'Giftig merk' krijgt imagoschade op het bord: "Uiteindelijk gaan er dingen kapot"
Na Sony en Emirates hebben ook Castrol, Continental en Johnson & Johnson besloten om het sponsorcontract met de FIFA te beëindigen. Jamie Fuller, initiatiefnemer van NEW FIFA Now, stelt dat het imago van de wereldvoetbalbond steeds meer wankelt.
Fuller noemt de FIFA 'een giftig merk'. "Dat is het al een tijdje, maar het heeft lang geduurd voordat de bedrijven overeenkomstig handelen. Het kan zijn dat ze alleen kijken naar de commerciële voordelen van het sponsorschap, maar het gif zal zich ophopen en uiteindelijk gaan er dingen kapot", luidde de reactie tegenover de NOS.
Bij een symposium in Brussel riep Fuller, die eerder succesvol actie voerde jegens de wielerfederatie UCI, alle FIFA-sponsors op om actie te ondernemen. De eerste stap is gezet. "Ik ben niet niet direct betrokken geweest bij het afhaken van de sponsors, maar ik hoop dat onze campagne een katalysator kan zijn om dit onderwerp op de agenda te zetten."
"Dat de sponsors beseffen dat ze een bijzondere positie hebben, die ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Als dat ervoor zorgt dat ze hun sponsorschap beëindigen, dan is dat goed. Maar het is niet de bedoeling dat al het sponsorgeld verdwijnt uit het voetbal. Ik zou daar zelfs niet een klein beetje blij mee zijn. De sponsors moeten de FIFA onder druk zetten om te veranderen", aldus Fuller.