig zijn... ja waar zijn we dan mee bezig.
[Reactie gewijzigd op maandag 4 februari 2019 om 20:23]
Vind ik leuk
Farmer +15019
maandag 4 februari 2019 om 20:39
Dat vind ik dus ook...

Met drie man discussieren en het nog niet echt eens zijn... zo kun je alle kanten uit... Voor t zelfde geld geven ze geel aan Heerenveen voor een schwalbe op die manier... Ligt er net aan hóe ze iets uitvergroten...

En gezien de besluiten die gemaakt worden, nee, ik vind die VAR dus écht geen verbetering op deze manier.

Het zóu wel een verbetering in de huidige vorm zijn als ze die besluiten: de beelden, met een korte toelichting, dan wel zsm in het Stadion of op de TV vrijgeven, opdat het publiek dus ook WEET wat er aan de hand is.
Ik denk dat díe onduidelijkheid ook een grote factor is.

In déze situatie vind ik het gewoon slecht uitgevoerd: Vitesse countert naar 3-1, waar als dát dus een penalty was, dan had die 3-1 ook afgekeurd moeten worden toch? Na een pingel krijg je een aftrap vanaf de middenstip, en geen snelle counter!

M.a.w: Weer een wáardeloze oplossing. Dít zijn situaties die moeten ze eerst een seizoen of 2-3,(4) monitoren, en met een groter team analyseren opdat ze meer 'veld-data'hebben om op terug te vallen.
Vind ik leuk
MR - +182
maandag 4 februari 2019 om 21:15
De 3-1 is toch ook afgekeurd?
Vind ik leuk
Farmer +15019
dinsdag 5 februari 2019 om 15:13
Jep, en dat terwijl het een keurig doelpunt was.

Het duurt te lang, of ze kijken niet gelijk mee, maar pas achteraf.
Dát is praktijk-informatie, als je mij vraagt: als ze dit al een paar jaar volgen, en dán eens als VAR toepassen, dan weten ze bv al dat ze bij corners elk even van een andere hoek even moeten letten op.... En dan kunnen ze veel sneller concluderen of iets een penalty is of niet....

En dus niet als Vitesse al aan de andere kant van het veld, een doelpunt staat te vieren.
Vind ik leuk
MR - +182
dinsdag 5 februari 2019 om 15:25
Van mij zou er idd ook een sjiekere oplossing mogen komen
Vind ik leuk
Farmer +15019
dinsdag 5 februari 2019 om 19:08
En dat is het grootste probleem met de toepassing vd VAR momenteel. ja 'het is eerlijker', maar daar is het ook mee gezegd. Het komt er soms op zo'n houterige en amateuristische manier uit...

