NOS wil scoren met behouden van samenvattingen
"Het voetbal is een beetje van ons allemaal", zegt Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS. "De kijker, en daar doen wij het voor, is super tevreden met NOS Studio Sport. Wekelijks kijken miljoenen mensen naar het Eredivisie voetbal bij de NOS, het is de afgelopen vijftig jaar structureel het best bekeken programma van de Nederlandse televisie. Onze aanpak spreekt mensen aan. Dus als het aan ons ligt, zenden we ook de komende vijftig jaar de Eredivisie uit."
Tachtig miljoen
De Nederlandse Mededingingsautoriteit is akkoord gegaan met het meerderheidsbelang van Fox in Eredivisie Live. "Eens in de zoveel jaar komen de rechten op de markt, dat is een gegeven. Het staat een ieder vrij om de rechten te kopen. Ervaring uit het verleden leert dat dit niet altijd een succes is geweest, denk aan Sport7 en, korter geleden, Talpa."
"Fox heeft de clubs tachtig miljoen toegezegd. Dat is fantastisch voor het voetbal. Maar het geld moet ergens vandaan gaan komen; Fox is geen liefdadigheidsinstelling. Als Fox de samenvattingen op een eigen kanaal gaat uitzenden, dan is dat een kostbaar middel om de kijker lekker te maken voor betaaltelevisie. Als Fox de rechten aan ons verkoopt, dan levert dat geld op", zegt De Jong op de eigen website.
"We kunnen nog scoren"
"Daar ligt een kans voor ons, want - om in voetbaltermen te blijven - de wedstrijd is nog niet afgelopen; we kunnen nog scoren. Hier gaan de NOS en de publieke omroep natuurlijk vol voor. Wij willen niets liever dan de Eredivisie blijven uitzenden. Maar niet ten koste van alles, want we staan ook voor een enorme bezuinigingsoperatie."
Het bedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch verwierf een belang van 51 procent in Eredivisie Media & Marketing (EMM). Voor dertien jaar uitzendrechten betaalt Fox naar verluidt één miljard euro.