Sponsordeal met Truphone bijzonder lucratief

'Abramovich bezorgt Vitesse jaarlijks bijna tien miljoen euro'

5 juni 2014 om 13:39

De shirtdeal die Vitesse woensdag aankondigde, levert de club naar verluidt jaarlijks bijna tien miljoen euro op. De Arnhemmers sloten een driejarige overeenkomst met Truphone, een telecombedrijf waarvan Chelsea-eigenaar Roman Abramovich ruim 23 procent bezit.

Bij de bekendmaking van de sponsorovereenkomst wilden Truphone en Vitesse geen bedragen noemen. Duidelijk was al wel dat deze constructie lucratief zou zijn. Volgens De Gelderlander strijkt de eredivisionist per seizoen een kleine tien miljoen euro op. Vitesse heeft daarmee de bestbetalende shirtsponsor van Nederland. Ajax ontving jaarlijks tussen tien en twaalf miljoen euro van Aegon, maar die verbintenis loopt af.

Abramovich, die het met Vitesse samenwerkende Chelsea in handen heeft, is voor bijna een kwart eigenaar van Truphone. De steenrijke Rus kocht de aandelen van het telecombedrijf vorig jaar voor ongeveer 85 miljoen euro.

Commercieel directeur Peter Gansler van Vitesse zei woensdag al zeer blij te zijn met de deal. "Als je de beste wilt zijn in topsport telt ieder detail. Wij kijken er naar uit het beste partnerschap van de Eredivisie te bouwen."