Rollen selecteren
Door: Guido Merry (fucktheref.nl)Om spelers voor bepaalde rollen te selecteren, ga je naar het tactiekscherm en selecteer je de betreffende rol in het uitklapmenu ?View?. Vervolgens kun je een speler voor de rol selecteren door de betreffende naam naar het paneel te slepen. Je kunt tevens andere spelers selecteren die de rol kunnen overnemen, voor het geval de oorspronkelijke speler niet geselecteerd kan worden, geblesseerd raakt of tijdens een wedstrijd wordt vervangen. Je kunt de selectie van een speler verwijderen door op het teken ?-? naast de naam te klikken. Captains: Iemand moet je speelhelft organiseren/motiveren en ervoor zorgen dat het team goed gedisciplineerd blijft. De rol van een aanvoerder is cruciaal, dus je moet de juiste speler vinden die deze verantwoordelijkheid op zich kan nemen. De invloed en reputatie van deze speler bij andere spelers zijn belangrijke statistieken voor deze rol, maar daarnaast moet je ook denken aan leeftijd, de duur van het dienstverband en de huidige tevredenheid. Qua attributen let ik zelf vooral op zaken als influence, concentration, decisions en teamwork. Het liefst probeer ik ook een speler te vinden die qua karakter een "model professional" is, dergelijke spelers hebben de beste invloed op de rest van het team. Een heethoofdige of ongeconcentreerde aanvoerder zal zijn team immers eerder benadelen dan helpen. Playmakers: Een spelmaker is iemand die zich niet bezighoudt met defensieve taken, maar zichzelf in posities probeert te brengen van waaruit de bal kan worden aangenomen om scorekansen te creëren. Belangrijke attributen voor een dergelijke speler zijn dus zaken als anticipation, creativity, passing en misschien flair. De meeste van deze attributen spreken denk ik voor zich, op dat laatste na. Een speler met veel flair, zal vaak iets uitproberen wat buiten de verwachting ligt. In plaats van een tikkie breed, speelt de speler zijn directe tegenstander gruwelijk door de benen of geeft hij een onverwachte steekbal. Deze eigenschap kan dus ontzettend handig voor aanvallend ingestelde spelers zoals een spelmaker. Targetmen: Een target man is iemand die andere aanvallende spelers in het spel probeert te brengen via doorkoppen en/of het omhoog houden van de bal. Een Targetman is dus een vast aanspeelpunt voorin, iemand die de bal vasthoudt en zodoende andere aanvallers of middenvelders de kans geeft om bij te sluiten. De formatie is volstrekt niet van belang, de passing style is niet belang en het al dan niet inzetten van vleugelspelers is niet van belang. De criteria waaraan wordt afgemeten hoe goed c.q. slecht een targetman zal functioneren zijn de Attributes, die de speler die de positie van Targetman bezet, bezit. Het is dus volledig eender of de targetman met voorzetten vanaf de vleugel werkt, lange passes van achteruit of korte steekpassjes, zijn taak is en blijft de bal vasthouden en andere aanvallers of middenvelders de kans geven bij te sluiten. Welke attributen zijn er nu belangrijk voor een goede targetman? Naast de onontbeerlijke fysieke attributen als Jumping, Strength en Balance zullen bepaalde mentale attributen (Positioning, Composure, Anticipation) en bepaalde technische attributen (First Touch, Heading, Technique) van belang zijn. Het hoofddoel van een targetman is niet doelpunten maken, dus afronding is geen absoluut vereiste voor een goede targetman, al is het uiteraard wel handig als je een targetman hebt die zelf kan scoren. Mocht je geen makkelijk scorende targetman hebben, dan scoren de spelers die naast of achter de targetman staan wel extra goals. Set Piece Takers: Het is belangrijk om te kiezen wie er tijdens dode spelsituaties naar voren zal stappen. Een speler met hoge statistieken voor hoekschoppen, vrije trappen of lange ingooien is meestal een goede kandidaat voor het nemen van vrije trappen, maar het kan geen kwaad om met een aantal spelers te experimenteren, om te zien wie de bal het mooiste aflevert. Belangrijk: Het spel kiest altijd de eerste speler op de prioriteitslijsten (mocht deze op het veld staan). Daarna gaat het spel naar de tweede speler, enzovoort. Als je geen spelers voor deze lijsten selecteert, kiest het spel automatisch een speler voor de betreffende rol.Blessures, we hebben er allemaal last van. Vlak voor een belangrijke wedstrijd raakt die ene spelbepalende speler geblesseerd. In FM2007 zijn blessures helaas een veel gehoord probleem, meestal gaat het ook nog om langdurige en chronische blessures. Valt hier iets aan te doen? Dit probleem valt niet geheel uit te schakelen, maar