En dat komt het voetbal natuurlijk nooit ten goede.
Vind ik leuk
rinirat +4219
maandag 4 februari 2019 om 20:13
Var moment van de week was bij PSV met Mahlen.
Vind ik leuk
pico323 +7896
maandag 4 februari 2019 om 20:24
uur selectief Makkelie naait Vitesse weer. net als Utrecht benadeeld word door de var.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:25
Niet langer malen over Malen, VAR is by far eerlijker dan afgaan op wat de scheids kan zien en hoe hij het beoordeelt
Vind ik leuk
Vak-DD +12947
maandag 4 februari 2019 om 21:33
Dus de scheidsrechters zijn niet geschikt voor hun werk. Dan wordt je bij ons gewoon ontslagen.
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:29
Hoezo transparant ...alles delen of helemaal niets !!! Alleen laten zien wat jullie het beste uitkomt BAH !!! 😎
[Reactie gewijzigd op maandag 4 februari 2019 om 20:47]
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:40
De VAR is de grootste ramp die het betaalde voetbal ooit is overkomen. De charme van het spel is volkomen weggenomen. Voor de VAR werd ingevoerd had je aan het eind van de streep precies wat je verdiende, soms zat het mee, soms zat het het tegen, dat is voetbal namelijk het moet geen 'computer' gestuurd spelletje worden!
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 20:49
Het is misschien eerlijker geworden, al betwijfel ik dat ook nog, maar het voetbal raakt zijn ziel kwijt . Wat een gedrocht die VAR.
Vind ik leuk
Koenbres +2135
maandag 4 februari 2019 om 20:54
Ben het helemaal met je eenss!
Vind ik leuk
maandag 4 februari 2019 om 21:23
Mooi dat ze soms deze momenten ook delen. Was een terechte beslissing dit
Vind ik leuk
Bas Quint +28
maandag 4 februari 2019 om 23:10
Darfalou scoorde ook na een 1 op 1 duel, deze werdt echter ook al afgekeurd omdat darfalou een duw gegeven zou hebben, ik heb daarbij ook een Heerenveen speler beduidend veel moeite zien doen om deze spits uit balans te krijgen, als tegen reactie wordt er lichtjes geduwd en laat de heerenveen speler zich bijzonder makkelijk vallen, gelijktijdig rond darfalou af langs de goalie en via de binnenkant paal rolde de bal binnen. Afkeur door een duw. Vitesse mocht deze wedstrijd niet winnen van onze nog bekende VAR scheidsrechter Danny makkelie.. heeft "de tijd" genomen om vitesse terug te pakken op een ludieke suporters actie 4jaar geleden
[Reactie gewijzigd op maandag 4 februari 2019 om 23:11]
Vind ik leuk
dinsdag 5 februari 2019 om 00:20
We gaan eissen dat we de VAR scheidsrechters laten beoordelen door ex-voetballers , die voelen exact aan of er de intentie is of niet. En die laten we dan VARREN door supporters .
En dan is de romantiek van t voetbal.......
VAR weg.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 februari 2019 om 00:21]
Vind ik leuk
ritje +789
dinsdag 5 februari 2019 om 07:37
hallo de VAR? overdreven! Bij elke corner wordt geduwd! Vooral (DE JONG) heeft er een handje van! En ook dat shirtje trekken? Alleen bil PSV mogen ze dat! Kijk als een ZGN top arbiter Kuipers niet eens gaat kijken? Dan weet ik genoeg! Advokaat heeft ergens een punt, WILLEKEUR! Daarom wordt PSv kampioen! Die hebben dit seizoen echt alles mee! Of de tegenstanders zijn verzwakt, Door rode kaarten of zij hebben de arbiter mee of de Var in hun voordeel! Nu ook weer zondag tegen Utrecht, 2 belangrijke spelers geschorst! Hoeveel geluk kan je hebben? Ja en nog maar te zwijgen over de weerstand in de eredivisie? het is voor Ajax een onbegonnen zaak! 5 punten maak je alleen goed als PSV Min 2 punten laat liggen? En Ajax een beter doelsaldo heeft. en dat zie ik niet gebeuren! want ook Ajax gaat nog punten verspelen! mvg ritje
Vind ik leuk
VA1 +3136
dinsdag 5 februari 2019 om 14:40
Haha!! Het shirt gaat naar het hoofd toe... de reden dat het shirt een beetje omhoog gaat is omdat Van Amersfoort zich laat vallen en Clark-Salter wil voorkomen dat hij zich laat vallen. Belachelijk dat deze wanhoopsdaad werd beloond. Van Amersfoort staat er om bekend en hij doet er in de slotfase alles voor om toch nog een puntje te sprokkelen. Dat respecteer ik zeer, waren er maar meer die zo'n instelling hebben maar dit is leuk geprobeerd maar gewoon een schwalbe en een gele kaart. Scheids zag het niet, grensrechter zag het niet en daarbij ging de bal niet eens richting Van Amersfoort. En hij gebruikt zijn arm ook nog om Clark-Salter van zich af te duwen en wellicht hield hij hem aan zijn kraag vast, dat kunnen we niet zien op deze beelden. Lachwekkende beslissing, alle spelers die dit hebben gezien laten zich voortaan vallen in de 16, zeker als Van den Kerkhof fluit. Die kant moeten we niet op willen...
En daarbij heeft de VAR geen meerwaarde op deze manier, Guzubuyuk gaf Heerenveen twee weken geleden geen penalty wat overduidelijk wel een penalty was. En voortaan als er een VAR moment is, per direct het spel stil leggen, ook al is de bal nog niet buiten geweest. En die goal van Ødegaard zou gewoon moeten tellen in dit geval. Als hij iemand een gebroken enkel had geschopt met gestrekt been had ie ook een rode kaart gekregen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 februari 2019 om 14:47]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws