Bayern München voorbeeld voor PSV: "Hoeft beste spelers niet te verkopen"
Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV, is onlangs met manager operations Peter Fossen naar München gegaan om informatie in te winnen over het financieringsmodel van FC Bayern München. Een mogelijk voorbeeld voor de toekomst van PSV.
"Zij zijn met enkele zogenaamde founders, zoals Allianz, T-Mobile en Adidas, voor tien jaar lang een financiële constructie aangegaan voor een fors bedrag, waardoor ze gelden hebben gekregen om bijvoorbeeld de jeugdopleiding te verbeteren en te investeren in het stadion", zegt Gerbrands in gesprek met De Telegraaf. "Daarvoor hebben de founders een percentage van de aandelen gekregen. Minimaal twee derde van de aandelen blijft bij de club, zodat je als club zeggenschap houdt in de besluitvorming. In Duitsland zijn er al zes clubs die het zo doen."
"Dit zou een van de mogelijke financieringsconstructies in de toekomst kunnen zijn voor PSV om tot een groter budget te komen", vervolgt Gerbrands zijn verhaal. "In zo’n model krijg je wat vrijheid, zodat je niet jaarlijks je beste spelers hoeft te verkopen. Je hebt dan een buffer. Als het een keer tegenzit in het Europees voetbal is er ook niet direct iets aan de hand."
"Bayern heeft voor een periode van tien jaar 300 miljoen euro opgehaald met dit model. Vertaald naar de Nederlandse situatie gaat dat natuurlijk om andere bedragen. Andere opties om je begroting op te krikken zijn er echter bijna niet. Je kunt je sponsoring wat opkrikken en dan gaat het om 5 of 10 miljoen, je kunt Champions League spelen en je kunt vaker spelers verkopen, maar dat zijn allemaal geen structurele inkomstenbronnen", aldus Gerbrands.