'United slaat met trendsettende Depay marketingmachine aan de haak'
Met Memphis Depay heeft Manchester United niet alleen een beresterke aanvaller aan de haak geslagen. De PSV'er is marketingtechnisch ook zeer interessant.
Depay is de commercieel gezien meest interessante speler in Nederland, meldt De Telegraaf op basis van een onderzoek van Repucom. Depay blijft achtereenvolgens Jasper Cillessen (Ajax), Georginio Wijnaldum (PSV), Jordy Clasie (Feyenoord) en Kenneth Vermeer (Feyenoord) voor.
Bedrijven die een contract met Depay aangaan, zitten gebeiteld volgens het onderzoek. 64,2 procent van de Nederlanders kent Depay, die wordt gezien als invloedrijk en trendsettend. In geld is de waarde van de spelers – commercieel gezien – moeilijk uit te drukken. Het onderzoek is gedaan op basis van acht elementen: bekendheid, sympathie, relevantie, trendsettend, invloed, vertrouwen, merkambassadeur en identificatie.
Opvallend is verder dat Vermeer volgens het onderzoek de meest sympathieke Eredivisie-voetballer is. Daar heeft zijn overstap van Ajax naar Feyenoord niets aan veranderd. Ajax-fans vinden Vermeer zelfs sympathieker dan enkele spelers die nu nog bij Ajax spelen. Vermeer blijft Ricardo van Rhijn en Ricardo Kishna bijvoorbeeld voor. Jasper Cillessen is qua sympathie favoriet bij de vrouwen.