Woerts haalt uit naar vijftig Oranje-fans: 'Dat riekt naar NSB-praktijken'
Sportmarketeer Chris Woerts heeft zich fel uitgesproken tegen de Code of Conduct, die door Qatar en de FIFA in het leven is geroepen. Vijftig Oranje-supporters gaan op kosten van de oliestaat naar het WK, in ruil voor posts op social media die gebruikt worden voor marketingdoeleinden.
De desbetreffende Oranje-fans krijgen de vlucht en het verblijf cadeau. In de Code of Conduct staat dat zij in ruil een positieve bijdrage leveren en 'beledigende' reacties van derden rapporteren. Posts die niet voldoen aan de Code of Conduct kunnen worden verwijderd. "Het is van alle jaren dat een organisatiecomité probeert te profiteren via dit soort marketingactiviteiten", zegt Woerts tegen De Telegraaf.
"Het schandalige is wel, dat er een Code of Conduct getekend moet worden. Als je iemand ziet die iets niet welgevalligs doet, moet je dat rapporteren en aangeven. Dat riekt naar NSB-praktijken", aldus Woerts. "Het is eigenlijk van de gekke. Oranje-supporters kunnen gratis reizen, die krijgen een gratis vakantie."
Woerts noemt het 'kortzichtig, 'dom' en 'niet nodig'. "Een WK verkoopt zich vanzelf. Als de bal eenmaal rolt, gaat de focus op het voetbal en praat niemand er meer over. Maar het is moreel verwerpelijk. Als je gezond bij je verstand bent, teken je nooit een Code of Conduct waarin staat dat je supporters die iets doen wat niet helemaal in de haak is, moet verraden. Dat zijn NSB-praktijken."