'Connected stadium' levert PSV-toeschouwers razendsnel wifi op
Supporters van PSV kunnen vanaf volgend seizoen negentig minuten lang online blijven. In het Philips Stadion wordt een spiksplinternieuw wifi-verbinding aangelegd.
Met duizenden mensen op dezelfde plek was het tot voor kort lastig om online te blijven, maar in samenwerking met UPC en Infostrada heeft PSV dat probleem opgelost. Geen enkel stadion heeft de techniek waar PSV vanaf komende zomer gebruik van maakt. De totale kosten van het project bedragen een kleine twee miljoen euro, meldt het Eindhovens Dagblad.
Toeschouwers kunnen tijdens de wedstrijd onder meer op de hoogte blijven via sociale media, ze kunnen wedstrijdbeelden direct terugkijken en er kunnen zelfs digitaal consumpties worden besteld. PSV is niet alleen de eerste club in Nederland met een breedband draadloze verbinding, ook in Europa komt het nog niet voor.
"Een poosje geleden hebben wij intern de ambitie uitgesproken om onze fans nog intensiever te betrekken bij de wedstrijden en dit is het resultaat", zegt Peter Rovers, manager Marketing, Media en Business Development van PSV, tegen Voetbal International. "Het connected stadium, dat is de vakterm voor wat we aan het maken zijn, zorgt ervoor dat de stadionbeleving superieur blijft aan het thuis voor de buis gaan zitten."
"De opties zijn legio", weet Rovers. "Via je telefoon wat eten en drinken bestellen en dat meteen betalen. Je haalt dat dan in de rust op, het verkort de wachttijd. Pure extra service. In Amerika zijn er een paar stadions waar ze dit doen en daar boeken ze tussen de tien en twintig procent meer horeca-omzet."