PSV verlengt contract niet door bedreiging voor sportieve ambities
Niet Nike, maar Umbro is volgend seizoen de shirtsponsor van PSV. De Eindhovenaren forceerden een breuk door de gewijzigde strategie van het sportmerk, claimt Toon Gerbrands.
"Nike heeft keuzes gemaakt", vertelt de algemeen directeur, die de aflopende overeenkomst met Nike niet verlengde, aan PSV Magazine. "De bedragen die omgaan bij de club uit de top-twintig zijn zo buitensporig hoog, dat Nike daar zijn marketingactiviteiten op richt. Clubs die daar niet toe behoren, moeten omlaag qua contractwaarde. Denk aan PSV, maar ook aan FC Porto en Celtic."
Was PSV wél doorgegaan met Nike, dan had dat volgens Gerbrands gevolgen gehad voor de sportieve ambities. "Wij hebben ambities en die zouden we moeten bijstellen als we bij Nike zouden blijven. Ook zouden we alleen nog kleding kunnen kiezen uit de catalogus. Geen eigen design meer, en dat was sowieso een must voor ons. We wilden een uniek, eigen PSV-shirt."
Umbro neemt vanaf de zomer de plek van Nike in bij de koploper van de Eredivisie. "We streefden naar een nieuwe overeenkomst die qua waarde overeen moest komen met het niveau van Nike, plus kwalitatief goede eigen shirts. Umbro is een authentiek Engels voetbalmerk en wij waren vanaf het begin onder de indruk. Bij Nike zouden we één van de velen zijn, bij Umbro zijn we op dit ogenblik misschien wel de nummer één."