het is mogelijk de effecten te beperken.Maak om te beginnen gebruik van de volgende 2 opties qua trainen: 2 opties dus: Train on Match Day: Als je deze optie niet aanklikt, dan zullen de 11 eerste elftal spelers niet trainen op de dag van een wedstrijd. De rest van de spelers, inclusief wissels, zal wel trainen op de dag van de wedstrijd. In verband met de Stamina van spelers kan het verstandig zijn de eerste elftal spelers rust te gunnen. Rest the Day After the Match: Opnieuw belangrijk voor de Stamina van de spelers, als je deze optie niet aanklikt, dan zullen de spelers de dag na de wedstrijd gewoon moeten trainen. Als je de optie wel aanklikt krijgen alle spelers die meer dan 45 minuten hebben gespeeld rust. Ook bij het voorkomen van blessures een handige optie. Verder verdient het aanbeveling ervoor te zorgen dat de trainingen niet te intensief zijn in combinatie met veel trainen. Een trainingsweek moet eigenlijk maximaal 5 dagen training bevatten. In het echt trainen de spelers toch ook niet 7 dagen per week? Op de inhoud van de trainingsschema's en de attributen die door deze schema's worden aangepast zal ik verder hier niet ingaan. Het volgende aspect om de blessures te beperken, zorg voor een deskundige coaching staff. De coaches zijn immers verantwoordelijk voor het trainen van de spelers. Om dit effectief te kunnen doen moeten zij goed zijn in het begeleiden van spelers, tactisch inzicht hebben en de spelers kunnen motiveren. Een ondeskundige coach zal eerder blessures veroorzaken dan een deskundiger collega. Ook op de op voor een coach belangrijke attributen ga ik hier niet in. De volgende tip, voeg een physio toe aan ieder trainingsschema, zij zullen ervoor zorgen dat het aantal blessures op de training nog eens vermindert, zij het niet drastisch. Maar goed, alle beetjes helpen. Aan de fysiotherapeuten is de dagelijkse zorg voor de gezondheid van het belangrijkste bezit van de club toevertrouwd. Nee, niet de gezondheid van de manager, maar van de spelers. Of de speler nu een zachte tik heeft gekregen of een zware operatie moet ondergaan, de fysiotherapeuten regelen het allemaal. Om terug te komen op de fysiotherapeuten, voor de hen is uiteraard voor het attribuut Physiotherapy van belang, aangezien dit aangeeft hoe goed een fysiotherapeut zijn vak verstaat. Helaas denken de meeste mensen dat dit het enige belangrijke attribuut is voor een fysiotherapeut, een grove misrekening. Als dit werkelijk het enige belangrijke attribuut was, dan zou SI de andere attributen hebben weggelaten. Verder zijn vooral de attributen Man Management en Working With Youngsters van belang. Man Management zorgt ervoor dat je fysiotherapeut in staat is om met de fragiele ego?s van vedetten om te gaan en in staat is hun problemen te begrijpen en ze uit de wereld te helpen. Een lage rating hiervoor kan er toe leiden dat spelers hun zelfvertrouwen kwijtraken en dat ze minder snel herstellen van blessures. Working With Youngsters is van belang aangezien jongere spelers een andere aanpak vereisen dan de oudere spelers. Voor zover het beperken van blessures. Gaan we door naar wat we kunnen doen mocht een speler onverhoopt geblesseerd raken. Het is dan mogelijk een bericht van de fysiotherapeut op te vragen. Klik met de rechterknop van de muis op de geblesseerde speler, en klik vervolgens op 'Get staff report'. In dit menu selecteer je daarna een fysiotherapeut. Wanneer er dan een mogelijkheid bestaat dat de desbetreffende speler eerder fit zal zijn door behandeling, verschijnt er in het menu van de speler de 'Send to rehabilitation' optie. Klik hierop en er verschijnt een bericht hoelang de desbetreffende speler er nog uit zal zijn als je hem op revalidatie stuurt. Je krijgt dan een vooruitzicht, bijvoorbeeld 3 tot 6 maanden. Vaak is het een kwestie van afwegen. De speler is 3 maanden geblesseerd, de revalidatie kan tot 6 maanden duren, dan is het geen goed idee om de gok te wagen. Als de speler echter toch al 6 maanden geblesseerd is, neem de gok dan wel, vaak valt de revalidatieperiode de helft korter uit, en op deze wijze worden chronische blessures ook tegengewerkt. Kan de manager dan ook nog iets doen ter bevordering van het genezingsproces? Als een spelbepalende speler geblesseerd is uitgevallen krijgt de manager na afloop van de wedstrijd waarin de speler is uitgevallen soms een nieuwsbericht waarin hem wordt gevraagd te reageren op het uitvallen van de desbetreffende speler. Als je de juiste keuze maakt uit de aangeboden opties, dan zal de speler blij zijn en extra gemotiveerd werken aan zijn herstel.