Kritiek op FC Twente na sponsordeal, Woerts pareert: "Het is vrije handel"
FC Twente is onlangs in zee gegaan met cryptobedrijf Floki. Die samenwerking zorgde her en der voor opgetrokken wenkbrauwen, maar volgens sportmarketeer Chris Woerts is alle kritiek overtrokken.
FC Twente maakte het nieuws op vrijdag 10 december bekend. 'Floki is de cryptocurrency voor iedereen en een project dat tot doel heeft een revolutie teweeg te brengen in de crypto-industrie door solide waarde te bieden en tegelijkertijd de mogelijkheden van memes te gebruiken om de aantrekkelijkheid en acceptatie van het product te waarborgen', liet de huidige nummer vijf van de Eredivisie weten over zijn nieuwe commerciële partner, die zich eerder al verbond aan gerenommeerde clubs als Napoli, Bayer Leverkusen, Spartak Moskou en Fenerbahçe.
Cryptocriticus Peter Slagter spreekt echter van een 'digitale hondendrol' en vindt het onbestaanbaar dat FC Twente in zee gaat met een – in zijn ogen – onbetrouwbaar bedrijf. "Het is buitengewoon storend, dat een voetbalclub als FC Twente hier legitimiteit aan geeft. Hun publiek bestaat voor een deel uit consumenten die niet eerder met de cryptomarkt in aanraking zijn gekomen. Zij worden op het verkeerde been gezet", reageert hij in gesprek met TC/Tubantia.
Woerts daarentegen is een fervent voorstander van de bitcoin en ziet er weinig kwaad in. "Ik vind de reacties raar. In andere landen hoor je hier niemand over, maar het is typisch Nederlands om iets nieuws meteen te bekritiseren. Het is vrije handel. Niemand verplicht je tot iets." Dat de cryptovaluta geen vaste waarde vertegenwoordigt, is volgens Woerts juist de charme van het project. "Als je er niet in gelooft, moet je er niet aan beginnen. Zo simpel is het."