3D-animaties moeten spel Bayern verbeteren

15 januari 2011 om 14:39

"Sinds een tijdje kunnen we spelers in 3D-computeranimaties spelsituaties uit wedstrijd training laten herbeleven. Kijk, zeg je dan tegen een speler: je had hier drie opties om de bal af te spelen, maar jij zag er maar één en dat was ook nog de minste. Ik ben geen alledaagse trainer die op een modale manier zijn werk uitvoert. Voor mij is de voortdurende evaluatie met spelers heel erg belangrijk", zo geeft de oefenmeester aan.

Van Gaal traint in kleine 'ketens' van spelers. "Over de keten hebben we zoveel mogelijk informatie digitaal vastgelegd. Zoals de pass-opties die elke speler in de keten heeft. De snelheid waarmee ze in verschillende spelsituaties passes moeten geven. De ideale onderlinge afstanden tussen spelers binnen de keten wanneer we verdedigen. En dat laten we zien in 3D-animaties, dus met diepte."

De nieuwe manier van werken levert volgens de trainer een hoger rendement op. "Vervolgens oefenen we dat op het veld, zonder of met slechts heel lichte weerstand. Dat doe je ook met andere ketens. Als ik het daarna weer 'groot' maak en negen tegen acht laat spelen, vind ik dat het rendement van de uitvoering hoger is. Dat zie ik."

Lees meer over:

Deel via